Gå til innhold

Kostråd ved forstoppelse

Fremhevede innlegg

Gjest bente85
Skrevet

Er ris bra for magen når man har en forstoppelse?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Fiber, fiber, fiber. Grønnsaker og frukt; både tørket og fersk :)

Hvit ris har veldig lite fiber, så vil ikke tro det er et sjakktrekk dessverre.

Gjest nextlife
Skrevet
Fiber, fiber, fiber. Grønnsaker og frukt; både tørket og fersk :)

Hvit ris har veldig lite fiber, så vil ikke tro det er et sjakktrekk dessverre.

husk nå også på å drikke MASSE vann :)

Skrevet

Et glass vann eller juice når man står opp om morgenen, før frokost, er veldig effektivt. Pluss mat med fiber resten av dagen.

Skrevet

Ris er veldig bra å spise ved diaré, men ikke ved forstoppelse dessverre...

Som de andre sier er fiber og vann veldig viktig, men det finnes andre mer akutte hjelpemidler som du også kan prøve mens du venter på at fiberen skal hjelpe.

Lactulose (eller en annen som jeg tror heter duphalac) får du kjøpt reseptfritt på apoteket. Den smører tarmen, og hjelper på å få løsnet/myknet avføringen. Kan med fordel brukes 1-2 uker ved forstoppelse.

Sviskesaft/svisker er også et veldig effektivt middel mot forstoppelse.

Når du først har fått systemet i gang, anbefaler jeg deg å bake brødet selv, siden butikk-kjøpt brød ikke alltid er like fiberrikt som vi liker å tro...

Bruk kli og korn i brødet, det gjør det fiberrikt, men også næringsrikt. Jeg anbefaler linfrø, solsikkekjerner, sesamfrø, og bokhvetegryn. Ellers kan du også prøve med "fiberhusk" som også er fiber, men da blir brødet en del tyngre.

Gjest bente85
Skrevet

Jeg har brukt avføringsmiddel da, også har jeg i tillegg spist grønnsaksblanding som jeg har kokt, som består av gulerøtter, mais og erter.

Erter er vel kanskje ikke så bra for magen men.

Skrevet
Jeg har brukt avføringsmiddel da, også har jeg i tillegg spist grønnsaksblanding som jeg har kokt, som består av gulerøtter, mais og erter.

Det er dessverre litt for lite kostfiber i grønnsaker til at det vil ha den største virkningen. (Det hjelper for vedlikehold, ikke for å få systemet i gang etter en stopp)

Rå grønnsaker er noe bedre enn kokte.

Saft gjør ikke noen skade, det er bra å drikke mye, men det vil heller ikke hjelpe mye.

Du kan selvsagt prøve å spise noe fett, det kan ofte løsne litt, men det er ikke noe jeg anbefaler... (dårlig erfaring :sukk: )

Avføringsmiddel er greit nok som en akuttløsning, men er du ute etter noe mer langvarig, må du nok over på lactulose i noen uker mens du spiser deg opp på fiber.

Gjest =tentacle=
Skrevet

Mosjon er også viktig for å holde systemet i gang.

Skrevet

Generelt så er det en god ide med mye fiber og regelmessig mosjon. Lactulose er i det alt vesentlige oppløselig kostfiber, det mykgjør på samme måte som vanlig fiberrik mat i kombinasjon med passe mye vann.

En ting som funker for meg, er skikkelig hot mat. Hot så det svir. Det får fart på min fordøyelse iallfall. Kjøttstuing med massive doser chili eller piripiri, evt jalapenos i generøse mengder.

Gjest Gjest: Kristian
Skrevet (endret)

Hei

Jeg vet bruker et naturlig "avføringsmiddel". Drikk aloe vera gel. Den inneholder minst 75 kjente næringsstoffer som virker sammen på en slik måte at den renser og gir kroppen næring. Vitaminer, mineraler, aminosyrer, polysakkarider, osv samt kostfiber og saponiner og ligniner som er veldig bra for tarmen. Drikk masse vann for å hjelpe til med å skylde ut avfallstoffene. Spiser man mye fiberrik mat, men drikker for lite vann så vil innholdet trekke seg sammen og få en fast konsistens som kan føre til forstoppelse. Jeg mener at kun rent vann er det kroppen vil ha. Drikk minst 3-5% av kroppsvekten hver dag.

E-postadresse fjernet.

Lillebøll-mod

Endret av lillebøll
Skrevet

Bare husk en ting ved bruk av Lactulose... sørg for rikelig med drikke!

Gjest bente85
Skrevet
Bare husk en ting ved bruk av Lactulose... sørg for rikelig med drikke!

Bare lurte på en ting, hvorfor er det viktig og drikke mye, når man bruker sånn avføringsmiddel?

Gjest bente85
Skrevet

Ellers vil jeg si det at magen min er mye bedre nå, heldigvis.

Så takk å lov for det.

Fikk problemer med hemoroider da, pga denne forstoppelsen og for at jeg brukte så mye energi for å få ut alt..

Håper også at dette blir bedre snart.

Jeg må bare ta meg selv i nakken, og si at jeg må bli flinkere til og behandle disse hemoroidene.

Jeg har ikke behandlet det så lenge som jeg burde, og derfor fått tilbake fall i perioder, siden jeg startet med det i Juni.

Gjest Blondie65
Skrevet

Hvis du er plaget med hemoroider bør du kutte ut fint brød, og gå over til skikkelig grovt brød.

Mais må ut av kostholdet ditt - det gjør alt vondt verre for min mage. Det kommer helt ut igjen hos meg i alle fall og er ikke noe godt for hemoroider.

All kullsyreholdig drikker er fy-fy når du har forstoppelse. Drikk vann, i store mengder.

All vingummi virker forstoppende, det gjelder også annet "kunstig" snop.

Gjest bente85
Skrevet

Jeg spiser ikke sånn veldig fint brød, men middel.

Jeg har vært plaget med diare, uansett om det har vært treg mage eller forstoppelse.

Spiser ikke så mye mais da, så det er jo greit.

Hva skjer med magen når man drikker kullsyre drikke?

Jeg har prøvd vann da, med saft uten sukker.

Kanskje ikke så bra det men.

Gjest Blondie65
Skrevet
Hva skjer med magen når man drikker kullsyre drikke?

Jeg har prøvd vann da, med saft uten sukker.

Kanskje ikke så bra det men.

Magen blir oppblåst av kullsyreholdig drikke. For meg gir også kunstig søtete drikker oppblåst mage.

Gjest bente85
Skrevet

Har ikke vært så oppblåst av og å drikke brus syns jeg..

Det jeg nesten fikk oppblåst mage av, var denne duphalac-en (avføringsmiddel) som jeg tok i ett par dager.

Skrevet (endret)

.

Endret av Crash

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...