Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Noen som har tatt en ryggmargsvæskeundersøkelse før? Eller spinalpunksjon/lumbalpunksjon som det heter?

Tok det lang tid? Var det VELDIG vondt?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har tatt for noen år siden. Hadde hørt at det skulle være veldig vondt, men syntes ikke at det var så ikke. Litt ubehagelig, men ikke vondt. Tok jo litt tid da, men husker ikke helt hvor lenge. Et kvarter, kanskje.

Fikk imidlertid en sinnsyk hodepine litt etter at den var ferdig (det skulle visst være vanlig), det var i grunnen den verste delen.

Skrevet

Har som sykepleier vært med på endel spinalpunksjoner. Virker ikke som om det er smertefullt!

Hodepine unngår du ed å ligge flatt enstund etterpå, husker ikke hvor leng, men det sier nok legen.

Skrevet

Nå vil jeg ikke skremme deg, men hvis de treffer nerver, kan det gjøre veldig vondt. Selve stikket og det at de tapper vesken gjør ikke vondt, men det finnes mange nerver der som de kan komme borti (som er hvorfor de ikke kan gi bedøvelse, fikk jeg vite).

Jeg tror at for de fleste så gjør det ikke vondt, men med meg så slet de med å finne riktig punkt, og når de først traff så drapp det veldig sakte, og jeg ble sittende der en stund (de fleste ligger, men jeg måtte sitte med hodet mellom knærne). Det verste er som regel hodepinen man føler etterpå, men så lenge man ligger merker man ikke den i det hele tatt. Tror jeg måtte ligge i tre timer for at det skulle gå over.

Skrevet

Takk for svar Kara :) Hørtes ikke noe godt ut når de sliter med å finne riktig punkt. Men de fjerner vel nåla fra nerven ganske raskt så smertene ikke varer så lenge håper jeg :forvirret:

Skrevet

Joda, de tar ut nålen med en gang du sier Au. Smerten går så gradvis (men ganske raskt) over. Jeg opplevde det som en intens krampe i benet, og smerten forsvant litt på samme måte som etter en krampe, det gjør ikke lenger vondt, men føles ømt ut.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...