Gå til innhold

Chestnuts roasting ...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

I vinter spiste jeg 'heisse maroni' i München, og ble helt frelst, så i år vil jeg gjerne prøve å riste kastanjer selv! Jeg ser de har kommet i grønnsaksforretningene. Hvordan går jeg frem? Kan de ristes i ovn, eller blir det best over åpen ild i peisen? Og er det andre ting man kan lage med kastanjer enn å bare spise dem som de er?

På forhånd takk for hjelpen!

*venter spent*

:)

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Nam, kastanjer! Aner ikke hvordan det er best å riste dem, jeg gjør det aldri selv. Her får jeg nemlig kjøpt de varme og ferdigristet overalt. ;) Sånn bortsett fra å spises naturell brukes de mye som tilbehør til vilt, kalkun etc. Hvis du kan tysk vil du sikkert finne mye med et googlesøk.

Forresten, jeg lurer på om kanskje over glør i peisen kan fungere fint. Her brukes en slags grill med rist over til å riste kastanjer i. Men husk å snitte skallet først.

Endret av onyx
Skrevet

Å, dette vil jeg også lære! Eneste måten jeg har sett det gjøres på, er på forkullede og buklede søppelkasselokk med åpen ild under på hvert gatehjørne i Paris :hjerter_rundt:

Hvor kjøper man? Har aldri sett dette i butikkene jeg? I Osloområdet?

:sol:

Skrevet (endret)

Takk for svar! Jeg tenker også å kjøpe en slags rist, og riste dem over glør i peisen. Det går jo i hvert fall an å prøve! Takk for tips om å snitte skallet først, det hadd jeg ikke tenkt på ... Skal også sjekke ut tyske nettsider og se om skoletysken holder mål :)

Rainbow Brite: Joa, jeg var ute og gikk på Frogner i går, og så kastanjer i to grønnsaksbutikker, så det skulle ikke være noe problem å få tak i. Gulden hadde i hvert fall, og en annen butikk nede ved Thomas Heftyes gate. Let og du skal finne! :)

Den som får testet ut først, rapporter tilbake i denne tråden om hvordan det gikk, da vel!

Endret av Lilith
Gjest Elfrida
Skrevet

Du putter masse salt i en lav form/panne, så snitter du et kryss på toppen av kastanjene og setter dem i saltet med krysset opp.

200C i ca en halvtime. Da skal toppene åpne sed slik at de er lette å skrelle.

Serveres med skallet på, ofte med litt smør ved siden av.

Hvordan man gjør det over åpen ild vet jeg ikke, men det funker sikker minst like bra, om ikke bedre.

Skrevet

Salt? Det hadde aldri falt meg inn. Hvorfor salt? Men takk for tips! :)

Skrevet

Fant noen enkle steg for steg (på engelsk) :sol:

Open Fire

in the Oven

Les også tipset at dersom man ikke snitter dem, som onyx sa, kan man risikere at de eksploderer!! :overrasket:

Jeg er SÅ glad for denne tråden! Skal jammen meg ut og finne kastanjenøtter! :) Og gleder meg til rapporter om hvordan det har gått, evt gode tips :)

Gjest Elfrida
Skrevet
Salt? Det hadde aldri falt meg inn. Hvorfor salt? Men takk for tips! :)
For å få dem til å stå oppreist. Man kan bruke folie også, krølle det sammen litt, men jeg syns det blir best med havsalt.
Skrevet (endret)

Smør ved siden av? Til å dyppe i? :klø: :sjenert:

Nå gjelder det bare å få tak i brown paperbag cones til å putte dem i, og ikke minst store, lette snøfnugg som danser forsiktig ned mot bakken... :hjerter_rundt:

Endret av Rainbow Brite
Skrevet
Fant noen enkle steg for steg (på engelsk) :sol:

Open Fire

in the Oven

Les også tipset at dersom man ikke snitter dem, som onyx sa, kan man risikere at de eksploderer!! :overrasket:

Jeg er SÅ glad for denne tråden! Skal jammen meg ut og finne kastanjenøtter! :) Og gleder meg til rapporter om hvordan det har gått, evt gode tips :)

Eksploderende kastanjer? Jeg er ikke så klar for det, egentlig, så skal snitte med omhu ...

Takk for råd!

For å få dem til å stå oppreist. Man kan bruke folie også, krølle det sammen litt, men jeg syns det blir best med havsalt.

Rett og slett! Smart :)

Skrevet
Du putter masse salt i en lav form/panne, så snitter du et kryss på toppen av kastanjene og setter dem i saltet med krysset opp.

200C i ca en halvtime. Da skal toppene åpne sed slik at de er lette å skrelle.

Serveres med skallet på, ofte med litt smør ved siden av.

Hvordan man gjør det over åpen ild vet jeg ikke, men det funker sikker minst like bra, om ikke bedre.

Sånn er sambo vant til å gjøre det og! Coop Obs har ihvertfall kastanjer.

Skrevet
Her er også noen gode tips for hvilke kastanjer man bør velge, pluss litt mer. En del tips som ikke kan brukes i norske ovner, men noe kan brukes, så legger den ved :sol:
Skrevet

Lurer fortsatt på hva man skal bruke smøret til... :sjenert:

Skrevet

Og hvordan vet man hva som er marroni og hva som er vanlige kastanjer ...? I butikkene jeg har vært i, har det bare hatt en type kastanjer, så jeg håper de kan brukes! Får forhøre meg litt nærmere.

Gjest Elfrida
Skrevet
Ha smøret på nøttene :)
Ja. En smakssak så klart, jeg syns de er veldig gode bare som de er.
Skrevet
Og hvordan vet man hva som er marroni og hva som er vanlige kastanjer ...? I butikkene jeg har vært i, har det bare hatt en type kastanjer, så jeg håper de kan brukes! Får forhøre meg litt nærmere.

Da bruker man bare det man finner! :) Kanskje utvalget i kastanjer utvides om noen år, det skal man jo ikke se bort i fra! :) Men si i fra om du finner ut av noe da ;)

Skrevet
Ja. En smakssak så klart, jeg syns de er veldig gode bare som de er.

Ja, jeg også. Spesielt nyristede og ferske, og uten smør er det jo litt sunnere også. Og de er ganske gode som tilbehør til varm mat også.

Og angående å snitte skallet, det er ikke bare for å forhindre at de eksploderer, men også fordi det gjør de lettere å åpne så husk å snitte skallet. :)

Skrevet
Synes denne var på sin plass her :nissekyss:

Aw ... fine sangen!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...