Gå til innhold

Berlinerpoplene på tv

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei folkens

Lenge siden jeg har skrevet/lest/vært på forumet nå.

I går var det altså 1 ep av Berlinerpoplene på nrk. Jeg synes personlig at det ser lovende ut, men at det er en skuffelse at de som spiller ikke snakker trøndersk. Jeg visste jo på forhånd at de ikke skulle det. Ragde burde hatt som krav at den skulle spilles på trøndersk, for det mangler liksom noe uten.

Krumme: Synes de har valgt feil skuespiller.

Erlend: stemmer ikke i det hele tatt. Drømmeperson i denne rollen må være Øyvind Brandzæg (som på teateret). Han som spiller er for lite fjasete enn så lenge i alle fall.

Bestefar: Genialt valg, bare dialekten som mangler

Torunn: Sånn som jeg ser henne for meg.

Margido: Bra valg av skuespiller - bare dialekten som mangler

De andre skuespillerne var helt greie.

Måtte le da de liksom filmet Flatåsen der Margido bor. Jeg har såpass lokalkunnskap at jeg kan si at det IKKE var blokkene på Fllatåsen som ble filmet *humre i sjegget jeg ikke har*

Leiligheten til danskene er også litt off. Husker dere ikke det killer-badet de har? Da blir det helt feil å skulle filme Erlend liggende i et vanlig og LITE badekar på et ganske ordinært bad....

Vel bare noen tanker.

Hva syned dere?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg synes skuespillerne passet veldig bra og det gjør meg ingenting at de ikke snakker trøndersk. Jeg reagerte også på leiligheten i København. Var ikke slik som jeg hadde sett for meg i det hele tatt.

Skrevet

jeg synes også det ser lovende ut, ikke wow, men bra!

ragde mente jo at skuespillerne knotet på trøndersk, og at det bare ødela, spesielt for oss trøndere. så jeg synes det var helt greit med bokmål jeg.

hun sa også at hun ikke ville ha en skrulleskikkelse til erlend, og jeg synes skuespilleren der gjorde det bra. passe femi liksom!

ellers likte jeg alle typene, i alle fall så langt.

Skrevet

Jeg synes de har fått frem veldig godt den litt dystre følelsen på gården og mellom søskene.

Synes Erlend ble spilt veldig godt jeg da. Krumme også.

Egentlig ble jeg veldig gledelig overrasket. Var livredd at gården og menneskene skulle være helt ulik det som jeg hadde sett for meg, men slik var det altså ikke for min del.

Så jeg skal fortsette å se.

Skrevet

Vet vi trøndere savner det i alle fall. Kanskje leser vi enda mer inn i bøkene fordi vi kjenner stedene ting skjer, vi kan dialekta og hører den i hue.. ikke vet jeg, men jeg synes de mister en del av personligheten sin uten dialekten.

Men krumme stemte som sagt virkelig ikke for meg. Men det gjorde han ikke på trøndelag teater heller.

Må si at jeg ble litt sjokka over kjøkkenet på Neshov, Jeg hadde sett det for meg slitt og trasig, men ikke så ille.

Skrevet (endret)
hun sa også at hun ikke ville ha en skrulleskikkelse til erlend, og jeg synes skuespilleren der gjorde det bra. passe femi liksom!

Så du stykket på trøndelag teater?

Det gjorde jeg. Jeg er nok mer kritisk fordi jeg har sett den (mener jeg ) perfekte Erlend i Brrandzæg.

Endret av Cherie
Skrevet

Jeg vil si jeg ble positivt overasket!

Erlend var ikke helt som jeg så for meg, men samboeren hans syntes jeg passet bra til rollen. Jeg ble også utrolig skuffet over badet! Det var jo lite og hadde verdens minste badekar. Absolutt ikke som jeg hadde sett for meg i bøkene...

Syntes gården gav et riktig inntrykk i forhold til hva jeg hadde tenkt meg. Og han som spiller Margido passet også veldig bra. (husker aldri hva han heter, men han passer liksom perfekt i slike roller). Leiligheten til Margido var også litt morsom, på en tragisk måte.

Får liksom litt vondt av alle i de bøkene jeg... Merket at jeg ble litt lei meg da jeg satt og så på i går. Det er liksom så tragisk.

Gjest -eline-
Skrevet

Klarte å glemme hele greia, noen som vet om det går i reprise?

Gjest beekeeper
Skrevet

Jeg likte ikke Tor.. Har sett han for meg som en ganske fatal person, men så ille var det vel vitterlig ikke. Synes han virket nesten tilbakestående i serien, som en voksen toåring eller noe.

Ellers så var ikke leiligheten til Erlend noe som jeg hadde sett for meg.. Trodde den skulle være mye finere! Enig med Ariel om badet, det så jo ut som et helt vanlig bad..

Ellers så synes jeg det var veldig spennende, og ble sur når det sluttet for jeg ville se mer :fnise:

Synes Torunn var akkurat som jeg hadde sett for meg, og Margido også.

Skrevet

Synes serien virker lovende, jeg. Jeg skal definitivt fortsette å se på!

Synes i likhet med andre at Erlend kunne vært mer fjåsete, så for meg han som en skikkelig glad, liten gutt. Ellers synes jeg Krumme var bra, kan se for meg "kosemagen" hans som Erlend setter så umåtelig stor pris på! :fnise:

Margido og Tor virket ok, men så får meg Tor som den litt mer hengslete typen. Torun var glimrende, Bestefar likte jeg faktisk aller best (stakkars lille mann).

Huff, gården var et enda tristere syn enn hva jeg hadde sett for meg, men den passet godt inn i stemningen.

Skrevet

NRK3 fredag 12. oktober kl 20.00.

Skrevet

Enig i de som hadde trodd Erlend skulle være annerledes. Var også ganske skuffet over leiligheten dems...

Torunn hadde jeg trodd var mer kraftig. Ellers synes jeg hun passet bra.

Synes de fleste skuespillerene passet bra. Men synes Tor så litt gammel ut. Som mannen kommenterte, han ser nesten like gammel ut som "faren" hans...

Du kan se det på nett tv Berlinerpoplene

Skrevet

Jeg syns serien er veldig lovende. Margido, Tor, Torunn og bestefaren er akkurat sånn som jeg har sett for meg. Erlend og Krumme likte jeg best på teatret, men de var stort sett de eneste som var bra der. Stykket ødela litt for meg.

Jeg bor i Trondheim, (men er ikke trønder) og syns det er dumt at de ikke snakker trøndersk. Da hadde de jo ikke trengt å filme på byneset heller da.

Liker den nedtonede dystre følelsen i serien. Skal definitivt følge med videre.

Skrevet

gå på nrk.no og se episoden der

Skrevet
Jeg bor i Trondheim, (men er ikke trønder) og syns det er dumt at de ikke snakker trøndersk. Da hadde de jo ikke trengt å filme på byneset heller da.

Dårlig med trønderlåner der nede. En annen ting er at landskapet på Byneset er mye omtalt...men er på en måte enig med deg..

Skrevet

Pussig at så mange nevner det med Erlend og Krummes bad, jeg nevnte det for mannen mens vi så på; det er jo alt for lite!

Torunn, Tor og faren "stemmer" ganske godt med mitt indre bilde av dem. Margido ble ikke helt riktig for meg, vet ikke helt hvorfor. Var klar over på forhånd at de ikke kom til å snakke trønderdialekt, og det savnet jeg ikke. Synes gården var ganske realistisk fremstilt.

Gleder meg til fortsettelsen!

Skrevet

Dere har vel sagt det meste, men her er mine tanker:

Kjøkkenet trodde jeg hadde sett enda verre ut enn hva det gjorde.

Tor så jeg for meg som en spinkel, nesten avmagret mann.

Gamlefar var akkurat slik jeg hadde sett ham for meg.

Torun svarte til forventningene.

Marido så enda mer ungkar ut enn hva jeg trodde.

Krumme trodde jeg var en kjekk homse, mens Erlend var slik jeg så for meg. Også badet da, det var altfor lite.

Siri var god da. Akkurat slik ei purke skal være

Skrevet

Jeg har ikke lest bøkene. (På trass...)

Men min kjære mor mer eller mindre tvang meg til å se første episode av serien, og jeg må si jeg ble imponert. Flotte skuespillerprestasjoner, flotte scener og masse følelser. Mamma ringte øyeblikkelig da rulleteksten var igang, og både hun som likte bøkene og jeg som ikke har lest de, var fornøyde.

Jeg likte Erlend veldig godt, passe flamboyantly gay, men også med en veldig sår side. Jon Øigarden imponerte.

Jeg har jo ikke noe forhold til bøkene, så selv om jeg er trønder sjøl. gjorde det ikke noe at de ikke snakka trøndersk. Men jeg reagerte på at Bjørn Sundquist (topp ellers) ikke klarte å skjule sitt nordnorske tonefall godt nok.

Ellers ble jeg litt tidsforvirra, greit nok at enkelte mennesker lever litt eller mye satt tilbake i tid (jeg har jobba i hjemmesykepleien på bygda...), men jeg irriterer meg over sykehusrom som er satt veldig tilbake i tid i forhold til leiligheten i København, mobiltelefoner og lignende. Ble rett og slett litt usikker på tidsfølelsen serien ga meg.

Skrevet (endret)

Kjøkkenet på Neshov var nesten identisk med bildet inni hodet mitt, holdt på å falle ut av sofaen da jeg så det. :ler: Alt var plassert helt likt!

"Min" Erlend er skikkelig skrullehomse, men synes Jon Øygarden passet bra likevel. Tor er derimot litt for gammel, "min" Tor er mørk i håret og vesentlig sprekere. Gammer'n sjøl var helt fantastisk, det kunne ikke vært noen andre enn Espen Skjønberg!

Jeg savnet også dialekten litt, men skjønner at det kanskje ville hørtes verre ut om de skulle knote trøndersk hele gjengen.

pilutta: Ja, herregud, hva var det med det sykehusrommet?! Det er da ingen sykehus som ser sånn ut nå lenger!

Endret av Miel
Skrevet
Ragde burde hatt som krav at den skulle spilles på trøndersk, for det mangler liksom noe uten.

Jeg så Ragde uttale seg om dialekta på tv, og der sa hun at hun helst så at de ikke snakket trøndersk, fordi ingen av skuespillerne har det som morsmål, og da var hun redd serien ville blitt ufrivillig komisk for de trønderne som ser den, og som selvsagt ville hørt knotinga.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...