Cupcake Skrevet 7. oktober 2007 #1 Skrevet 7. oktober 2007 Ihvertfall i et år har jeg vært plaget av at jeg med jevne mellomrom får såre sprekker i munnvikene. Noen som vet hva det kan være? Fastlegen min kikket på det en gang, men gjorde ikke noe med det, og kunne ikke si noe om årsak. Leste en gang at man kunne få noe slikt ved vitamin- eller mineralmangel e.l. (husker ikke nøyaktig), men jeg tar jo multivitamin-, antioksidant og omega3-tablett hver dag, så det kan det vel ikke være. Det begynner å bli fryktelig plagsomt!
Gjest Advena Skrevet 7. oktober 2007 #2 Skrevet 7. oktober 2007 Jernmangel, kanskje? Oppsøk lege dersom du er i tvil om du har lave jernlagre og har opplevd: vedværende tretthet og slapphet, negleforandringer, sprekker i munnvikene, tungpustenhet og/eller kraftige menstruasjonsblødninger
Bokormen Skrevet 8. oktober 2007 #3 Skrevet 8. oktober 2007 Noen plages mye med dette, uten noen tydelig grunn. Om du slikker deg mye rundt munn, kan dette være en årsak, og særlig om du også har jernmangel. Pass på å smøre deg godt, og evt spørr tannlegen din neste gang du er der, om de kan ha noen gode råd
Gjest Advena Skrevet 8. oktober 2007 #4 Skrevet 8. oktober 2007 (endret) Pass på å smøre deg godt, og evt spørr tannlegen din neste gang du er der, om de kan ha noen gode råd Kanskje du ikke tåler tannkremen din, munnskyllevannet e.l? Håper du finner utav det! Endret 8. oktober 2007 av Advena
Kayli Skrevet 8. oktober 2007 #5 Skrevet 8. oktober 2007 Jeg er også plaget med dette og har hørt at det skyldes b-vitamin mangel. Vet ikke om det er riktig. Pleier å smøre meg med Mentholatum salve før jeg legger meg om kvelden når jeg er plaget og det har en viss effekt.
Gjest Pax Skrevet 8. oktober 2007 #6 Skrevet 8. oktober 2007 Det kan også være en mild form for eksem.
mysan Skrevet 8. oktober 2007 #7 Skrevet 8. oktober 2007 Man kan godt ha vitamin- og mineralmangel selv om man tar en multivitamin hver dag. Vitaminene kan være syntetiske, (de du kjøper i dagligvaren er vel som oftest det tror jeg) og da tar ikke kroppen opp mer enn en brøkdel av det som står at de inneholder, fordi den ikke klarer å gjenkjenne det som mat. Man kan også ha problemer med å ta opp visse næringsstoffer, og da trenger man større doser av akkurat dette. Og til slutt: de norske anbefalingene i forhold til kosttilskudd er et minimum av hva man trenger for å ikke og gå i manko.
Brunhilde Skrevet 8. oktober 2007 #8 Skrevet 8. oktober 2007 Jeg kjenner en som var veldig plaget med dette, men etter at han begynte å ta "Longo Vital" ga det seg.
Gjest Tannlegen Skrevet 8. juni 2009 #9 Skrevet 8. juni 2009 Hei! Vet at jeg svarer sent, men prøvde å finne løsninger på problemet, da jeg har vært plaget med dette selv. Visse tannkremer har mye såpe i seg, noe som lett irriterer slimhinnen. Anbefaler å bytte til f.eks. Zendium, som har mindre såpe, og dermed er mildere for slimhinnene. Ellers har jo mange allergier på f.eks. jordbær eller nøtter. Ved å sutte på sure ting som appelsin eller sitron får man lett sprekker i munnvikene som vanskelig gror skikkelig, kan være lurt å unngå å spise/drikke sursaker. Ellers lurt å smøre godt (ikke lypsyl, da lypsyl tørker ut leppene ytterligere - prøv nivea lip care eller liknende istedet) Kos og klem fra tannlege Flem
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå