Gjest Wolfmoon Skrevet 18. oktober 2007 #21 Skrevet 18. oktober 2007 Det er sant. Så da tror jeg enten jeg skal begynne med evt. fortsette å si (siden jeg er usikker på hva jeg har sagt før) Pc når jeg snakker om det som er inne i kabinettet inkludert kabinettet hehe
Gjest Qha Skrevet 18. oktober 2007 #22 Skrevet 18. oktober 2007 "Faguttrykket" her i heimen er kassa. Å si harddisk blir litt feil. Kabinett er jo ..kabinett. Dvs det utenpå. Pc er vel ikke det rette ordet for det heller.Siden jeg oppfatter det som både skjerm og "kassa" Men jeg tror nok jeg ville ha kalt det pc.
Gjest Gjest Skrevet 19. oktober 2007 #23 Skrevet 19. oktober 2007 Funker ikke så godt å si "det er noe galt med kabinettet" hvis det faktisk ikke er noe galt med kabinettet.. :o) Pc'n er tingen å si om hele enheten kanskje ja. Skjerm er no' en skjerm igjen, og brukes enten til å se på, -eller til å daske på når pc'n ikke fungerer :o). Det er litt komisk å se på, som om det hjelper .. En ting jeg har prøvd, men som selvsagt ikke fungerer, er å dundre løs på tastaturet med knyttnevene. PCen var like ille etterpå, og tastaturet hadde en tendens til å henge seg på enkelte taster..
Gjest Gjest Skrevet 19. oktober 2007 #24 Skrevet 19. oktober 2007 Som helt uvitende pc-kjøper tidlig på 90-tallet - pekte jeg på "dingsen" som skjermen stod på, og spurte selgeren hva det var. Svaret var: "Det er harddisken". Og da trodde jeg på det. Jeg kalte kabinettet for harddisk i mange år. Tror det var bransjen som startet dette.
Gjest Gjest Skrevet 19. oktober 2007 #25 Skrevet 19. oktober 2007 Harddiskene var også mye større før i tiden, disse er vel 5.25 tommere alle sammen.. ? ...ikke noe særlig stort i forhold til dagens disker når man tenker "plass til filer", kanskje.
Gjest Gjest Skrevet 19. oktober 2007 #26 Skrevet 19. oktober 2007 Åh !! Her var det mye digg.. ! Ta spesielt en titt på dette bildet, en 3,5' (dagens størrelse) ved siden av en 5.25' !
Gjest Blondie65 Skrevet 19. oktober 2007 #27 Skrevet 19. oktober 2007 Åh !! Her var det mye digg.. ! Ta spesielt en titt på dette bildet, en 3,5' (dagens størrelse) ved siden av en 5.25' ! Da jeg begynte med data 5,25' ny. Den erstattet en som var på størrelse med en LP. Da 5,25' kom var det vanlig med to diskettstasjoner på PC - en for å kjøre programmet og en for å lagre data. Er morsomt å tenke på (dette var på midten av 80-tallet).
Gjest javac Skrevet 19. oktober 2007 #28 Skrevet 19. oktober 2007 (endret) Kanskje litt OT, men likevel: En harddisk regnes jo faktisk som en perifer enhet (mht Von Neumanns datamaskinmodell). Så lenge man får lastet operativsystemet inn i primærlageret, så er ikke harddisken i utgangspunktet nødvendig for at en datamaskin skal fungere. Siden data i primærlageret er volatilt (forsvinner dersom strømmen kuttes), så benyttes sekundærlageret (altså harddisken) til å lagre data permanent. Det hadde faktisk vært mer treffende å kalt "boksen" for prosessoren eller noe sånt. Prosessoren er både hjertet og hjernen i alle slike "bokser". Endret 19. oktober 2007 av javac
Gjest Nedfall Skrevet 19. oktober 2007 #29 Skrevet 19. oktober 2007 Kanskje litt OT, men likevel: En harddisk regnes jo faktisk som en perifer enhet (mht Von Neumanns datamaskinmodell). Så lenge man får lastet operativsystemet inn i primærlageret, så er ikke harddisken i utgangspunktet nødvendig for at en datamaskin skal fungere. Hadde det ikke vært for den hersens pagefila, hadde det der fungert glimrende.. Siden data i primærlageret er volatilt (forsvinner dersom strømmen kuttes), så benyttes sekundærlageret (altså harddisken) til å lagre data permanent. Det hadde faktisk vært mer treffende å kalt "boksen" for prosessoren eller noe sånt. Prosessoren er både hjertet og hjernen i alle slike "bokser". Prosesseringsenhet, kanskje ? Kommer i hu de gamle EDB programmene som ble sendt på nrk i sin tid, tastatur ble vel kalt inndataenhet, printer for inndataenhet, men selve boksen.. husker ikke navnet de brukte på den..
Gjest javac Skrevet 19. oktober 2007 #30 Skrevet 19. oktober 2007 Hadde det ikke vært for den hersens pagefila, hadde det der fungert glimrende.. Tja, nå er jo slike filer ment som et supplement og en utvidelse til primærlageret, da. Swap- og pagefiler (/ -partisjoner) er således OS-avhengig og ble i sin tid innført som følge av at operativsystemet kan kreve mer minne enn maskinvaren tillater.
Gjest Nedfall Skrevet 19. oktober 2007 #31 Skrevet 19. oktober 2007 Tja, nå er jo slike filer ment som et supplement og en utvidelse til primærlageret, da. Swap- og pagefiler (/ -partisjoner) er således OS-avhengig og ble i sin tid innført som følge av at operativsystemet kan kreve mer minne enn maskinvaren tillater. Ja, det er ikke helt lett å eliminere den, man kan hive inn mer fysisk RAM, men det vil alltid være tilfeller der den brukes opp ! Hm... har du vært borti løsninger der man bruker flashminne som harddisk, og legger swap i RAM ? Har lest en del om slike løsninger på nett (ikke prøvd selv), der man på denne måten bygger helt lydløse maskinløsninger (ingen harddisk, ingen støy). VIA Mini-ITX med en flash ide adapter, og ett passe stort CFkort. Det skal visst være en grei løsning, spesielt hvis man kjører en minimal innstallasjon av linux..
Gjest javac Skrevet 19. oktober 2007 #32 Skrevet 19. oktober 2007 (endret) Ja, det er ikke helt lett å eliminere den, man kan hive inn mer fysisk RAM, men det vil alltid være tilfeller der den brukes opp ! Hm... har du vært borti løsninger der man bruker flashminne som harddisk, og legger swap i RAM ? Har lest en del om slike løsninger på nett (ikke prøvd selv), der man på denne måten bygger helt lydløse maskinløsninger (ingen harddisk, ingen støy). VIA Mini-ITX med en flash ide adapter, og ett passe stort CFkort. Det skal visst være en grei løsning, spesielt hvis man kjører en minimal innstallasjon av linux.. Jeg må innrømme at jeg ikke har eksperimentert så veldig mye med det. Jeg har riktignok forsøkt å kjøre Damn Small Linux fra minnepenn. Ellers har sikkert de fleste forsøkt Live-distroer av Linux som kjører fra CD-ROM, men dette er jo pinsamt tregt og uten spesielt stor nytteverdi. Flash-disker regnes for å være fremtiden og vil garantert komme og erstatte roterende magnetiserte harddisker med begrenset levetid. Foreløpig er det hovedsaklig et spørsmål om dimensjonen pris kontra lagringsplass, men sånt har en tendens til å løse seg etter hvert som teknologien modnes og produksjonskostnadene går ned. BTW: Jeg tror at blant annet denne PCen bruker Flash-disk. (Edit: Jupp! Spesifikasjoner) Endret 19. oktober 2007 av javac
Tuddelidu Skrevet 19. oktober 2007 #33 Skrevet 19. oktober 2007 Dere som kan sånt; Er det sånn at ved swapping flyttes hele prosessen ut av primærminnet, mens ved paging flyttes kun "enkeltpages"? Kombineres disse på noe vis, eller har man enten det ene eller det andre?
Gjest javac Skrevet 19. oktober 2007 #34 Skrevet 19. oktober 2007 Dere som kan sånt; Er det sånn at ved swapping flyttes hele prosessen ut av primærminnet, mens ved paging flyttes kun "enkeltpages"? Kombineres disse på noe vis, eller har man enten det ene eller det andre? Det stemmer. Selv om man gjerne blander begrepene litt, så har de litt ulik virkemåte. Swapping fungerer, som du sier, slik at den flytter en hel prosess inn i et virtuelt minne. Når man flytter en hel prosess ut av minnet, så vil man frigjøre adskillig mer plass enn ved paging. Paging flytter kun såkalte pages med en størrelse på 4KB hver. Om disse brukes om hverandre i utstrakt grad i dag er jeg litt usikker på, men jeg har i hvert fall forstått det slik at MS Windows bruker kun paging - i hvert fall siden Windows 95. BSD/Linux/Unix på sin side er litt mer diversibel. Unix var i utgangspunktet basert på swapping, men man finner i dag systemer som enten baserer seg kun på swapping, kun på paging eller begge deler samtidig (som mixed mode). Swapping er i utgangspunktet langt mindre effektivt enn paging, iom at man flytter hele prosesser inn og ut i stedet for mindre bruddstykker av data. Dette er vel også grunnen til at nyere systemer i all hovedsak baserer seg på paging fremfor swapping.
Tuddelidu Skrevet 19. oktober 2007 #35 Skrevet 19. oktober 2007 Det stemmer. Selv om man gjerne blander begrepene litt, så har de litt ulik virkemåte. Swapping fungerer, som du sier, slik at den flytter en hel prosess inn i et virtuelt minne. Når man flytter en hel prosess ut av minnet, så vil man frigjøre adskillig mer plass enn ved paging. Paging flytter kun såkalte pages med en størrelse på 4KB hver. Om disse brukes om hverandre i utstrakt grad i dag er jeg litt usikker på, men jeg har i hvert fall forstått det slik at MS Windows bruker kun paging - i hvert fall siden Windows 95. BSD/Linux/Unix på sin side er litt mer diversibel. Unix var i utgangspunktet basert på swapping, men man finner i dag systemer som enten baserer seg kun på swapping, kun på paging eller begge deler samtidig (som mixed mode). Swapping er i utgangspunktet langt mindre effektivt enn paging, iom at man flytter hele prosesser inn og ut i stedet for mindre bruddstykker av data. Dette er vel også grunnen til at nyere systemer i all hovedsak baserer seg på paging fremfor swapping. Jo, det koster vel en del mer å flytte tilbake hele prosessen fremfor bare det man trenger hvis man først har flytta det ut. Og kanskje har man ikke engang trengt å flytte ut akkurat den delen man vil bruke neste gang, så det er jo logisk Jeg leste nettopp ett eller annet sted at Linux kun bruker paging, ihvertfall. Bruker forresten alle systemer 4kb pages?
Gjest javac Skrevet 20. oktober 2007 #36 Skrevet 20. oktober 2007 (endret) Bruker forresten alle systemer 4kb pages? Størrelsen avhenger av CPU-arkitekturen, men 4KB er vanlig for x86-maskiner beregnet for privat bruk. De fleste CPUer kan støtte pagestørrelser som er større. Skikkelig store pagestørrelser brukes hovedsakelig i forbindelse med servere og klynger (clustere) der man har adskillig mer ressurser å rutte med. Mens jeg svarte i denne tråden fant jeg forøvrig noen fine utils som du kan bruke til å sjekke hva systemet ditt bruker (dersom du bruker Windows): http://www.geocities.com/lc_castro/winnt.htm Tilsvarende finnes for Linux. Dersom du kjører wmem.exe så kan du finne ut mer om minnehåndteringen på PCen din, inkludert se hvor stor page size du har (mest sannsynlig er denne 4096 bytes). Endret 20. oktober 2007 av javac
Tuddelidu Skrevet 20. oktober 2007 #37 Skrevet 20. oktober 2007 Størrelsen avhenger av CPU-arkitekturen, men 4KB er vanlig for x86-maskiner beregnet for privat bruk. De fleste CPUer kan støtte pagestørrelser som er større. Skikkelig store pagestørrelser brukes hovedsakelig i forbindelse med servere og klynger (clustere) der man har adskillig mer ressurser å rutte med. Mens jeg svarte i denne tråden fant jeg forøvrig noen fine utils som du kan bruke til å sjekke hva systemet ditt bruker (dersom du bruker Windows): http://www.geocities.com/lc_castro/winnt.htm Tilsvarende finnes for Linux. Dersom du kjører wmem.exe så kan du finne ut mer om minnehåndteringen på PCen din, inkludert se hvor stor page size du har (mest sannsynlig er denne 4096 bytes). Ah, der var det jo masse gøy :-D
Kykkelikokos Skrevet 20. oktober 2007 #38 Skrevet 20. oktober 2007 Snakk om å avspore diskusjonen Det heter PC'en, uavhengig om man har skjerm eller ikke.
Tuddelidu Skrevet 20. oktober 2007 #39 Skrevet 20. oktober 2007 Snakk om å avspore diskusjonen Det heter PC'en, uavhengig om man har skjerm eller ikke. Jek skjønner ikke hva du snakker om
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå