Gå til innhold

Forkalkning i skuldrene

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg har en venninne på 49 år som har forkalkning i begge skuldrene.

Det kommer av at hun har jobbet mye med armene. Male og sånt.

Synes så synd på henne, for det er vanskelig for henne å ta på seg jakker og gensere og i det hele tatt løfte armene over hodet. Noe som gjør at hun orker lite.

Det kjennes ut som skuldrene går ut av ledd har hun fortalt.

Hun har heller ikke god råd, så opperasjoner er ikke mulig :tristbla:

Har noen av dere det samme problemet og har dere noen gode råd som hjelper mot smertene?

Jeg er utrolig takknemlig for svar!

• 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Mitt tips er at hun får en henvisning fra fastlegen til manuell terapi. Jeg har hatt forkalkninger selv, og måtte få behandling for å bli bra.

Ønsker venninnen din god bedring :)

Skrevet

Jeg har det samme i begge skuldre og begge knær, og har hatt det siden jeg var 16 år (feilbelastning kombinert med revmatisme) men heldigvis er ikke smerten konstant hos meg.

Det er hovedsaklig når det blir betennelser i leddet (på grunn av forkalkningene) at smerten og stivheten er som verst.

Nå er det slik at det offentlige dekker operasjoner dersom det blir ansett som nødvendig, men før det er det mye annet som må prøves, og da blant annet fysikalsk behandling.

Det som er viktig for meg, er å styrke muskulaturen rundt leddet for å redusere belastningen på selve leddet, samt å holde leddet mykt og bevegelig.

Kombinasjonen forsiktig trening for at ikke leddet skal stivne, lett styrketrening for å styrke omliggende muskulatur, forsiktig (vann-)massasje, og varme er min "resept" på økt bevegelighet og mindre smerter.

Forsiktige skulderruller, forsiktig uttøyning,forsiktige løft uten vekter osv er ting som hun bør prøve på.

Men husk, dette gjelder IKKE hvis hun har diagnosen "Frozen Shoulder". Da skal hun ha ro! Ikke trening, ikke massasje, bare mest mulig ro. Da vil det gå over av seg selv etter 1-2 år.

Skrevet

Mamman min har operert begge skuldrene pga forkalkning, har jobbet som hjelpepleier og derfor slitt dem ut helt. Men hun betalte ikke noe for operasjonene, og hun fikk sykepenger når hun var sykmeldt. Hun fikk også dekt fysioterapi i etterkant av operasjonene. Hun har blitt bra i den ene skuldera ("åpen operasjon"), men ikke helt i den andre (kikhullsoperasjon). Hun har uansett hatt mye hjelp av manuell terapi. Det kan kanskje være en lang prosess å gå igjennom før man får operasjon, mamma var ihvertfall til røntgen, MR, ortoped, fysioterapeut osv før hun fikk operasjon. Håper venninnen din finner noe som kan løse smertene, har sett hvor vondt mamma hadde det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...