Matty Skrevet 14. oktober 2007 #1 Skrevet 14. oktober 2007 Tenker litt paa aa reise paa det neste sommer.... Noen som har vert paa det? Hvilke land er best aa reise i? Ultimate tips? Alt av informasjon taes i mot med takk!
estrella Skrevet 14. oktober 2007 #2 Skrevet 14. oktober 2007 Jeg har, jeg har, jeg har Jeg reiste i sommeren som var da, med ei venninne. Vi var like gamle, 17 år. Vi regnte 500 kr til dagen, og det gikk helt fint. Hadde egentlig ikke så mye til overs, til ekstra aktiviteter, men bare det å få reise på denne turen var utrolig kjekk. Men du bør planlegge! Planlegg hvor du skal reise, hvilke byer, hvor mange netter osv.. fordi: hvis du ikke gjør det så ender du opp slik som oss, på alle slags lugubre overnattingssteder. Den ene plassen hadde vi på oss sko når vi skulle dusje, en annen plass ..ja, skal ikke fortsette en gang... Så planlegg og undersøk! Vi jukset litt, så vi tok fly til Milano. I Milano var vi så heldige at hun jeg reiste med har ei venninne der(moren til hun italienske er venninne av moren til hun jeg reiste med), så vi bodde der to netter. Første kvelden i Milano spiste vi kjempegod pizza, of course, så gikk vi litt rundt i Milano ut over natta.. Neste dag brukte vi dagen på å se oss litt rundt om.. Senere den dagen så var vi med hun vi bodde med ut, for i Italia er det vanlig og ta en drink før middag tydeligvis! Jeg fortalte hun at i Norge må vi være 18, og at foreldrene mine ville drepe meg hvis jeg hadde gjort det hjemme(det hindret meg ikke i å smake sex on the beach, som forresten var dødsgod :-P ), hun ble helt sjokkert, at vi ikke hadde lov til å drikke. Lillebroren hennes drakk til og med, og han er 14.. Til middag den dagen fikk vi(hjemme hos hun) RÅTT HESTELKJØTT!!!!! Æsj.. og jeg er kjent for å være pirkete i matveien, men det er høflighet og spise det du får servert, trodde jeg skulle dø, haha!! Det var ekkelt.. Etter Milano tok vi turen til Roma. Der gikk vi oss vill. Haha! Vi hadde gått og gått absolutt hele dagen, vært å sitt på collesseum, trevi fontenen, de spanske trappene, vatikan-staten osv.. Så når vi skulle tilbake til hotellet, så fant vi ikke veien *gråte* Jeg hadde så vondt i beina mine. Hele den kvelden lå jeg i senga, haha! Jeg klarte å gå ned for å gå ut på en kafe på utsiden hvor vi spiste en pizza hver.. Men det trenkte krefter Dagen etterpå var jeg stiv i beina mine -_- Etter Milano reiste vi til Pisa. Vi visste ikke at det var en by du bare skal stoppe i, for så å dra videre, for å si det slik Men koselig plass da.. Etter Pisa dro vi til verdens fineste by jeg noensinne har vært i! Monterosso! 2 timer nord med tog for Pisa. Det var så fint der! Ingen trafikk i byen, folk var dødssøte :rødme: Bølgene var megahøye Jeg skulle imponere noen inne på stranda med at dette går fint.. Så jeg går ut i sjøen da, og så kommer den BØLGA! Den tok tak i meg, kasta meg på hodet innover stranden, jeg trilla baklengs(seriøst!), og så reiser jeg meg opp for å finne ut hvor søren er bikinitoppen Jeg hadde steiner(stranda var småsteiner) over alt inni bikinien, til og med den jeg ikke fant.. Skrubbsår over alt hadde jeg! Jeg måtte jo ringe hjem og fortelle om megabølgene..Haha! Mamma ble dritsint.. Og spurte hva som var galt med meg når jeg gikk uti bølgene, jeg bare: eh, alle andre gjør det Men jeg fant et triks, hvis du kommer deg forbi hvor bølgene slår, så overlever du;-) Tok bare 1 dag for meg å finne ut, og utallige baklengs saltoer og skrubbsår.. Etter Monterosso var planen og stoppe i en grenseby i Italia, men der var det så stygt, så vi dro til Nice i Frankrike.. Det var skikkelig nice i Nice Vi tok turen på stranda her og.. Bølgene var fortsatt høye, men nå hadde jeg jo øvd inn metoden min med å komme meg uti, så no problemo! Men, metoden med å bruke solkrem var ikke innøvd.. Så jeg så bokstavlig talt helt jævlig ut! Jeg vet ikke hva som skjedde, fordi jeg hadde store flekker som var utrolig solbrente, mens andre var helt hvite, bak på ryggen.. Det så bare ikke normalt ut! Har aldri hatt det før heller.. Haha! Du kunne og se sløyfen av bikinitoppen bak på ryggen. Den var helt hvit, og resten av ryggen var rosa.. Det var ganske vondt egentlig! Iallefall når 90 liter sekken min skulle på :gråte: Etter å vært i Nice reiste vi til Cannes. Solte oss der og, så hehe.. ja, jeg er utrolig smart I Cannes har de dødsgod IS :rødme: Så tok vi og turen på den røde løper(Hollywood here I come!) Vi gikk rundt og dro på svære sekker og så helt gyselige ut, mens de pene damene der gikk fra Gucci til Dior, til Prada osv.. Fra Cannes tok vi turen innom nabobyen omtrent, til Mandelieu. Her har hun jeg reiste med, og foreldrene en leilighet. De leide den egentlig ut akkuratt da, men vi fikk lov å komme fordi, så vi delte den en dag med to herlige mennesker og sønnen dems De reiste hjem til Norge da, så var vi der litt alene, før foreldrene hennes kom, kan ikke huske om det var en eller to dager etter oss de kom. Men vi brukte hele dagene på å ligge i bassenget uansett! Sammen med foreldrene kom et vennepar og sønnene dems! Så vi hadde det megamorsomt! Den ene dagen dro til Cannes, for litt is-shopping på kvelden;-) Dro til stranda i Cannes den andre dagen! Der tok vi en bananbåt. Jeg hadde aldri prøvd det før, så når vi stod der i kø så var det to små jenter som skulle først, og de falt ikke av en eneste gang. Så jeg tenkte at dette kunne ikke være så skummelt.. 3 ganger falt jeg av! Det var så utrolig morsomt.. Føyk til bloksberg uti der gjorde jeg! Han fyren som styrte greia: eh, are you alright miss? You keep falling off.. på litt fransk-engelsk måte! Det var dødsbra.. Fra Mandelieu tok vi toget videre til Barcelona! Der røyk budsjettet mitt Vi var der 3 dager tror jeg..Den siste dagen tok jeg tattovering Dritkult! Jeg spurte jo om lov, men visste egentlig at det var greit for de hjemme, siden mamma har tattovering selv, og piercing(og når jeg kom hjem så sa hun: Åh kult! Du, jeg skal ta tingeling på ankelen forresten!).. Jeg tok en R, på halsen Haha! De som tok den lurte på om jeg var helt sikker, siden jeg tok den første tattoveringen min der. Hvor ALLE kan se den.. Jeg forklarte dem at det var pointet! De første dagene med tattovering var skumle. Jeg var skråsikker på at den skulle forsvinne i lakenet når jeg sov Men den gjorde ikke det Etter Barcelona dro vi tilbake til Frankrike. Bare til Paris. Vi visste ikke helt hvor vi hadde fått overnattingsplass, bare at det var i en av forstadene.. Forstad i Paris er ikke det samme som en forstad i USA fant vi ut. Det var kun innvandrere der, ikke at jeg har noe imot dem, men de hadde noe imot oss. Kalte oss for horer på fransk! For noen idioter, vi har hatt fransk begge 2.. så den tok vi;-) Horer du liksom, jeg hadde på meg shorts som gikk til knærne og t-skjorte+90 liter sekken.. Hvordan går ei hore kledd i Paris Den ene kvelden vi skulle ut så følgte de etter oss, og ville ha oss inn i bilen. Verdens beste triks: Oh! Come in to my car sexy! Come on! haha! Vi bare gikk. Hun jeg reiste med fikk litt panikk, men hvis du bare går uten å se på de, så gjør de absolutt ingenting mot deg! Når vi var der tok vi turen til Asterix parken! Utrolig bra park, men annbefaler den ikke om sommeren. Vi stod i kø i 2 timer for hver "karusell" vi tok.. Der hvor vi bodde i Paris var det også et kjøpesenter. De var iallefall ikke vandt med å se to bleikfiser fra Norge som var helt rosa i tilleg pga sola.. De kom bort til oss og prata og tok på oss.. De gamle ba Gud velsigne oss, slik at vi ville komme hele hjem.. Så søte folk! Etter Paris ble det et lite stopp i Køben før vi var hjemme:-) DRITKJEKT!!! Neste interrailtur går til Australia Gleder meg til det! Annbefaler virkelig turen!!
Gjest lillagubban Skrevet 14. oktober 2007 #3 Skrevet 14. oktober 2007 Høres ut som en kjekk tur, estrella Jeg har veldig lyst å dra på interrail! Da vil jeg helst ha en billett som gjelder hele europa, og reise mest i øst-europa, siden jeg har vært i så og si alle de vest-europeiske landene. Vil gjerne nå til sommeren, men får se, må jo ha noen å reise med også. Det er dumt ikke interrail billetter dekker tur til marokko lengre, dit ville jeg gjerne! Også vil jeg reise rundt i de britiske øyer.. Tror jeg må begynne å spare nå
Lilywhite Skrevet 15. oktober 2007 #4 Skrevet 15. oktober 2007 Jeg var på interrail sommeren 2005. I likhet med estrella jukset jeg og kjæresten litt, og fløy til Paris. Vi var på tur 4 uker, brukte 20 000 hver, men kjæresten har 4 interrailer bak seg og har brukt mindre når han har dratt med kompisene sine, så man kan nok få det til mellom 10 og 15 000 om man er litt flink med pengene. Vi var i Paris først, men bare en dag, det var varmt og litt stress, hadde sikkert vært koseligere om vi hadde hatt lengre tid og litt mer "mål og mening" med å være der, men vi hadde begge vært der flere ganger før, og brukte det bare som utgangspunkt for turen pga billige flybilletter. Ikke for det, er jo mye å se og gjøre i Paris, men var ganske varmt og skittent når vi var der i slutten av juni 2005. Men vi fikk med oss en ganske fargerik homoparade og et middelaldermuseum, i tillegg til at vi så triumfbuen, notre dame og eifelltårnet...og louvre og sacre coure (til tross for at vi begge hadde vært der før følte vi liksom at vi måtte se det igjen, kanskje ikke så rart vi ble sliten av alt dette på en dag i sikkert 35 graders varme, hehe) Vi dro videre til Barcelona, fantastisk by, kjempefin strand og masse fin arkitektur. Kjæresten "måtte" besøke Nou Camp, fotballstadion. Masse bra restauranter med greie priser, og så ut til å være endel shoppingmuligheter, men siden det var varmt og kjæresten hater shopping ble det ikke så mye av det. Ikke så praktisk heller, når man skal bære alt i ryggsekk!! Vi bodde på et hostell som lå i ene enden av ramblaen, veldig praktisk. Sinnsykt varmt og fint vær, men bare deilig når man kunne dra til den fine sandstranden!! Vi var også i Port Aventura, en stor fornøyelsespark med masse attraksjoner. Sagrada Familia er selvfølgelig også et must i Barcelona!! Etter Barcelona satte vi kursen mot Nice. Nice har en koselig gamleby, men strendene er ikke noe særlig (rullesteiner). Hvis man vil bade er det bedre å ta en 5 min togtur til Ville Franche. Vi var også i Monaco og Menton på små utflukter. Fra Nice dro vi videre til Ljubljana, hovedstaden i Slovenia. Det var en ganske lang og slitsom togtur via Venezia, men det var deilig å komme til en "liten" by (250 000 innbyggere) etter hektiske dager i storbyer. Det var egentlig kjærestens forslag å dra østover, og jeg hadde ikke store forventninger til Slovenia, som jeg visste svært lite om på forhånd, men Ljubljana var en utrolig koselig liten by, med et svært gammelt slott/festning på toppen av et lite fjell. Masse koselig småhusbebyggelse. Kan på det sterkeste anbefale Cantina Mexicana, en utrolig billig restaurant med enorme porsjoner mexikansk mat, fantastisk godt!! Tror vi betalte 80 kr hver for en sinnsyk porsjon fajitas, dessert og drikke!! Vi hadde base i Ljubljana mens vi var i Slovenia, men tok en dagstur med tog til Bled, som ligger vakkert til oppe i fjellene. Her også er det et slott, som er blitt et museum med oversikt over mye slovensk historie. Slottet ligger på en bakketopp over en innsjø som sies å være hellig. Man kan leie båt og dra ut til en øy hvor det er bygget en kirke. Vi syntes det var litt dyrt å leie båt, så vi utforsket slottet og badet i innsjøen, som visstnok skulle være helbredende, hehe... Fra Ljubljana dro vi til Piran, en liten kystby i Slovenia. Det var ikke ordentlig strand der, men utrolig fint der!! Byen har tilhørt Italia tidligere, og husene var veneziansk-inspirerte. Fra klokketårnet i kirken var det fantastisk utsikt. Ettersom det ikke var noen ordentlig strand i Piran dro vi til nabobyen Portoroz for å bade, men det er ikke å anbefale. Det er kanskje det mest harry stedet jeg noengang har sett, bare feite, halvgamle nordmenn, en dårlig tillaget, fake sandstrand og et par restauranter. Vi ble attpåtil overrumplet av et ekstremt regnvær. Vi dro tilbake til Piran og gikk på akvariet og sjøfartsmuseumet, sistnevnte var ganske interessant. Vi dro videre fra Piran til Pula, Kroatia. Dette var en by med masse romerske ruiner, nord i landet. Utrolig interessant!! Her er blant annet et forholdsvis intakt colloseum, en triumfbue og et tempel fra romersk tid. Vi bodde ganske idyllisk ved en badeplass ca 10 min med buss fra sentrum. Her fra tok vi en utflukt til den ganske sjarmerende fiskerlandsbyen Rovinj, også her ser man tydelig den italienske innflytelsen (Istriahalvøyen i Kroatia har tidligere vært endel av Italia). Fra Pula dro vi til hovedstaden Zagreb, som jeg synes var noe skuffende for hovedstad å være. Det skal sies at vi bare var der noen timer for å vente på en venn som skulle være med oss herfra, og at jeg kan ha fått feil inntrykk av byen. Herfra tok vi nattoget til Split, nest største by i Kroatia. Split har ikke fått særlig flatterende omtale i Lonely Planet, men vi synes den romerske gamlebyen her var ganske interessant. Gamlebyen heter Diocleatians Palace, opprinnelig var den ment som et palass for den romerske keiseren Diocleatian når han skulle trekke seg tilbake i alderdom, men i dag er det mer en godt bevart gamleby hvor det bor 3000 mennesker. Neste stopp var øyen Brac, vi dro med båt til Bol, som er kjent for stranden Zlatni Rat. I Bol var det ikke så mye å gjøre utenom å ligge på stranden, og spille lufthockey etc ved små utendørs barer langs strandpromenaden, men det var ganske avslappende og deilig Videre dro vi til Hvar, og bodde i byen Hvar, som var veldig vakker, nesten kardemommeby-aktig etter min mening. Her gikk vi tur opp til en gammel festning i fjellsiden og lå ellers og slanget oss på stranden. Dubrovnik var neste destinasjon. Vi bodde på Begovic Boarding House, som jeg ikke vil anbefale. Han sa vi fikk rabatter på restauranter etc ved å bo der, hvilket ikke stemte, pluss vi måtte skifte til et dårligere rom pga overbooking etter første natten, noe han ikke fortalte oss da vi aksepterte tilbudet hans kvelden før. Samt stedet lå 3 km fra gamlebyen. Men selve Dubrovnik er en perle. Anbefaler å gå en tur på bymuren, men husk å ta med vann, det er VARMT!! Ellers finner man flere fine kirker, Rector's Palace, et av verdens eldste apotek m.m. innenfor murene. Var også i Dubrovnik i fjor, da leide vi leilighet av noen privatpersoner vi fant på internett, og fikk en skikkelig bra leilighet til grei pris. Tror jeg fortsatt har mailadressen deres et sted hvis noen er interessert Det nærmet seg slutten på turen, vi dro tilbake til Zagreb og tok farvel med kompisen vår. Vi skulle videre med tog til München. Egentlig skulle vi ha en overnatting der, men det ble ikke noe av pga togtidene, så vi var litt trøtt og sliten og uten sted å oppholde oss i München. Er litt slitsomt å ikke ha et bosted å kunne gå innom, når man kommer med nattog og skal videre med nattog blir det til at man må traske rundt fra kl 07 til kl 23, hvilket sliter litt på humøret. Vi fikk likevel med oss endel. Vi var på det berømte Hofbrauhaus, et teddybjørn-museum og det tyske museum, som var et enormt svært og interessant museum. Mest tekniske ting som biler, båter, fly etc, men også endel om mennesket etc. Ellers gikk vi en gåtur som ble anbefalt i Lonely Planet, og fikk med oss endel kjente bygninger etc. Enda et nattog, og vi var i Paris igjen. Ganske skitne og slitne etter 3 natt-transporter helt fra Dubrovnik til Paris. Vi gikk en liten tur og handlet litt, og så dro vi rett og slett til flyplassen og prøvde å slappe av der. På en måte var det trist at turen var over, på en annen måte var det veldig deilig å vite at vi snart var hjemme igjen Mamma synes synd på de som hadde sittet ved siden av oss på flyet hjem. Tre natt-transporter uten at vi fikk dusjet, og med strålende sol og over 30 grader gjorde at vi ikke luktet helt så godt som vi pleier, hehe... Litt generelle tips/oppsummering av mine erfaringer på slutten: Bare pakk det som er nødvendig, og vask klær underveis, husk at du skal bære alt på ryggen og at det som oftest er ganske varmt! Det kan være greit å ha med et lite reiseapotek med diaretabletter, plaster etc. Vi dro Bergen - Paris, Paris - Bergen. Når jeg ser tilbake på det burde vi heller dratt hjem fra Kroatia eller hvertfall et sted lengre øst, noe som hadde spart oss for en slitsom avslutning på reisen med et maraton av natt-transporter. Nå skal det sies at dette evt kunne vært løst ved litt bedre planlegging, men vi likte oss så godt i Kroatia at vi ville bli værende der litt lengre. Vær litt impulsiv. Det er ikke sikkert at stedene er slik du hadde forventet deg, og vær åpen for å dra steder du kanskje ikke vet så mye om!! Jeg hadde på forhånd trodd Paris, Barcelona og Nice ville være blant høydepunktene på turen, men jeg ble veldig gledelig overrasket over Slovenia og Kroatia. Husk å drikke nok vann i varmen Interrail er absolutt å anbefale, min beste og mest spesielle og spennende reiseopplevelse hittill. Ganske slitsomt til tider, og frustrerende når tog og busser ikke går når de skulle ha gått eller ikke klaffer sånn som det hadde passet for deg. Man må bare prøve å slappe av og ta det som det kommer, det blir garantert et kjempebra minne for livet
Lilywhite Skrevet 15. oktober 2007 #5 Skrevet 15. oktober 2007 Oj, plutselig hadde jeg skrevet litt om alle stedene vi var på interrailen utenom "mellomstasjoner". Det ble laaaangt!! Får håpe noen har interesse av det da Bare å stille spørsmål i allefall...skulle lagt ved bilder da, så det ble litt mer interessant kanskje, men har aldri lagt inn bilder i innlegg på KG, så tror ikke jeg gidder å styre med det nå så sent...
Lilywhite Skrevet 15. oktober 2007 #6 Skrevet 15. oktober 2007 Trådstarter spurte forresten etter "ultimate tips". Etter min mening BØR man dra til Ljubljana, Piran, Pula og Dubrovnik!! Ville Franche var også ganske sjarmerende og München var også fin, skulle ønske vi hadde hatt bedre tid der
Lilywhite Skrevet 15. oktober 2007 #7 Skrevet 15. oktober 2007 Barcelona kommer forresten ganske høyt opp den også. Generelt var jeg veldig fornøyd med interrailen vår Selv om jeg vet noen kanskje ville synes den var litt hektisk og foretrukket mer tid hvert sted. Vi var som oftest 2-3 dager samme stedet, men av og til med dagsutflukter til andre steder. Hvordan man legger det opp er selvfølgelig opp til hver enkelt, men jeg og kjæresten liker at ting skjer og ville helst ha med oss mest mulig
Gjest Gjest_Thapara_* Skrevet 16. oktober 2007 #8 Skrevet 16. oktober 2007 Hei! Hvor lenge har du tenkt å reise? Om du hovedsaklig er interessert i øst-europa ville jeg lett etter billige flybiletter, for eksempel til polen og retur fra tyrkia eller noe.. Togene er merkelig nok _mye_ mer behagelige i øst enn de er her hjemme, og togprisene er latterlig billige der nede, så du sparer fort en del hundrelapper på å fly opp og ned, og bare kjøpe enkeltbiletter fra land til land. (tog fra Budapest til Warszawa koster for eksempel ca 25 kroner! - det er en tur på over et halvt døgn..!) Ellers vil jeg anbefale Istanbul! Jeg var der en uke når jeg var på interrail nå i høst, og det var aldeles herlig! Utolig god og billig mat, mye fint å se, og trivelige mennesker! Vi tog toget tur -retur Budapest- Istanbul.. Turen tar halvannet døgn, to netter og en dag. Den ene veien delte vi en seksmannskupe med en annen (vi var to som reiste sammen), og den andre veien fikk vi kupeen for oss selv. Utrolig behagelig tur! (bare husk å ta med vann,mat og snop! + dopapir og såpe) Toget går gjennom Bulgaria og Romania, to land jeg skulle besølt om jeg hadde hatt mer tid. Spesielt Romania tror jeg kan være et spennende land å nå over før eu tar helt over.. Jeg vil også anbefale og velge ut et par land, eller evt ett land o flere byer. Det er morsommere når man er et sted lenge nok til at man begynner å kjenne dama på nabokafeen, og man begynner å skjønne lokale vaner og slikt! =)
Matty Skrevet 20. oktober 2007 Forfatter #9 Skrevet 20. oktober 2007 Tenker vel ca 2 uker.... Og vest-Europa i 1. omgang..... Frankrike, England, Irland, Sveits..... litt sorover kanskje Italia frister ogsaa. Men alle historier er interesante Er det ensomt aa reise alene???? Hvordan bor man? (er ingen telt-jente) Flere gode historier og tips taes fortsatt mot med takk Tusen takk forresten, bare mer fristet til aa reise
estrella Skrevet 27. oktober 2007 #10 Skrevet 27. oktober 2007 Tenker vel ca 2 uker.... Og vest-Europa i 1. omgang..... Frankrike, England, Irland, Sveits..... litt sorover kanskje Italia frister ogsaa. Men alle historier er interesante Er det ensomt aa reise alene???? Hvordan bor man? (er ingen telt-jente) Flere gode historier og tips taes fortsatt mot med takk Tusen takk forresten, bare mer fristet til aa reise Jeg hadde aldri reist alene, for skummelt syns jeg. Vi var kun 2 stk da, det går fint! Du bor på herberger, men de er ofte veldig fulle om sommeren, så lurt og ringe før du setter deg på toget til den byen, bare for å reservere senger, hvis ikke så finner du til nød en eller annen plass og overnatte. Vi havnet på ganske mange ekle plasser.. haha Regn ca. 25 euro på overnatting, bare for sikkerhetsskyld. Vi brukte mindre ganske mange plasser, men det er greit å ha i bakhodet at noen ganger så er det dyrt hvis du sliter med å finne plass. Vi måtte ta inn på hotell 1 gang, fordi vi brukte 5 timer på å finne ledige herberger, men ingenting ...så vi måtte ha en plass og sove, og ja, vi kunne ha sovet ute på en benk til nød, men det er ikke å anbefale;-) Pakk lite klær. Jeg hadde med meg masse topper, men brukte nesten ikke noen, de jeg brukte vasket jeg heller oftere:-P Gode sko er et must! Ehm.. ta med litt knekkebrød og eventuelt et pålegg som holder seg uten kjøleskap i en bag i sola.. Nugatti smelter, bare så du vet det, men det funka fordi om;-) Den ene dagen var det alt vi levde på, ritz kjeks og nugatti-frokost, lunsj, middag og kvelds.. Bare så det er sagt, så satt vi hele dagen på et crappy tog(hvor jeg måtte så uendelig mye på do, men dassen var så disgusting..til slutt måtte jeg, hadde så vondt i magen Kunne ikke sitte på doskåla en gang, den var så nasty!) Dopapir må du ha med deg! Vet ikke hvor mangen dass jeg var på uten papir, heldigvis hadde jeg med meg
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå