Gå til innhold

Elektronisk arkivføring


Donpedro

Anbefalte innlegg

Tar utgangspunkt i følgende utsagn fra debatten om skattelister på nettt:

Problemet er at lovgivningen her, som på så mange andre områder, er tilpasset andre tider, hvor teknologien hadde en mye mindre fremtredende plass, og hvor hvermannsen ikke hadde mulighet for å sitte hjemme og snoke i andres affærer.

Det samme synes jeg gjelder elekronisk arkivføring. jeg er helt for at det skal være lett å få innsyn, og det er positivt at man kan søke opp postlister og slikt på nett.

Likevel synes jeg det er gått litt for langt, når jeg ved å google min fetter (ja, kjedet meg veldig en dag), fant ut at han hadde søkt en stilling i kommunen der han bor og fått avslag.

Slike personellting blir jo slettet mht innhold, men brevenes overskrift består jo offentlig.

Så jeg vet at fetter "Per Hansen" sendte et brev med overskrift "søknad på stilling som assistent i barnehage" og jeg vet at kommunen har sendt ham et brev noe etterpå vedr "avslag på søknad på stilling som assistent i barnehage". Hvis man søker mange jobber, er det jo rikitig så artig at andre og evt arbeidsgivere lett finner frem til dette.

Slikt system er jo også veldig sårbart, ved et tastetrykk kan man ha lagt ut ting som ikke skal legges ut. I min gamle jobb lå en overskrift på et brev ute i full offentlighet i noen dager, vedrørende noe som absolutt IKKE skulle bli kjent pga enorme politiske konsekvenser, fordi det var de på arkiv som skrev tittlene (og de kjenner ikke faget) på innkomne brev.

Bare noen tanker om tema.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Uff, nå leste jeg elektronisk avføring og ble ganske nysgjerrig...

Ellers kan jeg bare si meg enig i at det kan bli litt vel personlig dersom man faktisk kan google personer og få opp slikt. Hvor er datatilsynet i slike forbindelser?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der jeg bor har de tydeligvis store problemer med å unnta sensitive dokumenter fra postjournalen. Etter å ha fulgt med i noen måneder vet jeg at folk jeg kjenner har fått påbud fra kommunen om å rydde opp der de har forsøplet, jeg har lest navn på eldre som er under Overformynderiet - og ikke minst har jeg sett flere brev til/fra PPT og barnevern der navnet til barnets foreldre ikke er skjermet :overrasket:

Utrolig at lokalavisene ikke har hatt en sak om dette, de leser jo postjournalen daglig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bodillen
Uff, nå leste jeg elektronisk avføring og ble ganske nysgjerrig...

Det gjorde jeg også :skratte:

Jeg og!!! Og det var den eneste grunnen til at jeg gikk inn her! Pokker og... :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frk Åberg
Der jeg bor har de tydeligvis store problemer med å unnta sensitive dokumenter fra postjournalen. Etter å ha fulgt med i noen måneder vet jeg at folk jeg kjenner har fått påbud fra kommunen om å rydde opp der de har forsøplet, jeg har lest navn på eldre som er under Overformynderiet - og ikke minst har jeg sett flere brev til/fra PPT og barnevern der navnet til barnets foreldre ikke er skjermet :overrasket:

Utrolig at lokalavisene ikke har hatt en sak om dette, de leser jo postjournalen daglig.

Er du alvorlig nå? Mener du at dette har ligget på nettet, eller er det jeg som misforstår?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er du alvorlig nå? Mener du at dette har ligget på nettet, eller er det jeg som misforstår?

Det vanlige er at postjournalen (offentlig) enten legges ut på nett eller faxes over til lokalavisen hver dag.

Det er mye misforståelse ute og går når det gjelder arkiv og arkivlov, og at fetteren til ts har søkt en stilling er ikke unntatt offentlighet. Jeg tror heller ikke avslaget er, søkerlister og innstillinger er offentlige, nettopp for at folk skal ha mulighet til å komme med innsigelser dersom de mener seg urettferdig behandlet i ansettelsesprosessen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frk Åberg
Det vanlige er at postjournalen (offentlig) enten legges ut på nett eller faxes over til lokalavisen hver dag.

Nå vet jeg ikke hva en postjournal er heller, meg jeg tenkte spesielt på at navn på foreldre som har vært i kontakt med PPT og barnevern blir offentliggjort. Kan ikke tro at det var det gjest mente, med tanke på hvor streng taushetsplikten er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå vet jeg ikke hva en postjournal er heller, meg jeg tenkte spesielt på at navn på foreldre som har vært i kontakt med PPT og barnevern blir offentliggjort. Kan ikke tro at det var det gjest mente, med tanke på hvor streng taushetsplikten er.

Ja, det ble lagt ut på nettet. Postjournal er en liste over all utgående og innkommende post. En del offentlige dokumenter scannes og legges ut i sin helhet, men saker som inneholder sensitive personopplysninger skal anonymiseres sånn at ingen kan skjønne hvem det gjelder. Jeg skjønner ikke hvorfor det ikke har blitt ramaskrik av det, eller hvorfor de ansvarlige for arkivet ikke har stanset utleggingen på nettet til de har fått orden på personvernet.

Det ser ut til at menneskelige feil skjer ofte, så om du bor i en liten kommune kan det godt hende at du vil få vite et og annet om folk du kjenner om du følger med på journalen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frk Åberg
Ja, det ble lagt ut på nettet.

Å bryte taushetsplikten er straffbart, så det er faktisk helt utrolig at det ikke har blitt en sak av det, ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...