Gjest Gjest_lille meg_* Skrevet 17. oktober 2007 #1 Skrevet 17. oktober 2007 hei hvordan er regler om omskjæring? er det lov å gjøre det i norge? er det lov å reise til utlandet å gjøre det?
estrella Skrevet 17. oktober 2007 #2 Skrevet 17. oktober 2007 Det er ikke lov i Norge..så vidt jeg vet iallefall.. Har ikke peiling på ang det med å reise til andre land, men jeg vet at i flere land jobber de også der mot omskjæring, men kan ingenting om lovene..
brumma* Skrevet 17. oktober 2007 #3 Skrevet 17. oktober 2007 Det er straffbart å omskjære jenter i Norge, og personer bosatt i Norge som medvirker til slik omskjæring kan straffes selv om inngrepet utføres i utlandet. Omskjæring av gutter er lovlig såvidt jeg vet.
La Luna Skrevet 17. oktober 2007 #4 Skrevet 17. oktober 2007 Tenker du på omskjæring for gutter eller jenter? Er ganske stor forskjell....
Gjest Elfrida Skrevet 17. oktober 2007 #5 Skrevet 17. oktober 2007 Tror ikke det er forbudt med omskjæring av gutter i Norge, men man må betale for det selv. Omskjæring av jenter er derimot strengt forbudt.
Gjest Blondie65 Skrevet 17. oktober 2007 #6 Skrevet 17. oktober 2007 Omskjæring er lov. Kjønnslemlestelse (også kalt omskjæring av jenter) er ikke. Det er en VESENTLIG forskjell på de to begrepene og man bør ikke kalle kjønnslemlestelse for omskjæring.
Gjest Gjest_lille meg_* Skrevet 17. oktober 2007 #7 Skrevet 17. oktober 2007 ts her bare lurte..... mi søster er gift med en iraner... og de har en gutt på 2 år.. så de var å omskjærte han i iran for et par måneder siden.. og har igjen fått en liten guttebaby... og er " ganske " redd for at de skal omskjære han oxo.... så jeg hadde håpet at det skulle bli ulovlig å gjøre det.. noen som har noen linker så jeg kan lese litt om det?
Gjest Gjest Skrevet 17. oktober 2007 #8 Skrevet 17. oktober 2007 Du kan se på denne videoen av en omskjæring av et guttebarn, hvis du har nerver til det: http://video.google.com/videoplay?docid=-6584757516627632617 Ser ikke ut som gutten har det så godt akkurat. Ellers har det vel vært diskusjon om å gjøre omskjæring av gutter forbudt. Husker blant annet at det var flere jordmødre som foreslo det i fjor en gang. Men det er i hvert fall lovlig for øyeblikket.
Gjest Gjest_lille meg_* Skrevet 17. oktober 2007 #9 Skrevet 17. oktober 2007 uff ---- det var helt grusomt..... orket ikke å se særlig mye... fikk vondt over hele meg.... hvordan skal jeg nå få sove i natt... uff... stakkars stakkars små... hvorfor må man gjøre slike små så vondt? hvorfor kan det ikke bare bli ulovlig. straffbart.. ja hva som helst ... bare de små slipper å gjøre dette... stakkars stakkars små.....
estrella Skrevet 17. oktober 2007 #10 Skrevet 17. oktober 2007 uff ---- det var helt grusomt..... orket ikke å se særlig mye... fikk vondt over hele meg.... hvordan skal jeg nå få sove i natt... uff... stakkars stakkars små... hvorfor må man gjøre slike små så vondt? hvorfor kan det ikke bare bli ulovlig. straffbart.. ja hva som helst ... bare de små slipper å gjøre dette... stakkars stakkars små..... Alt bygger på tradisjon.. I noen land bruker de fortsatt steining som en straff.. Det er grusomt, men forandringene tar lang tid, uheldigvis.. Er enig, det burde ikke vært lov, men hva kan vi gjøre med lovene i andre land.. Ikke så veldig masse, vi kan påvirke ja, men vi kan ikke få dem til å forandre på lovverket sitt..
Paradokset Skrevet 18. oktober 2007 #11 Skrevet 18. oktober 2007 Man burde kanskje være litt opplyst før man uttaler seg. Omskjæring av gutter i Norge foregår ikke slik som på den videoen.
Gjest Gjest Skrevet 18. oktober 2007 #12 Skrevet 18. oktober 2007 Gidder ikke se videoen, mistenker at jeg har sett den før. Hvis det er den jeg har sett før, så er det fra Canada, der en baby omskjæres med "lokal bedøvelse" som ser ut til å ha heller tvilsom effekt (væske som penis vaskes med som skulle ha bedøvende effekt). Det er vel vanligere å bruke mer effektiv bedøvelse også. Om jeg ser bort fra at jeg mener omskjæring er et overgrep i seg selv (ufattelig at foreldre kan gjøre en slik endring på sitt barns kropp som det ikke kan samtykke til, og som aldri kan omgjøres), så ser jeg liten grunn til å bekymre seg for de barn som omskjæres i Norge (forutsat at det skjer på sykehus). Jeg tolker trådstarters som negativ mot omskjæring generelt, men kanskje også bekymret for hvordan dette utføres i Iran?
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå