Gjest Shelob Skrevet 11. oktober 2007 #1 Skrevet 11. oktober 2007 Hei til dere som har tatt brystløft eller andre plastiske operasjoner på Fornebuklinikken eller annet sted. Spørsmål: hva er vanlig praksis i forbindelse med arbeidsgiver? Har man krav på sykemelding de 1-2 ukene man trenger etter en plastisk op.? Trenger arbeidsgiver i så fall å vite hva man er operert for og evt hvilken klinikk man har vært ved? Har man kanskje ikke krav på sykemelding i det hele tatt? Og hva har dere andre i så fall gjort? Tatt ut ferie? Permisjon? Jeg har hatt lite behov for bruk av sykemeldinger og er litt for lite kjent med hvordan det fungerer. Noen som har gode råd?
Gjest Gjest Skrevet 11. oktober 2007 #2 Skrevet 11. oktober 2007 Vil det ikke være ganske tydelig for arbeidsgiver hva man har gjort når man kommer tilbake på jobb med større pupper? Synes for øvrig det høres litt merkelig ut med sykemelding etter et inngrep som ikke er medisinsk begrunnet, det betyr jo at arbeidsgiver eller det offentlige betaler for fraværet. Jeg ville trodd man var nødt til å ta ut ferie for å få gjort sånt.
Gjest Gjest Skrevet 11. oktober 2007 #3 Skrevet 11. oktober 2007 Det er helt rett at man ikke får ta ut sykemelding for operasjoner som ikke er medisink begrunnet. Du må ta ut ferie eller søke om ulønnet permisjon.
Gjest Gjest Skrevet 11. oktober 2007 #4 Skrevet 11. oktober 2007 Nå er det også forskjell på brystforstørrelse og brystreduksjon..Brystreduksjon pleier hvertfall å være medisinsk begrunnet!?
Eliza Doalot Skrevet 11. oktober 2007 #5 Skrevet 11. oktober 2007 Så vidt jeg vet får man sykemelding ved medisinsk begrunnede operasjoner, feks brystreduksjon (altså, ikke alltid, men dersom den er medisinsk begrunnet...). Man får ikke sykemelding ved "frivillige" operasjoner.
Gjest Gjest Skrevet 12. oktober 2007 #6 Skrevet 12. oktober 2007 Jeg har tatt brystløft. Å nei, jeg mener at du ikke har krav på sykemelding. Jeg er student og måtte bare ta meg fri og lese hjemme. Gratulere så masse med operasjon!
Gjest Gjest Skrevet 13. oktober 2007 #7 Skrevet 13. oktober 2007 Helt korrekt at man kun får sykmelding ved medisinsk betinget sykdom. Brystløft blir betegnet som kosmetisk operasjon - så da må man ta ut ferie el.l. Jeg hadde selv brystreduksjon/løft - som jeg fikk dekket gjennom det offentlige pga helse og da fikk jeg sykmelding automatisk!
Gjest Shelob Skrevet 13. oktober 2007 #8 Skrevet 13. oktober 2007 Hei og takk for svarene. Jeg skal ta brystløft, så tviler på at noen "ser" det når jeg kommer tilbake, jeg pleier jo å bruke BH . Har ikke så store, så det er ikke synlig utenpå klærne. Uansett er planen å legge det opp mot feriedager. MEN jeg håper det ikke tar så lang tid - du som tok brystløft, hvor mange dager tok det før du feks kunne pusle rundt i huset eller gå en tur? Shelob
Gjest Gjest Skrevet 14. oktober 2007 #9 Skrevet 14. oktober 2007 Hei og takk for svarene. Jeg skal ta brystløft, så tviler på at noen "ser" det når jeg kommer tilbake, jeg pleier jo å bruke BH . Har ikke så store, så det er ikke synlig utenpå klærne. Uansett er planen å legge det opp mot feriedager. MEN jeg håper det ikke tar så lang tid - du som tok brystløft, hvor mange dager tok det før du feks kunne pusle rundt i huset eller gå en tur? Shelob Hei Shelob, Jeg skal ta et brystløft om et par uker, og fikk beskjed om at det var veldig individuelt hvor lang tid en bruker på å komme seg. Kirurgen hadde opplevd at pasienter hadde reist direkte på shopping etter inngrepet, andre kunne bruke ei uke eller to på å komme seg til hektene igjen. Jeg skal ha fri 10 dager inkl. helg, og satser på at det skal holde Lykke til!
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå