Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kan jo virke litt falsk, når han predikerer om hvordan vi må endre oss for å redde verden. Hadde alle hatt hans forbruk, hadde vi vel trengt minst 7 jordkloder....

Videoannonse
Annonse
Gjest gjest foran
Skrevet
Kan jo virke litt falsk, når han predikerer om hvordan vi må endre oss for å redde verden. Hadde alle hatt hans forbruk, hadde vi vel trengt minst 7 jordkloder....

Nettopp - og derfor mener jeg han blir falsk.

Tro om han har lært av all pepperen han har fått av å bruke private jetfly. Vi får vel se i desember når han kommer til Oslo for å motta prisen.

Kommer han med robåt, så har han iallefall gjort seg noen refleksjoner rundt kritikken av jetflybruken.

Skrevet
Al Gore er ingen populist,og har heller ikke vært det. Derimot har han vært miljøforkjemper i godt over 30 år, og frontet miljø og klima lenge før det ble "mote". Han valgte også å kjøre miljø som ett av hovedtemaene under sin egen valgkamp til presidentembedet,og det at han ikke tonte ned miljøbiten og gikk for mer "velgerfiskende" tema, kan godt ha vært det som kostet han presidenttittelen. Så den som påstår han har kastet seg på "miljøjippoen" vet ikke hva han snakker om. Jeg vet det er mange andre verdige kandidater, son f.eks Finlands tidligere president, men jeg mener ikke fredsprisen forringes av denne tildelingen, heller tvert imot. Vi må huske på at det er flere elementer som spiller inn når det gjelder fredarbeid, og miljøvern er også en av dem.

Enig.

Du finner noen videoer med Gore i denne artikkelen, som viser hva han står for.

Skrevet

Jeg hadde litt blandede følelser for dette. Jeg synes klimapanelet og Gore fortjener en utmerkelse - og mer oppmerksomhet - men jeg synes en fredspris bør være en fredspris, ikke bli utvannet til å gjelde de som jobber for andre flotte saker.

Men jeg forstår og støtter egentlig argumentene som blir nevnt her inne, med at miljøkampen også er viktig for å fred. Men det kan man si om det meste, så kanskje man heller skulle hatt en mer generell pris som man ga som en hederlig utmerkelse for de som hadde gjort en flott innsats for mennesker og miljø?

Jeg håper dette legger enda mer press på politikere og enkeltmennesker slik at vi får en fortgang i miljøtiltakene. Da vil det være verdt en eventuell utvanning av fredsprisen.

Skrevet
Jeg hadde litt blandede følelser for dette. Jeg synes klimapanelet og Gore fortjener en utmerkelse - og mer oppmerksomhet - men jeg synes en fredspris bør være en fredspris, ikke bli utvannet til å gjelde de som jobber for andre flotte saker.

Men jeg forstår og støtter egentlig argumentene som blir nevnt her inne, med at miljøkampen også er viktig for å fred. Men det kan man si om det meste, så kanskje man heller skulle hatt en mer generell pris som man ga som en hederlig utmerkelse for de som hadde gjort en flott innsats for mennesker og miljø?

Det å arbeide mot en gedigen mennneskelaget miljøkatastrofe er å være til de grader forebyggende arbeid av trygghet til alle mennesker, men spesielt med tanke på de som allerede nå sitter som tapere med mange konflikter på grunn av ressursmangel.

Fredsprisen har hatt et vidt fokus i mange år, ikke bare nå i år. F.eks. Wangari Maathai og Muhammad Yunus er vel bilde på det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...