Gå til innhold

Gifte seg laaaang fram i tid

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Maja_*
Skrevet

Titt og ofte hører jeg om par som har satt bryllupsdato et par år fram i tid. Og må innrømme at jeg ikke helt klarer å forstå hvorfor man vil vente så lenge. Jeg tenker at 1) de er ikke helt klare for å gifte seg ennå 2) må spare penger først. For hva annet kan det være, liksom.... Dere som dette gjelder - har jeg rett? ;)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Må bare si at jeg hadde ikke klart å vente så lenge når jeg først hadde bestemt meg... vi brukte 10 månender og en uke ( hehe) fra frieri til bryllupsfeiring :)

Gjest Frk Åberg
Skrevet

Vi satte datoen halvannet år fram i tid da vi forlovet oss. Det var på grunn av økonomi. Som studenter med nyinnkjøpt leilighet, var det alt vi klarte i år. Hvis det hadde latt seg å gjøre, økonomisk og praktisk, så ville jeg ha gjort det innen et par måneder fra forlovelsen. Kunne selvsagt gjort det helt enkelt, men vi vil invitere familie og venner.

Har inntrykk av at økonomi er den vanligste grunnen.

Gjest *marie*
Skrevet

Vi valgte en dato et og et halvt år frem i tid.

Grunnen til at dette var at den datoen vi valgte, er datoen for vårt femårs jubileum. :rødme:

Så vi synes det ble litt ekstra romantisk sånn sett...

Kan jo ikke snakke for andre,men jeg antar at økonomi kan ha en betydning.

I tilegg er det i de større byene nødendig å booke ting som f eks selskapslokale og kirke god tid i forveien, så hvis man ønsker disse stedene, må forlovelsen nødvendigvis overstige et år.

Skrevet

Dette er greit nok, synes jeg. Verre er det med de som forlover seg uten å sette noen dato, eller noen omtrentlig dato en gang. Bare fordi det er "kult" å være forlovet. Utrolig barnslig etter mitt syn.

Gjest lissi32
Skrevet
Dette er greit nok, synes jeg. Verre er det med de som forlover seg uten å sette noen dato, eller noen omtrentlig dato en gang. Bare fordi det er "kult" å være forlovet. Utrolig barnslig etter mitt syn.

Ikke enig. For meg symboliserer det trygghet og seriøsitet. Vi forlovet oss som et symbol på at vi var seriøse og trofaste mot hverandre. Vi skal gifte oss, men satte ikke dato enda.

Jeg syns det er helt okei for de som ønsker forlove seg å ha en ring på at de er opptatt, kanskje ikke ønsker å gifte seg av ulike årsaker.

Skrevet

Hei.

Vi var forlovet i sju år før vi giftet oss.

For oss var det et tegn på at vi var bundet sammen selv om vi ikke ville gifte oss enda.

Det er jo faktisk en del som forlover seg og aldri gifter seg og? Som lever i samboerskap men bare vil være litt bundet av en ring.

Fint symbol syns nå jeg.

Fra den datoen vi bestemte oss for å gifte oss gikk det vel en sju, åtte måneder tenker jeg..

Skrevet

For meg blir det å være forlovet i flere år/på ubestemt tid en slags "gift light"-greie som jeg ikke klarer å ta helt seriøst. Ikke meningen å tråkke noen på tærne, men sånn ser jeg på det...

En dato ett-to år fram i tid, er helt kurant. Hvis man vil ha et stort arrangement, så må man vel (etter hva jeg vet) ofte være såpass i forkant hvis man vil ha populære lokaler i Oslo.

Skrevet

Skjønner at noen kan syns det er teit å forlove seg , og være det i så mange år som meg og mannen min var. Svarte over nigosan. Men for oss var det akkurat det nigosan sier, vi var gift light. Vi var unge da vi møttes, men vi var veldig seriøse og visste at det var oss. For å vise til omgivelsene at vi tok forholdet på alvor var det fint å være forlovet. Selv om vi i utgangspunktet gjorde det for å forplikte oss til hverandre.

Vi opplevde til stadighet før vi ble forlovet at vi ikke ble tatt på alvor. Ja dette varer vel ikke lenge osv. Utrolig irriterende og ikke minst sårende når vi var så sikre på at det var hverandre vi ville ha. Vi ville midlertid ikke gifte oss før vi var ordentlig voksne og klar for å stifte familie på ordentlig. Og da vi forlovet oss merket vi at omgivelsene forandret seg til oss. Mannen ble plutselig kalt onkel i familien min, og svigersønn osv. Og ble tatt mye mer innunder vingene på familien. Det var godt å se. Så jeg kan bare anbefale å knytte seg til hverandre på den mpten til tross for tidsperspektivet her..

Skrevet
Titt og ofte hører jeg om par som har satt bryllupsdato et par år fram i tid. Og må innrømme at jeg ikke helt klarer å forstå hvorfor man vil vente så lenge. Jeg tenker at 1) de er ikke helt klare for å gifte seg ennå 2) må spare penger først. For hva annet kan det være, liksom.... Dere som dette gjelder - har jeg rett? ;)

Kan være svært mange grunner til det!

Jeg har en venninne som har satt bryllypsdatoen langt frem i tid og det har sine gode grunner:

- Mannen er fra utlandet, og de skal gifte seg i hans hjemland

- Prest, kirke, mat, vin, osv. må ordnes lang tid i forveien, spesielt når de bor i Norge!

- Familie skal inviteres og flys til utlandet - det krever masse planlegging

- Overnatting i utlandet til alle gjestene, sightseeing, osv.

Paret rekker knapt alt de har planlagt selv om de har måtte planlegge det i lang tid. Det behøver på ingen måte være økonomiske grunner til slikt! :jepp:

Skrevet

Vi forlovet oss mens jeg var syk, og det lå litt i kortene at vi ikke kom til å gifte oss med en gang (om noensinne). Det blir nesten 3 år mellom forlovelse og bryllup, det skyldes i hovedsak helse men også økonomi. Så hva andre skulle finne på å mene om det er temmelig uviktig for meg :)

Skrevet

Jeg synes ikke folk har noe med hvorfor man venter i årevis med å gifte seg, hvorfor man setter bryllupsdato om noen år eller om to måneder, eller om man egentlig skal gifte seg i det hele tatt. Alle har vi forskjellige grunner til at det blir som det blir. Jeg og samboeren min har vært forlovet noen år, og vi har ingen planer om å gifte oss ennå. Men det er vårt valg! Vi er bundet sammen av forlovelsen, vi har valgt hverandre. Ringen er et symbol på vårt forhold, en kjærlighetserklæring vi har gitt hverandre. Jeg synes det er tåpelig at noen da vil betrakte vårt forhold som useriøst på en eller annen måte, men det er tross alt hva jeg og min kjære synes og føler for hverandre som spiller noen rolle for oss, og ikke folks meninger.

Skrevet

vi satte dato samtidig med at vi forlovet oss, og siden jeg ville ha god tid, ble det 17 mnd frem i tid. Jeg syns det var alldeles passelig, jeg kunne kose meg skikkelig med all planlegging, hadde god tid, og alt var bare fint og ikke noe stress :)

Skrevet

Jeg har en avtale med fetteren min om at hvis ingen av oss er gift om 80 år, skal vi gifte oss med hverandre.

Skrevet

He he, jeg tilhører da begge grupper, både de som har vært forlovet i årevis uten en dato, og de som bestemmer seg for bryllup langt frem i tid.

Grunnen til at vi har vært forlovet i 5 1/2 år uten å gifte oss enda er rett og slett fordi vi har fått to barn i mellomtiden. Men det var jo aldri noe tvil om at vi skulle gifte oss en gang, det ble bare ikke prioritert.

Nå har vi satt bryllupet to år (eller tre hvis det kommer noe i veien) frem i tid. Grunnen er rett og slett økonomi. :) Vi har ikke noe stress med å gifte oss, og vil planlegge litt samtidig som vi tjener penger.

Men vi er alle forskjellige, jeg har ikke noe problem med at folk tenker annerledes enn meg. Og selv så skjønner jeg jo ikke at noen vil ta opp lån for å gifte seg, så sånn er det :)

Skrevet

Jeg ser ikke problemet, er ekteskap er for alltid.

Vi sparer.

Skrevet
Jeg ser ikke problemet, er ekteskap er for alltid.

Vi sparer, vi har satt dato.

Synes det er teitere å vente med å forlove seg når man har bestemt seg. Eller er dere redde for at dere skal ombestemme dere om dere ikke forter å gifter dere innen noen mnd eller 1 år?

Postet den litt for fort.

Skrevet

min svigermor sa en gang så klokt at om man har kjent sin kjæreste gjennom de fire årstider, så vet man om det er en man skal dele livet sitt med eller ei..

jeg kunne ha giftet meg med kjæresten min med det samme vi gikk fra venner til fast følge. men vi ventet, mest fordi livet var for hektisk til å kunne nyte alt det koselige rundt det å gifte seg, dele forberedelsene med familie og venner osv.

men vi har hele tiden stått ved at vi var gift inni hjertene våre og kunne ha gjort det på øyeblikket om så var :)

de som forlover seg og ikke setter dato men er FORLOVET, de...har jeg ofte lite tro på desverre!

hm. mye konservativ i trådene for tiden :ler:

Skrevet

For vår del handlet det om å ha muligheten til å booke den kirka og de lokalene vi ønsket oss, da vi var rimelig bestemte på hvordan vi ville ha det. I tillegg er det faktisk inntil seks måneders leveringstid på en brudekjole for eksempel, og den har jo relativt mye å si for mange. Men mest av alt så har vi lyst til å nyte forberedelsene - fordele utgifter og "arbeid" over tid. Vi lager for eksempel alt av bordkort, invitasjoner, pynt etc. selv. Vi synes det er veldig deilig å ha denne tida og glede seg til den store dagen på :jepp:

Skrevet

Vi satt dato når vi forlovet oss, og det ble 2 år frem i tid på grunn av økonomi. Er studenter nå med minimal mulighet til å spare opp noe, og på en annen kant av landet enn der vi skal gifte oss. Valgte da å sette dato slik at bryllupet kommer året etter vi har flyttet (slipper å styre med bryllup, flytting og oppussing samtidig). Vil kose oss med forberedelsene, ikke stresse, samtidig som vi ønsket å ha en konkret dato å forholde oss til :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...