Gå til innhold

Unnvikende personlighetsforstyrrelse ?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Her er de faste spørsmålene alle psykologer bruker for å stille diagnosen Unnvikende PF:

1. Har du unngått arbeidsoppgaver eller avtaler der du måtte forholde deg til mange mennesker?

2. Unngår du å bli kjent med folk fordi du er bekymret for at de ikke vil like deg?

3. Synes du det er vanskelig å være "åpen" selv når du er sammen med mennesker som står deg nær?

4. Engster du deg ofte for å bli kritisert eller avvist i sosiale situasjoner?

5. Er du vanligvis stille når du møter andre?

6. Tror du at du er mindre god, dyktig eller likendes enn folk flest?

7. Er du redd for å prøve noe nytt?

4 av disse må være oppfylt. Men det holder ikke at de er oppfylt, det må være så stor plage at de hindrer et sosialt liv, eller gjør det vanskelig å fungere i jobb, eller det må gi sterkt subjektivt ubehag. Det er forskjellen på når man har en "psykisk lidelse" eller bare noen utfordringer men som man lever greit med.

Hva er det som skiller dette fra sosial angst? Det kan like gjerne være det etter de spørsmålene der.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva er det som skiller dette fra sosial angst? Det kan like gjerne være det etter de spørsmålene der.

Man får ikke diagnosen kun ved at man svarer ja på de 7 punktene der. Det er en grundig undersøkelse, utspørring og testing som tar lang tid. Personlighetsforstyrrelse kjennetegnes som vedvarende avvik i personlighetstrekk hos en person. Sosial angst har likhetstrekk, men det er bare voksne som får diagnosen unnvikende pf. Barn og Ungdom får sosial angst før de eventuelt får en pf diagnose.

AnonymBruker
Skrevet

Unnvikende pf er gjerne som sosial angst, bare mange ganger verre.

• 2 uker senere...
Skrevet

Jeg er en jente på 19 år, og har omtrent hele livet gått rundt å vært "sjenert".. klarer ikke å snakke med andre mennesker, redd for hva andre skal synes om meg osv. Det plager meg veldig mye. I det siste har jeg begynt å lese litt på nettet osv, og jeg begynner å lure på om jeg har unnvikende personlighetsforstyrrelse eller sosial angst, siden de aller fleste symptomene stemmer. De eneste vennene jeg har fikk jeg da jeg var liten, og siden har jeg bare fått venner over nettet. Har gått til psykolog en liten periode, men følte ikke at det hjalp noe særlig da hun bare gravde i fortid og gjorde ting nesten værre.

Er det noen som vet om noen bra sider hvor man kan lese om personlighetsforstyrrelser/angst?

Skrevet

Man MÅ grave i fortid. Før man forstår hvor tankemønstre og reaksjoner kommer fra, kan man ikke gjøre noe særlig for å endre det. Og det blir verre før det blir bedre, sånn er det bare.

• 3 måneder senere...
Skrevet

Unnvikende pf er gjerne som sosial angst, bare mange ganger verre.

Ikke helt, dette er to forskjellige ting. Sosial angst er noe man har, det kan sammenlignes med å være deprimert. Det er en symptomlidelse, som ofte responderer bra på medisiner.

Unnvikende personlighetsforstyrrelse er mer noe man *er*. Det er måten man tenker på, måten man oppfatter og orienterer seg i virkeligheten på, måten man reagerer på følelsesmessig på ting som skjer og andre mennesker, på lik linje med alle andre personlighetstrekk det er mulig å ha.

Noe som gjør det veldig mye vanskeligere å gjøre noe med enn symptomlidelser.

• 1 år senere...
Skrevet

kjenner meg utrolig igjenn i det du sier :P hvor bor du da ?

Skrevet

hei. jeg har fått diagnosen unnvikende personlighetsforstyrrelse. I tillegg er jeg besatt av snakking og at jeg ikke har noe å snakke om. når jeg bare går å tenker på det så får jeg jo heller ingenting å snakke om. det jeg tenkte litt på var å starte min egen form for terapi, men jeg trenger en eller flere som har mulighet til å være med. vi kan møtes en gang i uken for eksempel å øve oss på og fortelle historier til hverandre og gi hverandre tilbakemedlinger på språk og kroppsspråk slik at vi kan bli tryggere på hvordan vi fremtrer. vi kan også bruke videokamera slik at vi også får se oss selv. dessuten så blir vi ikke ensomme hvis vi har hverandre. er det noen som har mulighet til å møtes på dagtid hjemme hos meg eller deg? etterhvert kan vi også flytte oss ut på kafe o.l. slik at det blir større utfordringer etterhvert. jeg sjekker svarene her hver dag slik at vi kan kontaktes

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...