Gjest nalle-maja Skrevet 9. oktober 2007 #1 Del Skrevet 9. oktober 2007 Jeg har skrevet en del, både artikler og andre ting, men sjelden portrettintervju. Jeg vet det er noen journalister her inne, har dere noen tips? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Jenna88 Skrevet 9. oktober 2007 #2 Del Skrevet 9. oktober 2007 Først og fremst; skal du skrive et portrettintervju, er det viktig å gjøre godt research. Sånn sett er det kanskje greit å vite _hvordan_ en skriver et portrettintervju? Portrettintervju er en ganske krevende sjanger. Orker ikke å forklare alt med egne ord, men du kan jo ta en titt på disse linkene; http://kielland.typepad.com/mortyblogg/200...ettintervj.html http://www.nj.no/Lokallag/Haugesund/Nyhets...licShow;ID=4543 og http://www.ryggmargsbrokk.org/cgi-bin/rygg.../imaker?id=3756 (eksempel på et portrettintervju). Portrettintervju er en kjempefin, men krevende sjanger å skrive. Ønsker deg lykke til med oppgaven. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest nalle-maja Skrevet 9. oktober 2007 #3 Del Skrevet 9. oktober 2007 Whoa, takk for tips. Det dukket jo til og med opp et kjent navn på en av lenkene, tidligere kollega Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 6. januar 2009 #4 Del Skrevet 6. januar 2009 De linkene der, ga jo ikke noe godt eksempel på hvordan LAGE spørsmål til et portrettintervju.. Det er jo bare hvordan INTERVJUE Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 6. januar 2009 #5 Del Skrevet 6. januar 2009 Dagens Næringsliv hadde laget et portrettintervjuav Svein Aaser (bl.a tidligere DnBkonsernsjef). Det var et dårlig portrettintervju fordi det var intetsigende, synes jeg. Det fortalte meg ikke noe annet enn været i dag. Kjedelig journalist. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_kim_* Skrevet 30. mars 2009 #6 Del Skrevet 30. mars 2009 De linkene der, ga jo ikke noe godt eksempel på hvordan LAGE spørsmål til et portrettintervju.. Det er jo bare hvordan INTERVJUE hva er dette a?? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest pelè Skrevet 30. mars 2009 #7 Del Skrevet 30. mars 2009 trenger hjelp... skal skrive portrett intervju i lekse! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_Hei_* Skrevet 30. mars 2009 #8 Del Skrevet 30. mars 2009 Noen tips: http://www.nj.no/no/Lag_og_klubber/Alle_lo....b7C_wJvOZD.ips Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_Ina_* Skrevet 14. april 2009 #9 Del Skrevet 14. april 2009 Jeg driver å skriver et lite portrett intervju på skolen. Ikke noe store viktige greier. Men lurer på hvordan jeg skal avslutte det hele. Noen tips? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_pER_* Skrevet 21. april 2009 #10 Del Skrevet 21. april 2009 hva er dette a?? Å INTERVJUE blir jo å LAGE spørsmål.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 21. april 2009 #11 Del Skrevet 21. april 2009 Å INTERVJUE blir jo å LAGE spørsmål.. Å lage spørsmål gjør man i forkant av intervjuet, ved å drive research og avgjøre hva man vil vite om intervjuobjektet. Å intervjue gjør man når man snakker med vedkommende. En god journalist har laget de fleste spørsmålene på forhånd, men er samtidig istand til å lage oppfølgende spørsmål underveis. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_wannabe_* Skrevet 24. august 2009 #12 Del Skrevet 24. august 2009 Å lage spørsmål gjør man i forkant av intervjuet, ved å drive research og avgjøre hva man vil vite om intervjuobjektet. Å intervjue gjør man når man snakker med vedkommende. En god journalist har laget de fleste spørsmålene på forhånd, men er samtidig istand til å lage oppfølgende spørsmål underveis. Jeg skal lage et potrettintervju, hvordan lager man et veldig bra intervju? Jeg vet det er mange smarte folk på nett Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest I got the Mojo Skrevet 24. august 2009 #13 Del Skrevet 24. august 2009 jeg skal også skrive ett portrettintervju, men jeg lurer på hva som skal til for å krydre det hele skikkelig opp? jeg har lyst til å skrive ett så bra som mulig intervju, men for å gjøre det trenger jeg litt hjelp... takk på forhånd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 8. desember 2009 #14 Del Skrevet 8. desember 2009 5 normale spørsmål. Kan du fortelle litt om deg selv? Hva er din største svakhet? Hva er din største drømm?'videre bygging'- Lever du drømmen? Hvor ser du deg selv om 3 år ? - Marita (14) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Scorpina Skrevet 8. desember 2009 #15 Del Skrevet 8. desember 2009 Tråden ryddet. Scorpina -mod- Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Suzy Skrevet 8. desember 2009 #16 Del Skrevet 8. desember 2009 Et godt portrettintervju forteller meg noe jeg ikke allerede visste om personen, noe overraskende eller noe nært. Jeg liker å føle at jeg kommer innpå personen jeg leser om og du som intervjuer må dermed gjøre god research på forhånd så du vet hva du skal spørre om og du må være god til å føre en samtale og til å merke deg særtrekk og spesielle trekk hos personen - og å skildre disse i intervjuet når du skriver det. Det handler ikke bare om å stille gode spørsmål, men om å formidle din opplevelse av et møte med vedkommende. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest bhjl Skrevet 18. januar 2010 #17 Del Skrevet 18. januar 2010 det gidde meg ikke noe hjelp Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 1. mars 2010 #18 Del Skrevet 1. mars 2010 nah, uenig lol Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jolie Skrevet 9. mars 2010 #19 Del Skrevet 9. mars 2010 Tråden er ryddet. -jolie (mod) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå