Rainbow Brite Skrevet 14. oktober 2007 #21 Skrevet 14. oktober 2007 Takk for oppskrift på linsepaté, Rainbow Brite. Den skal jeg jammen prøve ut. Bare hyggelig Fortell hva du synes når du har prøvd den da!
Gjest Gjest Skrevet 13. november 2007 #22 Skrevet 13. november 2007 Hvitost er ikke et vegetarpålegg. Hvitost inneholder løpe, som er enzymer fra ku/kalvemager. Så hvis du skal ha hvitost på skiva kan du like gjerne spise salami 1
Gjest Frk Åberg Skrevet 13. november 2007 #23 Skrevet 13. november 2007 Bare hyggelig Fortell hva du synes når du har prøvd den da! Jeg lagde forresten linsepatéen for ikke så lenge siden. Den ble veldig god, men jeg kunne med fordel hatt mer krydder i enn det jeg hadde (du hadde vel ikke spesifisert noe i oppskriften, så jeg skylder ikke på den ). Jeg hadde glemt å kjøpe nok hvitløk, og skulle gjerne hatt mer av det bl.a.
tineline Skrevet 13. november 2007 #24 Skrevet 13. november 2007 Til gjest: Det fins endel oster med mikrobiell løpe for tiden. Blant annet Norbo, Apetina fetaost, Chèvre fra Haukeli, Arla Mozzarella, Arla pizzaost og der de tar inn britisk cheddar er denne også ofte egnet for vegetarianere. Dessuten er alle ferske kremoster (ikke smelteoster som Kavli, og heller ikke taffelost) laget uten løpe. I norge er det dårlig informasjon til folk som vil bli vegetarianere, så mange ender opp med å spise ost ukritisk. Jeg pleier selv å spise bare løpefri ost hjemme, men går jeg ut og spiser er det nesten umulig å få en pizza med vegetarisk ost. Jeg hamstrer ost når jeg er i UK! Det er også noen som heller vil at kuer skal ha det bra enn å unngå den lille enzymresten i osten, og derfor velger økologisk framfor vegetarisk ost. OG - det er lov til å gjøre litt, selvom man ikke gir alt for det. Hvis man velger å kutte ut kjøtt, men fortsatt spise fisk, eller fortsatt spiser ost med løpe, eller egg fra burhøns, så har man kanskje likevel bidratt litt med det man faktisk kutter ut. Påleggsforslag: * Bønnepaté av brune bønner med eplesidereddik, persille og olivenolje - evt også tahini * Grillet paprika og aubergine med friske urter og masse olivenolje på toppen * TINE kremost med pepper med skivet kiwi (hvis du spiser ost) * Rødbetsalat og italiensk salat * Gulost blir spritet opp betraktelig dersom du har sweet chili saus under og agurk/salat etc oppå. Jeg skal prøve nøttepålegget som ble foreslått her! Jeg har problemer med å få i meg paranøtter, som er en god kilde til selen. Takk for oppskriften.
Gjest Gjest Skrevet 13. november 2007 #25 Skrevet 13. november 2007 Til gjest: Det fins endel oster med mikrobiell løpe for tiden. Blant annet Norbo, Apetina fetaost, Chèvre fra Haukeli, Arla Mozzarella, Arla pizzaost og der de tar inn britisk cheddar er denne også ofte egnet for vegetarianere. Dessuten er alle ferske kremoster (ikke smelteoster som Kavli, og heller ikke taffelost) laget uten løpe. I norge er det dårlig informasjon til folk som vil bli vegetarianere, så mange ender opp med å spise ost ukritisk. Jeg pleier selv å spise bare løpefri ost hjemme, men går jeg ut og spiser er det nesten umulig å få en pizza med vegetarisk ost. Jeg hamstrer ost når jeg er i UK! Det er også noen som heller vil at kuer skal ha det bra enn å unngå den lille enzymresten i osten, og derfor velger økologisk framfor vegetarisk ost. OG - det er lov til å gjøre litt, selvom man ikke gir alt for det. Hvis man velger å kutte ut kjøtt, men fortsatt spise fisk, eller fortsatt spiser ost med løpe, eller egg fra burhøns, så har man kanskje likevel bidratt litt med det man faktisk kutter ut. Påleggsforslag: * Bønnepaté av brune bønner med eplesidereddik, persille og olivenolje - evt også tahini * Grillet paprika og aubergine med friske urter og masse olivenolje på toppen * TINE kremost med pepper med skivet kiwi (hvis du spiser ost) * Rødbetsalat og italiensk salat * Gulost blir spritet opp betraktelig dersom du har sweet chili saus under og agurk/salat etc oppå. Jeg skal prøve nøttepålegget som ble foreslått her! Jeg har problemer med å få i meg paranøtter, som er en god kilde til selen. Takk for oppskriften. Jeg vet det begynner å bli en del oster med mikrobiell løpe etterhvert. Og kremoster er det jo stort utvalg i. Til gjengjeld inneholder kremoster ofte gelatin, som også er animalsk. Syns det er fint at folk vil kutte ned forbruk av kjøtt, og at folk er vegetarianere. Men det er en del som kaller seg vegetarianere uten å legge mer enn at de ikke spiser det som "opplagt" er kjøtt. Personlig mener jeg at en vegetarianer er en som ikke spiser døde dyr. Animalsk løpe og gelatin er laget av døde dyr, akkurat slik som pølser, selv om mengdene kanskje er minimale. Men kjøtt er kjøtt, og det er ikke mengden kjøtt man spiser som avgjør om man er vegetarianer. For øvrig er det jo mange typer vegetarianere og veganere da
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå