Gjest Anonymous Skrevet 7. april 2003 #1 Skrevet 7. april 2003 Har gruet meg til å gå til GU siden jeg var 8 år Når bør jeg egentlig komme seg av gårde? ? Har vært seksuelt aktiv i ett år. Har aldri vært hos gynekolog fordi jeg aldri har hatt noen plager, men bør jeg gå til "kontroll" uansett? Gjør det noe om jeg fortsetter å drøye den? Gruer meg vet jo at det er naturlig(?), noe man må gjennom og at legen gir blaffen i hvordan du ser ut, men...grøss. Når var første gang du var hos GU?
Gjest gjest Skrevet 15. november 2005 #2 Skrevet 15. november 2005 Det er jo greit å sjekke seg.... Jeg var på GU etter et halvår tror jeg... Gruet meg utrolig, men det var det ikke noe grunn til. har nå vært flere ganger både hos kvinnlige og mannlige leger. dette gjør jo de til daglig må du bare tenke. Jeg har foretrukket kvinnelige leger, helt naturlig liksom, men var ikke noe ubehagelig i det hele tatt å gå til mann heller! i å med at legene er så naturlig om undersøkelsen er det mye lettere å slappe av! jeg amnbefaler å gå jeg... uansett så får du det gjort, også slipper du å grue deg! lykke til!
Gjest Gjest Skrevet 15. november 2005 #3 Skrevet 15. november 2005 Syns det er litt mye mas om GU når man er ung og føler seg frisk. Dersom du ikke har noen plager og ikke trenger p-piller syns jeg ikke du skal stresse med det.
Arkana Skrevet 15. november 2005 #4 Skrevet 15. november 2005 Syns det er litt mye mas om GU når man er ung og føler seg frisk. Dersom du ikke har noen plager og ikke trenger p-piller syns jeg ikke du skal stresse med det. ← Man kan godt ha kreft eller andre skumle sykdommer selv om man føler seg frisk. Jeg synes i motsetning til deg at altfor mange finner på unnskyldninger og prøver å lure seg unna noe som er raskt over og som gir en god følelse, fordi man vet at man er frisk. Man bør ta GU jevnlig (hvert tredje år) når man har hatt sex eller fyller 25, avhengig av hva som kommer først. Hvorfor gamble med kroppen sin?
Gjest Gjest Skrevet 15. november 2005 #5 Skrevet 15. november 2005 Alle som er seksuelt aktive bør gå til GU med jevne mellomrom. Hvis du skifter partner, bør du sjekke deg for klamydia. Ellers bør du få tatt en celleprøve fra livmorhalsen hvert 3. år. SI fra til legen - hvis hun ikke spør - at det er første gang du er på en slik undersøkelse, og at du gruer deg. Undersøkelsen gjør ikke vondt, men kan være litt ubehagelig hvis du er svært anspent. Det foregår på denne måten: Du må kle av deg alt på underkroppen, og ligge i en undersøkelsesstol med benholdere, slik at legen kan se underlivet ditt. Legen kjenner med 2 fingre i skjeden og evt 1 i endetarmen, at livmoren har vanlig størrelse og form. Deretter settes det inn et spekulum av metall ( et instrumet med ontrent samme diameter som 2 fingre), slik at legen kan se livmorhalsen. Dette må legen gjøre for å kunne ta prøver. Klamydiaprøve tas med en lang q-tips. Celleprøven tas med en liten kost og en trepinne. Samtidig kan legen se om du har kjønnsvorter eller annet unormalt ved livmorhalsen eller innsiden av skjeden. Leger gjør dette hver dag, og tenker ikke over at underlivet til folk er noe annerledes enn resten av kroppen. Svært mange sier at det var sannelig mindre å grue for enn de hadde trodd når undersøkelsen er over. Lykke til!
Gjest Gjest Skrevet 15. november 2005 #6 Skrevet 15. november 2005 Man kan godt ha kreft eller andre skumle sykdommer selv om man føler seg frisk. Jeg synes i motsetning til deg at altfor mange finner på unnskyldninger og prøver å lure seg unna noe som er raskt over og som gir en god følelse, fordi man vet at man er frisk. Man bør ta GU jevnlig (hvert tredje år) når man har hatt sex eller fyller 25, avhengig av hva som kommer først. Hvorfor gamble med kroppen sin? ← Hvilke andre undersøkelse for kreft anbefaler du at man tar jevnlig? Hvilke andre undersøkelser for andre skumle sykdommer burde jeg ta? Og hvorfor bare hvert 3. år? Hvorfor ikke hele tiden? Hvorfor blir ikke gutter screenet for kreft i testikler og prostata hvert 3. år? Jeg syns det blir litt hysteri jeg.
Gjest gjest1 Skrevet 15. november 2005 #7 Skrevet 15. november 2005 Om du er sexuelt aktiv så bør du også bli testet for kjønnssykdommer, kanskje da spesielt Klamydia.
Arkana Skrevet 15. november 2005 #8 Skrevet 15. november 2005 Hvorfor blir ikke gutter screenet for kreft i testikler og prostata hvert 3. år? ← Fordi gutter, i motsetning til jenter, har "utstyret" sitt på utsiden og er dermed selv i stand til å kjenne etter forandringer, kuler o.l. Det kan ikke kvinner. Og det samme gjelder andre krefttyper. Vi kan selv kjenne etter kuler og forandringer i brystene eller andre kroppsdeler, mens livmor og eggstokker altså må undersøkes av en lege. Er ikke det opplagt?
Gjest Milah Skrevet 15. november 2005 #9 Skrevet 15. november 2005 Om du er sexuelt aktiv så bør du også bli testet for kjønnssykdommer, kanskje da spesielt Klamydia. ← Akkurat. Mange kjønnsykdommer gir få eller ingen symptomer, og hvis en ikke sjekker seg regelmessig, kan man faktisk bli steril..
Gjest Gjest Skrevet 15. november 2005 #10 Skrevet 15. november 2005 Fordi gutter, i motsetning til jenter, har "utstyret" sitt på utsiden og er dermed selv i stand til å kjenne etter forandringer, kuler o.l. Det kan ikke kvinner. Og det samme gjelder andre krefttyper. Vi kan selv kjenne etter kuler og forandringer i brystene eller andre kroppsdeler, mens livmor og eggstokker altså må undersøkes av en lege. Er ikke det opplagt? ← Hvordan sjekker du deg selv for kreft i lunger, hjerne etc? Innen du får symptomer er det gått ganske lang tid. Uansett, det er utenfor tema. Det jeg mener er at jeg ikke syns det er opplagt at man på død og liv skal sjekke livmora for kreft fordi man har vært seksuelt aktiv i noen måneder. Hvis man syns det er skummelt med GU kan man vel gi seg selv litt tid til å blir komfortabel med tanken, i stedet for å springe av sted til legen fordi man er redd for at man har kreft? Dersom trådstarter har mistanke om at hun eller kjæresten kan ha utsatt seg for klamydia-smitte (som ofte kan være symptomløst) bør hun si det til legen. Jeg tror det er en eller annen kampanje på gang som gjør at man da kan få legetime, prøvetaking, og ev. resept gratis. Eller sjekk om det fins en helsestasjon for ungdom i nærheten, der er det gratis og de har masse erfaring med nervøse GU-debutanter.
Trampe Skrevet 15. november 2005 #11 Skrevet 15. november 2005 Alle gruer seg litt før sin første GU. Men som de andre sier - legen gjør dette hver dag, det er ikke noe problem. Bare pass på å slappe helt av, ikke spenn deg. Da blir det bare verre. Noen kan synes det er ubehagelig å ta prøvene. Jeg har vært hos GU mange ganger på grunn av virusforandringer, og bare en gang har jeg opplevd at det var ubehagelig. Hvis du er redd for at det skal gjøre vondt, kan du ta en ibux på forhånd, det gjør flere av mine venninner. Man sjekker ikke livmora for kreft fordi man har vært seksuelt aktiv i noen måneder. Man sjekker at man ikke har pådratt seg noen seksuelt overførbare sykdommer. Og man kan få kreft uansett hvor gammel man er og uavhengig om man har vært seksuelt aktiv eller ikke. Når vi har muligheten til å sjekke at alt står bra til, hvorfor ikke? Hvis dere synes det er dumt, så la være da vel. Det er et tilbud, ikke et påbud.
Gjest Gjest-Hanne Skrevet 15. november 2005 #12 Skrevet 15. november 2005 Hei! For Guds skyld, gå til undersøkelse. Et nært familiemedlem av meg døde i en alder av 25 av livmorshalskreft fordi hun aldri var til undersøkelse. Det er riktignok sjelden at slikt skjer, men den sjansen er det ikke verdt å ta. Og til gjesten som ikke synes det er vits å sjekke, prøv å miste et familiemedlem, så skal vi se om ikke du ville gått til undersøkelse...
-Fisken- Skrevet 15. november 2005 #13 Skrevet 15. november 2005 Ehm.. er det bare meg, eller skrev trådstarter innlegget i 2004? Mulig det er noe kluss med datoene hos meg, for her står det i alle fall at trådstarter skrev i 2004, mens alle dere andre skrev i dag. hm. :klø:
Gjest Gjest Skrevet 15. november 2005 #14 Skrevet 15. november 2005 Det jeg mener er at jeg ikke syns det er opplagt at man på død og liv skal sjekke livmora for kreft fordi man har vært seksuelt aktiv i noen måneder. Hvis man syns det er skummelt med GU kan man vel gi seg selv litt tid til å blir komfortabel med tanken, i stedet for å springe av sted til legen fordi man er redd for at man har kreft? ← Livmorkreft har ikke noe med at man er seksuelt aktiv eller ikke å gjøre. Det er ikke uten grunn at alle kvinner over 25 år får brev i posten hvor de blir anmodet om å ta en underlivssjekk.... Og hva oppnår man med å utsette GU? De færreste av oss er vel komfortable i stolen, men det blir ikke noe bedre om man utsetter og utsetter og utsetter....
Gjest Gjest Skrevet 15. november 2005 #15 Skrevet 15. november 2005 Ehm.. er det bare meg, eller skrev trådstarter innlegget i 2004? Mulig det er noe kluss med datoene hos meg, for her står det i alle fall at trådstarter skrev i 2004, mens alle dere andre skrev i dag. hm. :klø: ← Hos meg står det 2003. Hvorfor i all verden drar noen opp en snart 3 år gammel tråd ?
Arkana Skrevet 15. november 2005 #16 Skrevet 15. november 2005 Det er vel helt uvesentlig at tråden er 3 år gammel. Selv om den personen som skrev det sannsynligvis ikke får lest svarene er jo tråden høyst aktuell.
Iceglow Skrevet 15. november 2005 #17 Skrevet 15. november 2005 Og igjen, klamydia kan sjekkes ved urinprøve. (hehe, alltid når jeg ser slike gamle tråder som blir dradd fram, så lurer jeg på hvordan det går med trådstarter )
Gjest Gjest Skrevet 15. november 2005 #18 Skrevet 15. november 2005 Hei! For Guds skyld, gå til undersøkelse. Et nært familiemedlem av meg døde i en alder av 25 av livmorshalskreft fordi hun aldri var til undersøkelse. Det er riktignok sjelden at slikt skjer, men den sjansen er det ikke verdt å ta. Og til gjesten som ikke synes det er vits å sjekke, prøv å miste et familiemedlem, så skal vi se om ikke du ville gått til undersøkelse... ← Trådstarter nevner ingenting om sin alder, men hun lurer på om hun trenger en GU i forbindelse med at hun har vært seksuelt aktiv ett års tid og er nervøs for det. Når hun da får svar om at hun kan ha kreft og derfor må få gjort det fortest mulig er det antagelig ikke noe som gjør henne mindre engstelig for undersøkelsen. Jeg mener at det ikke gjør noe om hun venter litt, og for eksempel bruker tiden til å finne ut hvordan en GU foregår. Kreft er en sykdom som faktisk rammer nesten halvparten av oss en eller annen gang i livet. Lungekreft er den vanligste, og hver 10. kvinne får brystkreft. For kreft i livmorhalsen er overlevelsesgraden ganske høy, opp mot 80 %. Dette må vi leve med, og selvfølgelig prøve å begrense i mest mulig grad, men jeg mener at overdreven redsel ikke gjør ting bedre.
-Fisken- Skrevet 15. november 2005 #19 Skrevet 15. november 2005 Det er vel helt uvesentlig at tråden er 3 år gammel. Selv om den personen som skrev det sannsynligvis ikke får lest svarene er jo tråden høyst aktuell. ← Selvfølgelig Jeg bare lurte om det bare var hos meg.
Ciara Skrevet 15. november 2005 #20 Skrevet 15. november 2005 Trådstarter nevner ingenting om sin alder, men hun lurer på om hun trenger en GU i forbindelse med at hun har vært seksuelt aktiv ett års tid og er nervøs for det. Når hun da får svar om at hun kan ha kreft og derfor må få gjort det fortest mulig er det antagelig ikke noe som gjør henne mindre engstelig for undersøkelsen. Jeg mener at det ikke gjør noe om hun venter litt, og for eksempel bruker tiden til å finne ut hvordan en GU foregår. Kreft er en sykdom som faktisk rammer nesten halvparten av oss en eller annen gang i livet. Lungekreft er den vanligste, og hver 10. kvinne får brystkreft. For kreft i livmorhalsen er overlevelsesgraden ganske høy, opp mot 80 %. Dette må vi leve med, og selvfølgelig prøve å begrense i mest mulig grad, men jeg mener at overdreven redsel ikke gjør ting bedre. ← Skrev ikke Gjest-Hanne at det er sjelden det skjer? Poenget er vel ikke å gjøre noen redde. Det er ikke sannsynlig at trådstarteren har kreft, men man kan jo ikke utelukke det heller. Hadde man uten videre kunnet utelukke sykdommer uten å gå til undersøkelse, hadde det jo ikke vært noe poeng i undersøkelse, eller?
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå