Gå til innhold

vegetarpålegg

Anbefalte innlegg

Gjest veggis...!
Skrevet

jeg er nylig blitt vegatarianer og det går ganske greit. men jeg sliter litt med pålegg. jeg har gitt opp å bli veganer og satser på at kuer og høns blir behandlet bra på norske bondegårder... så jeg spiser ost. og egg hvis det er fra frittgående høns.

men hva slags pålegg kan jeg ha på brødskivene mine... er ikke så veldig glad i syltetøy. honning liker jeg ikke. peanøttsmør går greit... nugatti er for fetende.... hva mer pålegg fins det for vegetarianere?

før spiste jeg som regel skiver/rundstykker med skinke/salami men det klarer jeg ikke lenger av etiske grunner.

ost, sylte, peanøttsmør, nugatti... hva mer fins det? ikke kaviar eller makrell (fisk) går an.... please kom med tips!

Videoannonse
Annonse
Gjest lillagubban
Skrevet

Jeg er veggis og spiser ikke pålegg på skiva. Men jeg er sær :ler:

Men andre alternativer er smøreoster, philidelphia og sånt, eggerøre, salat, banan.. ta noe du liker å ha det på skiva ;)

Gjest =tentacle=
Skrevet

Påleggssalater uten kjøtt, kan også lages selv. Omelett. Grillede grønnsaker som aubergine, squash og paprika. "Salatgrønnsaker", tenk deg sandwichbaren til Godt Brød. Hummus.

Skrevet

- Hummus.

- Tartex (fås på helsekost, synes det minner om slik jeg husker leverpostei)

- Ulike soyabaserte påleggpølser på helsekosten.

- Hjemmelaget nøttesmør.

- Ulike middagsrester.

- Carobpålegg (slags sjokoladepålegg, har en oppskrift her et sted)

Gjest hyggelig
Skrevet

oppskjært frukt? jeg har ofte banan på brød,det er både godt og næringsrikt:) ( i england lager de ofte varm bananasandwich, dvs brød med banan på som settes i ovnen til alt er varmt. er jo verdt et forsøk..?)

da jeg bodde hjemme pleide mamma å gi meg brød med epleskiver (evt kanel) på. du kan jo prøve ut andre frukttyper også.

godt brød med litt smør, salatblad,tomat og agurk med grovkvernet pepper på smaker jo også godt:)

eggerøre, stekt egg, posjert egg, kokt egg....

Gjest Peachbud
Skrevet

Kan nevne cottage cheese i tillegg til det som allerede er nevnt.

Gjest nextlife
Skrevet
jeg er nylig blitt vegatarianer og det går ganske greit. men jeg sliter litt med pålegg. jeg har gitt opp å bli veganer og satser på at kuer og høns blir behandlet bra på norske bondegårder... så jeg spiser ost. og egg hvis det er fra frittgående høns.

men hva slags pålegg kan jeg ha på brødskivene mine... er ikke så veldig glad i syltetøy. honning liker jeg ikke. peanøttsmør går greit... nugatti er for fetende.... hva mer pålegg fins det for vegetarianere?

før spiste jeg som regel skiver/rundstykker med skinke/salami men det klarer jeg ikke lenger av etiske grunner.

ost, sylte, peanøttsmør, nugatti... hva mer fins det? ikke kaviar eller makrell (fisk) går an.... please kom med tips!

Har du tatt deg en tur innom helsekostforretning? Der har de masse pålegg for veggiser, endel basert på tofù, bl.a smøreoster med urter, pølser o.l. De har også endel ulike posteier, uten at jeg helt vet hva de er baserte på.

Dessuten er det mye godt å lage av egg til pålegg. Brødskive med tomat/agurk og urter er deilig :jepp:

Skrevet

hvordan blir det da for veganere, som ikke spiser ost av noe slag eller egg? blir det da bare grønnsaker og syltetøy som står igjen?

Gjest Eurydike
Skrevet (endret)

Guacamole, eller avokado med feks soltørkede tomater og litt vårløk.

Endret av Eurydike
Skrevet
hvordan blir det da for veganere, som ikke spiser ost av noe slag eller egg? blir det da bare grønnsaker og syltetøy som står igjen?

Det finnes som sagt over masse pålegg på helsekosten som kan brukes.

Basert på soya, tofu, nøtter osv..

Skrevet (endret)

Avocado med tomat og oregano

Avocado med tomat og oregano og fetaost

Avocado med rød paprika og salt & pepper

God sennep i bunn, agurk, reddik, you get the picture ;)

Som du skjønner er jeg veldig glad i avocado! :ler:

Ellers lager jeg ofte nøttepålegg av de nøttene jeg har liggende (som regel cashewnøtter, pistasjnøtter, hasselnøtter, paranøtter & macadamianøtter) og kjører det til en paste i stavmikser med litt olje, litt sitron, litt salt og pepper, og litt frisk mynte/basilikum/koriander (alt ettersom hva jeg har). Smør det ut på skiven og ha agurk på toppen. Det er KJEMPEGODT!!

Også godt å mikse sammen soltørkede tomater med stavmikser, smør ut på brødskiven med agurk på toppen.

Basilikum er også kjempegodt for å sette smak på kjedelige ting.

Ellers har jeg laget linsepaté noen ganger, som du kan bruke overalt hvor du ellers ville brukt leverpostei. Det er ganske enkelt, og den er veldig god!

Her er oppskriften:

Ca 7,5 dl røde linser

2 løk (brukte en rød og en gul)

Olje

Salt

Vegetakrydder

Pepper

Litt timian fungerte greit

Ca 2-3 spiseskjeer soyamel

Et par fedd hvitløk

Stek løken myk

Kok linsene i like mye vann som du har linser, de skal være helt myke

Ha alt i hurtigmikser

Er den for løs i konsistensen, ha i soya/bokhvete/hvanåennduharmel til det er passe konsistens

Krydre etter smak

Ha alt i en smurt brødform og stek på 100 grader i ca en halvtime, slå av ovnen og la den stå på ettervarmen. Den er løs i begynnelsen, men stivner når den får stå i kjøleskapet en stund.

Dette blir en diger porsjon, som varer lenge. Jeg pleier å skjrære den opp i biter og pakke inn i sølvpapir, men det gjør man som man vil med. Du kan jo lage en mindre porsjon også :)

Ellers ble jo cottage cheese nevnt, som er utrolig godt på brødskiven, spesielt med tomat og basilikum.

Det var det jeg kunne komme på i farten, bare send meg en pm hvis det er noe mer du lurer på! :sol:

Edit: Det er også veldig godt med litt majones (det er godt under avocado også btw), gulost, og den grønne delen av purreløken hakket på toppen. Smaker masse. Godt med sennep under også!

Endret av Rainbow Brite
Skrevet

For dem som spiser fisk, synes jeg de tubene med fisk og majones er helt fantastiske! Tunfisk og majones, og laks og majones er best. :)

Skrevet

Det finnes mange oster som er laget av soyaprodukter. Kan også lage eggerøre av egg-erstatning.

Ellers finnes det både veggie-roastbiff og diverse 'skinke'pålegg, veggie-bacon og veggie-pepperoni. Sjekk ut store helsekostbutikker.

Skrevet
- Hummus.

jeg elsker hummus, men har bare spist det med falafel. hva slags grønnsaker passer på skiva sammen med hummus? tomat/agurk/rødløk/salatblad? det har jeg alltid i hus, så det hadde vært kjekt. :)

Skrevet

Jeg er oste-elsker, og her er mine favoritter:

- kremet ost med taffel tomat ost og salat

- pesto og vellagret jarlsberg (gjerne i toasthjern eller smeltet)

- chevre/annen fast hvit ost og soltørkede tomater

- chevre, honning og rosmarin, må varmes i ovnen

- cottage cheeze og tomater i terninger med salt og olje over

- kremost, salat, feta og soltørkede tomater

- kremost, salat og eggerøre

- osteomelett

- marinert sveitser/jarlsberg og salat

- tapenade og sveitserost

- tapenade og salat

- med deilig ferskt brød; god olje til å dyppe det i og maldonsalt til å strø på

- vegetaraspic

Skrevet
jeg elsker hummus, men har bare spist det med falafel. hva slags grønnsaker passer på skiva sammen med hummus? tomat/agurk/rødløk/salatblad? det har jeg alltid i hus, så det hadde vært kjekt. :)

Agurk er godt, spirer, reddiker, salatblader, stekt løk blir mektig, men godt. Rå rødløk har jeg ikke prøvd, men det høres godt ut :)

Rå tomat er jeg stort sett ingen stor tilhenger av, så jeg har aldri prøvd det med hummus, og det virker litt mykt til å passe sammen med et så mykt pålegg.

Skrevet

Rå rødløk er veldig godt på toppen! :)

Og brødskive med tapanade toppet med tomat og basilikum :sikle:

Skrevet
Rå tomat er jeg stort sett ingen stor tilhenger av, så jeg har aldri prøvd det med hummus, og det virker litt mykt til å passe sammen med et så mykt pålegg.

For oss som faktisk liker tomat så bruker vi den til både påleggssalater og kremost, så jeg tror ikke akkurat konsistensen er et problem. :) Takk for tips!

Gjest Frk Åberg
Skrevet

Takk for oppskrift på linsepaté, Rainbow Brite. Den skal jeg jammen prøve ut.

Syns selv det er vanskelig å finne variert pålegg. Spiser derfor ofte havregrøt eller kornblanding gi stedenfor brød.

Jeg savner det laksepålegget fra Mills (?) som de solgte for noen år siden. Fantes i flere smaker, og jeg hadde helt dilla. Skjønner ikke at salget kan ha gått så dårlig, men.

Jeg spiser følgende på skiva: sveitserost, vellagret jarlsberg, ridderost, makrell i tomat, peppermakrell (ser at du ikke spiser fisk heller, men tok det bare med), eplemos, pesto, syltetøy (syns ofte det blir veldig søtt, så det blir ikke så mye), smøreost à la Philadelphia eller disse firkantede krydderostene fra Tine, grov sennep med paprika eller tomat.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...