Gå til innhold

Lærer, et av verdens viktigste yrker

Fremhevede innlegg

Skrevet

Regner med de fleste er enig i det. Uten lærere, hvordan skal vi da lære?

Men hvorfor tjener lærere i skolen så utrolig dårlig? Da jeg gikk der så var det veldig mye vikarer som kunne svært lite og lærerene var ikke stort bedre, overså mobbing gjorde de også. Mulig jeg bare gikk på en dårlig skole da. Men hører svært mange klager på lærere i dag også.

Men burde ikke læreryrke vær bedre betalt, så ville vi også fått bedre lærere? La oss si 500 000 i året og en god utdanelse for å bli lærer. Ville ikke flere villet bli lærer da og vi fikk bedre lærere?

Noen synspunkter på dette eller noen andre bedre idèr?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Læreryrket er kvinnedominert. Utdanningen var opprinnelig på 3 år, nå er den økt til 4 år. Hvem som helst kommer inn på Lærerhøgskolen. Det er ingen spesielle krav til slike studenter og de har generelt sett lav status.

Lærere i dag har en temmelig høy lønn!

Lærergruppen er også blant de som syter og klager oftest og lønnen...

Skrevet

Har de høy lønn? Ok, det visste jeg ikke. Hører hele tiden hvor dårlig de tjener, jeg. Da jeg gikk på skolen ble de fleste lærere sure når elevene spurte om lønna og ingen ville si det.

Har alltid trodd de tjente svært dårlig jeg.

Skrevet
Har alltid trodd de tjente svært dårlig jeg.

Lærere er blant de aller best betalte yrkesgruppene i kommunal sektor.

Gjest Chrizzy
Skrevet (endret)
Hvem som helst kommer inn på Lærerhøgskolen. Det er ingen spesielle krav til slike studenter og de har generelt sett lav status.

Hvor har du det fra? Hvem sier at de har lav status? Jeg vet om MANGE som ikke har kommet inn på lærerstudiet på grunn av for dårlige karakterer blant annet i norsk og matte. Jeg vet om enda flere lærerstudenter som aldri ble ferdig med utdanningen, fordi de strøk på eksamen i særlig norsk og matematikk.

Endret av Chrizzy
Skrevet
Regner med de fleste er enig i det. Uten lærere, hvordan skal vi da lære?

Men hvorfor tjener lærere i skolen så utrolig dårlig? Da jeg gikk der så var det veldig mye vikarer som kunne svært lite og lærerene var ikke stort bedre, overså mobbing gjorde de også. Mulig jeg bare gikk på en dårlig skole da. Men hører svært mange klager på lærere i dag også.

Men burde ikke læreryrke vær bedre betalt, så ville vi også fått bedre lærere? La oss si 500 000 i året og en god utdanelse for å bli lærer. Ville ikke flere villet bli lærer da og vi fikk bedre lærere?

Noen synspunkter på dette eller noen andre bedre idèr?

Jo lærere kan gjerne tjene 1million eller mer, men bare hvis det er snakk om resultatlønn.

I mange år har opptakskraven til lærerutdaning vært lavmål, og lønningene der etter, mao. Lønner en med bananer får en apekatter!

Det stilles få krav til resultater blandt lærere, det finnes ikke noen mekanismer som fjerner de udugelige.

F.eks hvis det var like lite krav til flyvere ville de udugelige ha styrte og problemet vært løst.

Skrevet
For dårlige karakterer blant annet i norsk og matte, Jeg vet om enda flere lærerstudenter som aldri ble ferdig med utdanningen fordi de strøk på eksamen i særlig norsk og matematikk.

Sier litt om lærerstudenter :fnise:

Skrevet
Jo lærere kan gjerne tjene 1million eller mer, men bare hvis det er snakk om resultatlønn.

I mange år har opptakskraven til lærerutdaning vært lavmål, og lønningene der etter, mao. Lønner en med bananer får en apekatter!

Det stilles få krav til resultater blandt lærere, det finnes ikke noen mekanismer som fjerner de udugelige.

F.eks hvis det var like lite krav til flyvere ville de udugelige ha styrte og problemet vært løst.

Hvordan skal du måle resultatene?

Gjest Chrizzy
Skrevet
Sier litt om lærerstudenter :fnise:

Det sier heller noe om at alle tror det er så enkelt, at en hvilken som helst noldus kan bli lærer. Mange går fem på.

Skrevet

Merker jeg begynner å bli litt lei av disse sytetrådene fra ulike yrkesgrupper...

Alle yrkesgrupper er viktige brikker i samfunnet vårt. Selv jobber jeg på en lønningsavdeling, så uten sånne som meg ville ikke dere lærere fått utbetalt noen lønn heller...

Og jeg lurer litt på hvorfor du mener lærerne er så viktige? Du mener da sannsynligvis utdanning er viktig? Da ønsker du kanskje at utdanning skal bli verdsatt utover barneskolen? En allmennlærer har 4 års høyskoleutdanning, en lektor har 8 år (de som utdannes i dag har 7 år). Så du synes en allmennlærer skal tjene mer enn en lektor? Eller synes du lektorene skal tjene enda mer? Og hva med de som utdanner seg enda lenger? Jeg kjenner en professor med flere doktorgrader som jobber nesten hele tiden (leser faglitteratur i fritiden og skriver artikler). Han tjener ikke så mye mer enn 500'. Synes du en med 30 års "utdanning" (dvs forskning med faglig utvikling) ikke skal tjene noe særlig mer enn en allmennlærer.

Flere yrkesgrupper påpeker stadig at de er uunnværlige og viktige. Og selvsagt er sykepleiere viktige. Men man kan ikke sette en pris på dem utfra det. For de som er med å redde liv blir det umulig. For prisen på et liv er uvurdelig.

Og for min yrkesgruppe: jeg er med på å forhindre store tap for bedriften ved å jobbe med økonomi. På en enkelt dag kan jeg oppdage titusenvis av kroner som skal innbetales til bedriften. Og hvis ingen fører regnskapene vil bedriften få store bøter og ikke kunne ledes forsvarlig.

Så hele debatten er egentlig dødfødt. Hvis lønna er det viktigste ved jobben får man heller vurdere å skifte jobb. Men jeg håper de som jobber med barn og helse ikke bare tenker på pengene når de velger yrke.

Skrevet

En annen ting er at om det er lett å komme inn på en utdanning, så er det ikke nødvendigvis like lett å få fullført den. Jeg vet flere som er anbefalt å finne seg andre yrker, eller som måtte gi opp fordi de ikke kom seg gjennom eksamen i et par fag, selv med flere forsøk.

En fersk adjunkt med opprykk vil ha ca 330.000 i året før skatt. Jeg synes ikke det er spesielt mye hvis man da tenker på at det utbetalte beløpet er ca 20.000 i måneden.

Gjest Chrizzy
Skrevet

Jeg tror heller ikke at vi hadde fått så mange flere dyktige lærere av at snittet på å komme inn på lærerskolen blir skyhøyt. jeg tror gode lærere trenger å være faglig flinke, ja, men det som teller aller mest tror jeg er andre ting.

Gjest En annen gjest
Skrevet
En annen ting er at om det er lett å komme inn på en utdanning, så er det ikke nødvendigvis like lett å få fullført den. Jeg vet flere som er anbefalt å finne seg andre yrker, eller som måtte gi opp fordi de ikke kom seg gjennom eksamen i et par fag, selv med flere forsøk.

En fersk adjunkt med opprykk vil ha ca 330.000 i året før skatt. Jeg synes ikke det er spesielt mye hvis man da tenker på at det utbetalte beløpet er ca 20.000 i måneden.

For ordens skyld, jeg som skrev dette innlegget skrev ikke innlegget over det igjen.

Gjest Blondie65
Skrevet
Merker jeg begynner å bli litt lei av disse sytetrådene fra ulike yrkesgrupper...

Jeg også ...

Så hele debatten er egentlig dødfødt. Hvis lønna er det viktigste ved jobben får man heller vurdere å skifte jobb. Men jeg håper de som jobber med barn og helse ikke bare tenker på pengene når de velger yrke.

Jeg kunne ikke vært mer enig.

Man klager og roper høyt om at man ikke har godt nok betalt, og når det så kommer til stykket så har man ikke en gang satt seg inn i hva lønnen er i andre yrker.

En gjennomsnittlig industriarbeiderlønn var for et år siden 310.000 - den er vel noe høyere nå. Dersom man har tatt en lang utdannelse fortjener man selvsagt uttelling for denne utdannelsen i lønningsposen, men man kan ikke bare ta en idealistisk utdannelse i et idealistisk yrke og så etterpå finne ut at her var det ingen lønn å hente og så begynne klagingen. Jeg selv er mer opptatt av at jeg får gjøre noe jeg liker og at jeg klarer meg greit økonomisk enn at jeg tjener mer enn naboen.

Skrevet
Hvordan skal du måle resultatene?

Ved bruk av kvalitetsikkring på grunnlag annerkjennte målemetoder.

Det finnes opptakskrav, psykologiske tester, intervjumetoder og lignende som brukes for å kvalitetsikkre personell innen de fleste yrker.

Det er et paradoks at idioter som ikke oppfyller opptakskrav til andre studier, eller yrker kan bli og forblir lærere.

Gjest Gjest_meg_*
Skrevet

Tror du må ha minst karakteren 3 i matte og norsk for å komme inn på lærerstudiet.

Tror også at lærerne går gjennom en "skikkethetstest" gjennom studiet hvis jeg ikke tar feil?? Noen som vet?

Lærerlønnen har gått opp de siste årene, rundt 300000 i begynnerlønn vil jeg tro.

Skrevet

Jeg kjenenr til flere lærere i grunnskolen som tjener alt fra kr 348 000,- til kr 470 000,-, lektorer og rektorer tjener selvsagt mer.

Jeg synes virkelig ikke lærerne skal klage mer nå...sytegruppe er hva de er. Når en ser på andre grupper i kommunal sektor med like høy eller høyere utdannelse enn lærerne, ser man fort at lærerne er blant de som kommer aller heldigst ut.

Skrevet

Det er selvmotsigende å tro at noen bevisste og inteligente mennesker søker seg til et yrke lønnes så altterlig dårligt.

Det tvinges tross alt ingen inn i læreryrket.

Skrevet

Jøss, så lei jeg er av denne debatten...

Skrevet

Med fare for å få mange på nakken...

Jeg studerer selv til å bli lærer. Jeg går allmennlærer, fordi jeg vil jobbe på barneskolen - og med høyere utdanning vil jeg ikke få jobb, fordi jeg blir for dyr (slik systemet er i dag). Jeg har studert fag tidligere, og merker hvor mye mer jeg har å stille med enn de som ikke har samme faglige erfaring som meg (selvfølgelig spiller pedagogikk inn, men med min faglige erfaring er det faktisk lettere å f.eks. identifisere enkelte lærevansker ol, selv uten yrkeserfaring)

Jeg har flere ganger tenkt, når jeg ser på de jeg studerer med, at jeg ikke er sikker på om jeg vil ha mine egne barn på offentlig skole. Det er jo helt forferdelig å tenke slik om det yrket jeg har valgt!! Men poenget er jo det at nivået er ikke så forferdelig høyt (underdrivelse), og vi skal faktisk legge grunnlaget for et langt liv, både hva angår utdanning, arbeid OG sosialt. Og så blir det ikke satt pris på at vi har høyere utdanning?? Personlig trenger jeg ikke høyere lønn, det er ikke derfor jeg vil ha en høyere utdanning enn allmennlærer. Det er fordi jeg vil, rett og slett.

Uansett; lønna gidder jeg ikke diskutere. Nivået, derimot. Der tror jeg ikke du kan få meg til å holde kjeft. Selvfølgelig - selvom du kommer inn, så er det ikke sikkert du kan gjennomføre, men HALLO - har noen sett på pensumet vi skal gjennom?

Skammer meg over å tenke sånn om mitt eget yrke. Samtidig vet jeg at jeg deler syn med mange av de som foreleser for oss (mao alle de jeg har snakket med om dette er enige...) Kanskje kan jeg (og noen av de jeg studerer sammen med) være med på å endre utdanningen. For NOE må gjøres.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...