Zero Skrevet 13. oktober 2007 #1 Skrevet 13. oktober 2007 (endret) Er det bare jeg som reagerer på denne artikkelen? Jeg kan kke forstå grunnlaget for å lage en slik artikkel. Mye snakk om skattelistene for tiden, og det er mange artikler i mediene som omhandler nettopp dette og ulike menneskers inntekt, men er det ikke litt på kanten å skrive en sak hvor man skal "se hva innvandrerne tjener"? Endret 13. oktober 2007 av Zero
birgitte242 Skrevet 13. oktober 2007 #2 Skrevet 13. oktober 2007 Selvfølgelig er det en torn i øyet på Ola Dunk at innvandrere tjener bra og det er lavmåls av media og fyre opp under slike holdninger. Som jeg har sagt i en annen tråd, offentliggjøring av skattelistene genererer baksnakking og misunnelse og er en uting av de store.
Tabris Skrevet 13. oktober 2007 #3 Skrevet 13. oktober 2007 Hårreisende. Hvorfor skulle det være interessant for noen? Dagbladet når nye lavmål, ser jeg, enda jeg trodde de ikke kunne nå lenger nå.
Gjest Gjest Skrevet 13. oktober 2007 #4 Skrevet 13. oktober 2007 Skjønner ikke problemet. Greit nok at man synes skattesnoking er en uting i seg selv. Men det er ikke verre at man omtaler innvandrere enn andre grupper. Artikkelen viser for øvrig bare at innvandrere er forskjellige de også, akkurat som etniske nordmenn er. Det er ingen grunn til å hyle bare fordi avisene behandler innvandrere som vanlige folk. Hva blir det neste? Skal kanskje ikke avisene skrive om hvor mye kvinner og menn tjener i forhold til hverandre?
Mann 42 Skrevet 13. oktober 2007 #5 Skrevet 13. oktober 2007 Selvfølgelig er det en torn i øyet på Ola Dunk at innvandrere tjener bra og det er lavmåls av media og fyre opp under slike holdninger. Som jeg har sagt i en annen tråd, offentliggjøring av skattelistene genererer baksnakking og misunnelse og er en uting av de store. Jeg syns ikke denne listen er egnet til å generere noe som helst. DEt er ikke påfallende at teppehandlere, restauranteiere og bilselgere tjener bra og har formue. De aller fleste på lista har jo ganske normale middelklasse inntekter, og betaler sin skatt som alle andre. Ser ikke problemet.
Zero Skrevet 13. oktober 2007 Forfatter #6 Skrevet 13. oktober 2007 Skjønner ikke problemet. Greit nok at man synes skattesnoking er en uting i seg selv. Men det er ikke verre at man omtaler innvandrere enn andre grupper. Artikkelen viser for øvrig bare at innvandrere er forskjellige de også, akkurat som etniske nordmenn er. Det er ingen grunn til å hyle bare fordi avisene behandler innvandrere som vanlige folk. Hva blir det neste? Skal kanskje ikke avisene skrive om hvor mye kvinner og menn tjener i forhold til hverandre? Det jeg reagerer på er at Dagbladet i denne artikkelen lager et ganske så sterkt skille mellom etniske nordmenn og innvandrere, ved å lage en artikkel med ingressen "se hva innvandrerprofilene tjener". Jeg tror du misforstår meg sterkt når du sier jeg hyler fordi avisene behandler innvandrere som vanlige folk, for det er jo nettopp det de ikke gjør! De skiller mennesker med utenlandsk bakgrunn fra mennesker som er etnisk norske. Å skrive en artikkel om gruppen "kjendiser", om gruppen "politikere", om gruppen "kongelige", er noe helt annet enn å begynne å dele inn i grupper etter hva slags etnisk bakgrunn man har. Er det virkelig relevant i skattesammenheng?
Gjest Gjest Skrevet 13. oktober 2007 #7 Skrevet 13. oktober 2007 Det jeg reagerer på er at Dagbladet i denne artikkelen lager et ganske så sterkt skille mellom etniske nordmenn og innvandrere, ved å lage en artikkel med ingressen "se hva innvandrerprofilene tjener". Jeg tror du misforstår meg sterkt når du sier jeg hyler fordi avisene behandler innvandrere som vanlige folk, for det er jo nettopp det de ikke gjør! De skiller mennesker med utenlandsk bakgrunn fra mennesker som er etnisk norske. Å skrive en artikkel om gruppen "kjendiser", om gruppen "politikere", om gruppen "kongelige", er noe helt annet enn å begynne å dele inn i grupper etter hva slags etnisk bakgrunn man har. Er det virkelig relevant i skattesammenheng? Det er relevant for hva folk interesser seg for i skattesammenheng. Innvandrere er en gruppe på samme måte som unge, eldre, kvinner, menn, nordlendinger, lærere, etc. Er det lavmål å omtale kvinner som en gruppe? Nei. Er det lavmål å omtale innvandrere som en gruppe? Nei. Denne angsten for å omtale innvandrere som alle andre bidrar til å hindre integrering.
Zero Skrevet 13. oktober 2007 Forfatter #8 Skrevet 13. oktober 2007 Det er relevant for hva folk interesser seg for i skattesammenheng. Innvandrere er en gruppe på samme måte som unge, eldre, kvinner, menn, nordlendinger, lærere, etc. Er det lavmål å omtale kvinner som en gruppe? Nei. Er det lavmål å omtale innvandrere som en gruppe? Nei. Denne angsten for å omtale innvandrere som alle andre bidrar til å hindre integrering. Det er et problem i seg selv at man kaller mennesker som har bodd i Norge hele sitt liv og er norske statsborgere for innvandrere. Kvinne og alder er ikke merkelapper mennesker har funnet på og satt på enkelte, det er fysiske egenskaper som jeg ikke har noe problem med at brukes. Hvorfor tas ikke "innvandrere" med vestlig utseende og bakgrunn med i slike oversikter, om det ikke nettopp er fordi det er utseende og den kulturelle bakgrunnen som gjør at de settes i en egen bås?
Mann 42 Skrevet 13. oktober 2007 #9 Skrevet 13. oktober 2007 Hva med å snu på det? Denne artikkelen med tilhørende skatteliste, viser bare enda et område der det ikke ser ut til å være noen særlig forskjell mellom innvandrere og nordmann. Det er en ikke-sak.
Tabris Skrevet 13. oktober 2007 #10 Skrevet 13. oktober 2007 Denne angsten for å omtale innvandrere som alle andre bidrar til å hindre integrering. Jeg mener det er omvendt. Innvandrere er først integrert når man slutter å omtale dem som en enhetlig gruppe i saker hvor det å være "innvandrer" ikke er relevant.
Gjest Gjest Skrevet 13. oktober 2007 #11 Skrevet 13. oktober 2007 Kvinne og alder er ikke merkelapper mennesker har funnet på og satt på enkelte, det er fysiske egenskaper som jeg ikke har noe problem med at brukes. Da er vel det ille at man snakker om nordlendinger og lærere også, da?
Gjest Gjest Skrevet 13. oktober 2007 #12 Skrevet 13. oktober 2007 Jeg mener det er omvendt. Innvandrere er først integrert når man slutter å omtale dem som en enhetlig gruppe i saker hvor det å være "innvandrer" ikke er relevant. Så det er ikke økonomisk relevant om man er innvandrer? Flott, da kan vi jo fastslå at det ikker forekommer diskriminering i arbeidslivet eller andre steder i økonomien.
Gjest Vilja :-) Skrevet 13. oktober 2007 #13 Skrevet 13. oktober 2007 Det er kanskje ikke direkte irrelevant å påpeke hva innvandrere kan tjene gjennom arbeid her til lands, når det har vært flere oppslag om at innvandrere ikke får seg jobb fordi de er innvandrere, at innvandrere ofte ender som arbeidsledige, sosialklienter og trygdede. Kjekt å få frem at det finnes innvandrere som tjener bra! Mange går jo rundt og tror at innvandrere snylter på norske velferdsordninger. Oppslag som dette er langt mindre stigmatiserende enn majoriteten av oppslag vedr. innvandrere. Ift. arbeidsmarkedet mener jeg det fortsatt er relevant å påpeke forskjeller mellom etniske nordmenn og innvandrere. Ikke for å ytterligere stigmatisere innvandrerne, men for å rette fokus mot en integrering som ikke alltid fungerer. Dessverre er det slik at folk med et fremmedkulturelt navn risikerer gå arbeidsløse til tross for stor faglig kompetanse, eller de må ta til takke med yrker som overhodet ikke samsvarer med graden av utdanning.
Tabris Skrevet 13. oktober 2007 #14 Skrevet 13. oktober 2007 Så det er ikke økonomisk relevant om man er innvandrer? Flott, da kan vi jo fastslå at det ikker forekommer diskriminering i arbeidslivet eller andre steder i økonomien. Her er det ikke snakk om økonomi generelt. Det er snakk om å se i skattelister til andre mennesker - og da gruppen "innvandrere", noe som ikke kan ha relevant interesse for noen. I hvertfall ikke for meningmann.
Gjest Gjest Skrevet 13. oktober 2007 #15 Skrevet 13. oktober 2007 Her er det ikke snakk om økonomi generelt. Det er snakk om å se i skattelister til andre mennesker - og da gruppen "innvandrere", noe som ikke kan ha relevant interesse for noen. I hvertfall ikke for meningmann. Det har ikke interesse for DEG! Ikke fremstill deg som representant for menigmann. Hvordan vet du at ikke Mustafa på Tøyen synes det er interessant og oppløftende å lese om at Tommy Sharif tjener masse penger og bidrar til fellesskapet? Du utviser en uhyrlig udemokratisk holdning der du vil bestemme hva andre skal interessere seg for.
Nigo-san Skrevet 13. oktober 2007 #16 Skrevet 13. oktober 2007 (endret) Kjekt å få frem at det finnes innvandrere som tjener bra! Mange går jo rundt og tror at innvandrere snylter på norske velferdsordninger. Oppslag som dette er langt mindre stigmatiserende enn majoriteten av oppslag vedr. innvandrere. Enig- dette kan sees fra to vinkler. Og den positive vinklingen er at det dras fram innvandrere som har suksess (i den grad penger er en målestokk på suksess, men det er det jo i Dagbladet). Men sånn generelt har jeg lite til overs for disse "nyhetene". Jeg gir beng i hvem som ligger på toppen av hva, og ikke minst hva "vennene til Märtha og Ari" og "konene til de rikeste mennene" skatter i året ("innvandrerkategorien" er ikke alene om å være tvilsom!). Synes det er helt på trynet journalistikk, men det selger vel, da... Endret 13. oktober 2007 av Nigo-san
Gjest Gjest Skrevet 13. oktober 2007 #17 Skrevet 13. oktober 2007 Synes det er helt på trynet journalistikk, men det selger vel, da... Ja, det er ille at stoff som interesser folk selger.
Frey Skrevet 13. oktober 2007 #18 Skrevet 13. oktober 2007 Det er da ikke noe større problem at man skiller ut de som ikke er etnisk norske i en egen gruppe. Man skiller jo ut alle mulig andre grupper og ser på hvem av disse som tjener bra og hvor mye de betaler i skatt osv. Men når det er sagt så synes jeg ikke listene trenger å være tilgjengelige på nett i det hele tatt da.
Zero Skrevet 13. oktober 2007 Forfatter #19 Skrevet 13. oktober 2007 Her er det ikke snakk om økonomi generelt. Det er snakk om å se i skattelister til andre mennesker - og da gruppen "innvandrere", noe som ikke kan ha relevant interesse for noen. I hvertfall ikke for meningmann. -- Jeg var visst helt på jordet ser det ut til, ved å synes dette var elendig journalistikk og litt på kanten. Jaja.
Gjest Gjest_Mia_* Skrevet 13. oktober 2007 #20 Skrevet 13. oktober 2007 Innvandrere er innvandrere- en gruppe nordmenn som skatter til Norge. Begriper ikke problemet ditt med å betegne dem som gruppe. Ser ikke at det er noe verre i å betegne dem som gruppe enn fotballspillere, meglere, kjendiser, politikere eller andre. Jeg har selv ulike roller og er med i ulike grupper av befolkningen. Fader, du er heldig som ikke har verre ting å bekymre deg over i hverdagen.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå