Gå til innhold

Gud/gud


Gjest Pax

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gud med stor G hvis du snakker om Han, altså Gud. Men gud med liten g hvis du snakker om en generell gud. Det finnes mange guder i ulike religioner og i mytologien. Men når det er den spesielle guden som f eks kristendommen har, skrives det Gud.

Ble du noe klokere? Var litt vanskelig å forklare dette... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, akkurat, men er det bare kristne som skal skrive om den kristne gud med stor G? Det blir jo nesten sånn, da?

Jeg er buddist, om det har noe å si...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener at man skal skrive Gud dersom det er snakk om en spesiell gud, samme hvilken gud det er snakk om. Men det er kanskje spesielt med kritendommen at man har kunen gud, og at denne guden heter Gud (ikke Allah, Tor etc...).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg fant ut av det! Jahve eller Jehova er et navn den jødiske guden bruker om seg selv i store deler av de gamle herbraiske versjonene av det gamle testamentet. I nye oversettelser blir "Gud" brukt i stedet. Jeg bruker Jahve i stedet, siden det føles feil å skrive den kristne gud med stor g. Jahve som egennavn kan jeg gå med på. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest StockDama

Jeg skriver alltid gud med liten g, av vane og bevisst, da det finnes tusenvis av guder, så ser jeg ikke hvorfor den kristne gud er den eneste som skal referes til med stor bokstav. Deres gud er ikke viktigere enn de andre sine guder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En muslim ville vel også skrevet 'Gud' for å omtale Allah..? Bare sånn for å flisespikke litt.

Personlig varierer jeg det etter kontekst. Tenker jeg f.eks "Gud må være den største d****sekken i verdens historie", så blir det jo stor G, siden jeg personifiserer h*n. Da er det egentlig irrellevant hvilken religion som vanligvis bruker denne skrivemåten. Hvis det faktisk finnes en gud så er jo denne det som da blir Gud, uavhengig av hvilken religion som liksom har "rett". (Forutsatt at det ikke finnes mange forskjellige guder selvfølgelig)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Om du snakker om en bestemt gud, er det med stor G. Om du snakker om en udefinert gud, er det med liten.

(Som her, hvor det ikke er definert hvilken gud det er snakk om, bruker jeg liten g!)

Om det er en bestemt gud, som kanskje bare heter Gud, da skriver du med stor G! (Som om du vil skrive alle personnavn med stor forbokstav).

Dette har ikke noe med tro å gjøre, men rettskriving. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det faktisk finnes en gud så er jo denne det som da blir Gud, uavhengig av hvilken religion som liksom har "rett". (Forutsatt at det ikke finnes mange forskjellige guder selvfølgelig)

Vel ja, men jeg skriver en oppgave hver jeg drøfter likhetsrekk og ulikheter mellom to religioner, derfor jeg spurte. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som religionshistoriker kan jeg si at bruken av stor eller liten g kommer an på om du er troende eller ikke. Dersom du er f.eks. kristen og snakker om den kristne gud, så vil det være naturlig å bruke stor G. Dersom man står utenfor, eksempelvis en forsker, vil det være naturlig å skrive det med liten g. Jeg synes ikke du skal bruke Jahve, men heller skrive: den kristne gud, eller evt skrive at du velger å omtale den kristne gud som gud, med liten g:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Som religionshistoriker kan jeg si at bruken av stor eller liten g kommer an på om du er troende eller ikke. Dersom du er f.eks. kristen og snakker om den kristne gud, så vil det være naturlig å bruke stor G. Dersom man står utenfor, eksempelvis en forsker, vil det være naturlig å skrive det med liten g. Jeg synes ikke du skal bruke Jahve, men heller skrive: den kristne gud, eller evt skrive at du velger å omtale den kristne gud som gud, med liten g:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Gjest Frysepulver

Jeg er ikke spesielt religiøs av meg, men jeg skriver det slik:

"Da jeg ba til Gud i går"

"Det finnes mange guder"

"Muslimenes gud er Allah"

Altså bruker jeg Gud som et egennavn og trodde det var regelen også? :klø:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...