Gjest Moncler Skrevet 8. oktober 2007 #1 Skrevet 8. oktober 2007 Hva skal man gjøre når man bor sammen med venner og de ødelegger tingene dine? Skal man si i fra eller bare late som ingenting. Blir veldig irritert, men synes det er ubehagelig å ta det opp. Denne gangen gjelder det en teflonpanne jeg har hatt i halvannet år uten å få en ripe i den, men så har en av de jeg bor sammen med skrapet den opp med kniv og belegget er helt ødelagt. Jeg synes det er så dumt at folk ikke er forsiktige når de låner andres ting.
Bokormen Skrevet 8. oktober 2007 #2 Skrevet 8. oktober 2007 Det er klart dette er irriterende, men det er sånn man kan risikere når man bor i kollektiv, eller generelt sammen med andre. Samboeren min knuser vinglassene våre, har knekt 3 (!!!) glasslysestaker osv, og dette er selvsagt annerledes da det er ting i vårt felles hjem. Når det gjelder i kollektiv ville jeg gitt beskjed om at det var kommet riper i teflonpanna, og sagt at du syns dette er dumt. Forklar at du gjerne låner bort tingene dine, så lenge de andre er forsiktige med de. På denne måten kan du gjøre problemet synlig på en positiv måte.
Gjest Moncler Skrevet 8. oktober 2007 #3 Skrevet 8. oktober 2007 Vil bare legge til at det ikke er første gangen noe blir ødelagt av samme personen. Dessuten var det jo ikke snakk om et uhell, slik som når glass knuser også videre. En hver person burde jo vite at man ikke skraper med kniv på teflon. Mest sannsynlig kommer jeg til å la være å si noe, for jeg synes det er så vanskelig å si i fra når det gjelder sånne ting til venner.
Gjest Gjest Skrevet 8. oktober 2007 #4 Skrevet 8. oktober 2007 Vil bare legge til at det ikke er første gangen noe blir ødelagt av samme personen. Dessuten var det jo ikke snakk om et uhell, slik som når glass knuser også videre. En hver person burde jo vite at man ikke skraper med kniv på teflon. Mest sannsynlig kommer jeg til å la være å si noe, for jeg synes det er så vanskelig å si i fra når det gjelder sånne ting til venner. Si det direkte, men uhøytydelig og gjerne litt morsomt. "Hvem faen har herpa panna mi? Kjøtthuer! Neste gang skraper jeg dere i panna med kniven!"
Gjest Moncler Skrevet 8. oktober 2007 #5 Skrevet 8. oktober 2007 Si det direkte, men uhøytydelig og gjerne litt morsomt. "Hvem faen har herpa panna mi? Kjøtthuer! Neste gang skraper jeg dere i panna med kniven!" Jeg likte forslaget ditt
Gjest Gjest Skrevet 13. oktober 2007 #6 Skrevet 13. oktober 2007 Eller å lage noen felles skriftlige regler for kåken, slik at alle kjøtthuene skjønner rimelig klart hva som er akseptert og ikke. Like greit først som sist isteden for å påpeke hele tiden mener nå jeg da, slipper også irritasjonen. Noen trenger å få det inn med teskje.
Wonders Skrevet 23. oktober 2007 #7 Skrevet 23. oktober 2007 Har bodd i bofellesskap i 10 år nesten, å har lært at man ikke deler noe. Setter ikke frem noe, for en el annen sniker seg bort å tar. Dele og låne gjør man kun om man spør først. Man drikker ikke opp en cola, blir oppdaget, å så venter timeshvis til man kjøper en ny til vedkommende. Man spør om å få ett glass. Tor meg, jeg er ikke redd for en konfrontasjon, sakelig og redelig. Ta panna med til den som gjorde det, si du ble sur, og det er teit å ikke bruke hue såpass. Ikke del noe m pers heretter, siden han/hun ikke kan ta vare på andres ting!
Gjest Moncler Skrevet 23. oktober 2007 #8 Skrevet 23. oktober 2007 Har bodd i bofellesskap i 10 år nesten, å har lært at man ikke deler noe. Setter ikke frem noe, for en el annen sniker seg bort å tar. Dele og låne gjør man kun om man spør først. Man drikker ikke opp en cola, blir oppdaget, å så venter timeshvis til man kjøper en ny til vedkommende. Man spør om å få ett glass. Tor meg, jeg er ikke redd for en konfrontasjon, sakelig og redelig. Ta panna med til den som gjorde det, si du ble sur, og det er teit å ikke bruke hue såpass. Ikke del noe m pers heretter, siden han/hun ikke kan ta vare på andres ting! Jeg klarer ikke å si i fra jeg, synes sånt er så ubehagelig. Har heller valgt å være mer forsiktig med hva jeg har på fellesarealene.
Gjest JM Skrevet 24. oktober 2007 #9 Skrevet 24. oktober 2007 Er en grei regel det Moncler, ha det du er redd for pakket ned til du flytter for deg selv. Og ha en toalettveske med såpe, sjampo og slikt som du tar inn og ut av dusjen, dersom du kjøper dyrt eller alle bruker av din. Er ikke mye ekstraarbeid og du sparer deg selv for å gå rundt å være sint på dine samboere som synest slikt ikke er så nøye. Bør ikke være sånn at man alltid må følge den mest ryddige eller rotete i bofelleskap, men finne en middelvei som både rotekoppen og den pertentlige kan trives sånn ca med. Jeg liker å ha det ryddig rundt meg, men bodde en gang med en jente som hadde lister og lapper og regler over alt. Bare synet av jenten ble slik at jeg fikk lyst å hoppe litt på ho. Minst like slitsomt som de som aldri rydder.
Gjest Gjest Skrevet 30. oktober 2007 #10 Skrevet 30. oktober 2007 Eller å lage noen felles skriftlige regler for kåken, slik at alle kjøtthuene skjønner rimelig klart hva som er akseptert og ikke. Like greit først som sist isteden for å påpeke hele tiden mener nå jeg da, slipper også irritasjonen. Noen trenger å få det inn med teskje. Skriftlige regler hjelper bare hvis alle klarer å følge dem , og det er langt fra alltid.
aline Skrevet 30. oktober 2007 #11 Skrevet 30. oktober 2007 ta dine ting vekk fra fellesen, så får dere SAMMEN gå til innkjøp av det du har latt være til rådighet som faktisk trengs der. Nå er den jo også ødelagt, så da er det jo en god grunn, fjern teflonpanna, og evt andre ting du har av slikt, så når dere sammen kjøper nye bruksting til fellesen, så informer om at dersom det skal vare, så er det IKKE lurt å bruke metall oppi en teflonpanne, da blir panna ødelagt og dere må kjøpe nytt igjen. Jeg er veldig for å si ifra når noen ødelegger tingene dine, men fikser du ikke det, så ta alt vekk som du vil irritere deg over at blir ødelagt av noen av de andre.
Gjest beekeeper Skrevet 30. oktober 2007 #12 Skrevet 30. oktober 2007 Her er det hver mann for seg selv! Pass på tingene dine og ta de vekk fra fellesen. Virker kanskje litt slitsomt, men er absolutt det beste. Det er så utrolig slitsomt med kollektiv når folk ikke respekterer andres ting!
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå