Gå til innhold

Svigermor..


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Anonym her..

..skal komme til oss i påsken. Hun må reise langt og vil derfor være i to uker. Hun ringte meg på jobb for å høre om det var for lenge, jeg var uforberedt og svarte "nei, selvfølgelig ikke, du må bli så lenge du orker".

Realiteten er at det er altfor lenge. Jeg og svigermor har en "broget" fortid; vi er venner og forlikte nå, men går hverandre lett på nervene.

I tillegg er hun littebitt sær, og føler seg lett litt utenfor. Det vil si at det ikke er muligheter for å bruke henne som barnevakt mens hun er her.

Og: Jeg og mannen min sliter litt med forholdet og hverandre. Jeg ser ikke for meg at 14 dager med "mor" i huset vil bedre forholdet vårt akkurat..

Både jeg og mannen min har stressende hverdager, uken etter påske vil bli et lite stresshelvete for oss begge, og at hun sitter hjemme hos oss og venter på at vi skal komme hjem og være sosiale vil ikke hjelpe på situasjonen.

Kunne ramset opp mer, men: Er jeg egoistisk og urimelig (jeg vil at hun skal være maks en uke)?? Vi ser henne ikke ofte, hun er enke og lengter etter sønn/barnebarn

Er det noen som helst måte vi kan be henne dra når påskeferien er over, uten at det vil virke sårende på henne? (mannen min syns det er mer enn nok med en uke, han også, bare så det er sagt)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjester og fisk kan man ha maks tre dager i huset - eller var det seks... svigermødre kan du halvere innetiden på. Hadde min svigermor vært her 14 dager - er utfallet ukjent - men hyggelig i lengden hadde det ikke blitt.

Jeg synes du skal snakke med din mann om dette. Og få han til å ringe og si at dere har snakket sammen og fant ut at det er så myyyye kveldsaktiviteter på dere alle uken etter påske, så hun kommer til å bli mye alene - og da kanskje like greit...

Lykke til - blir hun så blir hun - og da må man gjøre det beste ut av det - men det er jo underlig at hun vil bli så lenge da - når dere går hverandre på nervene. Jeg ønsker deg lykke til. Svigerhekser er en egen rase....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

En dag blir dere sv.mødre selv. Da vil du tenke deg tilbake og tanken du hadde selv i dag.

Hadde jeg hatt en svigerdatter som deg, ville jeg ha vert betenkt med å ha deg i hus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er urettferdig å si. Jeg tror ikke jeg ville hatt besøk av mine egne foreldre i to uker en gang. Man blir sliten av å ha besøk, og saken er ikke bedre hvis det allerede er litt problemer på hjemmefronten. Spørsmålet er bare hvordan man kan trekke tilbake invitasjonen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

-Det er nå jammen forskjell på gjester også da.......noen sitter og venter å bli oppvartet og underholdt, :x mens andre greier seg sjøl og kanskje hjelper litt til - uten å bli spurt engang.

For husfredens skyld- og din egen- bør dere ringe svigermor straks og si "at dessverre, nå ble det slik og slik..........."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den dagen vi blir svigermødre selv, kan det nok være en fordel å huske hvordan det er å være svigerdatter ja, om ikke på den måten Gjest mener :blunke: .

Enig med overstående. 14 dager er for lenge å ha besøk uansett av hvem. Har dere ingen annen familie som kan avlaste dere i perioder av disse 2 ukene da?

Ellers tror jeg det blir vanskelig å trekke en invitasjon som er gitt uten at dette virker svært sårende på svigermor som sikkert gleder seg til å treffe barn og barnebarn.....

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

hmm. vanskelig det her.. Svigermødre er et ømfintlig tema. Synes du eller din mann skal si til svigermor at dere er velig opptatt og at det passer dårlig. Men foreslå at dere kommer på besøk en helg senere?

liv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest jomfrua1

Hadde ikke gjennomført 14 dager med besøk uansett jeg - enten det er min familie, mine venner..... what ever. Med full jobb og små barn - dessverre, så sosial er jeg bare ikke og så mye energi har jeg ikke :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjesta

14 dager med besøk i huset??? Det hørtes uendelig lenge ut for meg...Tror ikke jeg ville hatt mine nærmeste slektninger hos meg så lenge en gang, jeg.

Skjønner jo at denne svigermoren gleder seg til å se sin sønn og sine barnebarn igjen, men jeg syns det er merkelig at hun i det hele tatt vil foreslå å være hos dere så lenge! Hun må da selv vite hvordan det er å huse gjester over en lengre periode...

Nei, jeg syns absolutt dere bør få sagt i fra på en eller annen måte at en uke er nok. Siden det heller ikke virker som om hun er der for å bidra noe, er det jo ikke mer enn rett og rimelig, spør du meg.

Lykke til! :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym her..

Takk for svar! jeg var kanskje litt urettferdig - hun kommer helt sikkert til å hjelpe til, lage mat, etc. men altså ikke noe særlig barnevakt.. Jeg kjenner bare at jeg ikke orker besøk så lenge.. uansett hvem det hadde vært..Men så var det å si det til henne da, uten at hun skal bli fornermet.. Jeg får late som om jeg jobber med noe viktig å pc og komme inn hit og avreagere underveis!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den eneste jeg kan ha besøk av 14 dager i strekk er min søster, men INGEn andre. Som nevnt er det jo litt vanskelig å trekke en invitasjon, og jeg tror kanskje hun vil bli såret, særlig om hun gleder seg veldig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cruella

Jeg kjenner at jeg har et litt ambivalent forhold til dette her..

Hadde blitt sprø med min egen svigermor boende i ukesvis, selvom hun er et flott menneske og vi kommer godt overens.

Så tenker jeg på mine egne kjære barn, tenk hvis jeg blir opplevd som en pest og plage av mine svigerbarn når den tid kommer, selvom jeg gjør alt for å få en god kontakt. Tenk hvis en av mine gutter flytter laaaangt avgårde og jeg ser ham maks to ganger i året, da er ikke 2 uker lang tid å være på besøk..... tenk hvis de synes det er et ork at jeg kommer, da vil jeg føle at jeg har mistet et av barna mine...

:cry:

L-B

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lisa-Beth, er så utrolig enig i det du skriver.

Personlig syns jeg det er utrolig mange egoistiske svigerdøtre på KG.

Jeg hører med til den kategorien som har flyttet veldig langt fra familien. Jeg vet at dette nesten "tar livet" av besteforeldrene til barnet mitt. Skulle jeg da i tillegg nekte dem å komme på besøk i mer enn en uke av gangen tror jeg jeg hadde tatt livet av dem. Mine foreldre kommer 2,5 uke to ganger i året, dette er besøk vi gleder oss til. Mine svigerforeldre kommer ikke så ofte, men det er deres valg ikke vårt. De hadde vært hjertlig velkomne flere uker i året de også. Selvfølgelig blir vi slitne, men det er da mer kos en slit. Men først regel er å begynne besøket med den rette positive innstillingen, ikke tenke på hvor slitsomt dette blir.

Selv er jeg i Norge ca. to uker i året. Jeg lurer på hva jeg hadde tenkt dersom mine foreldre sa til meg at nei to uker det blir alt for lenge, det holder med en uke. Vi blir nemlig så slitne av å ha besøk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anonym her..

Lisa-Beth: Enig med deg. Jeg tenker også på hvordan jeg ville følt det som svigermor langt unna mitt barn og barnebarn..

Fru.com: Tusen takk for konstruktivt svar, det var virkelig oppklarende! Du kan det med å strø salt i sårene du. Flott at du er et overskuddsmenneske som syns det er herlig å ha svigermor boende i to uker, jeg missunner deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ærlig?

Jeg synes det er egoistisk!

Du sier selv at hun er enke og savner barn og barnebarn. Er det da for mye forlangt at hun får lov til å føle seg velkommen hos dere i 2 usle uker?

Det er trist at det skal være sånn at familien blir et ork. Hun har født den mannen som du elsker. NOE godt må det jo være i henne også.

Min mening er at du biter tennene sammen, er hyggelig og prøver å gjøre dette til en fin ferie for en voksen/eldre dame som savner familien sin!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mayamor

Du spør om andres mening og da hender det at du ikke får svar du liker. :wink:

Men jeg vil nå påpeke at du er nå heldig som har en svigermor som bryr seg om dere. Bosituasjon? Er det trangt? Husk at der det er hjerterom er det husrom...

Jeg må innrømme at jeg tenker på at jeg ville blitt lei meg dersom jeg hadde mistanke om at en dag sitter kanskje min svigerdatter der med slike følelser...

Ta i mot svigermor og tenk at det er jo tross alt bare 2 av 52 uker dette gjelder. resten av tiden har jo dere huset for dere selv...

Maya30

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Anonymous

Huff,14 dager<er<da jammen lenge..hva med å finne på mest mulig sosialt sammen med henne og også ønske litt fri,rett og slett bruke hun som barnepike for at du og sambo bare kan rusle en tur, ta en kino osv.

Tror det er viktig å ikke la tiden hver kveld stå stille,sett dere selv og svigermor i "arbeid" Lett variert og kos :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Poirot

Dr Phil på tv4 sa at var det et problem mellom svigerdatter og svigermor så er det MANNENS oppgave å løse dette, særli hvis han er enig med sin kone. Dette minimerer konflikten. (Sef omvendt hvis det er kvinnens mor/mannen som er uenige om noe).

Mao, skal hun bli kortere enn avtalt bør MANNEN DIN ringe og si dette, uten å skylde på deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Snuppelure iil

Min svigertiger er ikke velkommen i det hele tatt hun.

Og hadde hun forsøkt å invitere seg selv til kaffe ( noe hun aldrig gjør) hadde jeg enkelt og greit fortalt henne hvor skapet stod. Og at hennes i alle fall ikke var i huset vårt.

Samme hva dere sier om at vi blir svigemødre selv en dag osv.. spiller ingen rolle. Noen svigemødre har en oppførsel det ikke er akseptabelt å svelge unna. Om andre her har en svigemor som er en tiendel så vanskelig som min skjønner jeg godt deres frustrasjon.

Og til det opprindelige spm. Fortell henne at det har blitt en hektisk periode for dere rett etter påske, og spør om det blir noe problem for henne å reise hjem når fridagene er over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...