Gjest Gjest_gjest_* Skrevet 13. oktober 2007 #1 Skrevet 13. oktober 2007 Heisann!!! Har noen spørsmål angående kyssesyken!Kjenner noen som har hatt kyssesyken nå, og kan vel si det var en mild form for kyssesyke. Begynte med skikkelig vondt i halsen, fikk så penicillin, så funka ikke det, da ble det tatt blodprøver, som viste at det var kyssesyken. Hadde også høye leververdier. Vedkommende følte seg helt frisk sett bort fra halsvondtet. Var ikke slapp el noe, som man ofte er ved kyssesyken. Så var veldig rart å få forbud mot fysisk aktivitet og alkohol da man følte seg frisk..... men måtte jo pga verdiene fra blodprøvene..... Husker ikke helt hvor lenge det er siden det ble oppdaget, men tror det er under en måned siden. Denne uken ble det tatt blodprøver, som viste at vedkommende var frisk. Og hadde fått beskjed om at det nå var lov å trene og drikke alkohol. Men kan man fortsette som før man ble syk?Eller bør man kanskje ta det med ro? både med tanke på trening og alkohol. F.eks hvis man var bedt på fest nå i helgen, og hadde veldig lyst til å ut på byen;) .... burde man ta det med ro med drikkinga?!
Gjest Frk Åberg Skrevet 13. oktober 2007 #2 Skrevet 13. oktober 2007 Jeg har ikke noe godt svar på det, men jeg vet hvertfall at man ikke tuller med kyssesyken. Jeg hadde det for en del år siden. Ignorerte kroppens signaler, sånn at jeg bl.a. trente ganske hardt selv om jeg var syk (før jeg fikk vite det). Da jeg fikk vite det, ble jeg gal av å ikke kunne gjøre noe, og var ikke flink til å ta det med ro. Jeg ble frisk, men fikk tilbakefall etter en liten stund. Vet ikke om det var tilfeldig, om det skyldtes at jeg beveget meg for mye mens jeg var syk eller om jeg begynte å trene for brått etter at jeg ble friskmeldt. Alkohol har jeg ingen erfaring med. Men det er hvertfall dumt å ta sjanser, siden man kan bli slått ut ganske lenge hvis man blir syk igjen. Jeg var heller ikke skikkelig dårlig, men konstant litt slapp. Det høres ikke ut som en skikkelig fyllekule er tingen hvis man nettopp er friskmeldt. Man kan vel være med ut, men samtidig drikke med måte?
Gjest nextlife Skrevet 13. oktober 2007 #3 Skrevet 13. oktober 2007 Dersom leverprøvene er normal igjen skulle jeg tro det er som det var før vedkommende ble smittet, og burde derfor trygt kunne trene og drikke alkohol igjen. Nå skal man jo imidlertid huske på at alkohol i for store mengder er no good for levra uansett
Gjest Gjest_gjest_* Skrevet 13. oktober 2007 #4 Skrevet 13. oktober 2007 Var det jeg tenkte også, siden leverprøvene er normale igjen så skal det ikke være noen fare. Men har jo selvsagt såpass vett i hodet at man ikke tar den største drikkekula;) .... alt jeg finner om stoff om emnet, sier at dersom leverprøvene har normalisert seg så er det inegn fare....... Men, selvsagt kan man være med ut uten å drikke store mengder alkohol:) snakker om for kosen sin skyld:)
Gjest Gjest Skrevet 13. oktober 2007 #5 Skrevet 13. oktober 2007 Datteren min kunne starte forsiktig trening etter 6 uker. Vanlig trenig og kontaktidrett etter 3 mnd. Grunnen var hoven bukspyttkjertel som kunne sprekke og forårsake alvorlige blødninger.
Grissini Skrevet 13. oktober 2007 #6 Skrevet 13. oktober 2007 Hvis prøvene er bra, så kan man nok både trene og drikke. En annen side av saken er jo om man orker. Nå virker det jo ikke som om vedkommende har vært veldig preget av sykdommen. Jeg lå 2 uker på sykehus når det var på det verste, og var VELDIG dårlig. Samtidig er jeg glad for at jeg bare var "dausyk" i 2 mnd, fremfor å være slapp og uopplagt i ett år som noen opplever. Etter mine prøver var ok, klarte jeg ikke engang å gå 100 m. Og jeg var i meget god fysisk form før jeg ble syk, trente 6-7 ganger i uken.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå