Gå til innhold

Gud/gud

Gjest Pax

Anbefalte innlegg

Jeg trodde også Gud var et egennavn. I hvertfall i sammenheng med den kristen Gud.

Som regel skriver jeg den kristne Gud med stor G, både av vane og av respekt for de kristne. (På samme måte skriver jeg Allah, Jahve osv).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Om du snakker om en bestemt gud, er det med stor G. Om du snakker om en udefinert gud, er det med liten.

(Som her, hvor det ikke er definert hvilken gud det er snakk om, bruker jeg liten g!)

Om det er en bestemt gud, som kanskje bare heter Gud, da skriver du med stor G! (Som om du vil skrive alle personnavn med stor forbokstav).

Dette har ikke noe med tro å gjøre, men rettskriving. ;)

:Nikke: Har ikke noe med tro å gjøre, mener jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du snakker om en bestemt gud, er det med stor G. Om du snakker om en udefinert gud, er det med liten.

(Som her, hvor det ikke er definert hvilken gud det er snakk om, bruker jeg liten g!)

Om det er en bestemt gud, som kanskje bare heter Gud, da skriver du med stor G! (Som om du vil skrive alle personnavn med stor forbokstav).

Dette har ikke noe med tro å gjøre, men rettskriving. ;)

Jeg er ikke spesielt religiøs av meg, men jeg skriver det slik:

"Da jeg ba til Gud i går"

"Det finnes mange guder"

"Muslimenes gud er Allah"

Altså bruker jeg Gud som et egennavn og trodde det var regelen også? :klø:

Dere har forstått det rett, det har ingenting med tro å gjøre men med rettskrivning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fant ut av det! Jahve eller Jehova er et navn den jødiske guden bruker om seg selv i store deler av de gamle herbraiske versjonene av det gamle testamentet. I nye oversettelser blir "Gud" brukt i stedet. Jeg bruker Jahve i stedet, siden det føles feil å skrive den kristne gud med stor g. Jahve som egennavn kan jeg gå med på. :)

Så du gidder ikke å bry deg om at kristne ikke ser på seg selv som jøder, og kanskje derav de har valgt å bruke et annet navn?

Håper i det minste du er konsekvent i din intoleranse og begynner å kalle Allah for Jahve siden det er samme guden.

Jeg skriver alltid gud med liten g, av vane og bevisst, da det finnes tusenvis av guder, så ser jeg ikke hvorfor den kristne gud er den eneste som skal referes til med stor bokstav. Deres gud er ikke viktigere enn de andre sine guder.

Så hvis vi brukte ordet allaher istedenfor guder, så ville du ha nektet å skrive Allah med stor A når du snakket om muslimenes Allah fordi de påberober seg å ha den rette Allah?

Unnskyld meg, hvor gamle er dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...