Gå til innhold

Hvordan skrive et godt portrettintervju?


Gjest nalle-maja

Anbefalte innlegg

Gjest nalle-maja

Jeg har skrevet en del, både artikler og andre ting, men sjelden portrettintervju. Jeg vet det er noen journalister her inne, har dere noen tips?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Jenna88

Først og fremst; skal du skrive et portrettintervju, er det viktig å gjøre godt research. Sånn sett er det kanskje greit å vite _hvordan_ en skriver et portrettintervju? :)

Portrettintervju er en ganske krevende sjanger. Orker ikke å forklare alt med egne ord, men du kan jo ta en titt på disse linkene;

http://kielland.typepad.com/mortyblogg/200...ettintervj.html

http://www.nj.no/Lokallag/Haugesund/Nyhets...licShow;ID=4543

og

http://www.ryggmargsbrokk.org/cgi-bin/rygg.../imaker?id=3756 (eksempel på et portrettintervju).

Portrettintervju er en kjempefin, men krevende sjanger å skrive.

Ønsker deg lykke til med oppgaven. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

De linkene der, ga jo ikke noe godt eksempel på hvordan LAGE spørsmål til et portrettintervju.. Det er jo bare hvordan INTERVJUE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dagens Næringsliv hadde laget et portrettintervjuav Svein Aaser (bl.a tidligere DnBkonsernsjef).

Det var et dårlig portrettintervju fordi det var intetsigende, synes jeg. Det fortalte meg ikke noe annet enn været i dag. Kjedelig journalist.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Gjest Gjest_kim_*
De linkene der, ga jo ikke noe godt eksempel på hvordan LAGE spørsmål til et portrettintervju.. Det er jo bare hvordan INTERVJUE

hva er dette a??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

  • 2 uker senere...
Gjest Gjest_Ina_*

Jeg driver å skriver et lite portrett intervju på skolen. Ikke noe store viktige greier. Men lurer på hvordan jeg skal avslutte det hele. Noen tips?

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å INTERVJUE blir jo å LAGE spørsmål..

Å lage spørsmål gjør man i forkant av intervjuet, ved å drive research og avgjøre hva man vil vite om intervjuobjektet.

Å intervjue gjør man når man snakker med vedkommende. En god journalist har laget de fleste spørsmålene på forhånd, men er samtidig istand til å lage oppfølgende spørsmål underveis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...
Gjest Gjest_wannabe_*
Å lage spørsmål gjør man i forkant av intervjuet, ved å drive research og avgjøre hva man vil vite om intervjuobjektet.

Å intervjue gjør man når man snakker med vedkommende. En god journalist har laget de fleste spørsmålene på forhånd, men er samtidig istand til å lage oppfølgende spørsmål underveis.

Jeg skal lage et potrettintervju, hvordan lager man et veldig bra intervju? Jeg vet det er mange smarte folk på nett :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest I got the Mojo

jeg skal også skrive ett portrettintervju, men jeg lurer på hva som skal til for å krydre det hele skikkelig opp? jeg har lyst til å skrive ett så bra som mulig intervju, men for å gjøre det trenger jeg litt hjelp... takk på forhånd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Annonse

5 normale spørsmål.

Kan du fortelle litt om deg selv?

Hva er din største svakhet?

Hva er din største drømm?'videre bygging'- Lever du drømmen?

Hvor ser du deg selv om 3 år ?

- Marita (14) :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et godt portrettintervju forteller meg noe jeg ikke allerede visste om personen, noe overraskende eller noe nært. Jeg liker å føle at jeg kommer innpå personen jeg leser om og du som intervjuer må dermed gjøre god research på forhånd så du vet hva du skal spørre om og du må være god til å føre en samtale og til å merke deg særtrekk og spesielle trekk hos personen - og å skildre disse i intervjuet når du skriver det.

Det handler ikke bare om å stille gode spørsmål, men om å formidle din opplevelse av et møte med vedkommende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Annonse

[1] Category widget

  • 1 måned senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...