Gå til innhold

Å hjelpe meg


Gjest prestekrage

Anbefalte innlegg

Gjest prestekrage

Har opppkjøring på tirsdag, og er så nervøs at jeg knappest vet forskjellen på en bil og en lollipop-is.

Gi meg litt input;

Hvilke feil gjorde du????

Er heldigvis "lommekjent" i byen jeg skal kjøre opp i- dvs vet hvor alle enveiskjøringene er- og i hvilke kryss jeg bør være ekstra obs.

Men hva hjelper det, når jeg sitter her å på grensa til hyperventilerer. Er det mulig?? Herregud (eller tilsvarende) har jo klart meg uten dette plastikkbeviset i maaaaaaaange år nå (er 11 år siden jeg faktisk kunne skaffet meg det). (Forstå meg rett- med å klare meg uten plastikkbevistet mener jeg ikke at jeg har kjørt ulovlig, men er derimot en veldig god venn med sykkelen min og bussen)

Hovedproblemet mitt (tror jeg) er at jeg er litt for pinglete. Ser potensielle "farer" og står dermed ikke på de kravene jeg faktisk har (vikeplikt) forex.

Håper noen vil komme med sine feil- så jeg kanskje kan berolige meg selv med "jammen- der føler jeg meg egentlig ganske trygg"... Eller- oki- det var en bommert- men ikke værre enn at jeg sto!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest lissi32

Hva er det aller verste som kan skje??? At du stryker? Da gjør du det om igjen ikke sant? Så ikke vær så nervøs at du stryker av den grunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Følg trafikkreglene!

Ikke stopp for å være hyggelig hvis du har forkjørsrett. Se etter det gule forkjørsskiltet.

Tror jeg holdt på å gjøre noe feil her, men det gikk bra.

Og så fikk jeg tilsnakk fordi jeg ikke var flink nok til å se i speilene.

Sikkert mer også, men det var det jeg kom på i farten nå.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilke feil gjorde du????

Jeg kjørte opp i et område jeg ikke var så kjent i - og plutselig dukket det opp en vei fra høyre gitt... sensor tråkket inn bremsen og sa at jeg burde ta det mer rolig siden det jo kunne kommet en bil derfra. Jeg strøk selvsagt, men på andre forsøk gikk det bra :)

Som lissi32 sa, det verste som kan skje er jo at du må kjøre opp en gang til. Det går sikkert bra siden du er kjent i byen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest prestekrage

Joda- sant at jeg kan kjøre opp en gang til. Men hadde vært så deilig å slippe å måtte ut med så mye penger en gang til. Og ikke minst; bli ferdig med det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har oppkjøring på torsdag og er driiitnervøs, strøk første gangen i Tromsø, men nå skal jeg kjøre opp i Bergen- og er nesten innstillt på å stryke, siden jeg tross alt strøk i en "lettere by".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wolfmoon

Vær fokusert på det dere skal gjøre, glem for all del at dette er førerprøven. Husk at sensor ikke prøver å sette dere fast når han gir retninger, han/hun har f.eks. ikke lov til å si at dere skal ta første til venstre hvis det er innkjøring forbudt der.

Til deg som ikke husket noe etterpå: Det gjorde ikke jeg heller, gjorde ikke så mye da for jeg sto, men husker den dag i dag ikke situasjonen som sensor mente var på kanten (vikeplikt fra høyre, men bilen var såpass langt unna at det gikk bra) :ler:

Jeg fikk dessuten ros for at jeg kjørte etter forholdene, var både mørkt, delevis glatt og delevis snø i veibanen da jeg kjørte opp. Så tror ikke man skal holde fartsgrensen for enhver pris hvis forholdene ikke er "optimale".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hovedproblemet mitt (tror jeg) er at jeg er litt for pinglete. Ser potensielle "farer" og står dermed ikke på de kravene jeg faktisk har (vikeplikt) forex.

Først, kommer du i en slik situasjon, så kan du si til sensor med en gang at du viste at du ikke hadde vikeplikt, men det så ikke ut som om bilen som hadde vikeplikt kom til å stoppe, derfor vikte du fordi det var det du følte ble tryggest i akkuratt denne situasjonen.

Gjør du noen feil, si det til sensor, du trenger ikke nevne det med en gang, men på slutten pleier sensor å spørre "hvordan følte du det gikk". Da ser du tingen du gjorde feil, så sensor forstår at det var et engangstilfellet og at du egentlig kan reglene.. (Jeg sa i fra til min sensor at jeg brøt en vikeplikt, og han forstod først ikke hvor jeg mente, og etterpå var han på min side "det var ikke din skyld at den bilen vikte for deg og ikke var klar til å kjøre" hihi, fikk lappen)

Kjør rolig!! Brems godt ned før kryss, sånn at du får oversikt og kan tilpasse farten i tide.

Og selvom du er kjent i byen, følg godt med!! Det er ofte når man er kjent at man kan glemme skilt og slikt fordi en kjører der av vane og ikke er i full observasjon hele tiden..

LYKKE TIL!!!!

Edit: eh ja, SPEIL-SPEIL-SPEIL!!! Se i speilene hele tiden.. "En gang på spiometeret = tre ganger i speilet"

Endret av jente89
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var litt pysete, mente han. Tok ikke noen luker som jeg kunne tatt, men det var jo pga. at jeg ikke ville ta unødvendige sjanser. :ler: En mellomting er bra.

Også var jeg elendig på å rygge da, men det er en øvelsesak.

Og sjekk speil! Ikke hele tiden da, selvsagt, men i ny og ne, slik at du viser at du har oversikt og vet hva du driver med.

Masse lykke til imårra! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...