Gå til innhold

Kjøpt bruktbil


Frk Johansen

Anbefalte innlegg

Har kjøpt en bruktbil, skrevet kontrakt, MEN selger har ikke opplyst om at speedometeret ikke går. Altså hvordan kan jeg vite at det sluttet å virke for to uker siden som han nå sier? Han fikk beskjed noen timer etter at jeg overtok bilen at jeg ønsket å heve kjøpet. Han nekter å ta bilen tilbake. Har sendt rek brev som han ikke svarer på. Hvordan bør jeg gå frem nå?

Har sagt til han at man har 10 dagers angrefrist på alle kjøp men han mener kjøpt er kjøpt. :kjefte: Blir så sint og frustert!!

Trenger hjelp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Bodillen

Å kjøpe bil privat kan være risikofylt. Kan hende du må sloss for dette her. Har dere skrevet en detaljert kontrakt, eller bare en kort en som sier at bilen selges som den står, og at kjøper ikke vet noe om feil og mangler?

Uansett, kontakt forbrukerrådet og hør med dem hva som gjelder for kjøp av bruktbil privat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man har ikke 10 dagers angrerett på alle kjøp.

Men jeg veit ingenting om bruktbiler eller feile opplysninger eller heving av kjøp, så det skal jeg ikke uttale meg om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ganske enkel kontrakt hvor det ble påpekt et par småting som selvfølgelig er helt ok.

Speedometeret ble ikke nevnt med ett ord!!!

Skal ta kontakt med forbrukerrådet, takk for det tipset!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har ikke ti dagers angrefrist. Har du kjøpt bilen av en privatperson er det Kjøpsloven som gjelder. Defekt speedometer utgjør en mangel, men det er høyst tvilsomt om det gir deg rett til å heve kjøpet. Feil kilometerstand er heller ikke i seg selv nok til at det foreligger grunn til heving. Det du kan kreve første omgang er å få feilen utbedret og/eller prisavslag. I praksis er dette vanskelig siden dette fort ender som en sak med påstand mot påstand. Selger vil naturligvis hevde at han ikke visste om feilen før du overtok bilen og med mindre du har skriftilg fra selger at speedometeret ikke virket da du overtok bilen, kommer du sannsynligvis ikke så veldig langt...

Nå har jeg både kjøpt og solgt en del bruktbiler og jeg må vel si at jeg finner det litt merkelig at du ikke sjekket at speedometert virket før du inngikk avtale om å kjøpe den eller i det minste før du overtok den. Kilometerstand kan tross alt være rimelig essensielt m.h.p. en bils tilstand og er vel en av de tingene bruktbilkjøpere flest er mest opptatt av...

Hva du bør gjøre kommer litt an på hvor gammel bilen er, hvor mye du har betalt, kilomterstand etc. Er det snakk om en gammel, billig bil kan du vel egentlig bare sørge for å få feilen utbedret og prøve å glemme hele greia. Uansett er det eneste du kan gjøre, hvis selger ikke er villig til å gå i dialog med deg, å saksøke vedkommende.

Som du kanskje har fått med deg, er bruktbilkjøp mellom private å betrakte som en risikosport. De fleste tar seg ikke bryderiet med å skrive kontrakt nettopp fordi den ikke er verdt papiret den er skrevet på... Beklager!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det enkleste du kan gjøre er å få noen som har god greie på den aktuelle biltypen til å ta en nøyere kikk på den. Det finnes alltid en god del andre indikasjoner på kilomterstand enn tallet på telleren og en som kan en del om det, kan ofte oppgi temmelig nøyaktig kilomterstand ut fra tilstanden på slitedeler etc. Viser det seg å være noenlunde overenstemmelse mellom det som står på telleren og bilens tilstand, er jo ikke dette noe stort problem og faktisk ikke så mye mer enn du må regne med når du kjøper bruktbil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Når selger opplyser om et og annet annet småtteri tar jeg det som en selvfølge at speedometeret virker!! Kilometerstand har jeg jo fått oppgitt. Det er selvfølgelig ikke noe problem om det stemmer sånn nogenlunne, men jeg er jo redd det ikke er overrensstemmelse her :o(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når selger opplyser om et og annet annet småtteri tar jeg det som en selvfølge at speedometeret virker!!

Man ser jo om speedometeret virker da :sjenert: ...

Å ta ting som en selvfølge når man kjøper bruktbil er nok heller ikke så lurt. Det handler ikke om at alle som selger bruktbil nødvendigvis er kjeltringer, men at brukte biler som regel har feil og mangler som kanskje ikke en gang eieren har vært klar over.

Som sagt så har du rettigheter i forhold til dette, men i realiteten er de lite verdt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med speedometer mener jeg ikke den pilen som viser hvor fort man kjører men tripteller og den andre som viser hvor langt bilen har gått... Mulig det ikke heter speedometer når jeg tenker meg om.. Tenkte ikke over det med det samme for jeg har hatt bil tidligere hvor triptelleren av og til hang seg opp litt men den andre km telleren gikk jo fordet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...