Gjest Gjest Skrevet 18. september 2008 #62 Skrevet 18. september 2008 Hvis dette er seriøst, så bør en veganer/vegis ha respekt for at en KATT faktisk er en jeger, som i vill tilstand vil drepe sitt bytte for å overleve/spise. Og du kan ikke velge for den. Hva tror du? At løvene i Afrika heller vil ha bønner? (ikke frekt ment, om dette er seriøst) Om du ikke vil kjøpe kattemat, så gi katten fisk, kjøtt og innmat fra sau og vilt (men du kjenner kanskje ikke noen jegere). Men leter du, finner du. Melk tåler ikke katter. Men, hvordan du skal kunne gi katten ett fullverdig kosthold, vet jeg ikke. Vet bare at da vi hadde katt da jeg var et barn, var kattemat noe som ikke eksisterte. Dette var da utekatter som kvalmt nok kom hjem med byttet sitt... De fikk kjøtt, fisk, lever osv. Tror også de fikk gulrøtter som var most sammen, om de fikk middagsrester eller lapskaus som var moset, men kjøtt og fisk, nyrer, lever og innmat og av og til egg var hovedføden. Om det ernæringsmessig var feil, vet jeg ikke, men kattene hadde masse mus og fugler de kunne fange ute i tillegg. (kan ikke så mye om kattens kosthold, uten å måtte ty til kjøpt kattemat) Kjøper du kattemat, så finnes det anerkjente merker, trur jeg, men her er jeg rimelig usikker... TS: Tror også at det er mange jegere som vil hjelpe deg med dette:) Skaff deg en katt hvis du har interesse for å gjøre dette. Man kan gå på et forum og snakke med jegere, og man kan snakke med folk i dyrebeskyttelsen kanskje. Her er evt noe om Vegetarisk katte og hundemat http://www.dyrebeskyttelsen.no/artikler/df1993-3a.shtml Har noen av disse svarene noen kompetanse innafor området sitt? Vel, flott at dere sitter der og snakker folk til å ikke skaffe seg katt. Jobber dere for at katter skal få seg et hjem? Vel det gjør jeg daglig. Det er et slit! Og jeg tror TS ville blitt en yppelig katteeier selvom hun vil finne andre måter å fore katten sin på.
Skywalker Skrevet 18. september 2008 #63 Skrevet 18. september 2008 Og jeg tror TS ville blitt en yppelig katteeier selvom hun vil finne andre måter å fore katten sin på. Helt klart! Og takk for nyttig link, nå lærte jeg noe i dag også.
Gjest Glør Skrevet 18. september 2008 #64 Skrevet 18. september 2008 Her er evt noe om Vegetarisk katte og hundemat http://www.dyrebeskyttelsen.no/artikler/df1993-3a.shtml Dyrebeskyttelsen har ingen spesiell kompetanse på ernæring hos dyr, og består av frivillige mennesker, som har omtrent like mye/lite peiling som alle andre i dette forumet. Deres hovedmotivasjon er også å få flest mulig til å ta til seg katter, og noen ganger går dette på bekostning av dyrenes beste. Katter trenger proteiner fra kjøtt, siden tarmene deres ikke er laget for å ta opp proteiner fra plantekost. I tillegg er det mange næringsstoffer de ikke kan ta til seg via plantekost, som feks taurin, noen av de essensielle fettsyrene, vitamin A & B12, Niacin og Thiamin. I tillegg er det også problematisk for katter å få i seg nok væske på vegetabilsk føde og dersom de går på ren vegetarmat vil mest sannsynlig nyrene deres bryte sammen. Pga dette har feks vegancats.com, som egentlig promoterte vegetarisk dyrefor, gått ut og advart mot vegetarisk kattemat, fordi de anser skadene på katten som mer alvorlige enn den eventuelle miljøgevinsten ved å ikke gi dem kjøtt. Deres anbefaling er at hannkatter får maks 25-75% vegetabilsk føde, og hunnkatter maks 50-100%. Link: http://www.vegancats.com/veganfaq.php#1070
Gjest Gjest Skrevet 19. september 2008 #65 Skrevet 19. september 2008 Hehe, opplevde akkurat noe moro- som fikk meg til å tenke på denne debatten. Naboen vår har fått seg en kjempe liten, svart hokattunge som katten min driver å "passer" på. Ergo så hender det at hvis jeg har vinduet åpent og katten min kommer inn, kan jeg få besøk av en liten ekstra som følger i hælene på. Jeg sto på kjøkkenet og skjærte agurk og tomat, og når en agurkbit ramlet ned- kom kattungen løpende og hoppet over agurken. Trodde hun bare ville lukte på den og ikke noe mer, men hun spiste den som om det skulle vært nammenammen selv. Jeg lo, også slengte jeg en bit til som også ble spist. Og tomatene ble også helt borte;)
Gjest Skrevet 19. september 2008 #66 Skrevet 19. september 2008 Pusekattene mine spiser også grønnsaer av diverse slag, men jeg tror de aldri ville byttet det ut mot kjøtt, om kjøtt og grønnsaker ligger ved siden av hverandre så går kjøttet fortest..
jenta86 Skrevet 22. september 2008 #67 Skrevet 22. september 2008 Pusekattene mine spiser også grønnsaer av diverse slag, men jeg tror de aldri ville byttet det ut mot kjøtt, om kjøtt og grønnsaker ligger ved siden av hverandre så går kjøttet fortest.. hm..hvorfor gir du kattene dine grønnsaker da?de behøver det jo ikke i hele tatt..så se liksom ikke helt vitsen da. greit nok om en katt elsker grønnsaker liksom..om en gir de av og til om de syns det er så utrolig godt liksom, men som du selv sier ville de aldri byttet det ut mot kjøttet naturlig nok, og kjøttet går alltid først så da ser jeg virkelig ikke vitsen ..de trenger det jo ikke heller så
Gjest Gjest Skrevet 23. september 2008 #68 Skrevet 23. september 2008 -Kylling, ris og urter. Komplett balansert kattemat for voksne katter. -Ferskt kyllingkjøtt, de beste kjøttstykkene fra storfe, ferskt korn og all den sunne ernæringen din hund eller katt trenger. Link (På denne siden står det masse) -Jeg er vegetarianer. Kan ikke katten min også være det? Nei. Katten har et annet stoffskifte enn mennesker. Den trenger et stoff som heter taurin. Dette er en aminosyre, som mennesker og mange andre dyr kan produsere selv utfra andre aminosyrer. Katter fungerer ikke slik. Det meste av animalsk mat (tørrfôr, kjøtt, fisk) inneholder taurin, grønnsaker og kornprodukter gjør det ikke. Taurinmangel hos katt kan gi hjerteproblemer, sviktende syn og nedsatt fertilitet. Er vegetarianer jeg og, men katten min bestemmer jeg ikke åver. Det samme er når jeg får unger! Katter er "mer" kjøttetere enn "vi" er
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2014 #69 Skrevet 9. juni 2014 jeg er veganer og jeg skal få meg en katt om en stund. hva skal jeg fore katten med??? som dyreverner vil jeg heller ikke at katten min skal spise kjøtt. jeg har ikke saumfært alt som fins på butikken av kattemat men inneholder ikke all katte- og hundemat kjøttprodukter?? og kan man gjøre en katt til vegetarianer? er dette en håpløs situasjon? jeg kan jo ikke gi katten brødskvier og gulrøtter... Tenk deg om! http://www.huffingtonpost.com/2013/07/24/kitten-vegan-diet-nearly-dies_n_3644213.html Anonymous poster hash: 1f92e...345
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå