knudz3n Skrevet 11. oktober 2007 #1 Skrevet 11. oktober 2007 Jeg har da en BMI på 32,5... er 160 og 83 kg.... har prøvd alle "kurer" som finnes, bla kcal telling, fedon, low carb osv.... jeg synes selv jeg lever sunt da jeg ikke spiser "ferdig mat" alt er laget av ferske råvarer osv. Godterier er forbeholdt lørdag. Dessuten trener jeg alt mellom 2-5 ganger i uka. Allikevel står vekta mi bom stille, den har rikket seg to kg men de er kommet på igjen. :gråte: Alle prater jo om medikamenter som man kan ta ol, men jeg har ikke noe tro på de. Tror at vekta kommer på når pillekuren er over.. Hva skal liksom være løsningen for meg? Er virkelig fettsuging siste utvei.. jaja kan jo legge på meg igjen etter fettsugingen også. Jeg har spist meg stor å nå vil jeg jobbe det av meg. Men hvordan i H***** skal jeg klare det når ikke noe funker for meg.. Hva skal man gjøre????
Wildy Skrevet 11. oktober 2007 #2 Skrevet 11. oktober 2007 Du har omtrent samme høyden som meg og har samme vekt som jeg hadde etter fødsel nr to. Det er mulig å gå ned i vekt, det tar bare tid! Spis sunt og riktig, tren godt og ta vare på kroppen din, så kommer resultatene!Etter minstejenta tok det nesten to år før jeg var "på plass" igjen. Etter det har vekta svingt litt både opp og ned, men nå ser det endelig ut til at jeg har funnet balasen mellom inntak og aktivitet og holder meg stabil. Fettsuging er en løsning for problemområder som ikke lar seg slanke vekk, det er ikke en god løsning for generell overvekt. Anbefaler http://trim.no/ for tips både for kosthold og trening.
Gjest Kristin_ Skrevet 11. oktober 2007 #3 Skrevet 11. oktober 2007 Jeg har da en BMI på 32,5... er 160 og 83 kg.... har prøvd alle "kurer" som finnes, bla kcal telling, fedon, low carb osv.... jeg synes selv jeg lever sunt da jeg ikke spiser "ferdig mat" alt er laget av ferske råvarer osv. Godterier er forbeholdt lørdag. Dessuten trener jeg alt mellom 2-5 ganger i uka. Allikevel står vekta mi bom stille, den har rikket seg to kg men de er kommet på igjen. :gråte: Alle prater jo om medikamenter som man kan ta ol, men jeg har ikke noe tro på de. Tror at vekta kommer på når pillekuren er over.. Hva skal liksom være løsningen for meg? Er virkelig fettsuging siste utvei.. jaja kan jo legge på meg igjen etter fettsugingen også. Jeg har spist meg stor å nå vil jeg jobbe det av meg. Men hvordan i H***** skal jeg klare det når ikke noe funker for meg.. Jeg skjønner at det er frustrerende. Jeg ville prøvd å oppjustere treningen litt. Nå vet jeg ikke hva du legger i å "trene" men jeg ville absolutt anbefalt å prøve relativt tung styrketrening, gjerne med vekter. At jeg er en misjonær av denne metoden er vel en dårlig skjult hemmelighet, men det er nå en gang faktisk sånn at jeg vet det funker. Jeg også hadde prøvd "alt" inkludert å gå og svime rundt i ørska på low carb, ikke spist annet enn nutrilettbars i ukesvis, you name it. Så prøvde jeg noe såpass enkelt som å holde meg unna de raskeste karbohydratene (les: hvitt sukker og hvitt brød, spiste en del pasta og ris og poteter) og spiste magert protein, sunt fett og grønnsaker, kombinert med tung styrketrening, og plutselig rant kiloene av. Det var ikke verdens enkleste løsning, men dæven som den funket. Jeg har sett mange som sliter med overflødige kilo som ikke tør seg på styrketrening av mange grunner, de er redd for at musklene skal bli større så de ser tykkere ut, de er redde for å se maskuline ut, you name it. Jeg kan i hvertfall skrive under på at det ikke skjer. Det som derimot skjedde var at jeg fikk bedre holdning, jeg økte forbrenningen min selv da jeg var i ro, og gikk ned i vekt. De første åtte-ni kiloene var nesten utelukkende styrke, etter hvert måtte jeg justere litt mer på kosten og kjøre litt mer kardio, selv om jeg hater det I tillegg er det bevist at slik trening øker forbrenningen din, mye mer enn noe helsekostpreparat som påstår det samme vil gjøre. Det er nå en gang sånn at dersom man ikke går i kaloriunderskudd, så går man heller ikke ned i vekt. At ting er laget fra scratch betyr ikke at det er magert, eller for den saks skyld at det er kalorifattig. Det kan godt være det er sunt, det skal jeg ikke si noe på, men hjemmebakt loff er fremdeles loff, hvis du skjønner hva jeg mener I begynnelsen kan det være greit å ha litt oversikt over sammensetningen i maten man spiser, sånn ca hvor mange prosent protein, karbohydrater og fett, og sånn ca hvor mange kalorier per dag. Det er ingen vits å gå på kurer, for som vi alle vet er det jo ting man avslutter (for deretter å gå opp igjen). Om du ikke går ned i vekt på den måten du holder på nå, så må noe forandres, det antar jeg du skjønner. Det er kjempeflott at du trener (og det må du bare fortsette med, gjerne mer styrke som tidligere nevnt) men det er godt mulig at kostholdet kan trenge en større justering. Men det er ikke nødvendigvis sånn at de justeringene trenger å bli så store som du tror. Du kan jo kanskje poste hva du spiser på en "typisk" dag, så går det an å se hvordan man evt kan endre litt ?
knudz3n Skrevet 12. oktober 2007 Forfatter #4 Skrevet 12. oktober 2007 (endret) Jeg holder meg unna de raske karbohydratene, det har jeg gjort en stund. byttet ut potet m blomkål brød m knekkebrød, pasta å ris er jeg ikke noe glad i så det spises ikke hjemme hos meg. Frokost blir enten to el tre knekke brød m enten egg, skinke eller ost.. så er det mellom måltid m yoghurt, noe grønt el nøtter... varierer litt.. Så spiser jeg gjerne salat, omelett eller knekkebrød/fiberrik til lunsj.. middag er rene magre kjøttprodukter, el fisk (2-4 gang i uka), MASSE grønt, enten grønnsaker eller salat.. og innimellom en dæsj saus... Kvelds er muligens middagsrester eller lignende lunsjen.. Det at jeg lager ting i fra scratch hjelper jo oversikten i hva jeg får i meg av salt og kcal. Jeg lager "sunn" mat i normal forstand... i disse dager er jo egentlig alt farlig.. dvs lite usunt fett, mye grønnsaker og minimalt med sauser... og ved middag spiser jeg nok 30-40% proteiner og 50% grønt og en dæsj sunt fett eller ei skje med tran.. noe som jeg også tar hver morgen... Hvordan jeg trener varierer etter timeplanen på senteret.. nå har det vært lite timer i høst som har passet min "timeplan" og da har de siste ukene sett slik ut.. Man : 45 spinning Ons: 30-45 min styrke + evt tredemølle, sykkel Tors:Samme som ons Fre: spinning/styrke/ step Men dette er altså ikke nok for meg... jeg vet altså ikke.. Føler meg bare litt desperat.. Endret 12. oktober 2007 av knudz3n
Ulva Skrevet 12. oktober 2007 #5 Skrevet 12. oktober 2007 Jeg holder meg unna de raske karbohydratene, det har jeg gjort en stund. byttet ut potet m blomkål brød m knekkebrød, pasta å ris er jeg ikke noe glad i så det spises ikke hjemme hos meg. Frokost blir enten to el tre knekke brød m enten egg, skinke eller ost.. så er det mellom måltid m yoghurt, noe grønt el nøtter... varierer litt.. Så spiser jeg gjerne salat, omelett eller knekkebrød/fiberrik til lunsj.. middag er rene magre kjøttprodukter, el fisk (2-4 gang i uka), MASSE grønt, enten grønnsaker eller salat.. og innimellom en dæsj saus... Kvelds er muligens middagsrester eller lignende lunsjen.. Det at jeg lager ting i fra scratch hjelper jo oversikten i hva jeg får i meg av salt og kcal. Jeg lager "sunn" mat i normal forstand... i disse dager er jo egentlig alt farlig.. dvs lite usunt fett, mye grønnsaker og minimalt med sauser... og ved middag spiser jeg nok 30-40% proteiner og 50% grønt og en dæsj sunt fett eller ei skje med tran.. noe som jeg også tar hver morgen... Hvordan jeg trener varierer etter timeplanen på senteret.. nå har det vært lite timer i høst som har passet min "timeplan" og da har de siste ukene sett slik ut.. Man : 45 spinning Ons: 30-45 min styrke + evt tredemølle, sykkel Tors:Samme som ons Fre: spinning/styrke/ step Men dette er altså ikke nok for meg... jeg vet altså ikke.. Føler meg bare litt desperat.. Kansje auke vekter når du har styrketrening? i tillegg ville eg kansje ha byttet torsdagen til lørdagen, då eg har stor tro på å la kroppen komme seg litt i mellom, og då blir kansje 3 dager på rad litt tungt for kroppen og den holder igjen vann i musklene.... så ville eg bytta ut kveldsen med eit brødmåltid med grovt brød (om du er på lavkarbo, så finnes det oppskrifter og brød i butikken til dette formålet) med magert pålegg som skinke, mager ost, leverpostei og lasse på med cherrytomater, agurk, paprika. Får du i deg nok fiber i løpet av dagen? Fiber er utroligt viktig når ein ønsker å gå ned i vekt, det gir metthetsfølels, får tarmen til å jobbe mye sånn at maten går fortere igjennom tarmen og kroppen gjer at kroppen ikkje tar op så mye fett. Eg har blitt anbefalt å spise eit fiberknekkebrød (ggbrød med tomat eller litt banan, sitron og kanel) eller ta fiber tilskudd til kvart måltid. Får du i deg nok vann i løpet av dagen? Spiser du ofte nok?? ein bør spise kvar 3-4 time for å holde forbrenninga på topp, måltidet bør bestå av protein, karbohydrater og litt sundt fett. Eg følger libra, og gjekk ned 15 kg dei første 8 ukene og då var eg ikkje slavisk ein gang, sjøl om da ikkje var anbefalt så hadde eg ein dag i uka, der eg spiste det eg hadde lyst på, det var ofte lørdagen, då tok eg meg ein tur på byen, drakk, koste meg og hadde junky mat på vei heim. Om du drikk ofte alkohol kan faktisk det gjøre at du ikkje går ned i vekt også, alkohol binder vann i kroppen og du kan merke det i 3-4 dager etter inntak, salt binder også vann, så om du har mye salt i kosten, kan dette gjere store utslag. (kan være det står du ikkje gjer da i dine innlegg, eg bare slenger ut det eg kjem på i farten) Om du vil ha meir tips av meg er det bare å sende ein PM til meg, eg hjelper deg gjerne
Gjest Gjest Skrevet 12. oktober 2007 #6 Skrevet 12. oktober 2007 Her vet folk hva de snakker om ja...alkohol binder ikke vann i kroppen, det virker VANNDRIVENDE, altså tvert i mot.
Oliven Skrevet 12. oktober 2007 #7 Skrevet 12. oktober 2007 Hvor mange kcal utgjør en dagsmeny hos deg? Du har sikkert et dagligbehov på over 2000kcal+ at du trener. Spiser du for lite så stopper det opp da også. Ang trening så ville jeg hatt en dags opphold mellom styrketreningene så kroppen får restituert seg. Tren heller litt kardio.
Ulva Skrevet 12. oktober 2007 #8 Skrevet 12. oktober 2007 Når eg gjekk på libra blei da anbefalt å ikkje drikke alkohol, der og då e da vanndrivandes, men dagen derpå får du vann i kroppen og det kan vare så lenge som 3-4 dager. Nedbrytningen av etanol skjer gjennom flere ulike mekanismer, men den helt dominerende veien er nedbrytning til acetaldehyd ved hjelp av enzymet ADH (alkoholdehydrogenase). Acetaldehyd er en giftig substans som er skyld i mye av ubehagsfølelsen «dagen derpå». Dette brytes videre ned til eddiksyre, som i sin tur blir til karbondioksid og vann,eller skilles ut i urinen. http://no.wikipedia.org/wiki/Etanol
Gjest Kristin_ Skrevet 12. oktober 2007 #9 Skrevet 12. oktober 2007 Frokost blir enten to el tre knekke brød m enten egg, skinke eller ost.. så er det mellom måltid m yoghurt, noe grønt el nøtter... varierer litt.. Så spiser jeg gjerne salat, omelett eller knekkebrød/fiberrik til lunsj.. middag er rene magre kjøttprodukter, el fisk (2-4 gang i uka), MASSE grønt, enten grønnsaker eller salat.. og innimellom en dæsj saus... Kvelds er muligens middagsrester eller lignende lunsjen.. Yoghurt har masse sukker og ganske mange kalorier pr 100 gram. Greit å vite. Når du spiser middagsrester til kvelds spiser du fort nærmest i praksis to middager per dag, og da kommer kaloriene fort. Man : 45 spinning Ons: 30-45 min styrke + evt tredemølle, sykkel Tors:Samme som ons Fre: spinning/styrke/ step Må du på gruppetreninger da? Trener du alene er det mye lettere å få det til å passe din egen timeplan.
Gjest lissi32 Skrevet 12. oktober 2007 #10 Skrevet 12. oktober 2007 Jeg har da en BMI på 32,5... er 160 og 83 kg.... har prøvd alle "kurer" som finnes, bla kcal telling, fedon, low carb osv.... jeg synes selv jeg lever sunt da jeg ikke spiser "ferdig mat" alt er laget av ferske råvarer osv. Godterier er forbeholdt lørdag. Dessuten trener jeg alt mellom 2-5 ganger i uka. Allikevel står vekta mi bom stille, den har rikket seg to kg men de er kommet på igjen. :gråte: Alle prater jo om medikamenter som man kan ta ol, men jeg har ikke noe tro på de. Tror at vekta kommer på når pillekuren er over.. Hva skal liksom være løsningen for meg? Er virkelig fettsuging siste utvei.. jaja kan jo legge på meg igjen etter fettsugingen også. Jeg har spist meg stor å nå vil jeg jobbe det av meg. Men hvordan i H***** skal jeg klare det når ikke noe funker for meg.. Hva skal man gjøre???? Dette er svaret: Jeg garanterer det!! WWW.TENKSLANK.NO
Gjest Kristin_ Skrevet 12. oktober 2007 #11 Skrevet 12. oktober 2007 Spiser du ofte nok?? ein bør spise kvar 3-4 time for å holde forbrenninga på topp, måltidet bør bestå av protein, karbohydrater og litt sundt fett. ..Og bare for the record, første påstand stemmer ikke. Dessuten ser det ut som om trådstarter spiser ofte nok. Når det gjelder sammensetning av måltid derimot, er vi helt enige
Ulva Skrevet 12. oktober 2007 #12 Skrevet 12. oktober 2007 ..Og bare for the record, første påstand stemmer ikke. Dessuten ser det ut som om trådstarter spiser ofte nok. Når det gjelder sammensetning av måltid derimot, er vi helt enige Kan eg spør kva som ikkje stemmer med første påstand? E da det at eg skriver at då holder du forbrenninga på topp? eg kunne jo såklart skrevet holder forbrenninga gjevn, blodsukkeret gjevnt (som for meg er å holde det på topp..)
Gjest Kristin_ Skrevet 12. oktober 2007 #13 Skrevet 12. oktober 2007 (endret) Det har ingen effekt på forbrenningen hvor ofte du spiser. Det har bare blitt en slankemyte som har blitt gjentatt så mange ganger at den etter hvert er blitt vedtatt som en etablert sannhet. Det er helt greit at blodsukkeret holdes stabilt og alt det der, men om man spiser 1600 kalorier fordelt over 3 eller 6 måltider har faktisk ikke noe å si, og det støtter også forskning oppunder, det er antall kalorier per dag som teller. At hyppige måltider for enkelte stopper opp overspising f.eks. blir det en annen sak. Endret 12. oktober 2007 av Kristin_
onyx Skrevet 12. oktober 2007 #14 Skrevet 12. oktober 2007 En annen ulempe med å spise så ofte som hver 3-4. time er at man faktisk fort spiser for mange kcal sammenlagt i løpet av dagen hvis man ikke passer veldig godt på. Forøvrig er det bare å gjøre som man foretrekker selv, for noen fungerer det bra å spise ofte, mens det for andre ikke passer i det hele tatt.
Supraspinatus Skrevet 12. oktober 2007 #15 Skrevet 12. oktober 2007 Hvor mange kcal utgjør en dagsmeny hos deg? Du har sikkert et dagligbehov på over 2000kcal+ at du trener. Spiser du for lite så stopper det opp da også. Ang trening så ville jeg hatt en dags opphold mellom styrketreningene så kroppen får restituert seg. Tren heller litt kardio. Vektnedgang stopper ikke opp om du spiser for lite, det gjør bare det at trangen til å spise for mye øker. Det er kroppens måte å forsvare seg på. I tillegg risikerer du å gå inn i en slags modus der kroppen vil spare alt du spiser som fett. Dette er ikke noe som skjer rett etter du har spist for lite (slik som man trodde før) men en fase man går inn i etter flere etterfølgende dager med altfor lite mat. Det har ingen effekt på forbrenningen hvor ofte du spiser. Det har bare blitt en slankemyte som har blitt gjentatt så mange ganger at den etter hvert er blitt vedtatt som en etablert sannhet. Det er helt greit at blodsukkeret holdes stabilt og alt det der, men om man spiser 1600 kalorier fordelt over 3 eller 6 måltider har faktisk ikke noe å si, og det støtter også forskning oppunder, det er antall kalorier per dag som teller. At hyppige måltider for enkelte stopper opp overspising f.eks. blir det en annen sak. Hør hør. Det er så utrolig mange treningsmyter der ute, og vanskelig å sile ut det nyttige. Det du må satse på er å spise MINDRE enn du bruker. Leste at du hadde prøvd kcal-telling uten effekt. Er du sikker på at du ikke lurer deg selv? Hvis du spiser mindre enn du forbruker går du ned i vekt. Trener du styrke vil du sikkert gå litt opp i vekt ettersom du får muskler, men du vil få en finere og slankere kropp.
momo Skrevet 12. oktober 2007 #16 Skrevet 12. oktober 2007 Jeg er sånn som deg, har prøvd de fleste slankekurer, går kanskje ned litt med en gang, men så stopper det opp og går ikke ned. Jeg har slanka meg siden april da jeg fikk sønnen min, starta med vektklubb med sunn, mager mat 1300 kcal om dagen. Gikk ned første måneden, men det kan nok ha med at det var så rett etter fødselen at de kiloene hadde blitt borte uansett. Så sa det stopp og det sto stille noen måneder. Så prøvde jeg ketolyse dietten, gikk ned raskt 3-4 kg, men så stod det stille i 5 uker. Så nå går jeg fortsatt på ketolyse, men veldig streng versjon. Jeg spiser kun grønnsaker som vokser over bakken, kjøtt, kylling, fisk og meierismør. Og nå går jeg ned igjen. Jeg er og nøye med og ikke spise for mye proteiner og karbohydrater. Så tror du nok bare må prøve forskjellig og finne det som passer deg, for , for noen er det mye vanskligere og gå ned. Jeg ser og for meg at jeg må leve på lavkarbo, sunnt og begrensa resten av livet. Jeg trener ikke da jeg har en sykdom som ikke gjør det mulig.
knudz3n Skrevet 12. oktober 2007 Forfatter #17 Skrevet 12. oktober 2007 Jeg har prøvd å holde kcal nivå på 1300 og 1600... det funket lite for meg... gikk ned litt i begynnelsen men så ble det stopp igjen... Jeg har nå prøvd lavkarbo, gikk ned litt men nå er det stopp igjen.. Men det kan jo være at jeg lurer meg selv litt.. det er jeg ikke sikker på... Er jo medlem på vektklubben.no og registrerte alt der.. men lite forandring av den grunn... Prøvde å spise enda mindre enn anbefalt men var da redd for å legge på meg pga sånn "sparemodus" eller hva det heter.. Treningen varierer som sagt... Noen ganger blir det styrke annenhver dag og noen ganger to dager etter hverandre... Det blir liksom lagt opp litt etter jobb.. Grunnen til at jeg nå blir så frustrert er fordi en bekjent nå har gått ned 20 kg på tja 6-8 mnd tror jeg... Men det kommer vel av Reductil tablettene hun spiser... Tar fra meg litt mot når det er SÅÅÅ lett som hun sier... Jeg har jo aldri hatt tro på slike piller, men nå begynner jeg å lure litt om det kan være veien å gå... er ikke så greit å være overvektig nei....
Gjest Kristin_ Skrevet 12. oktober 2007 #18 Skrevet 12. oktober 2007 Man trenger ikke å bruke piller, og jeg tror at du hadde klart å gå ned i vekt på helt "vanlig" måte. Det er bare et spørsmål om å trene og spise mindre enn man forbrenner, men ikke alt for lite. Det var dette med å skynde seg sakte Men så skal det sies at dersom man "gir opp" når det begynner å gå sakte (evt stopper helt opp) så sier det seg at det ikke vil fungere i lengden, og veien til jojo-effekt er kort. Jeg har også nådd vektplatåer (å komme seg forbi 70 kg tok måneder ) men det gikk til slutt. 1300 kalorier er _alt_ for lite om du du veier over 80 kg, ikke rart at det fungerer i lengden. Når du trener og slikt som du gjør hadde det vært helt uproblematisk å ligge på 1800 kalorier pr dag og likevel gå ned mellom et halvt kilo til en kilo per uke. Noe mer enn det pr uke er dessverre lite lurt mtp jojo-effekt etc. Reductil kan være nyttig, men det er ingen vidunderkur. Du vil faktisk ikke gå ned i vekt på Reductil hvis du spiser mer enn du forbrenner, men den demper apetitten noe. Det finnes ingen vidunderkur, og et bevis på det er å gå gjennom byen en dag og se at ikke alle er tynne. Hadde det vært en quick-fix der ute, så hadde alle brukt den. 20 kg ned på 6 måneder er under 1 kg i uken, og er absolutt oppnåelig med et fornuftig kosthold og moderat kaloriunderskudd (og selvsagt masse trening).
Gjest beekeeper Skrevet 12. oktober 2007 #19 Skrevet 12. oktober 2007 Jeg bare lurer på om du går på noen medisiner eller lignende? Når jeg gikk på en spesiell type p-piller, trente jeg og trente og gikk aldri ned i vekt. Så sluttet jeg på dem, og raste ned 5 kilo på en gang. Jeg tenkte aldri på at det kunne være dem! Men det er jo ikke sikkert det gjelder deg da..
Supraspinatus Skrevet 12. oktober 2007 #20 Skrevet 12. oktober 2007 Jeg har prøvd å holde kcal nivå på 1300 og 1600... det funket lite for meg... gikk ned litt i begynnelsen men så ble det stopp igjen... Jeg har nå prøvd lavkarbo, gikk ned litt men nå er det stopp igjen.. Men det kan jo være at jeg lurer meg selv litt.. det er jeg ikke sikker på... Er jo medlem på vektklubben.no og registrerte alt der.. men lite forandring av den grunn... Prøvde å spise enda mindre enn anbefalt men var da redd for å legge på meg pga sånn "sparemodus" eller hva det heter.. Treningen varierer som sagt... Noen ganger blir det styrke annenhver dag og noen ganger to dager etter hverandre... Det blir liksom lagt opp litt etter jobb.. Grunnen til at jeg nå blir så frustrert er fordi en bekjent nå har gått ned 20 kg på tja 6-8 mnd tror jeg... Men det kommer vel av Reductil tablettene hun spiser... Tar fra meg litt mot når det er SÅÅÅ lett som hun sier... Jeg har jo aldri hatt tro på slike piller, men nå begynner jeg å lure litt om det kan være veien å gå... er ikke så greit å være overvektig nei.... Du vil ALDRI gå opp i vekt selv om du er i "sparemodus". For å gå opp i vekt må du spise mer enn du forbrenner. Men når du kommer i sparemodus vil kroppen si fra at den trenger mat. Da er det lett å spise for mye.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå