Gjest Gjest Skrevet 5. oktober 2007 #1 Skrevet 5. oktober 2007 Lenge har jeg trodd at dette er en myte. Men jeg stilte hudlegen min spÞrsmÄlet om det faktisk ER noen smittefare ved Ä bruke "offentlige" boblebad pÄ badeland osv, og hun hadde fÞlgende svar. I pausene mellom "boblingen" SKAL alle forlate badet. Hvis dette ikke blir gjort, stenger man for boblebadets mulighet til Ä rense seg selv, og man sitter i realiteten og "deler" vannet med resten av gjengen i badet. Siden vannet er over 37 grader og ligger stille, kan man dermed i hverste fall risikere Ä bli smittet av f. eks. klamydia. Legen sa at hun aldri oppsÞker slike boblebad selv, og anbefaler i hvert fall ekstra truse under badetÞyet. PÄ alle badeland jeg har vÊrt innom, sitter folk i hauger oppÄ hverandre hele dagen igjennom. Ingen bryr seg om skiltene om at man skal ta pauser nÄr det ikke bobler. Det er jo egentlig vanvittig ekkelt Ä tenke pÄ i ettertid :S
estrella Skrevet 5. oktober 2007 #2 Skrevet 5. oktober 2007 Ăsj.. Kommer aldri til Ă„ gĂ„ oppi boblebad lenger:-P Har aldri likt det, men nĂ„ kommer jeg ikke til Ă„ gjĂžre det iallefall
Gjest Gjest Skrevet 5. oktober 2007 #3 Skrevet 5. oktober 2007 Men hvordan hjelper en truse egentlig? De er da langt fra vanntette. Og nÄr ble det dokumentert at klamydia/HPV ol ting har en levetid utover microsekunder i badevann? Ville gjerne sett litt mer info pÄ dette enn en tilfeldig leges pÄstand fÞr jeg fÄr panikk for at jeg kan vÊre smittet av noe som helst.
Gjest Gjest Skrevet 12. oktober 2007 #4 Skrevet 12. oktober 2007 Dette er ikke noe nytt... Man gÄr ikke i offentlige boblebad. Punktum.
Gjest Gjest Skrevet 12. oktober 2007 #5 Skrevet 12. oktober 2007 Men noen dokumentasjon ang dette er det visst ingen som klarer riste frem? :klĂž:
Merneith Skrevet 12. oktober 2007 #6 Skrevet 12. oktober 2007 Herrejesus sÄ idiotisk.. Hun mener altsÄ at smitten kan overfÞres fra en person til en annen person, siden de sitter i samme boblebad i flere hundre liter vann? Og mot dette skal en ekstra truse hjelpe? Fordi klamydia-smittesporene er sÄ store at de ikke klarer Ä penetrere to lag med tÞy?? At offentlige boblebad er en bakterieorgie stemmer nok det. Men en lege burde vite bedre enn Ä spre slike usannheter. Dette minner meg litt om legene pÄ 80-tallet som ikke hÄndhilste pÄ HIV-smittede pga smittefaren...
Gjest Gjest Skrevet 12. oktober 2007 #7 Skrevet 12. oktober 2007 Det med truse under badetĂžyet for Ă„ hindre smitte hĂžres bare dumt ut. Men jeg sitter ikke i offentlige boblebad uansett. Urin, sĂŠd, svette og en haug med kjemikalier er det lite digg Ă„ sitte i.
Gjest Blondie65 Skrevet 12. oktober 2007 #8 Skrevet 12. oktober 2007 NÄ vet ikke jeg nÄr det gjelder klamydia og lignende. Men jeg hadde en periode jeg var relativt ofte i boblebad pga regelmessige hotellopphold. Det ga meg fotsopp og det tok evigheter Ä bli kvitt. Har aldri hatt dette problemet fÞr. SÄ at noe ikke er som det skal i disse offentlige boblebadene er det ikke tvil i min sjel om. Om det skyldes manglende renhold fra hotellet eller at vi brukte det feil vet jeg ikke. Badestamper skal visst ogsÄ vÊre rene bakteriehelvetene.
Merneith Skrevet 12. oktober 2007 #9 Skrevet 12. oktober 2007 Men jeg hadde en periode jeg var relativt ofte i boblebad pga regelmessige hotellopphold. Det ga meg fotsopp og det tok evigheter Ä bli kvitt. Har aldri hatt dette problemet fÞr. Fotsopp er uhyre smittsomt. Men du fikk nok soppen fra gulvet, ikke fra boblebadet. SÄ sÄnn sett burde man unngÄ alle offentlige badefasiliteter.
Gjest Gjest Skrevet 12. oktober 2007 #10 Skrevet 12. oktober 2007 Men jeg hadde en periode jeg var relativt ofte i boblebad pga regelmessige hotellopphold. Det ga meg fotsopp og det tok evigheter Ä bli kvitt. Har aldri hatt dette problemet fÞr. Sikker pÄ at det ikke var i dusjen el du fikkd et?
Gjest Blondie65 Skrevet 12. oktober 2007 #11 Skrevet 12. oktober 2007 Sikker pÄ at det ikke var i dusjen el du fikkd et? Ja siden jeg har bodd pÄ hotell fÞr og siden dette ikke er av den lugubre sorten og siden det ogsÄ ble dusjet pÄ rommet og ikke i boblebadet. NÄr det gjelder gulvet i rommet som boblebadet var sÄ satt jeg mest i boblebadet - jeg var ikke sÄ mye pÄ gulvet uten fottÞy at det gjorde noe. Jeg har gÄtt i offentlig svÞmmehall tidligere uten at jeg fikk dette problemet.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for Ă„ kommentere
Du mÄ vÊre et medlem for Ä kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt Ă„ melde seg inn for Ă„ starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nÄ