Gå til innhold

Bo permanent i utlandet...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har lenge hatt lyst til å flytte til utlandet, og vil at det skal bli noe mer enn bare en spennende tanke.

Og jeg lurer på om noen vet hvor jeg kan få info om hvordan det er å bo i forskjellige land over lengre tid, hvordan man klarer seg uten å kunne annet enn "hei" og "hadet" på landets språk, hvor mye det koster å bo der, hvor mye man tjener, hvor lett det er for en som meg å få jobb der osv.

Har ikke bestemt meg for hvor ennå, men sør (og gjerne øst) i Europa frister.

Har endel bekjente i noen land nedover Europa, men vet ikke om jeg vil bo akkurat der de bor. Skal spørre de allikevel tror jeg, kanskje de vet litt om nabolandene sine...

Har noen av dere tilknytning til Sør-øst Europa? Har bodd der, kjenner nordmenn som bor der, eller folk som har bodd der hele livet?

Hvem skal jeg kontakte? Har veldig lyst til å møte noen personlig som har litt peiling. Kan det være en idè å kontakte landenes ambassader i Norge? Hvilken info kan jeg få der?

Vil gjerne lese litt om forskjellige land, finnes det noen nye bøker om ting som er kjekt å vite hvis man vil bo permanent på et nytt sted? Er mange reiseguider rundt omkring, men er ikke først å fremst ute etter severdigheter og resturant-tips. :)

Skrevet

Hei!

Jeg har bodd i tre land i Europa (ett i øst). Men permanent...? Dersom det var noe her i landet som jeg måtte flykte fra, eller at det var andre grunner, så OK, men ellers forstår jeg det ikke helt.

Man OK la oss si at du flytter permanent, da. Da ville jeg absolutt anbefalt Nederland. Har selv bodd der i 6 år, og kunne godt bodd der lenger, hadde det ikke vært for at jeg ble lei av at det alltid var så mange folk rundt meg, så mye ugjennomsiktig byråkrati (i motsetning til "enkle" Norge i sammenligning). Og det at det ikke er mye natur der, selv om en ikke tenker over det her, så er det rart å ikke se et eneste fjell, eller en bakke, i horisonten.

Folk er hyggelige der, språket er ekstremt lett å lære, og før du har rukket å lære det kan du snakke så mye engelsk du vil, alle er flinke i språk.

Det er veldig lett å få jobb der, generelt et lettvint land å bo i.

Gjest _Leela_
Skrevet

En ide kan være å kontakte Norges ambassade i det landet du vil flytte til. De kan gi deg en del info om landet og muligens sette deg i kontakt med andre nordmenn/skandinavier i det landet og dermed har du noen å snakke med. I en del land er det jo små norske/nordiske samfunn i de største byene, dvs de møtes f.eks. til lekekveld for barna, i forbindelse med kirka osv osv.

Vet ikke om du har planer om å jobbe? Da kan evt arbeidsgiver hjelpe deg et stykke på vei.

Skrevet
Jeg har bodd i tre land i Europa (ett i øst).

Hvilke da?

Da ville jeg absolutt anbefalt Nederland.

Det er vel ikke helt Sør-Øst Europa?

Tenker på Hellas og Tyrkia jeg da, mer sør-øst blir det vel ikke.:P Men vet ikke hva trådstarter er interessert i...

Jeg ville ikke bodd så langt sør-øst iallefall. Hva med Italia? Det tror jeg er et spennende land. Hva annet ligger litt øst da? Tenker bare på Latvia, Estland, Slovakia, Slovenia, Polen, Ungarn osv... Det er vel ikke helt midt i blinken eller?

Skrevet (endret)

Det starter vel med norsk arbeidskraft i utlandet. Alltid attraktivt med det norske språket. Du står med et unikt kort i hånden. Besøk Manpowers sider e l og søk etter arbeid!

Personlig tror jeg du vil få deg litt av et sjokk om du ønsker å flytte til Tyrkia, ... eller Estland for den del.

Håper ikke du har barn i skolealder eller planlegger graviditet.

Endret av -Alvildebrud-
Skrevet

Hvis du spør Google, finner du sikkert mange tips. Søk på "living and working in Greece" f.eks.

Det første jeg ville ha gjort, var å finne plassen først og så bestemme meg for å flytte etterpå. Altså, ikke flytt til et sted uten å besøke det og gjøre deg godt kjent først! Litt leit å flytte og finne ut at det ikke var det du ønsket deg.

Når du har funnet plassen; sjekk med den norske ambassaden eller andre utlendinger som bor der hva slags erfaringer og råd de har.

Jeg vet ikke så mye om det å bo i Hellas, men jeg vet iallfall at du må smøre deg med tålmodighet. Ting skjer ikke alltid like fort som her hjemme, siga siga(manana)... Og ting gjøres ikke på samme måte som her hjemme.

Først og fremst, og det vil jeg tro gjelder for uansett hvilket østeuropeisk land du velger; Allier deg med en som kan språket(og måten å gjøre ting på) og som kan fungere som tolk- Deretter; lær deg språket!

Lykke til :) Jeg er litt misunnelig, det må jeg si ;-) :jepp:

Skrevet

Jeg har bodd 4aar i utlandet naa.

Bare husk at det er masse ekstra-kostnader som utlending i et land, og at papirmoella kan vaere avskrekkende.

Men hvis du har godt med krisemiddler i bakhaand saa vil jeg absolutt anbefale aa bo i utlandet noen aar.

PS, jeg kommer ikke til aa bo permanent i Norge mer.

Skrevet
Jeg har bodd 4aar i utlandet naa.

Bare husk at det er masse ekstra-kostnader som utlending i et land, og at papirmoella kan vaere avskrekkende.

Men hvis du har godt med krisemiddler i bakhaand saa vil jeg absolutt anbefale aa bo i utlandet noen aar.

PS, jeg kommer ikke til aa bo permanent i Norge mer.

Hvorfor ikke?

Vi er også usikre på om vi skal flytte tilbake til utlandet, eller forbli i Norge.....

Sorry for at jeg kapper tråden..

Skrevet

Synes det er litt rar måte å flytte på... Bestemme seg for å flytte utenlands uten å ha noen formening om hvor en vil, og hva en vil ha ut av oppholdet... De fleste som flytter utenlands gjør det av en grunn - kjærlighet, jobb, en spesiell interesse for landet/kulturen, studier etc.

Mener TS må analysere sitt eget behov - hvilken rolle spiller det om jeg som tilfeldig bruker på KG syntes det var fantastisk å reise til Italia for å lære italiensk, dersom det ikke er relevant for TS. Så - hva vil du få ut av oppholdet ditt? Språk, arbeidserfaring, venner, fester, kulturopplevelser, komme bort fra familien...? Og hvor gammel er du? Planlegger du pensjonisttilværelsen eller vil du arbeide og virke i et annet land? Hvordan er økonomien? Klarer du deg i flere måneder mens du lærer språk og får innpass, eller skal du leve fra hånden til munnen og arbeide i oppvasken i en bulgarsk restaurant?

Savner en litt mer reflektert og gjennomtenkt holdning fra TS. Når det er sagt har jeg ingenting imot at folk reiser ut og får erfaringer fra andre land - har selv hatt flere lengre utenlandsopphold bak meg. Men hver gang jeg har reist ut er det en plan bak reisen . utvekslingsstudent, frivillig arbeid, kjærlighet, studier...

Skrevet

Dere som flytter utenlands, pass iallefall på at dere ikke mister trygde- og pensjonsrettigheter.

Skrevet

S.n, jeg vet det ikke virker gjennomtenkt.

Jeg har litt formening om hvor jeg vil bo, men vil ikke legge ut så mye om hvor og hvorfor her.

Er ikke veldig sikker på at det er riktig å flytte til utlandet heller, for meg, men vil gjerne få tips til hvem jeg kan kontakte, og hvordan jeg går fram når jeg vil finne ut hvordan det er å bo forskjellige steder. Så får jeg se om det frister like mye da.

Jeg har alltid likt å reise, jeg føler meg rotløs og ikke helt hjemme i Norge. Synes mange andre land er kjempespennende... Derfor vil ikke utelukke noen land, og bare nevne ett i denne tråden. Hvis jeg bare hadde nevnt Italia eller Sveits, er det ikke sikkert at hun som har bodd i Nederland hadde svart på denne tråden.

Hva er galt med Tyrkia og Estland, Alvildebrud? Jeg har ikke planer om å flytte dit, men vil gjerne vite hva du mener. Hvor har du selv bodd?

Og gjest, Tyrkia er ikke midt i blinken nei, Hellas er heller ikke det første jeg tenker på... Men jeg har vært der endel ganger og synes det er veldig fint litt ute på "landet" der. Så litt interessant er det.

Mixelite, jeg vet at jeg må bli kjent med stedet jeg skal flytte til først. De stedene jeg har mest lyst til å bo, har jeg naturlig nok besøkt noen ganger allerede. Vil ha et to-tre ukers opphold der først, for å finne ut om det er mulighet for jobb etc. Kontakte bedrifter via internett aller først kanskje. Og så ta enda en tur, uten å bestemme på forhånd når jeg reiser til Norge igjen...Så får vi se...

Andre gjesten, hvor i utlandet har du bodd? Hva koster, og hvilke krisemidler tenker du på?

Gjest Gjest_trådstarteren_*
Skrevet
S.n, jeg vet det ikke virker gjennomtenkt.

Jeg har litt formening om hvor jeg vil bo, men vil ikke legge ut så mye om hvor og hvorfor her... bla bla bla

Det var jeg som skrev dette. Trådstarteren:)

Skrevet

Du bør sette deg inn i både hvordan det fungerer i det landet du flytter til, men regn med å bruke MYE tid på dette. Ikke glem at det ikke er bare å flytte til et land og få seg en jobb bare fordi man har lyst til å bo der. I tilegg bør du sette deg inn i skatt og trygderettigheter i Norge, bare det er komplisert nok i seg selv... tro meg...

Skrevet

For å si det enkelt:

skatter du til norge, (dvs du jobber i et norsk firma i utlandet, men lønnes fra Norge), eller du er student og har fått innvilget studielån for studier i utlandet, mister du ikke trygderettigheter.

Skrevet
For å si det enkelt:

skatter du til norge, (dvs du jobber i et norsk firma i utlandet, men lønnes fra Norge), eller du er student og har fått innvilget studielån for studier i utlandet, mister du ikke trygderettigheter.

Og min erfaring er at så enkelt er det slettes ikke, for skatteavtaler og regler varierer med hvilken land Norge har hvilke avtaler med, og krav i det landet man jobber i. Passer man ikke på kan man fort komme i en situasjon der man blir dobbeltbeskattet, noe som kan bli svært dyrt, og tidkrevende å ordne opp i.

Annonse
Skrevet
Og min erfaring er at så enkelt er det slettes ikke, for skatteavtaler og regler varierer med hvilken land Norge har hvilke avtaler med, og krav i det landet man jobber i. Passer man ikke på kan man fort komme i en situasjon der man blir dobbeltbeskattet, noe som kan bli svært dyrt, og tidkrevende å ordne opp i.

Jepp. det er mange forbehold, som du sier.

Enkelt er det slett ikke, men som utgangspunkt er det sånn. Så har du alle om og men som kommer etterpå.

Skrevet
Hva er galt med Tyrkia og Estland, Alvildebrud? Jeg har ikke planer om å flytte dit, men vil gjerne vite hva du mener. Hvor har du selv bodd?

Andre gjesten, hvor i utlandet har du bodd? Hva koster, og hvilke krisemidler tenker du på?

Tok bare to av mange eksempler på land der du vil få det vanskelig økonomisk, og med mht skatt, pensjon, skolesystem, eldreomsorg osv, da du er utflytter fra Norge og utlending i nytt land.

Jeg vil unngå å fortelle hvilket land jeg selv har bodd i.

Krisemidler? Man må først og fremst ha penger i bakhånd om noe skulle skjære seg da de aller fleste land i verden ikke har denne sosiale omsorgen og de sosiale ordningene som det vi i Norge har. Hva om du mister jobben? Leiligheten? Blir gravid, eller skiller deg? Hva om du skulle havne på sykehus, eller hvorfor ikke - i fengsel - har du noen å ringe, motta støtte fra? Hva om bilen skulle gå i stykker. Kan du bli lurt?

Hvem kan du stole på?

Hvordan er folket i forhold til kulturen du er "vant" til? Hva synes de om deg?

Det er overhodet ingen enkel sak å flytte til utlandet.. selv om det kanskje virker greit og lett..

:-)

Uansett, det finner du jo snart ut! LYKKE til med alt!

Skrevet

Det kan kanskje vere smart og starte med en periode.... Det er mange muligeter for aa bo i utlandet i perioder. Da faar man inn spraaket og samfunnslivet, deretter kan man tenke mer permanent.

Mitt raad maa vel vere aa starte med foreksempel, utdanning, AuPair, bistand, jobbe for norske firma i utlandet, praktikant paa ambasade, jobb paa sjomannskirke, en eller annen form for utveksling, frivillig arbeid, eller andre ting.

Da har man noen som "sender" en, og man har noen aa stotte seg paa.

Uansett, LYKKE TIL uaa bo utlandet er en opplevelse

Skrevet
Mitt raad maa vel vere aa starte med foreksempel, utdanning, AuPair

TS sier jo ingenting om alder, bakgrunn, forutsetninger eller noe...tenk om han/hun er 50 år? Au pair blir vel ikke helt aktuelt.

De problemer man har i Norge forsvinner ikke i utlandet. Og det er lurt å vite at man har et miljø å gå til i det landet man vil bo i.

Skrevet

Flytt til Pakistan da, vel. Det er et distrikt der hvor de fleste pakistanerne i Norge kommer fra (husker ikke hva det heter, men det kan du sikkert finne ut). Start en butikk med norske varer der, det er mange som flytter dit fra Norge når de blir pensjonister, som drar på ferie dit eller flytter dit pga ekteskap. Mange barn drar dit for å gå på skole også. Disse savner sikkert norske matvarer som de ikke finner i Pakistan. Da blir det heller ikke så vanskelig for deg med språket, det er garanter en del der nede som snakker/forstår norsk. Godt og varmt er det også. Og skal du selge huset ditt her, får du sikkert mase bolig for pengene i Pakistan. Nå synes jeg dette var en så god ide at jeg lurer på å satse på det selv. Jeg vil da i tillegg leie ut norske dvder og selge norske cder.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...