Gå til innhold

Briller til barn

Fremhevede innlegg

Gjest Gjest Anita
Skrevet

Har oppdaget at min sønn på 12 år ser veldig dårlig på lang avstand...altså han er tydelig nærsynt.

Fikk vite av naboen at man får dekket hele glassene og 300,- av innfatningen for barn under 18 år.

Må jeg gå gjennom legen og bli henvist til øyenlege eller kan vi barevgå direkte til optiker? Når det gjelder å få dekket briller mener jeg.

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

.

Endret av Crash
Skrevet

Med mindre han har en øyesykdom trenger han da ingen lege. Gå rett til optiker.

Skrevet

Du skal be om henvisning til øyelege, for om det er noe han kan få dekket må det uansett en uttalelse derfra.

Jeg tok min sønn til optiker først, og ble etterpå gjort oppmerksom på at jeg måtte ha uttalelse fra øyelege for å kunne søke om å få noe dekket. Og, det må ikke være snakk om en øyesykdom. Min sønn har en liten skjeling (i tillegg til langsynthet) som ble oppdaget av optiker og bekreftet av øyelege. Det var nok til at han fylte kravet for å få deler av utgiftene dekket. Etter at denne erklæringen fra øyelege var på plass, var det nok med skriftlig attest fra optiker på at utskiftelse av briller var nødvendig for å få dekket nye briller.

Når han ble 13 gikk han imidlertid over til linser, og det er noe som IKKE dekkes all den til optimal korreksjon kan fås ved hjelp av briller.

Skrevet

Hm, er det forskjellig praksis ulike steder i landet tro? Jeg har aldri fått dekket brillene mine, fordi jeg "bare" er nærsynt med skjeve hornhinner... Nå skal sønnen til en bekjent ha briller, men det er ikke snakk om å få dekket noe der heller, til tross for at han er trafikkfarlig uten. :fnise:

Skrevet

Praksisen er den samme over hele landet.

Nærsynthet, langsynthet og skjeve hornhinner dekkes ikke nei. (Om det ikke er snakk om tilfeller der en faller under betegnelsen synshemmet.) Men, skjeling er altså en av tilstandene som dekkes. Sånn sett var det jo ren flaks for oss at gutten hadde en liten skjeling. Faktisk var den så ubetydelig at den egentlig ikke trengte å tas hensyn til når brillene skulle tilpasses. Men, siden den nå var der, fikk vi det altså dekket.

Hvis vi ser bort fra det med å få refusjon med utgiftene, så synes jeg det er rart at det først nå oppdages at gutten ser veldig dårlig, noe som kanskje tyder på at det er snakk om nylige endringer i synet? Da ville jeg også satset på å gå til øyelege først, for å få utelukket at det dreier seg om noe annet enn vanlig nærsynthet.

Jeg er selv nokså nærsynt, og det ble "plutselig" oppdaget da jeg var 10. Da ble jeg sent på langtur for å sjekkes av øyelege for sikkerhets skyld. Kjekt for meg, fikk reise med fly for første gang. :ler:

Skrevet
Praksisen er den samme over hele landet.

Nærsynthet, langsynthet og skjeve hornhinner dekkes ikke nei. (Om det ikke er snakk om tilfeller der en faller under betegnelsen synshemmet.) Men, skjeling er altså en av tilstandene som dekkes.

Det er jo akkurat det jeg trodde. Og da trenger man ikke å gå til øyelege med mindre det er nødvendig... En optiker vil jo også oppdage skjeling eller noe annet spesielt. Men herlighet, samme det, briller får han vel uansett. :icon_smile:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...