Gå til innhold

Bo permanent i utlandet...


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Julie_*
Flytt til Pakistan da, vel. Det er et distrikt der hvor de fleste pakistanerne i Norge kommer fra (husker ikke hva det heter, men det kan du sikkert finne ut). Start en butikk med norske varer der, det er mange som flytter dit fra Norge når de blir pensjonister, som drar på ferie dit eller flytter dit pga ekteskap. Mange barn drar dit for å gå på skole også. Disse savner sikkert norske matvarer som de ikke finner i Pakistan. Da blir det heller ikke så vanskelig for deg med språket, det er garanter en del der nede som snakker/forstår norsk. Godt og varmt er det også. Og skal du selge huset ditt her, får du sikkert mase bolig for pengene i Pakistan. Nå synes jeg dette var en så god ide at jeg lurer på å satse på det selv. Jeg vil da i tillegg leie ut norske dvder og selge norske cder.

:ler:

Det var jo et alternativ for TS.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gjest_trådstarter_*
TS sier jo ingenting om alder, bakgrunn, forutsetninger eller noe...tenk om han/hun er 50 år? Au pair blir vel ikke helt aktuelt.

De problemer man har i Norge forsvinner ikke i utlandet. Og det er lurt å vite at man har et miljø å gå til i det landet man vil bo i.

Hva har min alder å si for det jeg spør om?

Jeg vil høre andres erfaringer, uansett om de er 17 år og har vært på skråkreise i Hellas, er 21 år og au pair i Østerrike, 35 år og har startet firma i Latvia, eller 54 år og Spania-beboer på vinteren.

Og ikke minst få informasjon om hvordan levesettet er i forskjellige land, økonomi osv...

Jeg har forresten ikke særlig problemer i Norge, borsett fra at jeg føler meg mer hjemme andre steder. Og jeg har lyst til å prøve å bo i et annet land.

Matty, tusen takk for råd! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OBS, OBS om du/dere har lån i Norge.

Jeg har studert i utlandet i mange år og hadde ikke tenkt å komme hjem til Norge, men etter at jeg har fått diagnosen MS så har jeg lyst på et stabilit liv.

Og det er bare ikke mulig å håndtere studielånet (norske kr) mitt i utlandet og samtid har råd til mer enn en hybel. Ikke akkurat det jeg har lyst på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor ikke?

Vi er også usikre på om vi skal flytte tilbake til utlandet, eller forbli i Norge.....

Sorry for at jeg kapper tråden..

Fordi det blir vanskeligere og vanskeligere aa faa gode jobber innen min utdanning i Norge.

Naa viser det seg imdlertid at jeg maa hjem til Norge et par aar foer jeg kan vende tilbake fordi jobben paa et begynner nivaa her ikke er bra nok betalt i forhold til laan i Norge.

Men om noen aar saa flytter jeg nok ut igjen.

Boer ogsaa vaere oppmerksom paa at man mister rettigheter til pensjon osv naar man bor litt her og litt der i forskjellige land. Altsaa ikke aa anbefale dersom man ikke har penger opplagt eller godt betalt jobb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg tenker sør-øst i Europa tenker jeg Balkan, inkl Bulgaria, Romania osv, og tildels Hellas, Italia o.l, men mulig jeg er på bærtur... I de førstnevnte landene er det jevnt over høy (varierer, men noen steder er ikke 20-30% ledighet uvanlig) arbeidsledighet, men om du har en attraktiv utdanning, en god plan for å være selvstendig næringsdrivende (enten med norske kunder, eller f eks kjøpe og drive en restaurant eller butikk) eller kan jobbe for et norskt eller internasjonalt selskap trenger ikke det bli et problem. En annen ting er selvsagt at lønningene om du jobber "lokalt" er tildels mye lavere enn i Norge, så det er nok lurt å kvitte seg med så mye gjeld som mulig før man flytter hvis man ikke jobber for et norsk selskap...

Jeg ville også ikke hatt som plan allerede nå å flytte permanent, brenne alle broer og sånn. Det kan nok være lurt å legge en plan hvor det er mulig å flytte tilbake til Norge etter en stund om det skulle bli nødvendig - svigerfaren min har f eks bodd i Tyskland i mange år, men har gått arbeidsledig der de siste par årene (vesentlig høyere ledighet og stor konkurranse fra Østeuropa), så han pendler til Norge for jobb. Da er det greit å ha et sted å bo her, eller råd til å leie eller kjøpe. Og ellers er min erfaring at mange trives godt med å bo utenlands noen år eller en kortere periode, men ofte vil det dukke opp ting man savner alvorlig nok til å flytte tilbake, i hvert fall for en stund av gangen - selv om det selvsagt ikke gjelder alle. Uansett, av slike grunner som man bare må "føle på" over tid, kan det være greit å ha noen retrettmuligheter uten å ha satt alle pengene sine i en leilighet man ikke får solgt igjen, f eks.

Ellers skjer det jo veldig mye i turistnæringen på Balkan blant annet, med masse bygging av hoteller og alt som hører med, og lønningene er på vei opp i mange av de gamle østblokklandene, så jeg ser ingen grunn til å se så negativt på det å klare seg i utlandet. Men jeg er enig med de andre i at jeg ville satt meg inn i skatt og trygd, og ikke bare håpe på det beste :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trådstarter, er du ikke riktig klok? Flytte til utlandet fordi det virker spennende?

Uten å egentlig ha tenkt igjennom hva det fører med seg?

Uten å vite nøyaktig hvor du vil flytte?

Uten å kjenne noen som bor der?

Uten å kunne noen språk?

Uten å ha kjennskap til skatteordninger etc?

Du føler deg ikke hjemme i Norge. Hvorfor ikke? Prøv hardere å trives her. Trivselen kommer ikke av seg selv, den må du kanskje slite litt for!

:ironi:

>>WARNING<<

jantelov-jantelov-jantelov-jantelov-jantelov-jantelov-jantelov

Vet du ikke av noen der du bor nå, som er fra et av landene du synes virker spennende? En som er født og oppvokst der, gjerne bodd der en stund og flyttet til Norge i voksen alder?

Du trenger ikke kjenne vedkommende, ta kontakt allikevel! Folk vil gjerne fortelle om sin opplevelse av ting, og kunne hjelpe andre!

Så lenge du er klar over at ting ikke nødvendigvis blir så bra som du tror, er det bra at du får erfare det selv. Kast deg ut i det!

Ikke bli nedbrutt av folk som er sikker på at du ikke klarer det!

Selv om det ikke er veldig lett; hvis du vil, kan du få til!

Håper du er blant de som får enda mer lyst til å vise hva du kan greie, når folk absolutt ikke har tro på din idè.

Nesten ingen her har svart på det du egentlig lurer på. Noen har kommet med erfaringer og råd, andre bare med å trekke deg ned og håne.(Pakistan-innlegget)

Har ikke mye råd jeg heller, annet enn: Få kontakt gjennom Google, ambassader og andre som kan være til hjelp! Noen så nære som en nabo eller noen på skolen/jobben kan sikkert være til hjelp...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Noen har kommet med erfaringer og råd, andre bare med å trekke deg ned og håne.(Pakistan-innlegget)

Slapp av du, ´a! Pakistan-innlegget var faktisk alvorlig ment! Hvorfor skulle det være så usannsynlig at en nordmann kan flytte til Pakistan og starte butikk der? Jeg forslo et annet land enn trådstarter har tenkt på, og derfor skulle det være hån? Himmel og hav, så mye for å være litt kreativ!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trådstarter, er du ikke riktig klok? Flytte til utlandet fordi det virker spennende?

Uten å egentlig ha tenkt igjennom hva det fører med seg?

Uten å vite nøyaktig hvor du vil flytte?

Uten å kjenne noen som bor der?

Uten å kunne noen språk?

Uten å ha kjennskap til skatteordninger etc?

Du føler deg ikke hjemme i Norge. Hvorfor ikke? Prøv hardere å trives her. Trivselen kommer ikke av seg selv, den må du kanskje slite litt for!

:ironi:

>>WARNING<<

jantelov-jantelov-jantelov-jantelov-jantelov-jantelov-jantelov

Kjære edel, jeg synes du slenger om deg med beskyldninger du ikke har noe som helst slags belegg for å komme med!

Rådene du ramser opp ovenfor, noen av dem gitt av meg, er faktisk gitt for å gjøre flyttingen mest mulig smertefri, ikke for å rakke ned på, ta motet fra eller gjøre narr av! Og rådene er gitt på grunnlag av råd fra andre, blant annet en venninne som har bodd i utlandet i 15 år.

Klart man kan bo uten å kunne språket, folk er som regel gode i engelsk synes jeg, men skal man _klare_ seg i forhold til det offentlige systemet f.eks, kommer man forbasket mye lenger om man enten kjenner noen som kan fungere som tolk eller lærer seg språket selv! For ikke å snakke om kroppsspråk og skikk og bruk...

Og når det gjelder å vite hva man flytter til; Det er et såpass stort prosjekt å ordne flytting at det vr ment som et råd for å unngå å oppdage at det ikke var som man hadde tenkt og måtte flytte på nytt.

Å slenge rundt seg med "jantelov" som svar på alle de gode svarene trådstarter har fått, synes jeg blir bare tåpelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trådstarter, er du ikke riktig klok? Flytte til utlandet fordi det virker spennende?

Uten å egentlig ha tenkt igjennom hva det fører med seg?

Uten å vite nøyaktig hvor du vil flytte?

Uten å kjenne noen som bor der?

Uten å kunne noen språk?

Uten å ha kjennskap til skatteordninger etc?

Du føler deg ikke hjemme i Norge. Hvorfor ikke? Prøv hardere å trives her. Trivselen kommer ikke av seg selv, den må du kanskje slite litt for!

:ironi:

>>WARNING<<

jantelov-jantelov-jantelov-jantelov-jantelov-jantelov-jantelov

Vet du ikke av noen der du bor nå, som er fra et av landene du synes virker spennende? En som er født og oppvokst der, gjerne bodd der en stund og flyttet til Norge i voksen alder?

Du trenger ikke kjenne vedkommende, ta kontakt allikevel! Folk vil gjerne fortelle om sin opplevelse av ting, og kunne hjelpe andre!

Så lenge du er klar over at ting ikke nødvendigvis blir så bra som du tror, er det bra at du får erfare det selv. Kast deg ut i det!

Ikke bli nedbrutt av folk som er sikker på at du ikke klarer det!

Selv om det ikke er veldig lett; hvis du vil, kan du få til!

Håper du er blant de som får enda mer lyst til å vise hva du kan greie, når folk absolutt ikke har tro på din idè.

Nesten ingen her har svart på det du egentlig lurer på. Noen har kommet med erfaringer og råd, andre bare med å trekke deg ned og håne.(Pakistan-innlegget)

Har ikke mye råd jeg heller, annet enn: Få kontakt gjennom Google, ambassader og andre som kan være til hjelp! Noen så nære som en nabo eller noen på skolen/jobben kan sikkert være til hjelp...

Hun behøvde råd fra mennesker med ERFARING.

Har du en sådan? Har du bodd flere år i utlandet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lenge hatt lyst til å flytte til utlandet, og vil at det skal bli noe mer enn bare en spennende tanke.

Og jeg lurer på om noen vet hvor jeg kan få info om hvordan det er å bo i forskjellige land over lengre tid, hvordan man klarer seg uten å kunne annet enn "hei" og "hadet" på landets språk, hvor mye det koster å bo der, hvor mye man tjener, hvor lett det er for en som meg å få jobb der osv.

Har ikke bestemt meg for hvor ennå, men sør (og gjerne øst) i Europa frister.

Har endel bekjente i noen land nedover Europa, men vet ikke om jeg vil bo akkurat der de bor. Skal spørre de allikevel tror jeg, kanskje de vet litt om nabolandene sine...

Har noen av dere tilknytning til Sør-øst Europa? Har bodd der, kjenner nordmenn som bor der, eller folk som har bodd der hele livet?

Hvem skal jeg kontakte? Har veldig lyst til å møte noen personlig som har litt peiling. Kan det være en idè å kontakte landenes ambassader i Norge? Hvilken info kan jeg få der?

Vil gjerne lese litt om forskjellige land, finnes det noen nye bøker om ting som er kjekt å vite hvis man vil bo permanent på et nytt sted? Er mange reiseguider rundt omkring, men er ikke først å fremst ute etter severdigheter og resturant-tips. :)

Jeg blir så imponert over at du er så positiv og nysgjerrig på å flytte utenlands :tommelopp:

All honør til deg for det!!! :blomst:

Min mann har så lyst til at vi skal flytte utenlands noen år,men jeg er altfor engstelig,for å bryte opp :) Skulle ønske jeg var som deg :duskedame:

Jeg har lest noen av svarene du har fått og jeg skjønner ikke hvorfor noen er så negative og fordømmende,når du selv er så positiv. Støtt opp folkens,det er flott at ikke alle er helt A4!!!!

Masse lykke til,jeg håper at du får mange gode råd og hjelp til forberedelsene!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poenget er at det ikke er så rosenrødt som det virker. Det er faktisk tøft og vanskelig å flytte fra et land til et annet. Det re bare det jeg prøver å fortelle. Hun bad om råd synspunkter.

For at det skal gå så smertefritt som mulig kan man a visse forhåndsregler. En av de er å tenke godt igjennom valget av land, og være klar på HVORFOR man velger akkurat dette landet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

har selv bodd i Danmark Sverige Cape verde og Portugal og Portugal er å anbefale både fordi det er godt investeringsmessig og ikke for turistifisert, vil og si at språk er alfa og omega når man flytter utenlands lær så mye som mulg på forhånd sett deg inn i landet du ønsker å flytte til på forumer osv. det er mange på engelsk de heter ofte expat forumer ol. der er det mange som kan hjelpe til. vurder også å flytte 8 9 10 mnder av året, da du kan legge deg opp mye penger på å jobbe i Norge 3 4 mnder som vil lette økonomien i et lavkost land. lykke til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bodd i Spania i over 8 år og omgås mange utlendinger fra mange forskjellige land som har kommet hit av mange forskjellige grunner, og selv om vi bor på samme sted har vel samtlige ganske forskjellige meninger om dette.

Konklusjon; flytt! Og finn ut selv hva som passer deg!

Masse lykke til på veien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...

Annonse

Mweh. Seems like the good-ol' fashioned "Thou shall not think, and thou shall not act" mentality has risen its' ugly head again in this forum, now that I haven't been logged on for a few months...

Trådstarter, er du ikke riktig klok? Flytte til utlandet fordi det virker spennende?

Uten å egentlig ha tenkt igjennom hva det fører med seg?

Uten å vite nøyaktig hvor du vil flytte?

Uten å kjenne noen som bor der?

Uten å kunne noen språk?

Uten å ha kjennskap til skatteordninger etc?

Du føler deg ikke hjemme i Norge. Hvorfor ikke? Prøv hardere å trives her. Trivselen kommer ikke av seg selv, den må du kanskje slite litt for!

Oh dear, oh dear, oh dear... Dear Mrs. (I am assuming that the one writing this post is a female in her late fourties, early fifties), I regret to inform you, but your post is inane.

- OP has apparently thought through this, to an extent at least, enough to ask about relevant information. And if not do it for the interest, why do it at all for any other reason? As a well-known writer once said "In twenty years you will regret things you did not do far more than things you did."

- Languages can be learned - jeg lærte tross alt norsk... :)

- Acquaintances can be made.

- Bureaucrats can be argued with, and they can be subdued.

So, give me, and, more importantly, OP, a good reason not to go and instead stay in the country where s/he feels s/he doesn't belong. Why would one want to alter oneself in order to adapt to a society one dislikes when one can instead alter the society?

>>WARNING<<

jantelov-jantelov-jantelov-jantelov-jantelov-jantelov-jantelov

While jantelov might apply to you, it is presumptuous of you to think it applies to everyone else. So, while you might not think you are something - and be right - who gives you the right to think OP isnt something?

Vet du ikke av noen der du bor nå, som er fra et av landene du synes virker spennende? En som er født og oppvokst der, gjerne bodd der en stund og flyttet til Norge i voksen alder?

Du trenger ikke kjenne vedkommende, ta kontakt allikevel! Folk vil gjerne fortelle om sin opplevelse av ting, og kunne hjelpe andre!

Actually a good advice. To bad it comes from a person who has probably spoken to three people who had "Oh-poor-me-thanks-fuck-Norway-accepted-me-because-we-don't-have-social-support-back-where-i-came-from" stories to tell her.

Yes, there are people who will tell you horrid things. And there are people that will tell you good things. Keep in mind though, that by talking to people who are in Norway you are talking to people who had a reason to come to Norway. So their perception will be noticably skewed.

Så lenge du er klar over at ting ikke nødvendigvis blir så bra som du tror, er det bra at du får erfare det selv. Kast deg ut i det!

Ikke bli nedbrutt av folk som er sikker på at du ikke klarer det!

Selv om det ikke er veldig lett; hvis du vil, kan du få til!

Håper du er blant de som får enda mer lyst til å vise hva du kan greie, når folk absolutt ikke har tro på din idè.

Mrs, are you are reverse-psychology troll? Else, why would you identify yourself as someone who has no faith in OP and then warn against yourself? What you are saying is "I don't believe you can do it, so shut the fuck up, sit back down and enjoy norway. But if you want to go for it, and ignore advice from people like me." Wtf?

Nesten ingen her har svart på det du egentlig lurer på. Noen har kommet med erfaringer og råd, andre bare med å trekke deg ned og håne.(Pakistan-innlegget)

Har ikke mye råd jeg heller, annet enn: Få kontakt gjennom Google, ambassader og andre som kan være til hjelp! Noen så nære som en nabo eller noen på skolen/jobben kan sikkert være til hjelp...

This thread is TL:DR, but again, inbetween all your irrelevant nagging, you do come in with good advice.

To OP, yes, google is your friend. Yes, ask around. Feel free to find someone on facebook, MSN, or other community that actually LIVES in the country. That might give you some decent ideas about what to do and what not to do, and also might be a start of a social network you can later use. Go to the country you are going to move to for a week or so before making up your mind, set up a realistic budget and see if you can survive on it as someone who "lives" there rather than a tourist with to much money from Norway.

Also important - READ UP ON THE CULTURE. You dont want to piss off people in the country you move to after being there for two days... Know what to say and what not to say, etc.

Other than that, I am in pretty much the same situation as OP is, so I guess I should take my own advice too.

To mrs Edel: I started this post thinking about bashing you to pieces. But in fact I do see you have a few valid points of advice. I just wonder why the hell you didnt tell them to OP instead of doing the whole "Learn to like Norway and be thankful for what you have" preaching first... -_-

Regards,

-L.

PS. I'm back. I'll probably be here for another day until I grow bored again. ^^

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Linoge: Overså glatt Edels hvite flagg, du... Hørt om ironi?

:ironi:

Til deg TS: Jeg har bodd i 2 land i Vest-Europa, bor nå fremdeles i det ene av dem, det går veldig fint. Jeg ville bare tipse deg om å velge et EØS/EU-land om det er aktuelt, da går alt så mye enklere, det er forholdsvis lite byråkrati å skulle gjennom. Jeg bare pakket sekken min og dro. Var nede først og ordnet med leilighet og slikt. Litt vanskelig å få jobb, men det ordnet seg.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg skulle flyttet til øst-europa ville jeg dratt til litauen. Billig, nydelig land, flott kulturliv i de store byene, spennende kontraster og omgjengelige mennesker. Onkelen min jobbet der i ti år for et dansk firma. Tjente danske penger og skattet til danmark og siden den danske kronen er mere verdt levde han som millionær der, Totalt absurd siden han bare er en vanlig middelklassemann i danmark. Du ville ikke vurdert noe sånt da, jobbe for et norsk firma i utlandet, tror kanskje det vil gjøre overgangen lettere til å evt permanent bo der senere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

En ide kan være å kontakte Norges ambassade i det landet du vil flytte til. De kan gi deg en del info om landet og muligens sette deg i kontakt med andre nordmenn/skandinavier i det landet og dermed har du noen å snakke med.

Bare for å kommentere denne; ikke ha for store håp til dette. Norske ambassader i utlandet har ikke kapasitet til og driver ikke slik service for normenn. Men du kan sjekke ambassadens hjemmeside for informasjon for nordmenn. Og selvsagt, det gjeldene lands ambassade i Oslo sin hjemmeside.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er OP?

Jeg begriper ikke hvorfor noen på død og liv skal flytte vekk fra Norge, men dem om det. Denne tråden er btw fra 2007.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...