Gå til innhold

Barnevakt

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dattera mi på 12 år, har ved noen anlednigner sittet barnvakt for et par med 2 barn i nærområdet. Nå har de spurt om hun kan sitte en lørdagskveld til to.

Er det ok å la jenta være til to? Jeg vil ikke hun skal gå /sykle hjem.... Hvordan legge frem at de må sørge for at hun kommer hjem, eller er det frekt....

Jeg kan selvsagt hente henne, men synes ikke det er helt riktig det heller.

Setter pris på om noen har mening om dette :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ville ikke sagt at klokka to var greit. Min datter som nå er fjorten har sittet barnevakt mange ganger, men ikke som tolvåring til klokka to, det er helt uaktuellt.

Skrevet

Nei, det hadde vært helt uaktuelt hvis det var min jente!

Synes de bør skaffe seg en voksen barnevakt til sene kvelder!

Skrevet

Hvorfor ikke, det er jo bare snakk om en kveld? Og det er ikke skole dagen etter. Tror det blir en fin erfaring som hun kan vokse på.

Skrevet

Kan hun overnatte der hun sitter barnevakt? Da jeg satt barnevakt som tenåring fikk jeg alltid sove over dersom de kom hjem etter klokka 12/01. Sov på rommet med ungene, så dersom ungene våknet før foreldrene kom hjem så var jeg i samme rommet!

Skrevet
Kan hun overnatte der hun sitter barnevakt? Da jeg satt barnevakt som tenåring fikk jeg alltid sove over dersom de kom hjem etter klokka 12/01. Sov på rommet med ungene, så dersom ungene våknet før foreldrene kom hjem så var jeg i samme rommet!

Enig her.

Skrevet

Jeg satt mye barnevakt i ungdommen (fra 11-12 års alder) og syntes det høres helt greit ut, Men enten bør hun overnatte, eller be om at de følger henne hjem. Hvis det er i nabolaget er det vel ikke så langt

Skrevet (endret)

Hvis hun er godt kjent og husvarm hos dem hun skal passe barna til ser jeg ikke helt problemet hvis det ikke er skoledag eller andre særskilte gjøremål dagen etter. Hun kan enten bli kjørt hjem av foreldrene når de kommer eller overnatte til neste dag.

Helt enig i at hun ikke skal gå/sykle hjem alene midt på natten med mindre det er snakk om 50 meter.

Endret av Antoinette
Skrevet
Dattera mi på 12 år, har ved noen anlednigner sittet barnvakt for et par med 2 barn i nærområdet. Nå har de spurt om hun kan sitte en lørdagskveld til to.

Er det ok å la jenta være til to? Jeg vil ikke hun skal gå /sykle hjem.... Hvordan legge frem at de må sørge for at hun kommer hjem, eller er det frekt....

Jeg kan selvsagt hente henne, men synes ikke det er helt riktig det heller.

Setter pris på om noen har mening om dette :)

Siden hun kun er 12 år så bør de minst kjøre henne hjem, eller la henne overnatte. Jeg sover over fortsatt, hvis klokka blir så masse som 2, og jeg er 17. Ellers så kjører de meg hjem, siden jeg har ganske lang vei hjem til meg.. Ellers så pleier jeg kun å sitte til 9-10 tiden i ukedagene, og da tar jeg bussen hjem, hvis de er hjemme før 12 i helgene så tar jeg og bussen(siste går 12)..

Men 12 år gammel og skal sitte til 2 og komme seg hjem på eget ansvar er ikke noe gøy, hadde vært annerledes hvis de bor 2 hus bortforbi?

Skrevet

TS her: De har ikke spurt om hun kan overnatte. Tror ikke hun vil det selv heller, kjenner dem ikke godt nok. Bor ca. 10-15 min unna om en går. Det er mørkt og deler av veien er uten lys. Tidligere har vi hentet henne, men synes jo ikke det er riktig.

Så hvordan formidler vi at hun må bli kjørt hjem av dem eller taxi?

Skrevet
TS her: De har ikke spurt om hun kan overnatte. Tror ikke hun vil det selv heller, kjenner dem ikke godt nok. Bor ca. 10-15 min unna om en går. Det er mørkt og deler av veien er uten lys. Tidligere har vi hentet henne, men synes jo ikke det er riktig.

Så hvordan formidler vi at hun må bli kjørt hjem av dem eller taxi?

Det er vel bare å spørre om de kan kjøre henne hjem det? Er de normale mennesker med sosiale antenner burde ikke det være noe problem når turen er så kort.

Skrevet

For meg er ikke problemet å komme seg hjem kontra overnatting. For meg er det uaktuellt å la min tolvåring ta ansvar for andres barn om natten, eller å la tolvåringer ta ansvar for mine små barn om natten.

ville dere latt tolvåringen være alene hjemme til klokken to om natten?

Skrevet

Ja...

Skrevet
For meg er ikke problemet å komme seg hjem kontra overnatting. For meg er det uaktuellt å la min tolvåring ta ansvar for andres barn om natten, eller å la tolvåringer ta ansvar for mine små barn om natten.

Nå har jeg ingen tolvåring i hus.. Men jeg fikk ikke lov til det selv, å være hjemme alene klokken 2 på natten når jeg var 12. Jeg fikk ikke sitte barnevakt så lenge heller, det var ikke før jeg ble eldre jeg fikk lov(og da var vi ofte 2). Nå får jeg lov, men da sover jeg hos de..(liker ikke å ta bussen til bergen sentrum, for så å stå der og vente på min buss, blant skita fulle folk :ler: For det er det klokken halv 3 på natten i helgene..)

Det er ganske mye ansvar for en 12 åring, og passe på andre barn midt på natten..

Skrevet

Ja...

ja ja, deg om det. jeg syns det er uansvarlig.

Gjest Moncler
Skrevet

Jeg ville latt en 12 åring være aleine ja. Var selv 12 år første gang jeg var alene hjemme hele helga med en venninne på besøk. Jeg ville ringt foreldrene til barna og sagt at de måtte kjøre henne hjem hvis hun skulle være barnevakt. Om man ønsker barnevakt så må man gjøre såpass. Om de ikke har mulighet til å gjøre er det rimelig at de betaler taxi. Ellers må de jo bare finne en eldre barnevakt.

Skrevet
ja ja, deg om det. jeg syns det er uansvarlig.

Javel, da var vel mine foreldre også uansvarlige, som en gang i blant lot meg være alene hjemme så lenge da jeg var 12.

Og oisann! Jeg tror faktisk at jeg ble et brukbart menneske likevel. Ikke har jeg traumer heller.. Merkelige greier...

Tror noen (tar du hintet, noen?) må innse at en 12-åring ikke er lik en annen 12-åring.

Jeg syns TS enkelt og greit bør fortelle foreldrene at hun ønsker at datteren skal følges hjem, det er da et ganske greit krav. Trenger ikke si noe mer enn "jeg synes det er greit at hun sitter barnevakt, men hadde satt pris på om noen kunne fulgt henne hjem på en eller annen måte slik at jeg slipper å bekymre meg på natta".

Vil de ikke det kan de greie seg uten den barnevakten..

Gjest lillagubban
Skrevet

Det er da helt normalt å spør om foreldre kan sørge for at jenta di kommer seg trygt hjem ;) Da jeg satt barnevakt som liten spurte de jeg satt hos ihvertfall alltid om jeg ville ha følge hjem.

Skrevet

Det er bare å spørre om de kan få henne trygt hjem igjen ja. Husker jeg satt mye barnevakt da jeg var mindre, og da sendte de meg ofte hjem i den samme drosja som de selv kom med (de gangene de ikke kjørte selv).

Egentlig er det litt rart at de ikke har tilbudt seg å sørge for at hun kommer seg trygt hjem...

Skrevet

Selv om barnevakten er 16 for den saks skyld er det i sånne tilfeller (såpass sent og med såpass avstand hjem) vanlig å enten tilby overnatting, kjøre barnevakten hjem eller betale taxi.

Om 12åringen er moden nok for å sitte barnevakt kommer selvfølgelig helt an på hvordan hun er. Jeg satt selv barnevakt i den alderen (til 2-3-tiden om natten), jeg var også hjemme alene natten over som 12-åring. Jeg var ganske så snusfornuftig og selvstendig, og storkoste meg med stille hus, video, popcorn og gjerne en god venninne på overnatting.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...