Gjest Gjest Skrevet 17. oktober 2007 #1 Skrevet 17. oktober 2007 Jeg er litt nysgjerrig på hvor mange kokebøker dere har. det lages så mye god og kreativ mat her inne. Har dere en favoritt blant kokebøkene deres?
Brunhilde Skrevet 17. oktober 2007 #2 Skrevet 17. oktober 2007 Vet ikke helt, har aldri tenkt på å telle, men det er nok et sted mellom 50 og 100. Favorittkokeboka er faktisk den jeg skriver inn egne og andres oppskrifter i, ellers bruker jeg kokebøkene mer til lesing og inspirasjon enn til å lage mat etter.
Gjest nextlife Skrevet 17. oktober 2007 #3 Skrevet 17. oktober 2007 Jeg har 2 : - Gyldendals store kokebok fra 1955, som jeg arvet etter mormor - Ei som jeg skriver i selv Bruker ingen av dem i noen særlig grad, kanskje litt til oppskrifter til bakverk. Ellers så bare lager jeg utfra hva jeg har lyst på, liker og hvordan jeg tror det skal lages
Gjest Eurydike Skrevet 17. oktober 2007 #4 Skrevet 17. oktober 2007 Jeg har rundt 50 kokebøker. Vanskelig å plukke ut noen favoritt - hver til sitt bruk. Jeg blar og leser ganske mye i alle. Aschehougs store kokebok er imidlertid den beste grunnkokeboken, og Jamie Olivers bøker er greie til hverdagsmat (feks pasta). Ellers henter jeg vel så mye inspirasjon fra Good Food Magazine (som jeg abonnerer på), og fra nettstedene BBC Food og Epicurious.
pulverheksa Skrevet 17. oktober 2007 #5 Skrevet 17. oktober 2007 Jeg er ikke sikker på hvor mange kokebøker jeg har, men det er nesten to hele hyllemeter, og alle bøkene får ikke plass i de to hyllene og ligger stablet oppå og litt rundt omkring i huset. Mine favoritt kokebøker, er den store vegetarkokeboken og de andre bøkene i den serien, jeg kjøpte den for noen år siden og har brukt bøkene flittig. Ellers bruker jeg kokebøker som lesestoff, leser likegjerne kokebøker på senga som romaner.
Nilma Skrevet 17. oktober 2007 #6 Skrevet 17. oktober 2007 Ellers henter jeg vel så mye inspirasjon fra Good Food Magazine (som jeg abonnerer på), og fra nettstedene BBC Food og Epicurious. Det er mine favoritter også. Når det gjelder kokebøker er jeg stygt redd at jeg har bikket et tresifret antall. Favoritter? Tja, det er litt vanskelig å snevre det inn, men jeg er glad i Nigellas kokebøker, og så synes jeg bøkene i serien "En kulinarisk reise" er veldig flotte.
Gjest Kristin_ Skrevet 17. oktober 2007 #7 Skrevet 17. oktober 2007 Jeg har en, og det er "glad mat for små kokker", og den fikk jeg i gave, mest sannsynlig som et lite subtilt hint
Gjest Gjest Skrevet 17. oktober 2007 #8 Skrevet 17. oktober 2007 jeg har ikke så mange, kanskje ti? Men jeg venter på en forsending med rundt fem stk til. Synes mange kokebøker er ganske ubrukelige, selv om de er fine å se på. Foretrekker de som inneholder skikkelige grunnoppskrifter og liksom jobber seg ut fra disse. Av de bøkene jeg har nå foretrekker jeg Joy of Cooking og Schønberg Erkhens Store Kokebok, men har også noen ganske inspirerende bøker om baking, småretter etc. Har også mye nytte av Ingrid Espelids kokebøker.
Gjest bada Skrevet 17. oktober 2007 #9 Skrevet 17. oktober 2007 Vi har rundt 20 kokebøker kan jeg tenke meg. Enkelte, f.eks. slike masseproduserte bøker som egentlig ikke har noen forfatter, leser jeg aldri i. Andre, som Eyvind Hellstrøms bøker, leser jeg i for avkoblingens skyld, men oppskriftene blir stort sett ikke brukt. De tre kokebøkene som brukes mest her i huset er: Leiths Cookery Bible (til basisoppskrifter som pastadeig, crème brûlée og kyllingleverpostei, samt som oppslagsverk, f.eks. når det gjelder temperaturer og steketider for hele kjøttstykker) Madhur Jaffrey's Ultimate Curry Bible (til indisk og annen asiatisk mat) Sauces Jeg synes at en fin tilnærmingsmåte til matlaging er å ikke ta utgangspunkt i en bestemt rett for så å handle inn til denne, men heller å ta utgangspunkt i hvilke råvarer som er tilgjengelig, og så tenke ut hva man kan lage av dem. Det er denne tilnærmingsmåten vi vanligvis bruker, og av og til blar vi i kokebøker og/eller søker på nettet for å få inspirasjon.
wind-up bird Skrevet 17. oktober 2007 #10 Skrevet 17. oktober 2007 Har ikke så mange kokebøker, kommer på 7-8 stykker i farten.. Liker godt kokeboken min med vegetarretter fra "den store.."-serien fra spektrum forlag. Jeg er ikke vegetarianer, men er glad i vegetarmat som avveksling fra kjøttretter, og da trengs det litt inspirasjon for meg som ikke har så mye erfaring med vegetarmat
Gjest Gjest Skrevet 17. oktober 2007 #11 Skrevet 17. oktober 2007 Jeg har bare tretten "kokebøker", men egentlig har jeg flest "bakebøker"... Seks allergikokebøker av en eller annen sort (hovedsaklig glutenfri mat, men dekker også andre allergier), 4 bakebøker, og da har jeg tre kokebøker.
Fakse Skrevet 17. oktober 2007 #13 Skrevet 17. oktober 2007 Vet ikke helt antall, men det har vel bikket over tre hyllemeter nå. Har ikke kjøpt alle selv da, en meter eller så har jeg vel arvet hos bestemor som også er "mat geek" men som ikke er i form til å lage mat mer. Bruker veldig mange av dem, hver til sine anledninger, men til hverdagsmat må jeg si meg enig med Nilma og Eurydike om at Good Food Magazine med tilhørende nettsteder er favoritten. Bruker også aperitif.no en del, eller bare google når jeg leter etter oppskrifter med en bestemt ingrediens eller vil ha mange oppskrifter på en bestemt rett for å sette dem sammen til min egen. Ellers synes jeg veldig mange lager "basiskokebøker" med litt av ditt og litt av datt. Den typen kokebøker har jeg sluttet å kjøpe, for det er begrenset hvor mange sånne man trenger. Har blitt mer glad i mer dyptpløyende bøker om et bestemt tema. F.eks "En smak av Kyst-Norge" som inneholder trandisjonelle og litt mindre tradisjonelle norske fiskeoppskrifter. Regner også med at jeg kommer til å bli glad i matleksikonet som dumpet ned i postkassen i forrige uke. Og bada, det anbefales å teste noen av Hellstrøm sine oppskrifter, det er de vel verd
Nigo-san Skrevet 17. oktober 2007 #14 Skrevet 17. oktober 2007 Har vel drøyt 30 kokebøker, i alle slags kategorier. Den soleklare favoritten er "365 middager på under en halv time"- en briljant samling oppskrifter på middager som er både kjappe og enkle, uten at det blir den vanlige, kjedelige "kjipp-kjapp-maten". Verdt sin vekt i gull! En annen favoritt er "Den store husmorboka" fra 1960- om den ikke er særlig praktisk, så kan den i det minste få fram en god latter.
Nilma Skrevet 17. oktober 2007 #15 Skrevet 17. oktober 2007 En annen favoritt er "Den store husmorboka" fra 1960- om den ikke er særlig praktisk, så kan den i det minste få fram en god latter.En sånn med tips av typen Vær alltid delikat og nysminket når Deres mann kommer sliten fra jobb?
Nigo-san Skrevet 17. oktober 2007 #16 Skrevet 17. oktober 2007 En sånn med tips av typen Vær alltid delikat og nysminket når Deres mann kommer sliten fra jobb? Akkurat! Det begrenser seg ikke til matoppskrifter, men har mange "gode" råd generelt. For eksempel hvordan du bør planlegge arbeidsdagen i huset slik at du sparer skritt og ikke blir utslitt (Jepp, "Salmer fra kjøkkenet" skildrer en helt reell periode)... Oppskriftene er dog ikke særlig spenstige, selv om det finnes en eksotisk spaghettirett innimellom, og potetgull anbefales som snertent tilbehør til kylling. Så når det gjelder matlaging, kan boka godt droppes til fordel for nyere litteratur
Gjest Emera Skrevet 17. oktober 2007 #18 Skrevet 17. oktober 2007 Har vel ca. 10 stykker, så ikke så voldsomt mange. Favoritten tror jeg må bli "Chocolate..."
Gjest bada Skrevet 17. oktober 2007 #19 Skrevet 17. oktober 2007 Og bada, det anbefales å teste noen av Hellstrøm sine oppskrifter, det er de vel verd Ok, jeg lover! For øvrig gjør jeg veldig ofte som deg hvis jeg er ute etter en oppskrift på en bestemt rett - dvs. jeg ser på mange oppskrifter, og lager mine egen "syntetiserte" versjon. For å forsøke å svare på trådstarters spørsmål igjen: Det som er viktigst å gjøre hvis man er på utkikk etter gode kokebøker, er å velge på basis av hvem som er forfatter. Tenk derfor over hvem du synes ser ut til å lage den type mat du liker. Hvis du gjør det er det stor sjanse for at du får en bok med oppskrifter du blir fornøyd med. Liker du best Jamie, Nigella eller Tina, eller noen helt andre? For det andre: Ikke kjøp kokebøker som ikke har anerkjente kokker eller matskribenter som forfatter(e), med mindre du har en spesiell grunn til det. Det finnes mengder av masseproduserte kokebøker som spys ut utelukkende for å tjene penger, og som har oppskrifter som med all sannsynlighet aldri har blitt prøvd ut på et kjøkken. Det samme gjelder hvis du søker etter oppskrifter på nettet: Hvis du bare googler etter en rett, er det ikke så veldig usannsynlig at oppskriften du finner ikke er videre god. www.bbc.co.uk/food og et par andre steder har imidlertid stort sett bare gode oppskrifter som er skrevet av, og utprøvd av, anerkjente matmennesker.
Gjest Eurydike Skrevet 17. oktober 2007 #20 Skrevet 17. oktober 2007 For øvrig gjør jeg veldig ofte som deg hvis jeg er ute etter en oppskrift på en bestemt rett - dvs. jeg ser på mange oppskrifter, og lager mine egen "syntetiserte" versjon. Akkurat sånn gjør jeg også - det har blitt en (u?)vane i den grad at jeg nærmest ikke lenger er i stand til å følge én oppskrift til punkt og prikke.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå