Gjest *Mim* Skrevet 9. oktober 2007 #21 Skrevet 9. oktober 2007 Jeg ble positivt overrasket. Ble veldig Neshov-lei etter den andre boka, og den tredje gadd jeg ikke lese. Men nå kom jeg på hvorfor jeg likte den første så godt! Likte skuespillerne, men syntes også at leiligheten i København skulle vært enda mer stilig og stylet. Ellers synes jeg Erlend var veldig bra, litt vel homo, men regner med at vi får se andre sider når han tuller seg heim te Trøndelag. Skal absolutt fortsette å se! Neshov-kjøkkenet var imponerende ekkelt!
jente 79 Skrevet 10. oktober 2007 #22 Skrevet 10. oktober 2007 Ellers ble jeg litt tidsforvirra, greit nok at enkelte mennesker lever litt eller mye satt tilbake i tid (jeg har jobba i hjemmesykepleien på bygda...), men jeg irriterer meg over sykehusrom som er satt veldig tilbake i tid i forhold til leiligheten i København, mobiltelefoner og lignende. Ble rett og slett litt usikker på tidsfølelsen serien ga meg. Jeg også reagerte på sykehuset. Hva var det liksom...
Cherie Skrevet 10. oktober 2007 Forfatter #23 Skrevet 10. oktober 2007 Jeg så Ragde uttale seg om dialekta på tv, og der sa hun at hun helst så at de ikke snakket trøndersk, fordi ingen av skuespillerne har det som morsmål, og da var hun redd serien ville blitt ufrivillig komisk for de trønderne som ser den, og som selvsagt ville hørt knotinga. Joda, den er grei den, men det er jo mange gode skuespillere som snakker trøndersk. Men nå har ikke jeg tenkt å gnage mer på det der i grunn...jeg savnet det bare. Når det gjelder sykehusrommet er det to ting som er off. Aldri i verden om ei spinkel lita dame hadde fått et så stort rom alene og det andre er at det ser ut som 60-åra der inne. Selv det gamleste på st. olavs ekke så slitent.. tror jeg. Meninga er vel å skape en guffen stemining og det klarer de jo med det grusomme rommet.
pusla Skrevet 10. oktober 2007 #24 Skrevet 10. oktober 2007 Jeg er veldig enig med de fleste av dere, ser jeg. Satt og irriterte oss litt over at de ikke pratet trøndersk, jeg visste ikke på forhånd at de ikke skulle det. Det ble litt rart, hadde liksom forventet at de skulle prate trøndersk. Synes faren i Espen Skjønbergs skikkelse var utrolig bra, eksakt som jeg hadde sett for meg, jeg også. Ble i likhet med flere av dere skuffa over Erlend, han er da mer drama queen i bøkene. Krumme var som jeg hadde sett for meg, Torunn og Margido også. Ble iallefall ikke skuffa over serien, synes de har gjenskapt bøkene bra. Koste meg og ble litt paff når episoden var over så fort!
Gjest Gjest Skrevet 14. oktober 2007 #25 Skrevet 14. oktober 2007 Nå har ikke jeg lest bøkene, så jeg kan ikke si hvilke skuespillere som hadde passet best... Men jeg synes begge som spiller homofile er bra, og gamlefaren fra Syv Søstre.. Synd at de som har bodd ved Trondheim snakker bokmål og Nordnorsk ja. Det ødelegger litt... Men la merke til et uttrykk som er mye brukt blant trøndere, men ikke blant andre. Husker ikke hva det var nå... Tror Tor sa det til Torunn og så gjentok hun det. Noen som husker?
Gjest Tex Skrevet 15. oktober 2007 #26 Skrevet 15. oktober 2007 åå jeg hadde helt glemt at jeg har tatt opp dette! Skal kose meg med første episode etterpå
Cherie Skrevet 16. oktober 2007 Forfatter #27 Skrevet 16. oktober 2007 Han som kom med kornet i går...skulle vært Tor. Arne Reitan er en ypperlig skuespiller...
Gjest -eline- Skrevet 16. oktober 2007 #28 Skrevet 16. oktober 2007 Har bare fått sett episode en, men jeg koste meg i hvertfall. Synes Tor var veldig anerledes enn jeg hadde sett for meg, men resten av gjengen passet faktisk veldig bra. Espen Skjønberg som gamlefar var fantastisk, og jeg synes Jon Øigarden gjorde en god figur som Erlend. Krumme var akkurat slik jeg hadde sett han for meg! ...men leiligheta deres i København var tragisk dårlig stylet! Erlend samler på swarovskifigurer, greit nok at de har en og annen designklassiker, men det må da være mye mer ekstravagant! Mer glamour! Og badet skulle vært stooort, med en svært badekar (seriøst, det badekaret de satte inn kunne da aldri rommet både Krumme og Erlend ), mørke fliser ser jeg for meg, det der derre himla svære akvariet og en helt annen belysning, mye mer lukseriøst.... Synes derimot at både leiligheta til Margido (det lille man så av den) og gården levde opp til forventningene. Hadde nok sett for meg at kjøkkenet var enda fælere, men det var slettes ikke langt fra At de ikke snakker trøndersk er litt kjipt, men jeg er glad for at jeg slipper å høre på knottrøndersk!
Gjest beekeeper Skrevet 16. oktober 2007 #29 Skrevet 16. oktober 2007 ...men leiligheta deres i København var tragisk dårlig stylet! Erlend samler på swarovskifigurer, greit nok at de har en og annen designklassiker, men det må da være mye mer ekstravagant! Mer glamour! Og badet skulle vært stooort, med en svært badekar (seriøst, det badekaret de satte inn kunne da aldri rommet både Krumme og Erlend ), mørke fliser ser jeg for meg, det der derre himla svære akvariet og en helt annen belysning, mye mer lukseriøst.... Heelt enig!! Det virker på meg som at de vil ha en ekstremt tragisk tone i serien, så leiligheten deres skulle være mørk og dyster den også. Dette synes jeg blir helt feil! Ellers.. Jeg likte episoden i går enda bedre. Jeg begynte faktisk å grine...... Det var når hun sa "han får ikke puste han får ikke puste." Jeg husker handlingen i boka så godt, og det var så trist. Gleder meg til neste episode!
pilutta Skrevet 16. oktober 2007 #30 Skrevet 16. oktober 2007 At de ikke snakker trøndersk er litt kjipt, men jeg er glad for at jeg slipper å høre på knottrøndersk! Så enig, så enig. Tulletrøndersk vil jeg ha meg frabedt!
Gjest Ansjoni Skrevet 16. oktober 2007 #31 Skrevet 16. oktober 2007 Det er en helt herlig serie! Gleder meg til hver mandag
Gjest Gjest Skrevet 16. oktober 2007 #32 Skrevet 16. oktober 2007 Jeg tenkte også på dette med badet til Erlend og Krumme, men så slo det meg: Kan det ha vært "gjestetoalettet" vi så?
Gjest -eline- Skrevet 16. oktober 2007 #33 Skrevet 16. oktober 2007 Jeg tenkte også på dette med badet til Erlend og Krumme, men så slo det meg: Kan det ha vært "gjestetoalettet" vi så? Njaaa... Erlend ville vel ikke ta badet sitt på gjestetoalettet?
FrizzleSizzle Skrevet 16. oktober 2007 #34 Skrevet 16. oktober 2007 Fikk ikke sett episode 1, følger ivrig med fra episode 2, og skal låne DVDn på biblioteket. Så gode skuespillere! Jeg savnet også trøndersk, men det savnet jeg ikke i lydboka. Merkelig...
Gjest -eline- Skrevet 16. oktober 2007 #35 Skrevet 16. oktober 2007 Fikk ikke sett episode 1, følger ivrig med fra episode 2, og skal låne DVDn på biblioteket. Så gode skuespillere! Jeg savnet også trøndersk, men det savnet jeg ikke i lydboka. Merkelig... Episode 1 ligger ute på NRK Nett-TV
pusla Skrevet 16. oktober 2007 #36 Skrevet 16. oktober 2007 Å, jeg likte episode 2 i går kjempegodt, bedre enn den første. Synes skuespillerne er utrolig flinke og særlig de som spiller Tor og Torunn har et utrolig fint samspill. Var så herlig å se når Tor stolt viste fram grisene sine til datteren sin . Synes Erlend var bedre i går enn i første episoden, nå passa han bedre til inntrykket mitt synes jeg. Gleder meg masse til neste mandag igjen!!
Gjest Gjest Skrevet 16. oktober 2007 #37 Skrevet 16. oktober 2007 Jeg tenkte også på dette med badet til Erlend og Krumme, men så slo det meg: Kan det ha vært "gjestetoalettet" vi så? Det har jeg ikke tenkt på, men kan godt være at du har rett. For når jeg tenker meg om, så sto jo den forhatte julekrybba der, og den insisterte ho Erlend på at skulle være på gjestetoalettet. Men hvorfor han skulle velge å legge seg i gjestebadekaret, det aner jeg ikke....
Ruth Skrevet 16. oktober 2007 #38 Skrevet 16. oktober 2007 ""Episode 1 ligger ute på NRK Nett-TV Happy.gif""" Eline! Jeg har sittet her i Skottland og ergret meg grønn over at jeg ikke skulle få sett denne serien. Jeg tenkte ikke engang på NRK Nett. De gangene jeg har prøvd å se noe der har jeg fått beskjed om at sendingene ikke er tilgjengelige utenfor Norge. Men, så - der var de!! Jeg ble så glad at jeg ikke engang irriterte meg over at de ikke snakket trøndersk. Selv om - for meg - så er selve lynnet, sjelen i stykket - trøndersk. Men jeg måtte irritere meg litt over at Margido snakket nordlending!! Uansett Takk skal du ha
Gjest LilleLala Skrevet 16. oktober 2007 #39 Skrevet 16. oktober 2007 Jeg hadde aldri hørt om serien før, og ved tilfelde så bladde jeg igjenom og stoppet på nrk1 og synes det var kjempe bra! Ikke en typisk serie som jeg ser på, men det var dypte i den... Kommer til å forsette å se på
Gjest Catwoman Skrevet 17. oktober 2007 #40 Skrevet 17. oktober 2007 (endret) Likte serien bedre etter andre episode. Synes Erlend var bedre i andre episode - nå passer han veldig godt etter mitt bilde. Det meste gjør egentlig det - både thormod, Margido og Torunn passer helt perfekt etter hvordan jeg så de for meg - også gården og fjøset og kjøkkenet på Neshov. Krumme passet utrolig dårlig etter hva jeg hadde sett for meg, ble også skuffet over det stusselige badekaret. Også syes jeg vi burde fått sett litt mer av livet til danskene i København i første episode - sett når Erlend var på jobb og dekorerte vinduer feks. Endret 17. oktober 2007 av Catwoman
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå