Gjest Anonymous Skrevet 6. april 2003 #1 Skrevet 6. april 2003 Fredag fikk jeg per sms en forespørsel fra min søster om å lete på internett etter fakta om en oppdiktet person i en barnebok. Min søster vet jeg er rimelig opptatt med to prosjekt som akkurat nå krever en del av meg, men greit, jeg antar det er barnet hennes som trenger opplysningene. Spør per sms hva hun skal m. disse fakta, hun svarer: Valgfag. Selv har hun ikke internett og kan ingenting om data, nekter liksom å sette seg inn i det. Da jeg dagen etter går på nett ligger sida der jeg kan få disse opplysningene nede. Så jeg finner ikke ut av det, og sender en sms om det. Jeg hadde ikke tenkt gjøre leksa for barnet, bare dersom fakta lå oppe i dage, notere de ned og maks bruke ti minutter på saken. I dag ringer jeg henne, barnet tar telefonen og jeg spør hva han skal med disse opplysningene, hva de holder på med i valgfag. Det viser seg at han ikke aner hva jeg snakker om... Så kommer hun i telefonen, jeg spør henne hva hun skal med disse opplysningene, hun svarer: Nei, det er ikke noe spesielt (hun har hørt hva sønnen sa til meg), men fant du ut noe? Nei, sida ligger nede, sier jeg. Før jeg rekker si mer, unnskylder hun seg med at hun ikke har tid, men skal ringe senere. (Senere betyr ikke nødvendigvis i dag når det gjelder henne.) Prøver hun å manipulere meg for at jeg skal kaste vekk tida mi? Jeg lurer fælt nå. Noen som vet hva dette skal bety? Eller som har opplevet lingnende selv? Tror jeg skal spørre konkret hva hun mente med det, men gidder ikke akkurat nå...
Eowyn Skrevet 6. april 2003 #2 Skrevet 6. april 2003 Jeg mener at du bør spør henne hvorfor hun gjorde det....Hun må jo ha en grunn til å gjøre det ikkesant? Men det hørtes da veldig merkelig ut det hun holder på med, men du bør kanskje heller ikke bare tro det verste... Kan jo hende at det virkelig var noe hun lurte på, men kanskje syntes det var flaut at HUN lurte på det, og så var det lettere å skylde på at sønnen trengte det til skolearbeidet... Men jeg synes du skal ta det opp med henne, face to face...Så trenger hun ikke skylde på at hun har dårlig tid og må legge på røret!!
Jinx Skrevet 6. april 2003 #3 Skrevet 6. april 2003 Spør henne da vel ? Så slipper du å bli mer paranoid...
Juliet Skrevet 6. april 2003 #4 Skrevet 6. april 2003 Helt enig, det beste er å spørre om ting du lurer på...Så slipper du å lure noe mer! Lykke til da...
Gjest Anonymous Skrevet 6. april 2003 #5 Skrevet 6. april 2003 For at min søster skal irritere meg hadde jeg funnet siden og sendt den på nett til henne. tar ikke mange sek. Hvis det ikke var bra nok, så hadde jeg sagt at jeg ikke har tid å at hun får sette seg ned å lete.
Gjest Anonymous Skrevet 6. april 2003 #6 Skrevet 6. april 2003 Hun har ikke internett eller data (jo, en som ikke er i bruk, og som støver i et hjørne på gjesterommet.). Hun vil ikke sette seg inn i noe med data heller. Mener internett er noe sært noe, som tar vekk tida fra det viktige osv. Jeg tror hun har datafobi, eller at hun bare ikke gidder lære. Og nå har hun jo rakket ned på mediet såpass, at det er litt flaut å snu. Jeg har tilbudt meg å lære henne det flere ganger. Men, når jeg nå har fått tid til å tenke etter, tror jeg det er noe hun selv lurer på, sikkert en kommentar hun har hørt og som hun vil finne ut av. Men jeg tror jeg skal sette ned foten heretter, hun bør lære seg å bruke internett selv. Har tidligere hjulpet henne med å finne info på nett. Så jeg syr jo puter under armene på henne. Hun greier jo fint å tråle biblioteket også. Ikke er hun tunglært heller. Men jeg skal spørre henne hva saken egentlig dreier seg om.
Gjest Mel Skrevet 6. april 2003 #7 Skrevet 6. april 2003 Hva er det egentlig du er irritert på? At du har det travelt? At søsteren din spør deg om en tjeneste som du ikke har tid til? Eller at søsteren din ikke kan bruke internett? Jeg synes det virker litt merkelig å bli såpass irritert over dette. Mulig det ligger noe under som du ikke har fortalt oss - som gjør at du blir såpass "paranoid" (virker litt slik på meg)? Det er jo fullt lovlig å si at "beklager, jeg har ikke tid akkurat nå" - og f.eks. fortelle henne at det finnes internettkafeer hun kan bruke. Og eventuelt legge til at siden hun tydeligvis har behov for å finne informasjon på denne måten, kanskje det hadde vært en idè å sette seg inn i det?
Gjest Anonymous Skrevet 7. april 2003 #8 Skrevet 7. april 2003 Så mye rart som kan gjøres til problemer......
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå