Gjest Anonymous Skrevet 7. april 2003 #1 Skrevet 7. april 2003 Hei! Dette er jenta som har gruet seg til å gå til GU siden hun var 8 år NÅr er det på tide å komme seg avgårde egentlig? Har vært seksuelt aktiv i ett år, men har aldri vært hos GU da jeg aldri har hatt noen plager. Bør jeg uansett gå til rutine kontroll? Eller er det ingen vits å gå før det dukker opp plager? Når var du til GU for første gang? Hvor ofte går du?
Nanella Skrevet 7. april 2003 #2 Skrevet 7. april 2003 Jeg hadde også stor skrekk for å gå til GU. Jeg var på GU for første gang i desember, og da i forbindelse med barne-lage-prøving. Jeg måtte jo bare til slutt! Når jeg fortalte han at dette var min første gang virket detikke som om han reagerte så fælt på dette. jeg hadde jo aldri hatt noen plager så... Men når det var overstått syns jeg det var helt greit. Litt rart å ligge der med bena i været men... Man må jo bare tenke den som utfører det gjør jo nesten ikke noe annet (hvis du er hos gynekolog da) og alle andre overlever jo så hvorfor skal det være så fælt for deg. Men så lenge du ikke har hatt noen plager så er det vel ingen brå hast. Men klart - det er bedre å ha vært der en gang for mye enn for lite, så det er jo ikke dumt å sjekke at alt er som det skal der med jevne mellomrom etter at du har blitt seksuelt aktiv. Men jeg kan i hvertfall at du har ingenting å grue deg til, det går så fint. Ble litt rotete svar det her, men håper det hjalp deg litt
LadyBug Skrevet 7. april 2003 #3 Skrevet 7. april 2003 hvor gammel er du? du bør ta deg turen innom. for det første må du ta en celleprøve annet hvert år (kreft-prøve) også må du se at alt er bra osv osv du skal i allefall ha en undersøkelse hvis du vil gå på p-piller! det er litt ekkelt første gangen, men det går over. gå til en kvinnelig gynekolog! lykke til
Piglet Skrevet 7. april 2003 #4 Skrevet 7. april 2003 Jeg gikk til GU første gang da jeg var ca 20 år. Da begynte jeg med P-piller og kjæresten og jeg var enige om at det var det best og vite om (og bli kvitt) evn. kjønnssykdommer. Jeg tror nok at legen anbefaler at man får en undersøkelse ca hvert til hvert annet år når man har fast partner, og ellers hver gang man har gjort noe som innebærer risiko... Alt uten kondom, med en du ikke er 100% sikker på hvor har vært. Grunne til at man skal gå når man har fast partner er ting som livmorkreft o.l. En GU er egentlig ingenting, det tar ca 10 min og er litt ubehagelig, men ikke smertefullt, synes jeg. Si ifra til legen at det er første gang, så forklarer hun/han alt nøye og gir ideer til hvordan du kan slappe av. Legen føler litt med fingren, før hun fører opp "GU-instrumnetet", som skal vide ut skjeden, sånn at legen kan se... Det er dette som er litt ubehgelig. Deretter taes div. prøver, som de også forklarer om... Synes absolut at du skal ta deg en tur. 1 av 3 (?) har klamydia, som er, stort sett, uten syptomer, men som kan gjøre deg steril hvis det ikke oppdages og behandles. Derfor vil legen rutinemessig ta en klamydiatest ved første GU. Det skjedde hvertfall med meg. Noen andre kjønnssykdommer har ingen syptomer når de ikke er i utbrudd og kan derfor ikke oppdages ved GU. Men du vil nok i de fleste tilfeller oppdage dem selv. Vil også si at noen kjønnssykdommer kan ligge latent i kroppen i flere år, og plutselig bryte ut. Bestill tid i morgen og få det overstått. Det er ingen grunn til å riskere f.eks. sterilitet. Lykke til! Piglet
Gjest Anonymous Skrevet 7. april 2003 #5 Skrevet 7. april 2003 Tusen takk for gode svar! For den som lurte, jeg er 17 år. Har fast partner, han eneste jeg har hatt. Forresten, hva koster det? (hvis jeg ikke går til fastlegen)
bare meg 79 Skrevet 7. april 2003 #6 Skrevet 7. april 2003 Hei!!! Var ca 13 førse gang jeg var. Jeg har vært hos både mann og dame liker best og gå til menn, synes de er mer forsiktige. Bor du i Oslo kan du gå gratis til Olafiaklinikken(Grensen) eller Klinikk for seksuell opplysning (Carl Berner) De har både menn og damer på begge. Dette er gratis for ungdom så du må ikke betale,mener og at du kan få noe p-piller gratis(tror det) Går til GU ca 1 gang i året.
Hedda-78 Skrevet 7. april 2003 #7 Skrevet 7. april 2003 Det eg har fått vite, er at ein bør gå til GU kvart tredje år dersom ein er over 25 år. Dersom ein går på p-pillar bør ein gå kvart tredje år sjølv om ein er yngre.
Moi Skrevet 7. april 2003 #8 Skrevet 7. april 2003 Ville bare si at P-piller får man gratis fram til man er 20 år gammel. Du må da først til lege for å få resept såklart... Og en ting til, man trenger ikke å ta gynekolog underøkelse for p-piller, man blir bare testa for trykk/puls og et spørreskjema du må fylle ut!
Gjest Turi Skrevet 7. april 2003 #9 Skrevet 7. april 2003 ... og jeg var heldig... Har gått fast til GU siden jeg var 16 og fikk p-piller. Var jomfru til 18 år. Dagen etter at jeg ikke var jomfru lenger, hadde jeg Chlamydia (sympatisk fyr :o ), og dette ville jeg ikke ha funnet ut om jeg ikke hadde rutinekontroll bare noen uker etterpå... (Han hadde gått fra meg da, og jeg hadde stor glede av å sende ham resepten på Chlamydia-medisin - hørte ikke fra ham på leeenge gitt!!) Som andre sier - ubehagelig, men ikke farlig. Jeg betaler ca. 200 tror jeg, da har jeg henvisning fra lege til spesialist (ingen allmennfastlege får rote i meg)...
Gjest Anonymous Skrevet 7. april 2003 #10 Skrevet 7. april 2003 Helsesøster sa ikke noe om at jeg burde få en GU da jeg fikk p-pille resept av henne. Dumt. Men da vet jeg det
Gjest Diva Skrevet 7. april 2003 #11 Skrevet 7. april 2003 Jenter som vil ta vare på kroppen sin, bør faktisk gå til G.U selv om de ikke har plager. Altså, skal man vente til man blir syk eller dårlig før man går til G.U ? Høres litt rart ut spør du meg. Jeg har jobbet hos gynekolog tidligere, og der kommer folk på rutinemessige undersøkelser 1-2 ganger i året, oftere hvis de har celleforandringer e.l. evt. andre kvinneplager. Når man er blitt seksuelt aktiv, er det på tide å ta en sjekk. Og det er også kjekt å teste seg for diverse lumske sykdommer. Jeg hater selv å gå til GU, men jeg vet at det må gjøres. Så får jeg heller kjøpe meg en fin gave som plaster på såret eller ta en skikkelig cafètur :D Poenget er at man slett ikke bør være syk før man går til GU, absolutt ikke. Til siste gjest : Du trenger ikke gå til GU med en gang,- men det er lurt å gjøre det etterhvert hvis du er seksuelt aktiv. Det er viktig å ta ansvar for helsa si Tror det koster ca 200-350 hos privatpraktiserende gynekolog, men anbefaler gjerne helsestasjon for ungdom eller Klinikk for seksuell opplysning på Carl Berner til de som bor i Oslo. Det er greit å slippe litt billigere unna mht pris når man er så ung :D Til de som gruer seg : Vi er alle i samme båt! Det er ingen som synes GU er gøy, men det er da greit å vite at man er frisk ? Lykke til i allefall :D Det går sikkert kjempebra : - ) Diva
Gjest Anonymous Skrevet 7. april 2003 #12 Skrevet 7. april 2003 Jeg hadde min første GU når jeg var 17. Da skulle jeg begynne på p-piller, og fordi jeg hadde hatt sex med mer enn en partner ( hadde bare hatt med 2 da ) måtte jeg ta GU før jeg fikk begynne på p-pillen. Og tro meg, en GU er IKKE så ille som man forestiller seg
monja Skrevet 8. april 2003 #13 Skrevet 8. april 2003 Var på min første GU da jeg var 18 år - hadde da vært seksuelt aktiv i litt over 4 år. Etter det har jeg vært på GU hvert tredje år, så det blir jammen en tur dit i år da :o Tror jeg sparer den til høsten jeg GU er ikke så ille, og egentlig ikke noe å grue seg til heller. Jeg foretrekker mannlig lege fordi det virker som om de er mer forsiktige...Har nemlig hatt dårlig erfaring med en kjerring en gang.... :evil:
Gjest Kira Skrevet 8. april 2003 #14 Skrevet 8. april 2003 Var 12 når jeg var på min første GU. Hadde en mann - likte det ikke noe særlig. :-? Skulle egentlig tilbake når jeg fylte 16, men det slapp jeg - heldigvis!
Gjest Duchess Skrevet 8. april 2003 #15 Skrevet 8. april 2003 Jeg var 18 da jeg gikk til gynekologen første gang og fikk beskjed om at jeg var seint ute :o Jaja, han om det.. Undersøkelsen tar rundt 4 minutter og så sant du ikke er full av sopp eller andre ting som gjør at du er ganske sår og øm der nede, så gjør det ikke vondt, det er bare litt ubehagelig. Jeg har gått til både kvinnelige og mannlige, ene kvinnelige jeg var til var ganske uforsiktig og småbrutal, hadde dårlig tid og var ikke noe hyggelig i det hele tatt. En annen kvinnelig jeg var hos var kjempeflink, og hadde det ikke vært for at klinikken hun holder til på er privat og det koster meg 900 kroner pr besøk, så hadde jeg nok fortsatt hos henne. Nå bruker jeg den samme mannlige jeg gikk til første gang, han er forsiktig og kjempeproff. Husk at en gynekolog ser underliv hele dagen, så det er ikke noe å være flau over.
Gjest Lizbet Skrevet 8. april 2003 #16 Skrevet 8. april 2003 Var 21 første gangen jeg lå der og tittet i taket. Fik vel egentlig beskjed om at -det var på tide. Var en kvinnelig lege og jeg kjente vel igrunnen ikke no' til det. Gruet meg som en helt i forkant da.... Men det er ikke noe farlig og ikke noe å grue seg til synest jeg nå.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå