Gå til innhold

Fuktproblem i leilighet

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg og min samboer leier en leilighet, i første etasje i en enebolig. Leiligheten er gamel, og ikke pusset på noen år. Hus er bortimot 20 år gammelt.

Vi flyttet inn for ca. 1 månedsiden, og har nettopp kommet oss i orden. Men vi sliter med høy luft fuktighet i leiligheten.

Det bør nevnes at det er dårlig med ventilasjon i leiligheten. Vi har oppe alle lufteluker som finnes, disse er over vindu.

Luftmåleren vår viser normalt en luftfuktighet på 72%. Soverommet er et av de verste stedene. Dynetrekk og klær blir bløte. Vi legger oss i fuktig seng om natten, og våkner i fuktig seng om morgenen. Vinduene er veldig bløte, nesten som om vi skulle hatt en dusj å sprutet dem ned. Vi tørker flittig, og har fjernet mugg fra vinduer når vi først flyttet inn.

Bade er verst. Vi kan ikke henge opp klær, det er ikke vindu der, og viften på både fungerer ikke bra. Har derfor skaffet en tørketrommel, men den kan jeg ikke bruke, uten å ha alle dører i leiligheten oppe, og et vindu, fordi veggene på badet og gulvet blir kliss bløtt. :tristbla:

Vinduene i stua må tørkes minst 2 ganger dagen, og i de siste har vi også merket at sofaen blir fuktig.

Vedsiden av dette sliter det på oss å bo i leiligheten. Vi våkner føler oss utslitte, ofte vondt i hode. Vi har begge allergier, og atopisk eksem, som blusser opp under disse forholdene. Vi trives kort sagt ikke, selv om vi liker leiligheten.

Vi prøver som sagt å lufte ofte, holde jevn temperatur i leiligheten, ikke for varmt. Er det noe vi kan gjøre for å få vekk dette problemmet?

Eller kan det skyldes dårlig utlufting og gamelt bygg og vinduer?

Takk for tips:)

Hilsen

slitene_leieboere

Videoannonse
Annonse
Gjest lissi32
Skrevet

Kom dere ut derfra så fort som mulig. Jeg fikk astma og allergi av det der svineriet. Det er direkte farlig med muggsopp!

Skrevet

Jeg ville nok vurdert å flytte.

Vi har hatt en luftavfukter stående i kjelleren vår siden vi flyttet inn hit. Det har vært veldig fuktig der nede og den har hjulpet masse. (nå har vi endelig drenert huset, så nå trenger vi den ikke mer) En slik en kan jo være et alternativ hvis dere ikke har mulighet til å flytte enda.

• Liker 1
Skrevet

Mitt råd til dere er at dere bør flytte snarest! Det er helseskadelig å bo under sånne forhold.

• Liker 1
Gjest Blondie65
Skrevet

Hvis noe skal gjøres er det husverten som skal gjøre det.

Min tro på husverter - som tross alt leier ut en leilighet de må vite om er så fuktig - er dessverre svak. Jeg ville ha sagt fra til husvert at det er så store fuktproblemer som det dere sier og bedt han ordne opp. Evt. med en frist.

Men egentlig - så ville jeg flyttet fortere enn svint. En ting er at tingene deres blir ødelagt av dette - noe helt annet og verre er helsen deres.

Gjest _Leela_
Skrevet

Tror jeg ville prøvd å flytta på meg jeg. Bodde som student i kjeller/1.etasje med fukt. Vi brukte avfukter den tiden vi bodde der, men flytta ganske kjapt. Huseier var ikke veldig behjelpelig, men fikk iallefall redusert oppsigelsestiden og lavere husleie de få mnd vi bodde der.

Kan jo være muggsopp ol som ligger skjult slik at dette påvirker helsen deres, ikke noe særlig å bo under slike forhold.

Skal dere bo der er avfukter en kjekk ting, men ta en seriøs prat med utleier. Sjekk i forveien hva slags rettigheter dere har slik at dere har litt å slå i bordet med.

Skrevet

Støtter de andre som sier at dere må flytte.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...