Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har funnet verdens beste triks for å få gutten min på 2,5 år inn i klærne og inn i bilen om morgenen. Etter han er spendt fast i bilsetet får han en halv vitamin bjørn. Det står på pakken at fra 4 år og oppover kan man spise 1 vitamin bjørn om dagen. Tror dere det er greit at jeg da gir min 2,5 åring en halv om dagen?

Videoannonse
Annonse
Gjest Yoletta
Skrevet

Vet ikke... Sikkert en grunn til at det står fra 4 år på boksen..

Jeg er i utgangspunktet skeptisk til å gi barn vitaminer. Så lenge de spiser frukt hver eneste dag og har et sunt og varierende kosthold, mener jeg at vitaminer til så små barn er unødvendig.

Gjest Yoletta
Skrevet

Jepp!!..Helt enig. Hva er da poenget med vitaminer??!!

Skrevet

vi fikk beskjed av legen om at vår datter på 3 manglet vitaminer, og da anbefalte hun 1 bamse hver dag fordi de var lettere å få barn til å like.

Skrevet

men en halv bamse om dagen....han får ikke i seg kunstig søtningstoff ellers.

Skrevet

Tror 4 års grensen er fordi barn under 3 år ikke skal få i seg aspartam, som er søtningsstoffet i bamsene.

Gjest lillebøll
Skrevet

Hva med å bytte vitaminbjørnen ut med noe annet? Fluor er en slager her i huset. men er kanskje aldersgrense på det og?

Sambo ble steindårlig av de bjørnene, så vi har forbudt dem her i huset.

Skrevet

Fluortabletten er bestikkelsen om kvelden :ler:

Gjest lillebøll
Skrevet

Ok, da er jeg tom for sunne ideer :ler:

Skrevet

Hva med rosin? Eller en bitteliten eske med rosiner? (De selger bitte-bitte små esker i noen butikker nå.)

Gjest lillebøll
Skrevet
Hva med rosin? Eller en bitteliten eske med rosiner? (De selger bitte-bitte små esker i noen butikker nå.)

Noen unger bæsjer VELDIG av dette. Slik som mine, så begynn med noen få.

Skrevet

Hva med barnevitaminer kjøpt på helsekosten? De vi har er organiske, inneholder mineraler også og er uten kunstige stoffer. Vi bruker det til vår 2,5 åring.

Jeg vet barn med et supert kosthold ikke trenger noe ekstra, men hvem i alle dager får i ungene det de trenger av vitaminer og mineraler gjennom sunn mat da? Her er det matnekt både titt og ofte, uansett hva jeg mener hun burde spise.

Gjest Elfrida
Skrevet
hvem i alle dager får i ungene det de trenger av vitaminer og mineraler gjennom sunn mat da?
Jeg har ikke hørt at mangeltilstander er vanlig hos norske barn, så det tror jeg bestemt de fleste får til sånn noenlunde greit.
Gjest Elastica
Skrevet

Dette er litt off topic, men jeg er litt motstander av at barna skal venne seg til at ordinær, god oppførsel alltid skal premieres eller belønnes. Jeg har sett resultatet av barneoppdragelse på denne måten, og det kan sannelig skape vanskelige og forhandlende barn. Jeg synes det generelt er greit å venne dem til at det er enkelte ting man bare må gjennom - for eksempel kle på seg og sette seg i bilen uten protester og oppstyr.

Dessuten synes jeg det er en uting slik det har utviklet seg at alt skal smake søtt. Man lærer barna, og det skapes en forventning om at alt skal ha søtlig smak, fra tannkrem til melk tilsatt jordbær (som de til og med får servert på skolen!).

Skrevet
Har funnet verdens beste triks for å få gutten min på 2,5 år inn i klærne og inn i bilen om morgenen. Etter han er spendt fast i bilsetet får han en halv vitamin bjørn. Det står på pakken at fra 4 år og oppover kan man spise 1 vitamin bjørn om dagen. Tror dere det er greit at jeg da gir min 2,5 åring en halv om dagen?

Når man har begynt med et slikt "belønningssystem", så er det ofte vanskelig å gå tilbake på det. Så hvis du ikke finner noen god erstatning for den halve vitaminbjørnen, så har du vel egentlig bare to valg: droppe belønningen (med mulig hyl og skrik i dagevis/ukevis), eller fortsette med den halve vitaminbjørnen.

Jeg tviler sterkt på at det er skadelig med en halv vitaminbjørn om dagen. Verken når det gjelder innholdet av vitaminer eller den knøttlille mengden aspartam. Jeg hadde i alle fall ikke bekymret meg for bivirkninger av en såpass liten dose.

(Nå skal det nevnes at vi ikke har vitaminbjørner i huset selv, fordi vi har en treåring som er flink til å klatre og har funnet ut at vitaminbjørner er utmerket godteri... men det er en annen historie, med langt mer enn en halv vitaminbjørn! :ler: )

Skrevet
(Nå skal det nevnes at vi ikke har vitaminbjørner i huset selv, fordi vi har en treåring som er flink til å klatre og har funnet ut at vitaminbjørner er utmerket godteri... men det er en annen historie, med langt mer enn en halv vitaminbjørn! :ler: )

Jeg skjønner han godt jeg. Vitaminbjørnene er gode! Men jeg er jo voksen nok til å forstå at det er en grunn til at det er en grense på to om dagen... :fnise:

Gjest Elastica
Skrevet
Jeg tviler sterkt på at det er skadelig med en halv vitaminbjørn om dagen. Verken når det gjelder innholdet av vitaminer eller den knøttlille mengden aspartam. Jeg hadde i alle fall ikke bekymret meg for bivirkninger av en såpass liten dose.

Jeg hadde nok heller ikke bekymret meg for bivirkningen av selve vitaminbjørnen, men heller bivirkningen av å lære ungene at det ofte vanker belønning i form av noe godt hver gang man gjør noe som i utgangspunktet er vanlig grei oppførsel.

Skrevet
Jeg har ikke hørt at mangeltilstander er vanlig hos norske barn, så det tror jeg bestemt de fleste får til sånn noenlunde greit.

Optimist. :ler:

Vårt barn spiser så og si ikke grønnsaker, kun beskjedne mengder kjøtt, ingen fisk, en del frukt men mest brødskiver, ost, smør o.l.

Ikke så veldig næringsrikt med andre ord.

Jeg har heller ikke inntrykket av at dette er så veldig uvanlig. Men jeg hadde selvsagt ikke gitt henne vitaminer om hun spiste alle de tingene vi andre spiser. Men så lenge hun ikke gjør det, tror jeg det kan være ok med litt tilskudd av noe uten kunstige søtstoffer.

Skrevet
Jeg hadde nok heller ikke bekymret meg for bivirkningen av selve vitaminbjørnen, men heller bivirkningen av å lære ungene at det ofte vanker belønning i form av noe godt hver gang man gjør noe som i utgangspunktet er vanlig grei oppførsel.

Helt enig med deg i det, selvsagt ;)

Men nå er jo trådstarter godt i gang med denne dansen, så da mener jeg at det i alle fall ikke er noe poeng å bekymre seg om selve bjørnen. Men det er jo et godt eksempel på hvordan belønningssystemer kan slå tilbake, og lage problemer som ikke var der før.

Personlig foretrekker jeg "trusler" framfor belønning. Hvis Minsten ikke setter seg inn i bilen om morgenen, setter vi oss andre inn og roper "Haaaadet!" mens jeg starter motoren. Da får han fart på seg, gitt! Ingen kunstige tilsetningsstoffer, null aspartam, serveres med en god dose humor og kjærlighet. Men alle finner vel den måten som passer en selv og sin egen familie.

Skrevet

Må nevne at jeg er gravid om dagen, og ikke orker eller har fysikk til å sloss mot min sterke gutt. Klarer ikke å løfte han opp i bilsetet når han først trasser og stritter imot, så det vanker nok endel mer bestikkelser nå enn det gjorde før jeg ble gravid......Dumt, men er det som funker. Far er på jobb så jeg har ingen andre til å hjelpe meg enn disse små bjørnene.....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...