Gå til innhold

MarianneE`s anekdoter!

Fremhevede innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg skal søke jobben, så ser jeg hva som skjer derfra.

For alt jeg vet hører jeg aldri noe fra butikken etterpå.

Skravla i tlf med bestevenninneC igår i halvannentime etter TheaM var i seng.

Så ble det halvtimen med søsterG.

Da jeg endelig fikk lagt på med dem var kl 21.45 og jeg var enda ikke trøtt.

Andrè var hjemme på samme tida så vi kikka på The Mentalist... og da kl var 22.30 klarte jeg ikke holde meg våken mer og zzzz sittende rett opp og ned.

Og jeg vet det var dumt, jeg burde i det jeg merket jeg begynte og bli trøtt burde jeg reist meg opp fra sofaen, men jeg rakk det liksom ikke før jeg sovna helt uten at jeg merket det.

Så da jeg la meg så jeg at jeg hadde fått sms fra svigerinneK.

Og værsåsnill....

Svar helt ærlig; Er det jeg som er urimelig???

Jeg spør fordi:

I 3 uker nå har vi vist at TheaM er autist.

I 2.5 uke har familien inkludert svigerinneK vist om at vi skal på kurs idag for og få en innføring i TheaM og hvordan diagnosen påvirker henne.

K har hele tiden gledet seg til det.

Så fikk jeg en sms igår hvor hun skrev at tvillingsøsteren hennes kommer flyende på en visitt fra onsdag til fredag denne uka, og om det var slik at søsteren hennes ikke kunne være med på møtet.

Jeg svarte at det var da hyggelig at søsteren hennes kom, men nei... Hun kunne ikke være med på møtet. Jeg har gitt beskjed om hvor mange som kommer (jeg skrev ikke at søsteren hennes ikke har noe der og gjøre, men det har hun ikke).

Så får jeg dette svaret tilbake:

Regnet med det så jeg har avtalt med svigermor at jeg får en grundig oppdatering fra møtet av henne. Lykke til i morra (hvis man sier det) Vi sees på lørdag :)

:kjefte:

Hun dropper da kurset for hun kan ikke la søsteren være i 3 timer.

Hun har vist om dette lenge og.....

Jeg er så utrolig skuffa!!!

Jeg mener.... Det er for faen tantebarnet hennes- det eneste hun har.

Men nå har jeg fått nok av den kjærringa der.

Nå gidder jeg bare ikke mer fra den kanten.

Lørdag skal vi dit i bursdagen hennes og hun kommer nok til og spørre om hvordan kurset var, og da kommer jeg til og svare akkurat det jeg mener.

Jeg kunne vist mer forståelse om hun hadde ringt meg og sagt at hun fikk besøk, kunne hun droppet kurset.

Jeg ville nok ikke syntes det var greit, men da var ihvertfall temaet oppe på en litt mer ordentlig måte.

Er jeg urimelig som nå er veldig lite imponert over henne og er skuffa over at TheaM blir nedprioritert?

Skrevet

Nei jeg synes ikke du er urimelig, meeen (og nå stikker jeg frem huet for hogg) det kan hende at K ikke synes det kurset er sååå viktig siden hun ikke er så mye sammen med TheaM (?). Jeg skjønner deg uansett veldig godt, en sms er feigt hadde vært bedre med en telefon.

Skrevet

Nei jeg synes ikke du er urimelig, meeen (og nå stikker jeg frem huet for hogg) det kan hende at K ikke synes det kurset er sååå viktig siden hun ikke er så mye sammen med TheaM (?). Jeg skjønner deg uansett veldig godt, en sms er feigt hadde vært bedre med en telefon.

Neida, du stikker ikke hodet fram for hogg.

Det jeg skriver må jeg tåle at blir kritisert om noen er uenig.

Og du har rett, kurset er tydelig ikke så viktig for henne, og det er igrunnen det som er mitt problem.

Ingenting annet enn henne selv og hennes er viktig.

Også har hun sagt i to uker at hun kommer, men snur plutselig på flisa.

Det skuffer.

Søstra er nesten 30 år, og et steinkast fra sykehuset ligger det et kjøpesenter. Hun hadde klart seg der i de timene kurset varer.

Gud jeg er så lei av K.

Jeg synes ikke du er urimelig..

:klem:

Ikke jeg heller.

Naturlig nok.

Skrevet

Høres i grunnen ut som hun bruker besøket fra søstra som en unnskyldning for ikke å gå.. :roll: Tydeligvis er hun ikke "mann" nok til å si rett ut at hun ikke bryr seg/gidder/ser nytten av kurset, og det i seg selv sier kanskje litt om dama... Det er ihvertfall mitt inntrykk etter å ha lest her. :sjenert:

:klemmer:

Skrevet

Siden hun har sagt i to uker at hun skal bli med, så syns jeg ikke du er urimelig...

Håper virkelig kurset står til forvetningene deres.. :klemmer:

Skrevet

Håper kurset er bra! :klemmer:

Egentlig så skjønner jeg dere begge to jeg..

I alle fall synes jeg ikke du skal bli lei deg for at hun ikke kommer. Tror ikke hun tenker at du kunne bli det en gang. Og hun får sikkert en bra nok innføring fra dere andre etterpå.

Samtidig så skjønner jeg godt at du er skuffet, det var litt kort varsel fra hennes side, og søsteren hadde helt sikkert greid seg alene noen timer. :Nikke:

:kose:

Skrevet

Høres i grunnen ut som hun bruker besøket fra søstra som en unnskyldning for ikke å gå.. :roll: Tydeligvis er hun ikke "mann" nok til å si rett ut at hun ikke bryr seg/gidder/ser nytten av kurset, og det i seg selv sier kanskje litt om dama... Det er ihvertfall mitt inntrykk etter å ha lest her. :sjenert:

:klemmer:

Nei, det tror jeg ikke stemmer.

For hun er veldig sånn fag-orientert og benytter enhver anledning til og lære noe nytt.

Og dette hadde hun sett fram ti i to uker.

Dessuten er hun veldig rett fram, og hadde hun ikke villet gå hadde hun gitt klar beskjed- tro meg!

Siden hun har sagt i to uker at hun skal bli med, så syns jeg ikke du er urimelig...

Håper virkelig kurset står til forvetningene deres.. :klemmer:

Håper kurset idag blir bra :klemmer:

Håper kurset er bra! :klemmer:

Egentlig så skjønner jeg dere begge to jeg..

I alle fall synes jeg ikke du skal bli lei deg for at hun ikke kommer. Tror ikke hun tenker at du kunne bli det en gang. Og hun får sikkert en bra nok innføring fra dere andre etterpå.

Samtidig så skjønner jeg godt at du er skuffet, det var litt kort varsel fra hennes side, og søsteren hadde helt sikkert greid seg alene noen timer. :Nikke:

:kose:

Spent på å høre om kurset! :)

Kurset var veldig bra.

GB -vår kontaktperson- gikk igjennom 11 ark hvor alle handlet om autisme generelt og hvor TheaM passet inn.

Det var ikke 11 tettskrevne sider, men punktvis med utdyping under på ene halvdelen av arket og plass til egene notater på resten.

Jeg kan gjengi litt:

Autismespekterforstyrrelse

*Autismespekterforstyrrelse (asd) er nå beskrevet som gjennongripende utviklingsfortyrrelse.

*Gruppe lidelser kjennetegnet ved kreativ avvik i sosialt samspill og kommunikasjonsmønstre, og ved et begrenset stereotypt og repetitivt reportoar av interesse og aktiviteter.

Disse kvalitative avvik er gjennomgripende trekk i individets fungering ved alle typer situasjoner.

(...)

Varierende grad av vansker innen områder som

*Lek/adferd

*Perspektiv

*Persepsjon

*Symbolforståelse

*Generalisere

*sanseinntrykk

*Motorikk

*Mentalisering

*Se sammenhenger

Kommunikasjon

*Begrenset evne til og forstå og bruke verbal og ikke verbal kommunikasjon.

*Begrenset, avvikende eller ingen utvikling av tale- uten forsøk på å kompensere med gester

*Begrensninger i forhold til kroppsspråk/konvensjonelle gester (nikke, riste på hodet)

*Ekkolali (gjentar siste ordet i en setning, får andre til og si en bestemt setning.)

Sosial interaksjon

*En gjennomgripende svikt i evnen til å utvikle mellommennesklige relasjoner.

*Vansker med å oppnå gjensidig sosial samhandling.

*Vansker med og håndtere andres følelsesuttrykk.

*Manglende evne til og trøste

I tillegg har mange og vansker med sanseinntrykk (TheaM reagerer b.la på enkelte lyder)

Hvorfor gjengir jeg dette?

Vet egentlig ikke, men stikkordene som er nevnt ble utdypet og snakket om hvor TheaM passet inn.

Vi skal få hjelp til og søke om Boardmaker så vi ka få det hjemme

Et eksempel på en boardmaker:

http://www.fullthus.com/blogg/geniale-boardmaker/

Men hvor går veien nå?

:klo:

Vi har jo fått litt greie på hvordan dagene bør være.

Prøver vi bare og rette oss og gjøre det beste vi kan derfra?

Eller,,, Vi prata litt om rutiner og jeg letta litt på hjertet over hva som er vanskelig og vi får hjelp til og lage nye rutiner.

Men det føles litt... Skummelt nå.

Dette innlegget har jeg brukt en time på og skrive.

SøsterG har ring og litt annet har skjedd. :fnise:

Skrevet

Har insett en...kan jeg kalle det utfordring?... Ang TheaM!

Hun er bedt i bursdag til en gutt som hun trives veldig godt med i barnehagen.

Det er kjempe koselig, utrolig søtt når de begynner og be hverandre i bursdag! :hjerte:

Men!

Fordi hun er veldig fort utrygg i grupper med flere i og i nye situasjoner betyr det at jeg eller Andrè ofte må være med henne.

Ikke for og være sammen med henne, men for og være der som en trygghet for henne.

Det betyr at jeg må fortelle hvorfor.

Det betyr at jeg må brette ut autismen hennes for "alle"

Egentlig ikke så dumt, men... det føles veldig slitsomt og måtte fortelle og forklare, ofte gjør jeg det med gråten i halsen og tårer i øynene.

Men, det får nå bare bli sånn.

Mammaen til morgendagens bursdagsbarn satte bare pris på det, for det betydde at hun kunne få litt hjelp.

Det er bare fint det og føle at man kan bidra litt og ikke bare sitte der og føle seg litt i veien...

*lufter hodet litt*

Skrevet

Nei, det tror jeg ikke stemmer.

For hun er veldig sånn fag-orientert og benytter enhver anledning til og lære noe nytt.

Og dette hadde hun sett fram ti i to uker.

Dessuten er hun veldig rett fram, og hadde hun ikke villet gå hadde hun gitt klar beskjed- tro meg!

Det var da enda godt! :Nikke:

Hvordan gikk det med søvnen i natt?

Skrevet

Det var da enda godt! :Nikke:

Tja...

Jeg fikk ikke med meg de siste 10 minuttene av Criminal Minds igår :sjenert:

Men det var bare de minuttene jeg sov, ikke mer enn det.

La meg 22.50 og sov fram til kl 3 for da vekket vinden ute meg pluss en tur på do.

Fikk ikke sove igjen, så da var det bare og opp og sitte i stua hvor jeg skrev på et brev i ca 45 minutter.

Gikk i senga igjen og sov 2 timer.

Det er da tross alt framgang!! :tommel:

Nei... skal man gjøre seg klar til og reise på jobb da, tro?

Må nesten det..

Skrevet (endret)

Jeg blir nesten litt facinert over at du kan stå opp om natten og skrive brev. Nå er jeg riktignok våken 2-4 ganger for amming og smokk men jeg er absolutt ikke til stede. Jeg gjør det på refleks. Hvis jeg må ut av sengen på do, feks. da sjangler jeg regelrett og du skriver brev og faktisk tenker.

Så flott at dere blir godt fulgt opp. Kunnskap er ofte godt og gjør alt mer håndterlig. :) :) :)

Du har absolutt lov å bli skuffet over at hun ikke dukket opp på møte. Men kanskje det ble litt samvittighetskvaler. Søster som kommer tilreisende for å besøke og en avtale man har hatt i lang tid... Jeg velger ofte å "skuffe" den som tilsynelatende takler det best. Så kan jo være hun tror at det ikke var så viktig for deg at hun var der - selv om det var det. Skudd i blinde!

Endret av lilljan
Skrevet

Jeg blir nesten litt facinert over at du kan stå opp om natten og skrive brev. Nå er jeg riktignok våken 2-4 ganger for amming og smokk men jeg er absolutt ikke til stede. Jeg gjør det på refleks. Hvis jeg må ut av sengen på do, feks. da sjangler jeg regelrett og du skriver brev og faktisk tenker.

Så flott at dere blir godt fulgt opp. Kunnskap er ofte godt og gjør alt mer håndterlig. :) :) :)

Du har absolutt lov å bli skuffet over at hun ikke dukket opp på møte. Men kanskje det ble litt samvittighetskvaler. Søster som kommer tilreisende for å besøke og en avtale man har hatt i lang tid... Jeg velger ofte å "skuffe" den som tilsynelatende takler det best. Så kan jo være hun tror at det ikke var så viktig for deg at hun var der - selv om det var det. Skudd i blinde!

Nope, slik jeg kjenner K tenker jeg igrunn at der i gården er det kun henne og hennes som betyr noe, og det har vi sett flere ganger tidligere.

Men jeg må jo si det at det at hun valgte og ikke komme er greit, men jeg savner at det går ann og ta opp tlf og ringe og forklare situasjonen istedet for bare og sende sms hun sendte.

Jeg liker bare ikke måten ting blir gjort på!

Gooooood helg :nigo:

:sjokolade:

Endelig helg, ja!

Jeg burde valgt og gjort det litt anderledes, men jeg har bortimot bare sluppet det jeg har i hendene og satt meg ned her.

Og det synes jeg er litt deilig. :)

:sol: ute og +4 grader.

Nydelig!!!

Skrevet

Tror du gjør rett i å slappe litt av, jeg ! :hjerte:

Gooood helg, MarianneE :blomst:

Skrevet

Tror jeg vet hvem du er på FB,vi har iallefall mange felles venner :sjenert:

Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...