Gå til innhold

Å stoppe for bussen


Gjest Advena

Anbefalte innlegg

Jeg er en av dem som bremser når jeg ser bussen skal ut på veien igjen, vi har tross alt vikeplikt sålenge fartsgrensen er 60 eller lavere. Men det finnes så mange galninger der ute! Sist idag satt jeg på bussen og var vitne til en bil som råkjørte inn i motsatt felt, bare for å slippe å stoppe og slippe bussen ut! Galskap!

Ja, jeg vet at det også er busser som bare svinger ut og ikke blinker(noe som ihvertfall er fyfy!), men som oftest er det bilistene som tar unødvendige sjanser for å slippe å stoppe!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest milkyway

ja de er noen duster, men verre er det hvis bussen gnomer ut på veien i 70-fartsgrensa og tror at den har forkjørsrett!

Hahaha minner meg litt på i dag, jeg trodde bussen var forbanna på alle biler som skulle forbi i dag, for den dyta ut fra hvert stopp! Men så skjønte jeg etter hvert at det var no kluss med rattet, den dyta hver gang han svingte til høyre :ler: Holdt på å le meg ihjel, alle ble så stressa!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så rart at du nevner dette akkurat idag, for jeg ble nesten påkjørt av bybussen idag. Den svingte inn på busslomma, og jeg var jo på tur forbi, men så stoppa den ikke, bare kjørte videre. Og blinka den seg ut igjen? Niks. Jeg var jo like ved ruta til sjåføren, men det virka ikke som han så meg. Hadde jeg stoppa så hadde bussen tatt siden på bilen min og jeg ble ekstra skjelven siden det kom en bil imot. Men jeg klarte å klemme bilen min mellom de to. Ekkelt. Tror ikke sjåføren hadde sett meg.

Men jeg overholder alltid vikeplikten min om en buss blinker seg ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja de er noen duster, men verre er det hvis bussen gnomer ut på veien i 70-fartsgrensa og tror at den har forkjørsrett!

Hahaha minner meg litt på i dag, jeg trodde bussen var forbanna på alle biler som skulle forbi i dag, for den dyta ut fra hvert stopp! Men så skjønte jeg etter hvert at det var no kluss med rattet, den dyta hver gang han svingte til høyre :ler: Holdt på å le meg ihjel, alle ble så stressa!

:ler:

Så rart at du nevner dette akkurat idag, for jeg ble nesten påkjørt av bybussen idag. Den svingte inn på busslomma, og jeg var jo på tur forbi, men så stoppa den ikke, bare kjørte videre. Og blinka den seg ut igjen? Niks. Jeg var jo like ved ruta til sjåføren, men det virka ikke som han så meg. Hadde jeg stoppa så hadde bussen tatt siden på bilen min og jeg ble ekstra skjelven siden det kom en bil imot. Men jeg klarte å klemme bilen min mellom de to. Ekkelt. Tror ikke sjåføren hadde sett meg.

Men jeg overholder alltid vikeplikten min om en buss blinker seg ut.

Ja, det er det jeg mener. Det finnes de bussjåfører som oppfører seg om de eier veien, og bare svinger utpå veien igjen uten i det hele tatt sjekke eller blinke. :kjefte: Men, de som faktisk blinker og sjekker, opplever å bli forbikjørt, så de må stå og vente, kun fordi folk ikke overholder vikeplikten. Jeg lurer på om folk faktisk kan den regel om "60km/t og lavere".. ?

Endret av Advena
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg stoler ikke på busser. Hvis de først blinker så blinker de idet de svinger ut. Jeg holdt på å bli påkjørt av en buss en gang. Det var 2 felt i samme retning og det var en buss på bussplassen. Fra den bussplassen så begynner et 3 felt og derfor skal jo bussen svinge ut i det nye feltet. Jeg kjørte i midten og bussen svingte plutselig over i midt felt og han så ikke meg så jeg måtte bremse som pokker. Han kan jo ikke bare hoppe over et felt og det var ganske mange biler da. møkkabusssjåfører! Jeg stoler overhode ikke på dem!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som ER verre er når man kommer dundrende i 70 km/t, skal passere en buss i lommen sin, og veier 50 tonn selv. Det er greit at man har vikeplikt for den bussen, men det hjelper ikke spesielt mye med hvem som har rett og ditt og datt om den bussen vrenger ut foran meg og får alle mine velplasserte 50 tonn i ræven/siden.

Har vært et par sånne situasjoner hvor bussen hiver på blinklysene sine ETTER at han har begynt kjøre ut. Og da er det så utrolig lite som skal til før det står store overskrifter i avisen om skadete passasjerer og det som verre er.

Så jeg er litt skeptisk til busser, gitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I trafikkreglenes §7 om vikeplikt står følgende;

5. På veg med fartsgrense 60 km i timen eller lavere har kjørende vikeplikt for buss når føreren gir tegn om at bussen skal forlate holdeplass. Bussføreren skal unngå fare.

Det provoserer meg når de ikke overholder dette. KAN skjønne deres frustrasjon over folk som ikke stopper og slipper frem, men de har også plikt til å unngå fare. Ergo, de bør ikke kjøre med en gang de "liksom" skulle stoppe uten tegn på, de bør ta hensyn til tyngre kjøre tøy (at de ikke tenker over det når de kjører ett selv? :sjenert: ) og ikke fise avgårde ut på veien uten blinklyset.. :kjefte:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som ER verre er når man kommer dundrende i 70 km/t, skal passere en buss i lommen sin, og veier 50 tonn selv. Det er greit at man har vikeplikt for den bussen, men det hjelper ikke spesielt mye med hvem som har rett og ditt og datt om den bussen vrenger ut foran meg og får alle mine velplasserte 50 tonn i ræven/siden.

Er fartsgrensen 70km/t, så har du ikke vikeplikt for bussen. ;)

Jada, jeg vet at mange bussjåfører er dust i huet og bare kaster seg ut uten å i det hele tatt å sjekke eller blinke, men det er ikke det som er poenget mitt her. Når bussen blinker og sjekker og venter på å komme ut, og fartsgrensa er 60km/t eller mindre, skal bilistene stoppe!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er fartsgrensen 70km/t, så har du ikke vikeplikt for bussen. ;)

Jada, jeg vet at mange bussjåfører er dust i huet og bare kaster seg ut uten å i det hele tatt å sjekke eller blinke, men det er ikke det som er poenget mitt her. Når bussen blinker og sjekker og venter på å komme ut, og fartsgrensa er 60km/t eller mindre, skal bilistene stoppe!

Poenget med farten er at det er ganske vågalt av buss-sjåffisen å automatisk bedømme at vogntoget som kommer dundrende bak holder fartsgrensen og vil være i stand til å stoppe. Det kan være lurt å heller være litt sikker enn bastant på vikeplikt og forkjørsrett-reglene man lærte på skolen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes også det er litt guffent med busser som kanskje skal ut av lomma si. Pleier å se an om det står passasjerer på fortauet. Står det folk der, kan jeg kjøre forbi. Står det ikke folk der, så venter jeg bak. I hvertfall der det er 60 km/t eller mindre.

De fleste stedene som det er mer enn 60 km/t er det to felt her jeg bor, så det pleier å gå greit å skifte fil før det er et problem. Men det er også litt skummelt når bussene plutselig kjører ut.

Kan tipse om en bussjåfør som blogger på

http://bussjaforen.blogspot.com/

Veldig bra beskrivelser av hva som skjer i trafikken i Oslo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann

Jeg er bussjåfør selv, og jeg kjenner meg igjen i mye dere beskriver, men å stemple bussjåfører som idioter fordi EN gjør noe galt, er jo helt høl i hue.

Er det 60 km/t eller lavere har bilene vikeplikt når bussen skal ut fra en busslomme, det er greit, men bussjåføren er ikke unnlatt å gi tydelig signal om at han skal ut, ved å bruke blinklys.

Og en annen ting, bussjåføren SKAL UNNGÅ FARE :jepp:

Jeg ser mye rart på min ferd i trafikken, og jeg kan si såpass at det er veldig stor forskjell på billistene. Noen hiver seg på bremsen omtrent før jeg har fått på blinken, og her jeg kjører nå eier ikke folk respekt for trafikkreglene....dette er i Volda/Ørsta, og jeg er livredd hver gang jeg skal ut fra en holdeplass.

Og det som er så rart, er at når JEG har vikeplikt, ja, da stopper de, og blinker med lysene for å slippe meg ut, er rart det der, og dette er KUN i 70 og 80 sone folk gjør dette

Men det er veldig mange som generelt gir blaffen i bussen, og jeg har da en regel....som selvfølgelig ikke er uten unntak. Jeg slipper 2 biler fordi, og 3. mann , om han ikke har sett at jeg vil ut, ja, da er det hans problem. Kan bli inderlig forbanna innimellom på enkelte, men jeg kjører ikke på folk da....

Men som sagt, folk tør som regel ikke bølle med en stor tung buss....men jeg står ikke på krava da :ler:

Å kjøre hensynsfullt, være aktpågivende og varsom, er viktig, uansett om man kjører buss eller bil :jepp:

Ha en fortsatt fin dag alle sammen :klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det 80 skal du ikke stoppe, bussen har vikeplikt! Stol ikke på at bussen tenker på dette, vær forsiktig!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min venninde kjørte opp med en lærer i 80 sone,

kjørelæreren forklarte regelen om 80 sone,

og min venninde ble nesten meid ned av bussen som ikke viket!

Læreren klikka helt å ba min venninde kjøre etter bussen så hun

fikk tatt registereringsnummer på bussen, for dette skulle hun

raportere, grovt overlegg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg blei pressa av veien av en buss en gang. Det var riktig nok i en 50-sone, så jeg ville hatt vikeplikt dersom han hadde blinket seg ut. Men han gjorde ikke det. Jeg blinket og la meg ut, og plutselig svinger jæveln ut i veien som var ganske smal. Ikke noe blinklys der i gården, nei. Du veit åssen det er når de svinger ut, det er bare som en vegg som plutselig sklir ut i veien og tar det ene kjørefeltet og vel så det. Jeg prøvde å berge meg med å svinge ned en stikkvei til venstre, men til ingen nytte. Jeg havnet ut av veien. Bussen bare kjørte videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter at jeg møtte en "bussvegg" som ikke blinka eller så i speilet, har jeg begynt å bli ekstremt oppmerksom. Det gikk bra den gangen, men det var nære på.

Nå er det slik at hvis bussen står stille og slipper av/på passasjerer, så kjører jeg sjølsagt forbi, men jeg kan umulig vite når det er slutt på passasjerene og bussen plutselig starter og vrenger ut i trafikken.

Og for å si det med pilot-språket: - når du har kommet til point of no return, så er det forseint å bremse for å slippe bussmonsteret ut!

Tenkt på det,du bussjåfør med alltid godt humør??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange busssjåfører har så stor tro på den vikeplikten at de tror den funker over alt!

Da jeg var høygravid satt jeg på en buss som skulle inn i ei rundkjøring. Hadde duret inn i rundkjøringa og trodde faktisk han kunne gi faen i de som kom fra venste, kjørte jo buss liksom. Men den bilen som kom fra venstre lot seg ikke skremme, så bussen måtte bråbremse og hive seg ut til siden. Jeg fløy med den store magen min over over midtgangen og i fanget på et par som satt der. :sur: Bussjåføren fikk så ørene flagret etterpå ja. :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...