Gå til innhold

Bruk av safran

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg mener å ha lest i noen oppskrifter at safran helst skal kokes e.l før bruk - men er dette bare i noen typer mat? I mange oppskrifter er det ikke spesifisert noen forberedelser. I dag skal jeg lage en fiskesuppe som inneholder safran; er det bare å putte i safranen når det står i oppskriften, eller bør jeg gjøre noe først...?

Videoannonse
Annonse
Gjest Elfrida
Skrevet

Jeg pleier bare å putte det oppi, og syns det fungerer fint.

Jeg leste et tips en gang om å ta safranen og litt sukker og knuse det mellom litt matpapir, men jeg syns ikke det gjør den store forskjellen.

Noen ganger knuser jeg det i en morter på forhånd også.

Du trenger i hvert fall ikke å bløtlegge det, det må jo bare ta vekk all smaken.

Gjest Eurydike
Skrevet

Jeg pleier å koke opp vann i vannkokeren, og bløtlegge safranen i et par ss nykokt vann i en kopp (særlig hvis jeg har hele tråder). Dette skal bidra til å trekke mer smak ut av safranen. Men det fungerer også fint å ha pulver rett i feks en gryterett eller suppe.

Skrevet

Takk for raske svar! Jeg er faktisk ikke sikker på om jeg har hele tråder eller malt safran, posen er nemlig ikke åpnet ennå :ler: Suppen skal uansett koke/trekke en stund etter at safranen er puttet i, så da regner jeg med det går greit.

Gjest Eurydike
Skrevet
Du trenger i hvert fall ikke å bløtlegge det, det må jo bare ta vekk all smaken.

Man tar selvsagt også med bløtleggingsvannet, så ingen smak går tapt.

Gjest Elfrida
Skrevet
Man tar selvsagt også med bløtleggingsvannet, så ingen smak går tapt.
Åja, selvsagt. :klaske:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...