Gå til innhold

Hvordan blir kvitt tretthet?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Har nesten ikke gjort annet enn å slappe av i det siste, har vært helt utkjørt! Noen tips til hvordan man kan bli kvitt dette?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Først en :klem: for det er ikke noe godt å være så utslitt!

Hverken kroppen eller sinnet har godt av å bli kjørt for hardt, men det har heller ikke noe godt av å bli for lite kjørt.

Du sier ingenting om hva du har gjort for å slappe av. Har du faktisk slappet av, eller har du plaget deg selv med tanker om at du må bli opplagt så fort som mulig, og alle tingene som henger over deg? Ligger du rett ut hele dagen, eller står du opp og går turer el?

Sånn generelt i allefall, dersom man ikke oppfyller kroppens basale behov, har den heller ingenting å ta av når den skal stå på. Så her er noen grunnleggende tips:

* Sov nok

* Legg deg tidlig og stå opp tidlig, få en fast rutine

* Spis frokost, dusj og kle på deg innen det er gått en time fra du stod opp

* Re opp senga, og ikke gå og legg deg der igjen før du skal ta kvelden. Trenger du å legge deg nedpå, legg deg på sofaen. Det er viktig å skape et skille mellom dag og natt.

* Spis regelmessig. Kjenner du ikke sultfølelsen, spis etter klokken.

* Spis sunt, sunn mat gir energi, usunn mat tynger deg og gir deg ingen energi.

* Sukker gir raskt masse energi, men forsvinner like raskt. Snack på frukt og nøtter, da stiger blodsukkeret sakte, men sikkert og holder seg gående lenge.

* Vær fysisk aktiv. Du trenger ikke løpe eller utrette mirakler, men gå deg en tur. Gå så langt at du vet du orker tilbaketuren og at du ikke er helt skutt når du kommer hjem igjen. Start med å gå en runde rundt kvartalet, og øk lengden ettersom formen kommer seg.

* Følg din egen rytme. Ikke tenk på hva du BURDE få til. Vær tilstede i deg selv, der du er AKKURAT nå.

* Jeg har stor glede av yoga, og anbefaler det på det aller sterkeste. Men det må føles riktig for deg. Hva som er riktig for noen er ikke nødvendigvis riktig for andre.

* Minimerer stresset i hverdagen ved å tilrettelegge til enhver tid. Vask tallerkenen etter å ha spist, og legg klærne dit de skal når du tar dem av deg. Ved å bruke noen minutter på dette daglig, slipper du at rotet vokser over hodet på deg.

* Ta en tur til legen og ta en fullsjekk av blod ol, kan være du har mangelsykdommer eller organiske årsaker til trettheten. Snakk med legen din om problemene dine!

Det var det jeg kunne komme på i farta, håper du snart føler deg bedre! Husk å tillate deg å være der du er, du er ikke opplagt og energirik nå, så ikke plag deg selv med alt det du ikke er og ikke får til. Vær heller stolt av de tingene du faktisk får til!

:klem:

Skrevet

Takk for mange gode tips :klem:

Skal prøve dem ut!

Skrevet

Gode og viktige punkter som nevnes over her, og jeg vil bare føye til: Dagslyslampe? Den har i hvert fall gitt meg et helt nytt liv i vinterhalvåret.

Skrevet

Her var det svært mange gode råd. Jeg selv for veldig mye ute av yoga og meditasjon. Hvis man er skikkelig utslitt er det spesielt bra fordi det gir en veldig dyp form for avspenning slik at deler av kroppen og psyken som ellers aldri får hvilt (selv under søvn) får tatt seg en velfortjent pause. Akkupunktur kan også gi et tilskudd av energi. Alt som du synes er gøy gir også energi. Når jeg er missfornøyd ser jeg altid komedier fordi da får jeg i hvert fall ledd litt.

Gjest Blondie65
Skrevet

Rainbow Brite hadde mange gode råd.

Når du lager deg ditt faste leggerituale så tenk på at du skal roe kroppen ned for natten. Lag deg en god kopp te (uten koffein) som du drikker rolig mens du sitter (gjerne i pysjen) i en stol og slapper av. Meningen er å la varmen gjøre kroppen døsig og roe deg selv ned før du går i seng.

Dersom du våkner i løpet av natten og ligger og vrir deg - stå opp i stedet og lag deg en kopp te. Drikk denne mens du sitter rolig - ja du forstår ideen. Jeg har prøvd dette selv i en periode der jeg våknet ofte og det funket. Det gikk lenger og lenger tid til jeg våknet igjen.

Hvis du er plaget med tankekjør - prøv å skrive det av deg. Opprett en dagbok som du skriver i FØR kveldsteen.

Skrevet
Rainbow Brite hadde mange gode råd.

Når du lager deg ditt faste leggerituale så tenk på at du skal roe kroppen ned for natten. Lag deg en god kopp te (uten koffein) som du drikker rolig mens du sitter (gjerne i pysjen) i en stol og slapper av. Meningen er å la varmen gjøre kroppen døsig og roe deg selv ned før du går i seng.

Dersom du våkner i løpet av natten og ligger og vrir deg - stå opp i stedet og lag deg en kopp te. Drikk denne mens du sitter rolig - ja du forstår ideen. Jeg har prøvd dette selv i en periode der jeg våknet ofte og det funket. Det gikk lenger og lenger tid til jeg våknet igjen.

Hvis du er plaget med tankekjør - prøv å skrive det av deg. Opprett en dagbok som du skriver i FØR kveldsteen.

Takk, det samme! jeg sliter med å holde meg sovende på natten, så skal jammen meg prøve å følge noen av disse tipsene. Spesielt det med å legge fra seg det plagsomme tankekjøret før man legger seg, det er en kunst!

Yoga hjelper veldig for det også, forresten, man får mer kontakt med seg selv og blir roligere og fredligere. Etter å ha drevet med det en stund, forplanter det seg i resten av livet. Livet mitt endret seg da jeg begynte med yoga.

Og som gjesten nevner i forhold til morsomme og hyggelige ting, de er gull verdt!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...