Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Enig med Vilja :-) her. Synes det er horribelt at vi trenger rovdyrene inn på mindre og mindre områder (som tidligere nevnt) for så å bli sjokkert og ty til drap i det øyeblikk dyrene reagerer og angriper tilbake.

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest_Bjørn_*
Skrevet
Enig med Vilja :-) her. Synes det er horribelt at vi trenger rovdyrene inn på mindre og mindre områder (som tidligere nevnt) for så å bli sjokkert og ty til drap i det øyeblikk dyrene reagerer og angriper tilbake.

Rovdyrene i Sverige er i vekst og utbredelsesområdet øker. Avfolkingen av den svenske landsbygda har pågått i mange tiår. Dette har gitt stadig større områder av natur ideel for rovdyr.

Skrevet
Når man beveger seg i et område med rovdyr - ja, absolutt.

Så det er det å bo i byen som er mest naturvennlig?

Synes dette er feige utspill der folk gladelig ofrer andre menneskers sikkerhet fordi de sitter forskalket i en naturfjern by selv.

Gjest Elastica
Skrevet
Rovdyrene i Sverige er i vekst og utbredelsesområdet øker. Avfolkingen av den svenske landsbygda har pågått i mange tiår. Dette har gitt stadig større områder av natur ideel for rovdyr.

Det er vel dette som er den store forskjellen på Norge og Sverige. Norge har en distriktspolitikk som gjør det vanskeligere å ha en overlevelsesdyktig rovdyrstamme, mens i Sverige har man ikke befolket distriktene i samme grad.

Jeg understreker at dette ikke er et innlegg mot rovdyr, da jeg gjerne ser at vi har både ulv og bjørn i Norge. Det er likevel mange utfordringer for Norge nettopp på grunn av distriktspolitikken vår.

Skrevet

- Drapsbjørnen skutt -

- Hvis vi ser en bjørn i området så skyter vi den. Hvis det i ettertid viser seg å være feil bjørn, så får vi dra ut å jakte videre, sa Svanberg i går.

Så hvis det er feil bjørn, så er det ikke krise, liksom. Da bare skyter vi til vi finner den rette.

- Han så ikke snill ut. Det er flaks at vi fikk tak i den, sier Lars Svanberg til svensk TV4.

Den så ikke snill ut? Vel, det er ikke en tam familiehund det er snakk om!

Skrevet
- Drapsbjørnen skutt -

Så hvis det er feil bjørn, så er det ikke krise, liksom. Da bare skyter vi til vi finner den rette.

Hadde du følt deg bekvem med å bo på dette lille stedet når det visste det befant seg en slagbjørn i umiddelbar nærhet?

Jeg er for en å bevare en leverkraftig rovdyrstamme, men som andre har vært inne på så er de aller fleste enige om at menneskeliv rangerer høyere enn et dyreliv.

Skrevet
Hadde du følt deg bekvem med å bo på dette lille stedet når det visste det befant seg en slagbjørn i umiddelbar nærhet?

Jeg er for en å bevare en leverkraftig rovdyrstamme, men som andre har vært inne på så er de aller fleste enige om at menneskeliv rangerer høyere enn et dyreliv.

Tja, vi er jo uenig i det siste punktet ditt uansett, men jeg synes det blir feil om man skal skyte hver eneste bjørn man kommer over til man tilfeldigvis skyter den som står bak gjerningen.

Skrevet
Så det er det å bo i byen som er mest naturvennlig?

Synes dette er feige utspill der folk gladelig ofrer andre menneskers sikkerhet fordi de sitter forskalket i en naturfjern by selv.

Jeg vet ikke hvordan du kom frem til dette, men det er minst fare for å bli drept av rovdyr i en by, ja. Selv bor jeg ikke i en by, og kunne tenkt meg å bosatt meg enda mer "øde" når vi først etablerer oss.

Skrevet
Tja, vi er jo uenig i det siste punktet ditt uansett, men jeg synes det blir feil om man skal skyte hver eneste bjørn man kommer over til man tilfeldigvis skyter den som står bak gjerningen.

Da antar jeg du ikke ønsker å bo utenfor byen.

Skrevet
Det blir jo ihvertfall ikke rett å sammenligne en vill bjørn med en tam hund.

Enig. Å avlive en tam hund som angriper er noe annet enn å avlive en bjørn som angriper.

Kan ikke sammenligne en hund med en bjørn :forvirret:

Hvis vi ser en bjørn i området så skyter vi den. Hvis det i ettertid viser seg å være feil bjørn, så får vi dra ut å jakte videre, sa Svanberg i går

:kjefte:

De trengte vel ikke å skyte bjørnen. De kunne ha bedøvd den først for å finne ut om dette var slagbjørnen de letet etter i det munste.

Helvete :gråte:

Skrevet (endret)
Da antar jeg du ikke ønsker å bo utenfor byen.

Joda, det kan jeg godt tenke meg. Jeg hadde tilpasset meg naturen på den måten at jeg visste at jeg ikke var 100% trygg, og var klar over at det fantes dyr der ute som så på meg som en eventuell trussel. Dyrene har like mye leverett i naturen som oss, om ikke mer.

Edit: Leif.

Endret av Advena
Skrevet
Joda, det kan jeg godt tenke meg. Jeg hadde tilpasset meg naturen på den måten at jeg visste at jeg ikke var 100% trygg, og var klar over at det fantes dyr der ute som så på meg som en eventuell trussel. Dyrene har like mye leverett i naturen som oss, om ikke mer.

Så la oss hypotetisk si at du hadde levd på Svalbard. Da antar jeg du ikke hadde hatt noe behov for våpen?

Skrevet

Enig. Jeg bor i Oslo men har hytte i Trysel i nærheten av der det er observert bjørn mange ganger.

Vi tar våre forhåndsregler da vi vet at bjørnen faktisk bor i skogen og har sin fulle rett til det.

En bjørn angriper kun om den føler seg truet eller har unger.

Vi vet ikke hva som skjedde før jegeren ble angrepet av bjørnen.

Å skyte alle bjørner er forferdelig unødvendig og tragisk.

Jeg blir forbannet over sånne ting som dette :kjefte:

Skrevet
De trengte vel ikke å skyte bjørnen. De kunne ha bedøvd den først for å finne ut om dette var slagbjørnen de letet etter i det munste.

Helvete :gråte:

Ja, de kunne jo avhørt den, selvfølgelig med hr.Bjørns advokat tilstede.

Skrevet
Så la oss hypotetisk si at du hadde levd på Svalbard. Da antar jeg du ikke hadde hatt noe behov for våpen?

Forhåndsregler blir tatt der også kjære deg.

Skrevet

Det er forskjell på nødverge og etterdrap.

Skrevet

Eller sett etter om den var skadeskutt eller hadde sår etter en slosskamp selvsagt. Ikke vær morsom.

Gjest Elastica
Skrevet
Dyrene har like mye leverett i naturen som oss, om ikke mer.

Det er et argument jeg mildt sagt har problemer med å forstå. Hvorfor plasserer man mennesker i en kategori som er mindre naturlig enn dyr?

Skrevet

Det er forskjell på nødverge og etterdrap.

:Nikke:

Saklig.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...