sebra Skrevet 9. oktober 2007 #21 Del Skrevet 9. oktober 2007 det å ikke gi katten sin kjøtt ,bare fordi du er veganer er skikkelig egoistisk.jeg spiser ikke kjøtt,men selvfølgelig så får hunden min kjøtt mat.det er greit at du har valgt det fordi du ikke vil spise det.men det å ta fra ett dyr som er skapt som kjøtt eter er bare helt tullerusk. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ts Skrevet 10. oktober 2007 #22 Del Skrevet 10. oktober 2007 TS svarer: nå fikk jeg mye hets her ja. jeg spurte fordi jeg ikke visste om katter var avhengige av kjøtt. og mye av katte- og hundematen er produsert av rester fra andre dyr, har også lest skrekkhistorier om høns som blir hivd levende i kjøttkverna og så produsert som annen dyremat. og jeg vil ikke støtte kjøttbransjen. jeg får moralske kvaler om jeg må kjøpe kjøttprodukter selv om jeg ikke skal spise det selv. så da må jeg finne meg et vegetabilsk kjæledyr istedet. takk for mange hyggelige tilbakemeldinger. TS. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mann 42 Skrevet 10. oktober 2007 #23 Del Skrevet 10. oktober 2007 Hvis du har sett på Animal Planet har det gått en dokumentar om en buddistisk munk som avlet opp tigere på vegetar mat. Så maybe det kan gå med katta di oxo. Ring organisasjonen og spør hva de forer tigrene med Det stemmer ikke i det hele tatt. Men tigrene har aldri fått rått kjøtt. De har fått tilberedt mat, for å unngå at de skal utvikle drapsinstinktene sine. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mann 42 Skrevet 10. oktober 2007 #24 Del Skrevet 10. oktober 2007 Synd at du ikke bor på landet, da. For der kan pus fore seg selv. Alle katter er supre jegere, jeg har faktisk lest at jaktinstinktet er så sterkt at tilogmed en katt som er direkte feit av matmors kjærlige omsorg, vil jakte dersom det er noe å jakte på. Den kan rett og slett ikke la være. Det er egentlig litt pussig at så mange veggiser er begeistra for disse morderne Så på landet holder det med melk og kos, så tar katten vare på resten sjøl. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tabris Skrevet 11. oktober 2007 #25 Del Skrevet 11. oktober 2007 Så på landet holder det med melk og kos, så tar katten vare på resten sjøl. Jeg tror ikke dette er tilfellet. Mange katter er flotte jegere, ja, men å satse på det utelukkende ville ikke jeg ha våget. Det er heller ikke nødvendigvis slik at en sulten katt jager og dreper mer enn en mett katt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest vimselot Skrevet 11. oktober 2007 #26 Del Skrevet 11. oktober 2007 Hvis dette er seriøst, så bør en veganer/vegis ha respekt for at en KATT faktisk er en jeger, som i vill tilstand vil drepe sitt bytte for å overleve/spise. Og du kan ikke velge for den. Hva tror du? At løvene i Afrika heller vil ha bønner? (ikke frekt ment, om dette er seriøst) Om du ikke vil kjøpe kattemat, så gi katten fisk, kjøtt og innmat fra sau og vilt (men du kjenner kanskje ikke noen jegere). Men leter du, finner du. Melk tåler ikke katter. Men, hvordan du skal kunne gi katten ett fullverdig kosthold, vet jeg ikke. Vet bare at da vi hadde katt da jeg var et barn, var kattemat noe som ikke eksisterte. Dette var da utekatter som kvalmt nok kom hjem med byttet sitt... De fikk kjøtt, fisk, lever osv. Tror også de fikk gulrøtter som var most sammen, om de fikk middagsrester eller lapskaus som var moset, men kjøtt og fisk, nyrer, lever og innmat og av og til egg var hovedføden. Om det ernæringsmessig var feil, vet jeg ikke, men kattene hadde masse mus og fugler de kunne fange ute i tillegg. (kan ikke så mye om kattens kosthold, uten å måtte ty til kjøpt kattemat) Kjøper du kattemat, så finnes det anerkjente merker, trur jeg, men her er jeg rimelig usikker... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_gjest_* Skrevet 11. oktober 2007 #27 Del Skrevet 11. oktober 2007 Hvis du har sett på Animal Planet har det gått en dokumentar om en buddistisk munk som avlet opp tigere på vegetar mat. Så maybe det kan gå med katta di oxo. Ring organisasjonen og spør hva de forer tigrene med Mener du Tempeltigrene? For de får ikke vegetarmat, men kjøtt som er kokt lenge og vel (pluss grønnsaker og sånt) for at de ikke skal lukte blodet og rått kjøtt og dermed bli fristet til å spise menneskene sine. Disse tigrene hadde aldri vokst seg store uten kjøtt, de hadde hatt masse mangelsykdommer og antakelig dødd. Det samme gjelder for små katter - de MÅ ha kjøtt! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_Katarina_* Skrevet 16. oktober 2007 #28 Del Skrevet 16. oktober 2007 Nei, du kan ikke gi en katt vegetarmat. Katten er en av de reneste kjøttspiserene som finnes (faktisk i mye større grad enn hunder som periodevis kan overleve på plantekost) og kan ikke nyttegjøre seg plantebasert føde. Katter trenger ikke mer enn ca 5% karbohydrater i kosten, alt utover det kan de ikke bruke. Herregud.. Hva tror du vanlig kattemat man finner i butikken inneholder?! Viste dere for eksempel at all ekoli-infiserte kjøttet ble til dyrefor? Viste dere at proteinet som er tilsatt i hunde- og kattemat er vegetabilsk? Viste dere at all katte- og hundemat er rester av dyr som ikke ble til menneske mat? Hele poenget med å kjøpe kattemat til katten er jo at man ikke vil støtte denne industrien og ikke gi katten "mat" som ikke i det hele tatt er bra for dem. Poenget er ikke at man vil at katten skal bli "veganer" eller "vegetarianer", altså ikke at de ikke skal få utvikle sine naturlige instikter, altså jakt, MEN at maten de får fra oss er helt fri for kjemikalier og dyr som har lidd så intenst for MENNESKENES SMAKSLØKER! I rest my case. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Helen Parr Skrevet 16. oktober 2007 #29 Del Skrevet 16. oktober 2007 Den kan rett og slett ikke la være. Det er egentlig litt pussig at så mange veggiser er begeistra for disse morderne Jeg har også undret meg over hvor ofte vegetarianere eller veganere har katt som kjæledyr. Katten som er det husdyret vi har som dreper aller mest. Ikke av sult, men av moro. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest katteelsker Skrevet 16. oktober 2007 #30 Del Skrevet 16. oktober 2007 Synd at du ikke bor på landet, da. For der kan pus fore seg selv. Alle katter er supre jegere, jeg har faktisk lest at jaktinstinktet er så sterkt at tilogmed en katt som er direkte feit av matmors kjærlige omsorg, vil jakte dersom det er noe å jakte på. Den kan rett og slett ikke la være. Det er egentlig litt pussig at så mange veggiser er begeistra for disse morderne Så på landet holder det med melk og kos, så tar katten vare på resten sjøl. aaaaaarg hva er d jeg hører!!! en katt skal ALDRI ha melk..... magen dems klarer ikke fordøye melekbakteriene og de får diarè.... meget stor forskjell på pasteurisert kumelk og kattemammamelk assa.... du ser ikke katter ute i naturen snike seg innpå en ku for å få litt melk vel? selv om det ville vært et rasende festlig syn..... de klarer seg fint med bare vann... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_Katarina_* Skrevet 16. oktober 2007 #31 Del Skrevet 16. oktober 2007 Herregud.. Hva tror du vanlig kattemat man finner i butikken inneholder?! Viste dere for eksempel at all ekoli-infiserte kjøttet ble til dyrefor? Viste dere at proteinet som er tilsatt i hunde- og kattemat er vegetabilsk? Viste dere at all katte- og hundemat er rester av dyr som ikke ble til menneske mat? Hele poenget med å kjøpe kattemat til katten er jo at man ikke vil støtte denne industrien og ikke gi katten "mat" som ikke i det hele tatt er bra for dem. Poenget er ikke at man vil at katten skal bli "veganer" eller "vegetarianer", altså ikke at de ikke skal få utvikle sine naturlige instikter, altså jakt, MEN at maten de får fra oss er helt fri for kjemikalier og dyr som har lidd så intenst for MENNESKENES SMAKSLØKER! I rest my case. Dessuten finnes det en rekke vegansk kattemat som inneholder alle livsviktige næringstoffene katter trenger. Selvfølgekig har vi ikke dette i norge, men i bl.a America har de dette. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest *Snart medlem* Skrevet 16. oktober 2007 #32 Del Skrevet 16. oktober 2007 Og fore katten med noe annet enn kjøtt er på grensen til dyreplageri. Derfor mener jeg at vegetarianere som har etiske kvaler med å gi katten kjøtt, rett og slett bør revurdere om de føler de kan ha katt i det hele tatt. Når det er sagt: hvis det er kjøttindustrien man har problemer med, hvorfor ikke gi katten vilt eller selv fiske fisk til katten? For the record: jeg er selv vegetarianer. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Pax Skrevet 16. oktober 2007 #33 Del Skrevet 16. oktober 2007 TS svarer: nå fikk jeg mye hets her ja. jeg spurte fordi jeg ikke visste om katter var avhengige av kjøtt. Krasse svar er noe man nesten bare må venne seg til som veganer, selv om man spør høflig om noe. Og ofte uten å spørre om noe, også. Men nå vet du altså at en katt kan ikke leve på vegetarmat (selv om tanken din er god). Det du derimot kan gjøre, er å være så selektiv iht kattemat som mulig, og prøve å kjøpe mest mulig idealistisk. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rosalie Skrevet 16. oktober 2007 #34 Del Skrevet 16. oktober 2007 Hva faen skal du med kjæledyr dersom du skal mishandle det? Vi mennesker er skapt som delvis kjøtteter og delvis planteeter, og kan dermed overleve på ren vegetarkost. Men katter er rovdyr og har ikke tarmsystem til å takle plantekost! Skaff deg ei ku eller en kanin dersom du absolutt skal ha dyr. Men hvordan kan du forsvare å holde dyr i fangenskap kun for din egen gledes skyld når du er veganer? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sans Skrevet 16. oktober 2007 #35 Del Skrevet 16. oktober 2007 Katters fordøyelsessystem er ikke laget for å bryte ned vegetabilsk for... Men det finnes sikkert noe som er behandlet i hytt og pine for å ligne mest mulig på næringsstoffer fra f.eks. kjøtt, slik at kattene klarer å ta det til seg. Uansett, hvis du ikke har lyst til å støtte den industrien, kan du jo ordne med alternativt for. Lungemos, f.eks. Katter elsker jo lungemos... Fisk osv. Trenger ikke kjøpe ferdig kattemat. Men det er dyrere å ordne selv. Også har jeg ikke lest alt som står her, så jeg er litt usikker på om du "støtter" kjøttindustrien?? Hvis du er veganer og til og med lever som veganer, så gjør du jo kanskje ikke det........ Da er det nok bedre med et kjæledyr som ikke er avhengig av kjøtt for å vokse seg sunn. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
onyx Skrevet 16. oktober 2007 #36 Del Skrevet 16. oktober 2007 Herregud.. Hva tror du vanlig kattemat man finner i butikken inneholder?! Viste dere for eksempel at all ekoli-infiserte kjøttet ble til dyrefor? Viste dere at proteinet som er tilsatt i hunde- og kattemat er vegetabilsk? Viste dere at all katte- og hundemat er rester av dyr som ikke ble til menneske mat? Hele poenget med å kjøpe kattemat til katten er jo at man ikke vil støtte denne industrien og ikke gi katten "mat" som ikke i det hele tatt er bra for dem. Poenget er ikke at man vil at katten skal bli "veganer" eller "vegetarianer", altså ikke at de ikke skal få utvikle sine naturlige instikter, altså jakt, MEN at maten de får fra oss er helt fri for kjemikalier og dyr som har lidd så intenst for MENNESKENES SMAKSLØKER! I rest my case. Eh, så kanskje du bør bruke litt tid på å sette deg inn i hva du snakker om før du snakker? Ingen har sagt at kattemat fra butikken inneholder kun bra ting for katten, faktisk inneholder de aller fleste typer tørrfor alt for mye karbohydrater enn katten trenger. Angående hvilket kjøtt spm blir brukt, så ser jeg ikke problemet? Katter spiser ikke bare biff, de spiser det meste på et byttedyr, inklusive bein, innvoller, hår og hud. Tilsammen utgjør dette kattens næringsbehov. Hvis katter bare fores på biff og kyllingfilet så blir de syke da også. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Eir Skrevet 16. oktober 2007 #37 Del Skrevet 16. oktober 2007 Dessuten finnes det en rekke vegansk kattemat som inneholder alle livsviktige næringstoffene katter trenger. Selvfølgekig har vi ikke dette i norge, men i bl.a America har de dette. Men over tid viser det seg at dette ikke gir katten det den trenger. Det er en egen nettside for vegansk kattemat, som har promotert dette veldig i mange år, men det siste året har selv de krøpet til korset og innrømt at mange katter ikke tåler dette flotte veganske foret som er tilsatt alt katten trenger, og de som selger det har nå en advarsel på hjemmesidene sine om dette. Så når selv fanatikerne som fant på dette begynner å gi seg, så synes jeg det sier litt om hvor lite bra det er. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_katarina_* Skrevet 17. oktober 2007 #38 Del Skrevet 17. oktober 2007 Eh, så kanskje du bør bruke litt tid på å sette deg inn i hva du snakker om før du snakker? Ingen har sagt at kattemat fra butikken inneholder kun bra ting for katten, faktisk inneholder de aller fleste typer tørrfor alt for mye karbohydrater enn katten trenger. Angående hvilket kjøtt spm blir brukt, så ser jeg ikke problemet? Katter spiser ikke bare biff, de spiser det meste på et byttedyr, inklusive bein, innvoller, hår og hud. Tilsammen utgjør dette kattens næringsbehov. Hvis katter bare fores på biff og kyllingfilet så blir de syke da også. Inrømmer at jeg ikke har satt med ordentlig inn i dette, men det jeg vet er at all kattemat (eller ivertfall nesten) IKKE er bra for katten! Jeg protesterer selvsagt ikke mot at de kan få rester av vilt, men det jeg sier her er at man skal la være å gi katter mat som kommer fra butikkene. Dvs all kjøtt og fisk, ja nettopp fra butikker. Og når jeg er inne på dette med fisk, så skal dere bare vite at fisk er det kjøttet som har mest miljøgifter i seg. Så hva mener du? Skal man gå til slakteriene og be om hud, involler, hår og bein? Altså hår? Døde celler? kan du gi med en nettside der dette står vitenskapelig bevist? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tabris Skrevet 17. oktober 2007 #39 Del Skrevet 17. oktober 2007 Gjest_Katarina: Kan du gi en nettside hvor det er "vitenskapelig bevist" at så og si all kattemat kjøpt i butikken ikke er bra for katter? Det jeg synes er snodig, er hvordan så mange katter kan være så friske og raske i så mange år hvis så og si all mat de får ikke er bra for dem? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
onyx Skrevet 17. oktober 2007 #40 Del Skrevet 17. oktober 2007 (endret) Så hva mener du? Skal man gå til slakteriene og be om hud, involler, hår og bein? Altså hår? Døde celler? kan du gi med en nettside der dette står vitenskapelig bevist? http://www.felinefuture.com/nutrition/bpo_ch7.php og http://www.felinefuture.com/nutrition/bpo_ch4.php Og det er gjort mye forskning på området, og jeg klarer ikke helt å skjønne hvorfor du tror at tørrfor er bedre for katten en den naturlige dietten? Ellers kan jeg si at mine opprinelige kilder er ernæringsartikler i et par kattemagasiner, men siden jeg ikke finner de på nettet og artikelen uansett er på tysk, så gadd jeg ikke bruke mye tid på dette. Endret 17. oktober 2007 av onyx Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå