Gå til innhold

Hvor lang tid etter måltid


ehv61

Anbefalte innlegg

Jeg pleier å starte treningen en time og et kvarter etter frokosten som består av frokostblanding med litt

ekstra lettmelk.Bør jeg vente lenger enn det,eller kan jeg godt starte enda litt tidligere?

Alle måltidene inneholder ca 300 kcal.spiser hver 3 time.

5 ganger om dagen.Innimellom spiser jeg mye frukt og grønnsaker+ at jeg drikker mye vann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg pleier å starte treningen en time og et kvarter etter frokosten som består av frokostblanding med litt

ekstra lettmelk.Bør jeg vente lenger enn det,eller kan jeg godt starte enda litt tidligere?

Alle måltidene inneholder ca 300 kcal.spiser hver 3 time.

5 ganger om dagen.Innimellom spiser jeg mye frukt og grønnsaker+ at jeg drikker mye vann.

Det er individuelt og avhengig av hva du trener.

Jeg pleier å spise et mindre måltid ca 1 time før trening, men da pleier jeg å bli sulten mot slutten av treningen.

Har også flere ganger spist og gått rett etterpå noe som blir ca trening 15minutter etter måltidet. Da har jeg aldri følt meg tung eller fått noe problemer.

Jeg trener stortsett vekter, og ror til oppvarming.

Skal du løpe eller svømme bør du vente ca 1 time slik at du ikke får sting eller at det skvulper i magen.

Det er også mange som spiser mens de trener, feks tar treningsshaken mens de trener. Det gjør ikke jeg for da føler jeg at det blir klissete i munnen når jeg puster.

Og tilslutt, noen får sting lettere enn andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er individuelt og avhengig av hva du trener.

Jeg pleier å spise et mindre måltid ca 1 time før trening, men da pleier jeg å bli sulten mot slutten av treningen.

Har også flere ganger spist og gått rett etterpå noe som blir ca trening 15minutter etter måltidet. Da har jeg aldri følt meg tung eller fått noe problemer.

Jeg trener stortsett vekter, og ror til oppvarming.

Skal du løpe eller svømme bør du vente ca 1 time slik at du ikke får sting eller at det skvulper i magen.

Det er også mange som spiser mens de trener, feks tar treningsshaken mens de trener. Det gjør ikke jeg for da føler jeg at det blir klissete i munnen når jeg puster.

Og tilslutt, noen får sting lettere enn andre.

Takk skal du ha.Jeg jogger eller sykler for det meste på ergometersykkel.Har aldri følt meg sulten underveis,men jeg drikker mye.Har vært nære på at jrg har fått sting et par ganger.Da roer jeg ned og det hjelper.

Er nyskjerrig på om du er toppidrettsutøver eller noe :)

Du kan jo så enormt mye om trening og kosthold :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk skal du ha.Jeg jogger eller sykler for det meste på ergometersykkel.Har aldri følt meg sulten underveis,men jeg drikker mye.Har vært nære på at jrg har fått sting et par ganger.Da roer jeg ned og det hjelper.

Er nyskjerrig på om du er toppidrettsutøver eller noe :)

Du kan jo så enormt mye om trening og kosthold :jepp:

driver ikke med toppidrett.

Har et par små trenerkurs, og litt interesse for emnet, så blir litt lesing i ny og ne.

Endret av Supraspinatus
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal jeg trene hardt og intensivt, må jeg trene på sen ettermiddag/ kveld, 2-3 timer etter middag. Da har jeg fått fordøyd maten og har masse energi.

Å trene hardt på morgenen/ formiddagen, og rundt middagstid, har aldri funket på meg. Jeg blir bare ukonsentrert og slapp.

Lettere trening derimot, kan jeg gjøre når som helst. Men ikke sulten.

Jeg ville ladet opp med en litt større frokost om det var meg, for å ha mer energi å gå på. Da trener jeg hardere og orker mer. Og så ventet hvertfall en time før jeg trente. Men hva angår forbrenning så tror jeg ikke det har noe å si når man spiser i forhold til når man trener. Det er mange myter ute og går her.

(Dersom det spiller noen rolle må det være for bodybuildere eller noe, som har det der som jobb... for oss vanlige dødelige så spiller det liten rolle. Tror jeg.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal jeg trene hardt og intensivt, må jeg trene på sen ettermiddag/ kveld, 2-3 timer etter middag. Da har jeg fått fordøyd maten og har masse energi.

Å trene hardt på morgenen/ formiddagen, og rundt middagstid, har aldri funket på meg. Jeg blir bare ukonsentrert og slapp.

Lettere trening derimot, kan jeg gjøre når som helst. Men ikke sulten.

Jeg ville ladet opp med en litt større frokost om det var meg, for å ha mer energi å gå på. Da trener jeg hardere og orker mer. Og så ventet hvertfall en time før jeg trente. Men hva angår forbrenning så tror jeg ikke det har noe å si når man spiser i forhold til når man trener. Det er mange myter ute og går her.

(Dersom det spiller noen rolle må det være for bodybuildere eller noe, som har det der som jobb... for oss vanlige dødelige så spiller det liten rolle. Tror jeg.)

Slapphet etter trening har ofte med mengden energi du har klar i kroppen til å brennes. Hvis man trener på tom mage (billedlig sett) så har mange en tendens til å bli veldig slapp etterpå. Samme er hvis man unnlater å spise rett etter trening.

Men igjen, avhengig av intensiteten. Trener du til du er helt tom, så blir du slapp etterpå uansett. Innhentingstiden kan forkortes om du spiser kort tid etter trening. (og enda litt mer om det du spiser har høyt innhold av høy glykemiske karbohydrater)

Er ikke sikkert det er grunnen til at du blir det når du trener tidlig, men tenkte likevel at det kan være greit å putte inn her.

Endring: vil belyse et område til. Mengde mat er veldig unøyaktig.

Klart det er viktig med mye energi, men det går an å få i seg mye energi uten å få i seg så mange liter eller gram med mat.

Det er grusomt å trene løping med mat i magen j.f. skvulping, sting, kvalme, dotrang etc

Endret av Supraspinatus
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Supraspinatus, enig med deg. Men jeg har prøvd å trent omtrent like hardt 12 om formiddagen og 18 på kvelden (ikke samme dag, sef) og jeg blir alltid mer slapp etter trening når jeg trener så tidlig på dagen. Jeg blir rett og slett tom i hue. Tror jeg er mentalt mer forberedt på å trene på kvelden, fordi jeg pga danseklasser som oftest har trent sent på dagen. Jeg har prøvd å spise godt til frokost også, men kroppen "vil" liksom ikke. Jeg tror det er litt som soving, kroppen liker best å gjøre det når den er vant til å gjøre det :) Jeg er liksom ikke like "peppy" om morgenen. Da skal jeg drikke kaffe og bruke huet på skolearbeid istedenfor...

Jeg har dog ikke prøvd å venne meg til å trene tidlig på dagen. Kanskje hadde det aldri funka for meg selv om jeg ble vant til det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Supraspinatus, enig med deg. Men jeg har prøvd å trent omtrent like hardt 12 om formiddagen og 18 på kvelden (ikke samme dag, sef) og jeg blir alltid mer slapp etter trening når jeg trener så tidlig på dagen. Jeg blir rett og slett tom i hue. Tror jeg er mentalt mer forberedt på å trene på kvelden, fordi jeg pga danseklasser som oftest har trent sent på dagen. Jeg har prøvd å spise godt til frokost også, men kroppen "vil" liksom ikke. Jeg tror det er litt som soving, kroppen liker best å gjøre det når den er vant til å gjøre det :) Jeg er liksom ikke like "peppy" om morgenen. Da skal jeg drikke kaffe og bruke huet på skolearbeid istedenfor...

Jeg har dog ikke prøvd å venne meg til å trene tidlig på dagen. Kanskje hadde det aldri funka for meg selv om jeg ble vant til det.

gammel vane vond å vende ;)

Selv så trener jeg aldri etter kl 19/20 siden jeg liker å legge meg i skapelig tid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...