Gå til innhold

Harddisk kontra PC

Anbefalte innlegg

Gjest kenneth
Skrevet

Hvorfor kaller folk PC-en for harddisk?

Hvordan har denne pussige misforståelsen vokst seg så stor?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har aldri hørt folk som kaller en hardisk for PC.

Skrevet
Jeg har aldri hørt folk som kaller en hardisk for PC.

Nei, men du har sikkert hørt om folk som kaller en PC (tårnet) for en harddisk :) ...som er det ts spør om

Skrevet

Hm, tror ikke det heller. Men har hørt dem som kaller skjermen for dataen da.. ;)

Gjest Blondie65
Skrevet

De aller fleste jeg kjenner på min alder av hunkjønn kaller "boksen" som harddisken sitter inne i for harddisken. Jeg tror det kan være flere grunner til dette - blant annet IT-avdelinger sentralt plassert som sier at "harddisken er ødelagt så jeg må få tilsendt PC'en" og så sendes "boksen" inn og kommer tilbake ny og fin.

Jeg synes ikke denne misforståelsen er så farlig, i de tilfeller man har bruk for den mer riktigte betegnelsen så får man som regel anledning til å vise og forklare. Det er verre når de sier "PC'en virker ikke, den har så rare farger" når de mener at skjermen er ødelagt.

Skrevet

Nei, det er ikke så farlig at de kaller alt inne i kabinettet for harddisk.

Men.... problemene kommer når de skal ha hjelp med et eller annet, og ikke greier å forklare hvor de tror problemet sitter.

For meg er en harddisk en harddisk, et hovedkort et hovedkort osv.

Og da tenker jeg ut fra det.

Og da kan de få en del hytt og pine svar.

Mer innfløkt enn det er det ikke, som sagt.

Gjest Gjest_Julie_*
Skrevet

Fordi vi ikke vet bedre selvfølgelig.

PC er for meg hele greiene, alt sammen, unntatt skjermen, som er noe eget.

Harddisken er inne i den store boksen som av og til havner på reparasjon og da kaller enkelte det for harddisken,. Men det er klart, insisterer datafolket på at det heter PC skal en selvsagt ikke kverulere på det. :filer:

Skrevet

Det er en del folk som kaller hele boksen for en harddisk ja. Jeg sitter på jobb med det.. ikke at jeg har noe med reprasjoner og sånn å gjøre, men derimot et register over alt utstyr vi eier. Og da er det mange som har fått med seg at når de skal definere en "hel datamsskinpakke" så består den av to deler, hvorav den ene defineres som "dataskjerm". Mange har en tendens til å da klassifisere resten som "harddisk", så jeg har lært meg å dobbeltsjekke alle som vil registrere en harddisk, i 90% av tilfellene mener de å registrere en pc (men i noen få tilfeller er det jo snakk om en ekstern harddisk, og da er det nok en harddisk de mener)

Men hvorfor.... nei, det er en annen sak... sannelig ikke godt å vite.

Skrevet

Det kommer vel fra da pc var nytt, og ingen hadde peiling på det. Ordet harddisk var noe av det første folk fikk med seg hva var, og så var det ikke så mange som skjønte at det også var andre ting inne i "boksen". Jeg har hørt folk si feil på dette siden begynnelsen av 90-tallet, da data begynte å bli litt utbredt.

Skrevet

Er det ikke da litt merkelig at man ikke kaller en bil for en motor, eller kanskje heller bagasjerom (en harddisk er jo hvor man lagrer ting) ?

Åh.. du har fått deg nytt bagasjerom.. ? Ja.. det gamle virket ikke..

Forklaring er vel at man faktisk gidder å åpne både panseret og bakluka, og titte inni..

Ja, man har det fenomenet med garanti.. men man har jo ingen unnskyldning for ikke å åpne luka på pcen, når garantien er gått ut ?

Gjest Blondie65
Skrevet
Er det ikke da litt merkelig at man ikke kaller en bil for en motor, eller kanskje heller bagasjerom (en harddisk er jo hvor man lagrer ting) ?

Forklaring er vel at man faktisk gidder å åpne både panseret og bakluka, og titte inni..

Ja, man har det fenomenet med garanti.. men man har jo ingen unnskyldning for ikke å åpne luka på pcen, når garantien er gått ut ?

Hvis du skal sammenligne ting synes jeg du skal sammenligne ting som passer.

- Det er noe galt med bilen min

- Å hva er det da

- Det er sånn rar lyd fra motoren

- Hva mener du?

- Når jeg starter - akkurat som den ikke vil

- Å ... du mener at motoren ikke starter?

- Vet ikke jeg ... er det motoren som er ødelagt tror du

- Nei det høres mer ut som du har flatt batteri

Det er vel mange nok som ikke hadde funnet motoren i en bil om de hadde åpnet panseret ...

Gjest Wolfmoon
Skrevet (endret)

Jeg har en stasjonær pc (boksen) og en ekstern harddisk jeg da. Tror aldri jeg har kalt boksen for harddisken, men hva heter den sånn egentlig? Syns det blir rart og kalle den boksen eller kabinettet.

Endret av Wolfmoon
Gjest Blondie65
Skrevet
Jeg har en stasjonær pc (boksen) og en ekstern harddisk jeg da. Tror aldri jeg har kalt boksen for harddisken, men hva heter den sånn egentlig? Syns det blir rart og kalle den boksen eller kabinettet.

Kabinettet er selve ... hm ... kabinettet. Jeg kaller det for boksen jeg da.

Skrevet
Kabinettet er selve ... hm ... kabinettet. Jeg kaller det for boksen jeg da.

Eller PC. For det er jo PC-en. Boksen blir jo bare det som er rundt alle PC-komponentene, som utgjør PC-en sammen med kabinetettet.

Gjest Blondie65
Skrevet

Jeg kaller det altså for boksen eller "selve pc'en". Som i:

- Maskinen min virker ikke.

- Mener du skjermen eller selve PC'en (alt. boksen)

Men så har jeg bygget diverse maskiner selv da fra grunnen av og vet hva de inneholder lissom.

Skrevet

:hoho:

Gjest Wolfmoon
Skrevet
Jeg kaller det altså for boksen eller "selve pc'en". Som i:

- Maskinen min virker ikke.

- Mener du skjermen eller selve PC'en (alt. boksen)

Men så har jeg bygget diverse maskiner selv da fra grunnen av og vet hva de inneholder lissom.

Jeg har liksom aldri helt tenkt over hva jeg sier. Men man kan vel si at Pc'n er bygd opp av en harddisk, skjermkort og alle de andre komponentene kanskje? Nå ble jeg faktisk skikkelig usikker på hva jeg kaller det... sært.

Skrevet

Funker ikke så godt å si "det er noe galt med kabinettet" hvis det faktisk ikke er noe galt med kabinettet.. :o)

Pc'n er tingen å si om hele enheten kanskje ja.

Skjerm er no' en skjerm igjen, og brukes enten til å se på, -eller til å daske på når pc'n ikke fungerer :o). Det er litt komisk å se på, som om det hjelper ..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...