Gjest ts Skrevet 4. oktober 2007 #1 Skrevet 4. oktober 2007 Jeg og venninnene mine er på utkikk etter et selvforsvarskurs for kvinner i Oslo som er spesielt rettet mot voldtektsavverging, og lurer derfor på om noen av dere har et å anbefale oss? Tenkte vel egentlig mest på et kurs som var spesielt rettet mot akkurat dette temaet, ikke selvforsvarskurs som Karate, Judo osv Veldig fint om det ikke koster så mye også!
Gjest Gjest Skrevet 5. oktober 2007 #2 Skrevet 5. oktober 2007 (endret) Anntagelig er det beste Krav Maga. Det er en kampsport utviklet av det Israelske forsvaret og er langt mer egnet for virkelige kampsporter enn karate, Judo og lignende. De klassiske kampsortene har i for stor grad rotet seg bort i en sportslig tilnærming som er for frikoblet fra virkelighetens situasjoner og sjelden gir så veldig mye bedre ferdigheter før etter lang tid. Krav Maga trenes utendørs i vanlige klær for at situasjonen skal ligne på virkeligheten. Det er sjelden du er kledd i ledige kampsortklær når du blir angrepet i det virkelige liv. Krav Maga fokuserer også veldig på å benytte alt som er i omgivelsene som for eksempel en sten, et askebeger, et malingspann, en planke eller ligende til forsvar. Teknikkene bygger også mye mere på at man viderutvikler de instinktive forsvarsmekanismene man har i stedet for å bygge opp evnen til å bruke sofistikerte teknikker som strider mot instinktene slik man gjør i det meste annen kampsport. Det øker sjansen for at du faktisk kommer til å bruke teknikkene i virkeligheten uten at du har trent i 5 år. Uansett hvilken teknikk du velger ville jeg ikke bare tatt et helgekurs, men fulgt det opp over tid. Jeg ville også vurdert å kjøpe en sånn dings som du trykker på som begynner å ule høyt. Alarmen burde skremme bort de fleste voldtektsmenn så lenge du ikke er helt utenfor alfarvei. Du kan også kjøpe en slåshanske du kan ha i vesken. Det er en liten metalsak du putter fingrene inn i slik at når du slår så slår du med metal. Hvis du går på gaten og er redd kan du bare dra den opp av vesken og stikke fingrene nedi. Uansett viser forskning at følelsen av å i noen grad kunne forsvare seg reduserer traumer også der man faktisk blir voldtatt. Det er heller ikke dumt å tenke gjennom det mentale rundt en voldtekt slik at man er bedre rustet mot å bli traumatisert av den. Innlegget er endret iht. Kvinneguidens regler. Skya (mod) Endret 5. oktober 2007 av Skya
Gjest Gjest Skrevet 6. oktober 2007 #3 Skrevet 6. oktober 2007 Gå i lag med en mann, så slipper du overfall!
Gjest Gjest Skrevet 6. oktober 2007 #4 Skrevet 6. oktober 2007 Jeg har gått på selvforsvarskurs for kvinner som arrangeres på studenindretten på Domus Atlethica. Du må ikke være student, men da koster det en del mer. Jeg syntes iallefall dette var veldig bra! Lærte helt konkrete triks hva man kan gjøre i ulike situasjoner. Triksene var heller ikke så kompliserte at man ikke skal kunne klare huske på dem.
waco Skrevet 6. oktober 2007 #5 Skrevet 6. oktober 2007 (endret) de aller fleste som blir voldtatt blir det av noen dem kjenner. som er regel er det en god grunn til det. og tror dere ikke mennene dere vet om (samboeren, kamerater, mannen deres etcetra) - hadde lagt dere i bakken når som helst? Jeg kan ikke forestille meg en jente jeg ikke hadde klart å nedlegge bare lysten min var sterk nok, og da er det samme om hun kan karate, krav maga og judo. Dere vet jo selv at med mannens overlegne aggresjon, utholdenhet og styrke så er kun et blikk nok for å en legge en dame ned. Kanskje dere heller skulle unngå situasjoner som å flørte med vilt fremmede menn, ende opp på masse nachspieler, skryte av dere er så fulle, viser kondomen dere har i veska åpentlys, være hovmodig i væremåte, oppmerksomhetssøkende og klengede, kysse fristende, overlegen og forsøk på å gjøre seg attraktiv, utfordrende bevegelser, danse intimt for å kjenne gutters lyst, være utilgjengelig og bortskjemt på en gang, sitte på fanget til gutter for å kjenne "følelsen", - mobbe ukjente gutter for deres svakhet, hvordan dere utelukker folk pga deres ønske om seksuell mestringsmakt, - hvordan der hånflirer av menns manglende seksualliv. kort sagt, kanskje dere noen ganger fortjener å bli straffepult? Ofte kan vi som utenforstående ikke sette oss helt inn i saken. Det finnes sikkert like mange grunner til voldtekter som det finnes årsaker til voldtekter. Endret 6. oktober 2007 av waco
waco Skrevet 6. oktober 2007 #6 Skrevet 6. oktober 2007 (endret) siden det kom opp to ganger så får jeg gjenta meg kort her. bare unngå å provoser omgivelsene deres så slipper dere å lære dere å sloss. Endret 6. oktober 2007 av waco
Rosalie Skrevet 6. oktober 2007 #7 Skrevet 6. oktober 2007 Ærlig talt, waco... Skjerpings... "Nei, hun fortjente det, for hun flørtet, hadde miniskjørt og viste fram at hun hadde kondomer i veska!" Voldtekt har ingenting med sex å gjøre, men med makt. Og ja - selvforsvarskurs handler om mestringsfølelse og trygghet. Slik at man tør å gå hjem på sen kveldstid fra venninna man har besøkt, og ikke må ta taxi fordi man er utrygg. For øvrig vil ei forholdvis lita, men sterk jente med god kampsportteknikk komme seg unna overfall både fra samboer og ukjente mannfolk. Kampsport handler nemlig ikke om styrke og tyngde, men om teknikk, og dra motstanders styrke og tyngde til sin egen fordel.
Gjest Blondie65 Skrevet 6. oktober 2007 #8 Skrevet 6. oktober 2007 Slutt å tro at et helgekurs i selvforsvar hjelper noe som helst. Jeg har selv trent kampsport og det første vi lærte var at det beste for å unngå overfall var å være bevisst på omgivelsene og unngå farlige situasjoner. Deretter ble vi fysisk trent slik at vi kunne LØPE vekk fra situasjonen. I tilfeller der en person blir voldtatt i sitt hjem av en bekjent hvordan tror dere at selvforsvar skal hjelpe? Skal du ha en sjanse mot en overgriper som i 99% av tilfellene er tyngre og høyere enn deg bør han være dritings og du klink edru og du bør forstå situasjonen før du ligger der med han over deg. DA er det for sent for selvforsvar. Ser du for deg at du begynner med slåsshanske, maze spray eller fiffige kampsport teknikker overfor en kompis/partner som egler seg inn på deg? I overfallsvoldtekter kan kampsport ha en effekt - men i de fleste tilfeller vil overfallsmannen da ha et våpen. Slåss man etter et helgekurs på selvforsvar med en mann som holder en kniv over strupen din mens pulsen slår i 190? Eh ... nei ikke jeg heller. Det finnes imidlertid ting du kan gjøre i slike tilfeller (kast f.eks.) men da kan du like godt gå kampsport og lære dette slik at du får øvd regelmessig på det. Det finnes også trykkpunkt og andre lignende uskadeliggjøringsteknikker som man f.eks. lærer i Jiu Jitsuu. Veldig effektive, har prøvd selv. Selvforsvar er bra det - men ikke helgekurs. Jeg ville valgt kampsport der man fortsetter å trene regelmessig slik at man holder både form og teknikk vedlike.
waco Skrevet 6. oktober 2007 #9 Skrevet 6. oktober 2007 først til wadjet, hvis du ikke vil bli pult så drit i å vis kondomen eller ha flørtende toneleie. Er vel mest enig med blondie her. I virkeligheten så vil en mann bare kunne holde rundt deg og så legge dere begge ned i bakken. om det så tar 25 sekunder, eller 5 minutter eller en halvtime, tilslutt vil dama være så utslitt at hun mest sannsynlig uten motstand og for enkelthetens skyld bare sprer bena for å få det unnagjort. Er hun litt lur så tar hun å utnytter situasjonen til sin fordel, et overfallsvoldtedt kan jo omgjøres til en fingrefantasi. Men hvis dere heller vil leke offer, - så kan jo dere det. Jeg håper ikke dere innbiller dere at om det hadde stått om livet så hadde mannen tapt? Og en mann som har tenkt å overfalle et menneske tror dere ikke han har sine teknikker i bakhånd? Overraskelsemomentet holder som regel.
Rosalie Skrevet 6. oktober 2007 #10 Skrevet 6. oktober 2007 Så det du sier, er faktisk at vi jenter ikke skal drikke, kle oss tekkelig etter 50-tallsstandard og vente på at foreldrene våre finner en mann til oss. Gjør vi noe annet er det vår egen feil at vi blir voldtatt. Oooookiiii... Ofte vil overraskelsesmomentet avgjøre i en overfallsvoldtekt, ja. Det har du rett i. Men jeg har selv gått på selvforsvarskurs (som varte en smule lenger enn en helg), og de to viktigste tingene vi lærte var 1) løp og 2) skrik. Det funker naturligvis ikke dersom man har en kniv mot halsen. Men vi lærte også en del knep. Og knepene ble over tid automatisert. Vi jobbet i par, og ble oppfordret til å trene også utenfor kurset. Jeg er skikkelig rusten nå, men ikke mer enn at jeg kom meg unna en nesten-voldtekt for et års tid siden, i kun truse og sokker og én sko. Den andre skoen frsvant av i basketaket. Og ja - han fyren var jævlig nye større enn meg. Men en finger i øyet og spark på skinnleggen var nok til å sette han så mye ut at jeg fikk et bra forsprang. Og grunnen til at jeg kunne stikke han i øyet og sparke han, var at jeg gjennom kurset lærte meg hvordan man kommer seg ut av grep og ikke minst - ikke få panikk, men vente til rett tidspunkt.
Gjest Blondie65 Skrevet 6. oktober 2007 #11 Skrevet 6. oktober 2007 Men hvis du hadde ventet til han lå over deg hadde det vel vært for sent? Hvis overgriperen står bak deg og holder en arm rundt halsen eller livet ditt er det faktisk mye du kan gjøre. En rask fremover bøy f.eks. Må være veldig rask. Ellers er jo stilletthæler virkelig vonde å få oppå foten. Og fingre i øynene er meget effektivt. Kombinert med frigjøringsgrep eller paralyseringsgrep f.eks. - svært effektivt. Men jeg ser ikke for meg at man stikker fingre i øynene på en samboer eller samboers plagsomme kamerat.
Gjest Gjest_Mann_* Skrevet 6. oktober 2007 #12 Skrevet 6. oktober 2007 Foruten å ha holdninger som er fullstendig forkastelige så kan du ingenting om kampsport, Waco. Jeg vet om mange kvinner som er trent i mixed martial arts som kunne drept de fleste menn uten problemer. Men et selvforsvarskurs på en helg holder selvfølgelig ikke. Dette er ting som tar tid å lære. Og det best for alle er uansett å holde seg unna farlige situasjoner hvis det er mulig.
Gjest Gjest Skrevet 6. oktober 2007 #13 Skrevet 6. oktober 2007 Jeg har gått på selvforsvarskurs for kvinner som arrangeres på studenindretten på Domus Atlethica. Du må ikke være student, men da koster det en del mer. Jeg syntes iallefall dette var veldig bra! Lærte helt konkrete triks hva man kan gjøre i ulike situasjoner. Triksene var heller ikke så kompliserte at man ikke skal kunne klare huske på dem. Siden det ble en del diskusjon i denne tråden vil jeg gjerne utdype hva jeg lærte på kurset: -Vi lærte skitne triks som man i verste fall må bruke for å forsvare oss. -vi hadde rollespill hvor vi lærte å si nei. For veldig mange av jentene var det faktisk vanskelig å si klart nei. Som det har blitt nevnt her skjer de fleste overgrep av en kvinnen kjenner. -snakket om det å kunne snakke seg ut av situasjoner. -etter kurset har jeg ingen tro på at jeg vil klare å legge en stor mann i bakken. -etter kurset har jeg IKKE sluttet å ta taxi hjem. Snarere blitt mer bevisst på hva jeg kan og ikke kan. Det viktigste er altså å ikke oppsøke farlige situasjoner, og å klare å si nei klart og tydelig. På kurset var det også flere som faktisk hadde opplevd overgrep, så det å møte dem gjorde nok også at man ble mer bevisst.
Gjest Blondie65 Skrevet 6. oktober 2007 #14 Skrevet 6. oktober 2007 Jeg kan fortelle en litt morsom episode fra min kampsport trening. Vi hadde en veldig flink instruktør som tok dette med jenter og selvforsvar veldig alvorlig. En av timene skulle vi rulle på gulvet to og to. Han satte oss bevisst sammen gutt og jente. Jeg fikk en ca lik høyde som meg. Ikke f... om jeg klarte å rulle han av meg og det på tross av at han ikke gjorde motstand. Vekten hans bare parkerte han. Etterpå sa instruktøren de berømte ordene om å løpe og unngå situasjoner.
Gjest Sikker Mann Skrevet 6. oktober 2007 #15 Skrevet 6. oktober 2007 Du mener vel at du har skylda hvis du blir voldtatt i toern om du går litt utfordrende og vifter med kondomer, Waco? Du er en dust, Waco. Rett og slett. Håper noen slår deg med noe hardt.
waco Skrevet 6. oktober 2007 #16 Skrevet 6. oktober 2007 om noen hadde tatt meg i toern så hadde jeg vel prøvd å finne årsaksforklaringer ja..... hadde ikke du, sikker mann? jeg prøver bare å forklare dere at dere heller kan unngå situasjoner, når f eks wadjet befinner seg i en seksuell situasjon i bare trusa og sokkene sine så opplever jeg det som kanskje litt... tja.... merkelig at man kom dit?
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå